MagneL 63 Skrevet 8 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2015 (endret) Dette er vel strengt tatt min første S&S, vil ikke kalle de forrige så informative og gode Uansett, endelig var dagen for å sette i gang med Golfen jeg hadde hentet i Stockholm! Bilen er en 1983 Golf 1.6 LX med 75 fortsatt kvasse hk . Den har hatt kun en eier fra ny i 1983, fått tett oppfølging, understells- og rustbehandlet annenhvert år, aldri vinterkjørt, vært på besiktning hvert år uten anmerkning. Var på kontroll i mai i år, da hadde den gått 47566 km. Forrige kontroll var i 2012, da hadde den gått 47535 km, så den har ikke gått langt de siste årene. Det bar bilen preg av også, den har hatt godt av litt god bruk i mitt eie, få sotet ut litt, brukt bremsene og dekkene igjen osv. Bilen ble godkjent på BT her i Norge i dag, uten anmerkning. Godt å få tilstanden bekreftet her i Norge også! All dokumentasjon fulgte med, til og med kjøpekontrakten fra 1983, hans tilvalg som sportsfelger, radio med 5 høyttalere og egen fader-justering i midtkonsollen +++. Originale kataloger fra samme tid osv. Radioen hadde eier med fra den forrige bilen han hadde, så den er "voksen" . Denne bilen er i mine øyne unik, og den skal tas vare på! Hva som er planene med bilen er i utgangspunktet å holde bilen så original som mulig. Samtidig kan originalt være litt kjedelig, så det kan brått bli litt senk og felger++, reverserbare endringer i såfall!! Litt før-bilder: Startet så med demontering av diverse. Først forsvant "fender"listene og skvettlapper foran og bak. De bak vil ikke bli påmontert igjen, de foran setter jeg på. Listverket blir erstattet med de originale svarte. Så ble front- og bakfanger demontert og bilen kjørt ut for DCN vask. Det err spylerdyser på frontlyktene, så jeg måtte tømme spylervæske beholderen først, og dette er fra tiden da disse dunkene var svære!! Fylte opp først en tom kanne, før resten rett og slett gikk i bøtta.. Husket å ta av skiltet bak i siste sekund før jeg startet Bilen fikk en DCN vask som sagt, men noen bilder fra vasken kommer likevel De enorme felgene (oppsettet er 175/75-13 dekk på 5x13 felger og ET45) ble påført Rim-7 i kombi med Whell Woolies børste. Felgene har faktisk originale låsebolter fra 1983. Dekksiden ble børstet 2 ganger for å få ut all skiten. Karosseriet fra vindu og ned ble påført Prickbort, og det var mye møkk på den! Etter en 5-6 minutter ble den overlappet av Surfex-HD for ytterligere virkning. Etter avspyling ble det påført Iron-S (første gangen med denne -S'n og ikke -X'n) som fikk virke i 5 minutter. Ikke så mye bilder her da det var vanskelig å få det frem på bilder. Iron-S ble overlappet av AutoGlym sin forvasksåpe som ble skummet på. Detail børste ble brukt for å fjerne gamle voksrester innunder listverk og i grill, samt andre små områder. Karosseriet i motoren var dynket med rustbeskyttelse, skulle vise seg å være en hard nøtt å få bort. Testet mye forskjellig, Prickbort, Iron-S, Surfex-HD, Super81 fra AutoGlym, diverse børster og faktisk Citrus rens. Avfettingen funket best, bare ta tiden til hjelp! Borte er det ikke, men det er mye bedre. Skal ta det skikkelig neste gang. Om noen har tips, mottas det med takk! Bilen ble så avspylt og håndvasket med skumsvamp fra Scandicshine og Gtechniq G-Wash, før den ble tørket med SV Micro Dry. Rustbeskyttelsen som var sprøytet inn i støtfangerfester osv, gikk lett av heldigvis Var igjen en del limrester bak "fender"lista, men Citrus spray tok seg av det uten problemer Det var ikke mye skit igjen i lakken, glemte å ta bilder av det, men clayen fant ikke stort. Bilen var i utg.punktet blank og fin, da eier kun hadde brukt Turtle Wax Super Wash, men som bildene etterpå vil vise, så var det en del vaskeriper. Så var det frem med lakkdybdemåler. Jeg ble helt satt ut da jeg tittet på måleren, for den viste verdier helt ned i 40 og 30!! Re-kalibrerte måleren flere ganger, viste det samme. Så slo det meg at denne ikke har klarlakk, det utgjør jo ganske mye i tykkelse tenkte jeg, men områdene som var nede i 30, fikk ikke like grov korrigering som tak og panser, som viste rundt 140 Bakskjerm Førerdør Panser Bakluke Bakluke, andre siden av bakrutepusseren Høyre bakskjerm (40) Foran hjulbue høyre bakskjerm Høyre førerdør, midt på panelet (30) Så ble bilen satt på bukker og alle hjul demontert, ble tilfeldigvis fargematchende bukker Og ja, det er en sekk med gress gjødsel på gulvet Bilder av hjulbuene også, vil si de er i god stand Her er det blåst rent, etterfulgt av spray dusjet med vann og brukt børste, og avsluttet med Bare Bones. Det var brukt lakkstift noen få områder, som jeg våtslipte pent med 3000 papir, tykkelsen på lakken i bakhode. Var og skulle bestille opp ny lakkstift hos Møller. Hadde ikke koden på lager, det hadde jeg ikke regnet med heller. De anbefalte rett og slett å stikke til ett karosseri verksted, så vil de blande fargen til meg raskt. Tok ikke eget bilde av dette polert opp igjen, da jeg tok flere slike lakk reparasjoner og begynte korrigeringen. Men først måtte det maskeres rundt omkring! Når jeg først hadde demontert, kunne jeg jo demontert skjermbeskyttelsen bak også...tenkte ikke tanken...smart De er blitt såpass gråe at jeg vurderer å bytte de også, ellers er hårføner et tjuvtriks for å få opp fargen igjen har jeg hørt. Så til lakktilstanden. Bilen var vasket med Super Wash fra Turtle, så vaskeriper var det. Ingen store heldigvis, men det var jevnt over hele bilen. Teipet opp på førerdøren for å teste kombi Første valget var Rupes Bigfoot 15 med gul Rupes pute på SV Cleaner Fluid Pro Regular, ville starte litt forsiktig. Fikk testet Monopol også, og fikk se at denne kombien ga knall resultat!! På små områder brukte jeg små puter på Krauss Extreme 880 Pro S8. Puta ble godt rød etter kun å tatt hele panelet mellom teipene. Men det var som ventet, utfordringen min som jeg merket underveis, var at jeg har ikke flust av disse putene, men det gikk i disse, samt oransje Scholl Neo spider og Menzerna sin gule. Stagene som ble kjøpt hos Concours kom til sin rett, spesielt med dempere som ikke funka optimalt, som vanlig på en MK1'er:) Den demperen er byttet til ny fra Hotshop nå. Blir forskjell:) Panser og tak hadde en del riper, her var det heldigivs tykkere lakklag, så jeg kjørte først en runde med Blå Rupes pute og Rupes medium polish, etterfulgt av SV CF pro. Grov korrigert panser Etter finsteg Detaljer ferdig med fintsteget Eksosen brukte jeg ikke så mye tid på i denne omgang, men under støtfangeren ble det blankt!! Samtlige gummilister rundt vinduene fikk ett lag SV Seal Fead. Aldri brukt før, fantastisk produkt og look, så får vi se holdbarheten:) Før Etter Vinduene fikk først Gtechniq G4 etterfulgt av G5 Her står Volvoen til en kamerat også, som er ferdig på dette tidspunktet Innvendig fikk vinduene SV Crystal. Ellers innvendig så er jo bilen "ubrukt", så jeg tørket kun støv. Litt av interiøret Instruksjonsbok til radioen Ubrukt bagasjerom!! Høyre side Venstre side LSP valget landet på Swissvax Concorso. Jeg la to lag på denne bilen, fikk bedre tid enn ventet da V60'n jeg skulle ta ble parket ved siden av, da jeg har hatt 1,5 uke på meg på den. Første gangen jeg har to biler i garasjen som jeg jobber med samtidig. Derfor har jeg tatt meg utrolig god tid på einzeren min:) Monterte nye sidelister også, de originale og smale. Dekkene fikk SV Pneu matt. Støtfangere, speil og frontspoiler fikk AutoGlym Bumper Care. Bilen skulle på kontroll og få norske skilter i dag, så i går tok jeg en lang kjøretur for å sote ut, kjøre bremser, generelt bruke den. Stoppet ved ett vann for bilder I dag skinte bilen på kontrollen også, og gikk igjennom uten anmerkning!! Godt å få bekreftet bilens tilstand. Bilen ga et veldig godt første inntrykk både interiør- og eksteriørmessig, bremsene var bra, all dokumentasjon perfekt, alt fungerte. Bilen fikk ikke norske skilt i dag, da svenskene kutter de 3 første bokstavene i chassisnr, når de setter det inn i vognkort osv. Så bilen ble tollet inn på feil chassisnr, som BT oppdaterer i dag. Da er de klare for henting i morgen. I mellomtiden skal børsja stå her og godgjøre seg!! Tidsforbruk har vært uvesentlig, og tatt litt i perioder i løpet av en uke, stod på bukker i 3 dager. Beklager at det ikke var flere bilder av ferdig bil, samt under korrigeringen, men engasjementet tar meg slik at bilder blir det ikke så mye av. Takk for titten, håper det var av interesse. Strengt tatt min første S&S selv om det har blitt noen biler i garasjen de siste årene Bilder er ikke tillatt brukt uten trådstarters samtykke. Endret 8 Juni, 2015 av MagneL 48 Siter Mvh Magne'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ '00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line '12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnarmikal 880 Skrevet 8 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2015 Fantastisk smykke av en bil, å for en jobb. Like! Siter Cosmic Accredited Detailer - C.Quartz Finest Authorized Installer Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2015 Meget grundig jobb og s&s Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj john 163 Skrevet 8 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2015 Veldig fin og detaljert s&s Litt av en flott Golf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skydancer 162 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Denne S&S var konge, flott dokumentasjon og bilder. Et smykke du må ta vare på for alltid! Siter Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.Skydancer Detail Skydancer Detail på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 9 Juni, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Enig med alle før meg. Ville dog droppet hårføner på plasten. Anbefaler Max Protect UNC-R, Gtechniq C4, Gyeon Trim m.fl. Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagneL 63 Skrevet 9 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Takk for hyggelige tilbakemeldinger!! Ja, denne bilen er helt fantastisk, så den skal tas vare på. Godt å se andre synes det samme som meg!! Vinterlagring er allerede avtalt. Enig med alle før meg. Ville dog droppet hårføner på plasten. Anbefaler Max Protect UNC-R, Gtechniq C4, Gyeon Trim m.fl. Ikke brukt føneren, bare hørt om trikset Siter Mvh Magne'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ '00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line '12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alfaduden 371 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Her kommer linjene til Giuigiaro flott frem! For en morsom orginalbil. Siter "Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson Magnus Skjølsvik Svendsen 1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione 2017 Mercedes B250e ♛ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norfoc76 91 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Kjempe jobb på en nydelig klassiker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pejourdan 437 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Kongebil! Flott S&S! Siter It´s all about the details! BilpleieloggJourdan´s Automobile Spa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sortehaug 672 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 MK1 Dette er en bil som fortjener denne pleien! Bra jobba! Siter Mvh Tobias S. - Mine Show & Shine - Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig J 608 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Hvilket smykke! Siter Mine BMWer Instagram: Privat: @stigj77 Bil: @bmwe86driver Gnikk: @unikbilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer R 2 171 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Må være herlig og komme over en sånn urørt sak,og den ble jo som ny igjen og Siter Rasmussen Auto Spa på Facebook Swissvax Certified Detailer http://www.rasmussenautospa.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayhaako 524 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Drit kul S&S, så den tidligere idag på mobilen så gleda meg til å komme hjem å lese, ikke skuffet Cred i massevis! Siter Mvh Raymondo "Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff "Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim Biler: VW Touran 2012 170Hk DSG Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil) Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten) Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne) Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE - Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Schmidt 21 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Den ble meget bra! Den må passes på. Sjeldent å komme over sånne eksemplarer:-) Siter BMW 520D 2011 VW Passat 1998 BMW 520D 2010 VW Polo 1995 Volvo 850 1994 VW Golf GTI 1995 VW Golf 1991 Volvo 242 1980 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rbhelle 64 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Flott bil, klenodium jo. Ellers cred gitt for en flott S&S. Nybehandlede røde biler er rett og slett smykker i fint vær :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre 209 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Gratulerer med en knall fin einser har en slik selv Flott at du vilt ta vare på den, den er jo et smykke! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagneL 63 Skrevet 9 Juni, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 (endret) Her kommer linjene til Giuigiaro flott frem! For en morsom orginalbil. Helt enig, og den er utrolig morsom å kjøre. Kjempe jobb på en nydelig klassiker Tusen takk Kongebil! Flott S&S! Takk for det MK1 Dette er en bil som fortjener denne pleien! Bra jobba! Den fortjener kun det beste denne synes jeg Tusen takk! Hvilket smykke! Ja, du sier noe. Den var verdt 97 mil på 14 timer Må være herlig og komme over en sånn urørt sak,og den ble jo som ny igjen og Helt klart! Den kommer fra et dødsbo, hvor sønnen solgte bilen. Stått i garasje i Stockholm, eier tok kollektivt på vinteren. Sønnen hadde en motorsykkel fra 1931 i gangen, så de tok godt vare på det de har!! Drit kul S&S, så den tidligere idag på mobilen så gleda meg til å komme hjem å lese, ikke skuffet Cred i massevis! Hyggelig å høre, takk for det!! Den ble meget bra! Den må passes på. Sjeldent å komme over sånne eksemplarer:-) Ja, denne skal passes godt på! Allroaden har måtte vike plassen i garasjen, så denne står inne. Min kone er jo ikke enig i dette bilkjøpet og prioritering så hennes nye firmabil skulle ikke ut av garasjen. Det er helt greit Flott bil, klenodium jo. Ellers cred gitt for en flott S&S. Nybehandlede røde biler er rett og slett smykker i fint vær :-) Aldri hatt rød bil før. Min første MK1 GTI var hvit, med mye brunt rundt omkring Lenge hatt lyst på en einzer og helst rød, så dette var perfekt match!! Gratulerer med en knall fin einser har en slik selv Flott at du vilt ta vare på den, den er jo et smykke! Takk for det. Og da vet du jo hvordan det er å ha en:) GTI du har, eller 1.5? Ja, må tas vare på, blir bare færre og færre Endret 9 Juni, 2015 av MagneL Siter Mvh Magne'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ '00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line '12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre 209 Skrevet 9 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2015 Jeg har en Gti ja, holder på med litt service nå om dagen og venter på bremse deler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlendT 100 Skrevet 13 Juni, 2015 Rapporter Share Skrevet 13 Juni, 2015 Diesel funker faktisk bra på gammal tectyl. sause inn, la det stå å løse seg opp så vask skikkelig etterpå Siter "The difference between something good and something great is attention to detail" - Charles Swindoll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.