Gå til innhold

Variablar ved maskinpolering - kvar startar eg?


Loddvar

Recommended Posts

Hei

 

Når det kjem til maskinpolering er eg fersk, og vonar difor at dykk med meir peiling kan svara på eit spørsmål slik at eg går i rett retning. For eg vil jo gjerne oppnå best mogleg resultat på ein effektiv måte.

 

Frå før eg las om lakkorigering på dette forumet, var eg i den tru at maskinpolering berre var å "flyge" over bilen éin gong for å få han til å sjå blank ut. I ettertid har eg jo skjønt både at det kan ha vore olje frå polish som låg att og fekk han til å sjå blank ut der og då, og at ein som oftast må arbeide lenger på små områder inntil dei faktisk(!) er frie for skavankar. I tillegg har eg oppfatta at ein fyrst prøvar med ei mild korrigering på eit testområde og så ser om det er tilstrekkeleg, eller om ein må til med ein grøvre kombinasjon. Men det eg ikkje heilt har fått med meg, er kva fyrste steg med å gjera kombinasjonen grøvre skal vera.

 

Dersom eg har skjønt det  rett, kan ein altså variere følgjande:

  • Type maskin ein brukar (roterande eller osilerande, og på sistnemnde òg utkastet),
  • kor grov pad ein har på,
  • kor grov polishen er,
  • kor mykje press ein legg på maskina,
  • rotasjonshastigheita på maskina,
  • kor mange gonger ein køyrer over panelet
  • og kanskje òg kor kjapt ein køyrer over panelet(?).  

 

Så viss eg etter testen ser at kombinasjonen eg prøvde ikkje tok nok, kven av punkta ovanfor er det då det løner seg å starte med for å finne ein tilstrekkeleg kombinasjon?

 

Bilen er ein Nissan Pathfinder med Black Pepper metallic-lakk, dersom det skulle ha noko å seie. Og enn så lenge er det Meguiars G220-maskin med ulike poleringsputer eg har å bruke.

 

 

Eg set stor pris på alle innspel som måtte kome! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

Du tenker veldig riktig. ved å ta en testrunder for å finne riktig kombinasjon gir du deg selv færre overraskelser senere.

 

Den riktige måten å starte er med en fin kombinasjon og pute og gå grovere til du kommer til et punkt hvor ripene er fjernet eller tilstrekkelig dempet uten at du tar for stor risiko med lakken. Denne avveiningen varierer med lakktyper, og kan være lette å jobbe med eller mareritt. Her er det prøving testing og erfaring som hjelper. Dette forumet skal også klare å hoste opp noe vettugt.  

 

hvis bilen er lett ripete/mest vaskeriper er ofte komboen et sted mellom mild/medium. Er lakken hard eller skikkelig slitt er jo grovsteg det logiske for et godt resultat etterfulgt av finsteg for å hente opp glans og fjerne kjørespor fra grovsteget.

 

Jeg har mest erfaring fra DA maskin, men å senke hastigheten du fører maskinen over lakken er ikke en dum taktikk samtidig som du kontrollerer at det er rotasjon på bakplata ved å regulere presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Lakken på Pathfinder er etter alle solemerker å dømme myk som smør, så DA og finpolish og fin/middels pute tror jeg er tilstrekkelig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informative svar, begge to! :)

 

Ja, eg har fått med meg på forumet her dette med at Nissan kan ha mjuk lakk, utan å ha nokon erfaring sjølv. Då startar eg med fin polish og fin pute på bilen min, og går over til grøvre pute (medium) viss det trengs.

 

Men eit oppfølgingsspørsmål som gjeld meir generelt når ein skal finne rett kombo:

 

Korleis gjer ein det? Altså, er det alltid å gå eit steg grøvre på puta før enn ein går på grøvre polish, eller burde stort sett pute og polish vera av same grad? Tenkjer meg at eg for eksepel har fire gradar av både puter og polish; grov, medium, fin og ultrafin.

Sei at eg startar med fin pute - fin polish, og skal gå eitt hakk grøvre: Kva blir då grøvst av fin pute - medium polish og medium pute - fin polish? Eller skal ein like greit gå direkte på medium pute - medium polish?

 

Og når det gjeld press på maskina. Kva oppnår ein hovudsakleg med det? At ein slepp så mange pass fordi ein tek meir per pass? Er det fordel med mykje press eller omtrent ikkje noko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nå skriver du ikke noe om hvilket merke polish eller pads du bruker, men her er helt konkret hva jeg gjør:

 

Jeg bruker Scholl sine polish-produkter, S03 Gold (grov), S17+ (medium), S30+ (fin).

 

Jeg bruker Scholl og Uber-puter, men for enkelhets skyld later vi som at jeg bare bruker Uber for denne "bilen". Putene jeg har er gul (grov), oransje (middels) og grønn (fin).

 

Merker opp et kryss på panser eller annet egnet panel for å få fire testruter.

 

Så finner jeg frem en grønn Uber og Scholl S30+, primer pad og sprer produktet utover, kjører 6-8 pass på full spiker, tørker av og inspiserer. Hvis det ser tåkete ut dusjer jeg på Scholl CF02 (wipedown) og tørker over en gang til for å få vekk resten av oljene etter polishen.

 

Hvis det er for mye riper igjen, går jeg til S17+ på grønn Uber på neste testrute. Samme oppskrift, like mange pass etc. Inspisér.

 

Ser det bra ut? Hvis ja - kjør hele bilen med denne komboen. Hvis tja - kjør en runde på 6-8 pass til og se om det blir bedre. Hvis ikke, bytt ut grønn Uber med oransje Uber og test på neste rute.

 

Fortsett slik til du finner en kombo som funker. Husk at to pass med en mildere polish/pute tar dobbelt så lang tid som hakket grovere polish/pute hvis man får samme resultat, så man må ta en vurdering på hvor safe man skal kjøre (to runder) eller effektivt (1 runde).

 

Står du med det groveste du har og lakken er knallhard, så trenger du enten ullpads (funker dårlig på DA), roterende (krever gjerne noe mer av føreren mtp teknikk) eller enda grovere polish (3M Fast Cut Plus (aka "grønn 3M")). I ekstreme tilfeller kreves det gjerne både roterende, ull og 3M FCP...


Når det gjelder press på maskinen, så vil maskinen din slutte å rotere dersom du presser for hardt. Jeg har ellers funnet ut at en runde á 8 pass med sykt mye press (helt kroppsvekten) tar veldig lite mer enn runde á 8 pass med lite press. Bonus: Mindre slitasje på pad og mindre sliten maskinfører. Om jeg må ta 9 pass med lite press i stedenfor 8 med mye press, så er det verdt det for min del.

  • DCN Poeng 3

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesvar, Christer! Mange takk for god forklaring.  :D

 

Til no har eg brukt polish i Meguiars Ultimate-forbrukerserie samt poleringsputer frå MG, men har nyleg gått til innkjøp av ny polish. Valet falt då på Menzerna. Har framleis poleringsputene frå MG, men spedd på med eit par frå SV. Mogleg at det blir kjøp av ny maskin m/nye poleringsputer. Det freistar vertfall.

Uansett produkt (merke), så skjønar eg då at generelt er det greiast å halde på fin pute og fyrst variere polish, og eventuelt deretter gå for grøvre pute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Når du er helt fersk er det greiest, ja. Ellers ligger det en tråd her inne et sted med en oversikt over lakkhardhet på en rekke biler. Den er et greit utgangspunkt for å planlegge komboer, siden kombotesting kan ta mye tid.

Når du har tatt noen biler får du det også mer i fingrene, og det blir lettere å velge riktig kombo.

Hvis du bare skal ta egne biler blir du jo kjent med lakken raskt og vet dermed hva som funker til neste gang du skal strigle bilparken.

Lykke til med Pathfinderen, det er mange kvadratmeter lakk som skal poleres der :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så vidt innom den tråden, men kan sjå litt meir på den.

 

Jada, er vel som med alt anna, at ein blir bedre med øving. Foreløpig trur eg nok det blir berre eigne bilar, og kanskje til nærmaste familie, men uansett er det stort sett berre Nissan.

 

Takk for det! Har heldigvis fått redusert ein del grov arbeid med tanke på at fleire panel har fått ny lakk. Skal truleg å hente bilen frå lakkverkstaden i morgon, men eg må vel uansett vente ei stund før enn eg kan gjera noko med han. I alle fall skal eg lesa meg opp å vera så godt førebudd som eg kan bli. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder press på maskinen, så vil maskinen din slutte å rotere dersom du presser for hardt. Jeg har ellers funnet ut at en runde á 8 pass med sykt mye press (helt kroppsvekten) tar veldig lite mer enn runde á 8 pass med lite press. Bonus: Mindre slitasje på pad og mindre sliten maskinfører. Om jeg må ta 9 pass med lite press i stedenfor 8 med mye press, så er det verdt det for min del.

 

Interessant, gjelder dette både roterende og DA?

 

Ellers når groveste polish og skumpad ikke er nok med DA så synes jeg MF-pads utgjør en ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

 

 

 

Interessant, gjelder dette både roterende og DA?

 

Ellers når groveste polish og skumpad ikke er nok med DA så synes jeg MF-pads utgjør en ganske stor forskjell.

 

 

En god roterende vil holde oppe rotasjonshastigheten, så den vil alltid rotere. En billig/dårlig roterende vil miste turtall, men jeg har ikke hørt om at de har stoppet helt.

 

DA-maskiner med fri rotasjon (alle DA-maskiner bortsett fra Flex XC 3401 VRG med tvungen rotasjon) vil stoppe ved for mye press eller om maskinen blir kantet for mye, dvs at ikke hele paden er i kontakt med underlaget. Når dette skjer vil den bare riste og ikke gjøre noe fornuftig arbeid.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ja sant det, men er det kun DA maskiner du ikke syns det er noe poeng med så mye press på?

 

Jeg ser ikke poenget med å presse maskinen hardt mot bilen uansett hva jeg bruker - det går ikke fortere, det blir ikke blankere og jeg blir bare mer sliten. Faren for å lage bulker midt på dører/panser er også større.

 

Misforstå meg rett, man må ha noe press for at paden skal ha kontakt mot underlaget, men vekten av maskinen + litt styringsvekt er i mine øyne nok. Det er sikkert mange som er uenige med meg om dette, men dette er nå engang det jeg har funnet ut, og det funker for meg.

En maskin med 21 mm utkast arbeider vel bra selv om rotasjon stopper?

 

Hvis målet er å gnukke lakken akkurat der den står og rister, så ja. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...