Gå til innhold

S&S Golf MK1 1983


MagneL

Recommended Posts

Dette er vel strengt tatt min første S&S, vil ikke kalle de forrige så informative og gode :) Uansett, endelig var dagen for å sette i gang med Golfen jeg hadde hentet i Stockholm!

 

Bilen er en 1983 Golf 1.6 LX med 75 fortsatt kvasse hk :). Den har hatt kun en eier fra ny i 1983, fått tett oppfølging, understells- og rustbehandlet annenhvert år, aldri vinterkjørt, vært på besiktning hvert år uten anmerkning. Var på kontroll i mai i år, da hadde den gått 47566 km. Forrige kontroll var i 2012, da hadde den gått 47535 km, så den har ikke gått langt de siste årene. Det bar bilen preg av også, den har hatt godt av litt god bruk i mitt eie, få sotet ut litt, brukt bremsene og dekkene igjen osv.

 

Bilen ble godkjent på BT her i Norge i dag, uten anmerkning. Godt å få tilstanden bekreftet her i Norge også! All dokumentasjon fulgte med, til og med kjøpekontrakten fra 1983, hans tilvalg som sportsfelger, radio med 5 høyttalere og egen fader-justering i midtkonsollen +++. Originale kataloger fra samme tid osv. Radioen hadde eier med fra den forrige bilen han hadde, så den er "voksen"  :).

 

Denne bilen er i mine øyne unik, og den skal tas vare på! Hva som er planene med bilen er i utgangspunktet å holde bilen så original som mulig. Samtidig kan originalt være litt kjedelig, så det kan brått bli litt senk og felger++, reverserbare endringer i såfall!!

 

Litt før-bilder:

 

IMG_4392_zps8zqz9crn.jpg

 

IMG_4393_zpsvt0iyaxw.jpg

 

IMG_4394_zpsmpqyiryd.jpg

 

Startet så med demontering av diverse. Først forsvant "fender"listene og skvettlapper foran og bak. De bak vil ikke bli påmontert igjen, de foran setter jeg på. Listverket blir erstattet med de originale svarte.

 

IMG_4405_zps2dnmexqc.jpg

 

IMG_4406_zps7vu6f6nl.jpg

 

IMG_4407_zpstfuieq08.jpg

 

IMG_4408_zpskx1gmhdi.jpg

 

IMG_4411_zpsytatu0q0.jpg

 

Så ble front- og bakfanger demontert og bilen kjørt ut for DCN vask. Det err spylerdyser på frontlyktene, så jeg måtte tømme spylervæske beholderen først, og dette er fra tiden da disse dunkene var svære!! Fylte opp først en tom kanne, før resten rett og slett gikk i bøtta..

 

IMG_4437_zpspk7ly56z.jpg

 

IMG_4415_zps7xw5gdxq.jpg

 

IMG_4416_zpsikaz0nlm.jpg

 

IMG_4417_zpsjl7fzx6y.jpg

 

Husket å ta av skiltet bak i siste sekund før jeg startet :) Bilen fikk en DCN vask som sagt, men noen bilder fra vasken kommer likevel

 

De enorme felgene (oppsettet er 175/75-13 dekk på 5x13 felger og ET45) ble påført Rim-7 i kombi med Whell Woolies børste. Felgene har faktisk originale låsebolter fra 1983. Dekksiden ble børstet 2 ganger for å få ut all skiten.

 

IMG_4418_zpsut2axd19.jpg

 

Karosseriet fra vindu og ned ble påført Prickbort, og det var mye møkk på den! Etter en 5-6 minutter ble den overlappet av Surfex-HD for ytterligere virkning.

 

IMG_4419_zpslos7q6ld.jpg

 

IMG_4420_zpsu6vkrrvb.jpg

 

 

IMG_4422_zpspz3ajogq.jpg

 

Etter avspyling ble det påført Iron-S (første gangen med denne -S'n og ikke -X'n) som fikk virke i 5 minutter. Ikke så mye bilder her da det var vanskelig å få det frem på bilder.

 

IMG_4425_zpsbghudbgd.jpg

 

IMG_4427_zpssl89axiw.jpg

 

Iron-S ble overlappet av AutoGlym sin forvasksåpe som ble skummet på. Detail børste ble brukt for å fjerne gamle voksrester innunder listverk og i grill, samt andre små områder.

 

IMG_4428_zpsfuhveb6y.jpg

 

IMG_4429_zpsplwfr6fn.jpg

 

Karosseriet i motoren var dynket med rustbeskyttelse, skulle vise seg å være en hard nøtt å få bort.

 

IMG_4343_zpsy8w4hbuf.jpg

 

Testet mye forskjellig, Prickbort, Iron-S, Surfex-HD, Super81 fra AutoGlym, diverse børster og faktisk Citrus rens. Avfettingen funket best, bare ta tiden til hjelp! Borte er det ikke, men det er mye bedre. Skal ta det skikkelig neste gang. Om noen har tips, mottas det med takk! :)

 

IMG_4627_zpsdtdoxmld.jpg

 

IMG_4629_zpskw5wwvu8.jpg

 

IMG_4631_zpsfkhzjlro.jpg

 

Bilen ble så avspylt og håndvasket med skumsvamp fra Scandicshine og Gtechniq G-Wash, før den ble tørket med SV Micro Dry.

 

IMG_4431_zpsfazlmasj.jpg

 

IMG_4432_zpsijvtzgxj.jpg

 

Rustbeskyttelsen som var sprøytet inn i støtfangerfester osv, gikk lett av heldigvis :)

 

IMG_4435_zpsv98cikl8.jpg

 

IMG_4436_zpsilubsz7p.jpg

 

Var igjen en del limrester bak "fender"lista,

 

IMG_4439_zpsc0syowiq.jpg

 

men Citrus spray tok seg av det uten problemer

 

IMG_4440_zps1fwpdk9e.jpg

 

Det var ikke mye skit igjen i lakken, glemte å ta bilder av det, men clayen fant ikke stort. Bilen var i utg.punktet blank og fin, da eier kun hadde brukt Turtle Wax Super Wash, men som bildene etterpå vil vise, så var det en del vaskeriper.

 

Så var det frem med lakkdybdemåler. Jeg ble helt satt ut da jeg tittet på måleren, for den viste verdier helt ned i 40 og 30!! Re-kalibrerte måleren flere ganger, viste det samme. Så slo det meg at denne ikke har klarlakk, det utgjør jo ganske mye i tykkelse tenkte jeg, men områdene som var nede i 30, fikk ikke like grov korrigering som tak og panser, som viste rundt 140

 

Bakskjerm

 

IMG_4441_zpspkp5vvxr.jpg

 

Førerdør

 

IMG_4444_zps9esxzzlo.jpg

 

Panser

 

IMG_4446_zpsfxt9t8i8.jpg

 

Bakluke

 

IMG_4447_zpsxanmhfjz.jpg

 

Bakluke, andre siden av bakrutepusseren

 

IMG_4448_zpsvyrwwcis.jpg

 

Høyre bakskjerm (40)

 

IMG_4449_zpsmum03thw.jpg

 

Foran hjulbue høyre bakskjerm

 

IMG_4450_zpstyzcnwws.jpg

 

Høyre førerdør, midt på panelet (30)

 

IMG_4452_zpstnbcamvy.jpg

 

Så ble bilen satt på bukker og alle hjul demontert, ble tilfeldigvis fargematchende bukker :) Og ja, det er en sekk med gress gjødsel på gulvet :)

 

IMG_4466_zpspnyrbuol.jpg

 

IMG_4469_zpsalwfvhjq.jpg

 

IMG_4465_zpsml86natl.jpg

 

Bilder av hjulbuene også, vil si de er i god stand :) Her er det blåst rent, etterfulgt av spray dusjet med vann og brukt børste, og avsluttet med Bare Bones.

 

IMG_4461_zps0ghxc1f8.jpg

 

IMG_4463_zpsspznbt03.jpg

 

IMG_4468_zpsim2dwjts.jpg

 

Det var brukt lakkstift noen få områder, som jeg våtslipte pent med 3000 papir, tykkelsen på lakken i bakhode. Var og skulle bestille opp ny lakkstift hos Møller. Hadde ikke koden på lager, det hadde jeg ikke regnet med heller. De anbefalte rett og slett å stikke til ett karosseri verksted, så vil de blande fargen til meg raskt.

 

IMG_4473_zps9ukde9sb.jpg

 

IMG_4475_zpsdhntps6p.jpg

 

Tok ikke eget bilde av dette polert opp igjen, da jeg tok flere slike lakk reparasjoner og begynte korrigeringen. Men først måtte det maskeres rundt omkring!

 

IMG_4476_zpsfcgwo8gw.jpg

 

Når jeg først hadde demontert, kunne jeg jo demontert skjermbeskyttelsen bak også...tenkte ikke tanken...smart :) De er blitt såpass gråe at jeg vurderer å bytte de også, ellers er hårføner et tjuvtriks for å få opp fargen igjen har jeg hørt.

 

IMG_4477_zpsf6vrt6yk.jpg

 

IMG_4478_zpsvdm0xfhz.jpg

 

Så til lakktilstanden. Bilen var vasket med Super Wash fra Turtle, så vaskeriper var det. Ingen store heldigvis, men det var jevnt over hele bilen.

 

IMG_4479_zpscvrgnonm.jpg

 

IMG_4481_zpsgrmkge5c.jpg

 

IMG_4483_zpsocmequlb.jpg

 

IMG_4486_zpslvaxnbhu.jpg

 

Teipet opp på førerdøren for å teste kombi

 

IMG_4488_zpspyrww0bv.jpg

 

Første valget var Rupes Bigfoot 15 med gul Rupes pute på SV Cleaner Fluid Pro Regular, ville starte litt forsiktig. Fikk testet Monopol også, og fikk se at denne kombien ga knall resultat!! På små områder brukte jeg små puter på Krauss Extreme 880 Pro S8.

 

IMG_4489_zpscpdjpanb.jpg

 

IMG_4490_zpshm1xlgt4.jpg

 

Puta ble godt rød etter kun å tatt hele panelet mellom teipene. Men det var som ventet, utfordringen min som jeg merket underveis, var at jeg har ikke flust av disse putene, men det gikk i disse, samt oransje Scholl Neo spider og Menzerna sin gule.

 

IMG_4492_zpsbnkqazfy.jpg

 

Stagene som ble kjøpt hos Concours kom til sin rett, spesielt med dempere som ikke funka optimalt, som vanlig på en MK1'er:) Den demperen er byttet til ny fra Hotshop nå.

 

IMG_4494_zpsb9tocy1w.jpg

 

Blir forskjell:) :)

 

IMG_4495_zpskzg2sbzt.jpg

 

IMG_4496_zps2kvnfa7s.jpg

 

Panser og tak hadde en del riper, her var det heldigivs tykkere lakklag, så jeg kjørte først en runde med Blå Rupes pute og Rupes medium polish, etterfulgt av SV CF pro.

 

Grov korrigert panser

 

IMG_4502_zpsov7s7hur.jpg

 

Etter finsteg

 

IMG_4503_zpsq94obfkp.jpg

 

Detaljer ferdig med fintsteget

 

IMG_4505_zpshqg5xie3.jpg

 

IMG_4506_zpsdsp7yzmj.jpg

 

Eksosen brukte jeg ikke så mye tid på i denne omgang, men under støtfangeren ble det blankt!! :)

 

IMG_4507_zpsgxrkszgj.jpg

 

Samtlige gummilister rundt vinduene fikk ett lag SV Seal Fead. Aldri brukt før, fantastisk produkt og look, så får vi se holdbarheten:)

 

Før

 

IMG_4592_zpsnnczbj0e.jpg

 

Etter

 

IMG_4593_zpshkhyfyrp.jpg

 

Vinduene fikk først Gtechniq G4 etterfulgt av G5

 

IMG_4603_zps9c0xgkkq.jpg

 

Her står Volvoen til en kamerat også, som er ferdig på dette tidspunktet

 

IMG_4601_zpsrc2k3a2f.jpg

 

IMG_4604_zpsqlbhq9mc.jpg

 

Innvendig fikk vinduene SV Crystal. Ellers innvendig så er jo bilen "ubrukt", så jeg tørket kun støv.

 

IMG_4605_zps17k2mtw6.jpg

 

Litt av interiøret

 

IMG_4632_zps0cat2sbj.jpg

 

IMG_4633_zpsrmhqfzsv.jpg

 

Instruksjonsbok til radioen :)

 

IMG_4634_zpsibgeto57.jpg

 

Ubrukt bagasjerom!! Høyre side

 

IMG_4645_zpsdfqsyuee.jpg

 

Venstre side

 

IMG_4643_zpspfkta8rr.jpg

 

LSP valget landet på Swissvax Concorso. Jeg la to lag på denne bilen, fikk bedre tid enn ventet da V60'n jeg skulle ta ble parket ved siden av, da jeg har hatt 1,5 uke på meg på den. Første gangen jeg har to biler i garasjen som jeg jobber med samtidig. Derfor har jeg tatt meg utrolig god tid på einzeren min:) 

 

IMG_4508_zps4ybqpykn.jpg

 

IMG_4550_zpsjhrfhr0s.jpg

 

Monterte nye sidelister også, de originale og smale. Dekkene fikk SV Pneu matt. Støtfangere, speil og frontspoiler fikk AutoGlym Bumper Care.

 

IMG_4625_zpsnpw8qmsr.jpg

 

IMG_4630_zpsccuez365.jpg

 

IMG_4641_zpssfdfeuhn.jpg

 

IMG_4642_zpsj2n4xnpm.jpg

 

IMG_4551_zpsg7ct4et8.jpg

 

Bilen skulle på kontroll og få norske skilter i dag, så i går tok jeg en lang kjøretur for å sote ut, kjøre bremser, generelt bruke den. Stoppet ved ett vann for bilder

 

IMG_4597_zpszgrgvvqm.jpg

 

IMG_4598_zpsjq6vmxqr.jpg

 

IMG_4599_zpsdqok1ch9.jpg

 

I dag skinte bilen på kontrollen også, og gikk igjennom uten anmerkning!! Godt å få bekreftet bilens tilstand. Bilen ga et veldig godt første inntrykk både interiør- og eksteriørmessig, bremsene var bra, all dokumentasjon perfekt, alt fungerte.

 

IMG_4620_zpswothb7r7.jpg

 

IMG_4623_zpslyyxprxn.jpg

 

 

Bilen fikk ikke norske skilt i dag, da svenskene kutter de 3 første bokstavene i chassisnr, når de setter det inn i vognkort osv. Så bilen ble tollet inn på feil chassisnr, som BT oppdaterer i dag. Da er de klare for henting i morgen. I mellomtiden skal børsja stå her og godgjøre seg!! :)

 

IMG_4647_zpsqhcwx1gr.jpg

 

 

Tidsforbruk har vært uvesentlig, og tatt litt i perioder i løpet av en uke, stod på bukker i 3 dager. Beklager at det ikke var flere bilder av ferdig bil, samt under korrigeringen, men engasjementet tar meg slik at bilder blir det ikke så mye av.

 

Takk for titten, håper det var av interesse. Strengt tatt min første S&S selv om det har blitt noen biler i garasjen de siste årene :)

 

Bilder er ikke tillatt brukt uten trådstarters samtykke.

Endret av MagneL
  • DCN Poeng 48

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Enig med alle før meg. Ville dog droppet hårføner på plasten. Anbefaler Max Protect UNC-R, Gtechniq C4, Gyeon Trim m.fl.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!! :)

 

Ja, denne bilen er helt fantastisk, så den skal tas vare på. Godt å se andre synes det samme som meg!! :) Vinterlagring er allerede avtalt.


Enig med alle før meg. Ville dog droppet hårføner på plasten. Anbefaler Max Protect UNC-R, Gtechniq C4, Gyeon Trim m.fl.

Ikke brukt føneren, bare hørt om trikset :)

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Her kommer linjene til Giuigiaro flott frem! For en morsom orginalbil. :)

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Drit kul S&S, så den tidligere idag på mobilen så gleda meg til å komme hjem å lese, ikke skuffet  :thumbs:  Cred i massevis!

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Schmidt

Den ble meget bra!

Den må passes på.

Sjeldent å komme over sånne eksemplarer:-)

BMW 520D 2011

VW Passat 1998

BMW 520D 2010

VW Polo 1995

Volvo 850 1994

VW Golf GTI 1995

VW Golf 1991

Volvo 242 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer linjene til Giuigiaro flott frem! For en morsom orginalbil. :)

Helt enig, og den er utrolig morsom å kjøre.

Kjempe jobb på en nydelig klassiker :)

Tusen takk :)

Kongebil! :)

Flott S&S!

 

Takk for det :)

MK1  :wub:  :wub:   Dette er en bil som fortjener denne pleien! :) Bra jobba! :thumbs:

Den fortjener kun det beste denne synes jeg :) Tusen takk!

Hvilket smykke!  :wub:

Ja, du sier noe. Den var verdt 97 mil på 14 timer :)

Må være herlig og komme over en sånn urørt sak,og den ble jo som ny igjen og :)

Helt klart! Den kommer fra et dødsbo, hvor sønnen solgte bilen. Stått i garasje i Stockholm, eier tok kollektivt på vinteren. Sønnen hadde en motorsykkel fra 1931 i gangen, så de tok godt vare på det de har!! :)

Drit kul S&S, så den tidligere idag på mobilen så gleda meg til å komme hjem å lese, ikke skuffet  :thumbs:  Cred i massevis!

Hyggelig å høre, takk for det!! :)

Den ble meget bra!

Den må passes på.

Sjeldent å komme over sånne eksemplarer:-)

Ja, denne skal passes godt på! Allroaden har måtte vike plassen i garasjen, så denne står inne. Min kone er jo ikke enig i dette bilkjøpet og prioritering :P så hennes nye firmabil skulle ikke ut av garasjen. Det er helt greit :thumbs:

Flott bil, klenodium jo. Ellers cred gitt for en flott S&S. Nybehandlede røde biler er rett og slett smykker i fint vær :-)

Aldri hatt rød bil før. Min første MK1 GTI var hvit, med mye brunt rundt omkring :huh: Lenge hatt lyst på en einzer og helst rød, så dette var perfekt match!! :)

Gratulerer med en knall fin einser :) har en slik selv :)

Flott at du vilt ta vare på den, den er jo et smykke!

Takk for det. Og da vet du jo hvordan det er å ha en:) GTI du har, eller 1.5?

 

Ja, må tas vare på, blir bare færre og færre :mellow:

Endret av MagneL

Mvh Magne

'81 Golf GTi, '82 Golf Cab, '89 Golf GTi, '92 Golf VR6, '96 Audi A4 1.8TQ
'00 Golf IV, '07 Touran 2.0 TDI Exclusive, '07 Audi A4 1.9 TDI S-line
'12 Audi A4 2.0 TDI 2xS-Line, '13 Audi A4 Allroad 177hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendT

Diesel funker faktisk bra på gammal tectyl. sause inn, la det stå å løse seg opp så vask skikkelig etterpå :)

"The difference between something good and something great is attention to detail"

- Charles Swindoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...