Gå til innhold

Valg av polering med følgende voksing.


Nautilus

Recommended Posts

Nautilus

Hei folkens! 

To spørsmål om to forskjellige biler fra en grønnskolling:

-En 2005 VW Touran

-En 2015 eGolf 

VW Touran med slitt lakk: 

-Touranen har ALDRI blitt polert før og er kjørt en god del i vaskemaskin og har friskt med swirls. Det er også en GOD del striper fra de forb.... naboene sine tornehekker etc. Den har også noen SOLIDE tåkete håndmerker etter småens solkrembonansa på venstre bakdør. 

Har litt angst for å kaste meg på dette. Angsten går på at jeg blåser gjennom lakken som en idiot. Jeg mener å ha lest om andre her inne som har brukt comboen med S20 og SC Lilla rubbing på lignende problem, men når jeg leser "Selv om S20 Black har usedvanlig høy grad av “kutt” avslutter S20 Black med en glans helt uten sidestykke" lurer jeg på om jeg "sandblåser" bilen. Er denne alt for grov for denne jobben?

Min løsning/idé for Touran: 
- Vårklargjøringspakken 3 Autofil
- Scholl Concepts Rubbinpute Lilla i størrelsene 175mm og 85mm for respektiv stor og liten maskin.
- Scholl Concepts S20 Black 1kg. 
- Chemical Guys Hexlogic sort pute for påføring av Black Light og Jetseal (alle herdetider holdes selvagt).
- Vokse med Pete´s 53 voks og så avslutte med V7-glazing.


VW eGolf med helt ny lakk:
Denne er jo helt ny og ripefri (så lenge dragen ikke kjører den). Derfor har jeg sverget på mine forfedres gravsted å aldri kjøre denne i maskin, men bare kjøre den gjennom håndvask med påfølgende detailing regime innvendig og utvendig.

Min løsning for eGolf: 
- Håndvask
- Chemical Guys Hexlogic sort pute for påføring av Black Light og Jetseal (alle herdetider holdes selvagt).
- Vokse med Pete´s 53 voks og så avslutte med V7-glazing.


Hva synes dere om tankene mine rundt løsningene for den gamle Touranen og den nye eGolfen? 

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Du skal jobbe lenge på samme plass for å kjøre gjennom lakk. S20 kan være et godt alternativ, men mest sansynligvis må du til med enda grovere.

Du skriver ikkje kva maskin?

Å produkter du nevner, er det noe du har?

Takk for svar IvarB!

Beklager om jeg var litt utydlig :)

Når det gjelder produktene så er disse ikke kjøpt. Jeg har fortsatt med en laaang liste hos Scandic Shine.

Når det gjelder maskinene så er ble det PDA-21 og SDA-8 fra North Detailing/Bilnerden (som gav sjukt bra service! Kanonfornøyd!)

Jeg er litt hekta på Chemical Guys! Digger profilen og produktene deres. Om du har anbefalinger og gjerne rekkefølge på bruken av produktene så blir jeg svært takknemlig :)

PS: Så Toruanjobben din! Strålende arbeid! Kommer til å bruke dem til inspirasjon når jeg tar min Touran :)

Endret av Nautilus

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Jeg har veldig god erfaring med s20 og kan ikke få rost den nok. Den er litt kostbar så å kjøpe en slik bare for å prøve og risikere å bli misfornøyd er kanskje en risiko.

Større riper etter div er det ikke sikkert du får fjernet med s20, men nå bør vel ikke et 100% resultat på Touranen være en målsetning så jeg personlig har troen.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Jeg har veldig god erfaring med s20 og kan ikke få rost den nok. Den er litt kostbar så å kjøpe en slik bare for å prøve og risikere å bli misfornøyd er kanskje en risiko.

Større riper etter div er det ikke sikkert du får fjernet med s20, men nå bør vel ikke et 100% resultat på Touranen være en målsetning så jeg personlig har troen.

Hei Griffenfeldt

Jeg er helt enig med deg. Jeg forventer ikke en "ny bil" :) Hva tenker du om lilla rubbingpute fra Scholl. Er det et greit valg?

  • DCN Poeng 1

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S20 er nok et bra alternativ til 1 stegs polish, den er jo laget for og ta en del riper og swirls, men avslutte fint. Å det skal mykje mer enn 4-6 pass x 2 runder for å gå gjennom touran lakk med en DA maskin.

Nå skriver du at du har tenkt og legge sealer-sealer-voks og qd? Hørtes ut som ekstremt mye ekstra arbeid. Søker du litt om kva folk har erfart med black light og jetseal så trur eg du ser at det kan funke bra i california, men mindre bra i værharde norge.

Eg har ikkje brukt mangen av voksene fra CG, men eg har pete's 53, å den blir ikkje brukt mer.

Så eg vil heller anbefale å polere med s20, så gå på med en voks som har god holdbarhet. Finnes flere tester på forumet.

Å på ny bil, der ville eg gått en runde med fin polish, type scholl s40 eller menzerna 4000 eller rupes gul. Nybilklargjøring er ikkje kjent for å være perfekt, og så får du vekk evt beskyttelse/filler som kan ligge å lage dårlig heft for ny beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok plukket ut de 4 lsp produktene jeg mener har minst holdbarhet av de jeg har prøvd (jeg har alle). Ett lag av en god voks holder langt bedre enn disse fire uansett.

Jeg liker en del produkter fra chemical guys, men jeg liker ikke måten de hyper opp hvert eneste produkt de lager som om det skal revolusjonere bilpleie og endre hele verden. Selv på forpakningen står det historier om hvor fantastisk dette produktet er og hvor mange år det har tatt å utvikle det. I de fleste tilfeller er det bare nok et overhypet middelmådig produkt, og jeg har bitt på litt for mange ganger.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickname

Hvis jeg forstår deg rett så har du ikke kjøpt Black Light, Jetseal, Pete´s 53 voks og V7-glazing enda? I så fall vil jeg heller anbefale deg å kjøpen en krukke med Svissvax Shield voks, mye bedre holdbarhet og en drøm å arbeid med. Voks kan du legge for hånd med en vanlig foam pad, eller  maskin. Husk at glans får du ved polere med feks s20 black og ikke black light, jetseal osv, og du får heller ikke noe bedre beskyttelse med å påføre flere produkter. Du kan selvsagt bruke Chemical Gays Hybrid V7 til å buste beskyttelse etter en stund, men da kan du egentlig legge et nytt lag med Shield. :)  

Endret av Rotiform
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Jeg startet med vinterpakken til scandic shine, der fulgte Petes 53 og jet seal blant annet med. Kort fortalt: masse arbeid som ikke taklet vinter med salt. Er så lite happy med produktene at jeg ikke vil selge de fra meg en gang.

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Hei Griffenfeldt

Jeg er helt enig med deg. Jeg forventer ikke en "ny bil" :) Hva tenker du om lilla rubbingpute fra Scholl. Er det et greit valg?

Det er meget gode puter, men jeg har også god erfaring med Gul og Oransje pute fra Uber. De er også endel billigere. Du må ha noen puter og da er det greit å kunne spare noen kroner.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Hvis jeg forstår deg rett så har du ikke kjøpt Black Light, Jetseal, Pete´s 53 voks og V7-glazing enda? I så fall vil jeg heller anbefale deg å kjøpen en krukke med Svissvax Shield voks, mye bedre holdbarhet og en drøm å arbeid med. Voks kan du legge for hånd med en vanlig foam pad, eller maskin. Husk at glans får du ved polere med feks s20 black og ikke black light, jetseal osv, og du får heller ikke noe bedre beskyttelse med å påføre flere produkter. Du kan selvsagt bruke Chemical Gays Hybrid V7 til å buste beskyttelse etter en stund, men da kan du egentlig legge et nytt lag med Shield. :)

Akkurat dette gjorde jeg i etterkant, slengte på cleaner fluid også først. Meget fornøyd [emoji106]

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Pete's '53 er flott om man liker legge voks hver måned om sommeren og annenhver dag om vinteren. Mao, den har elendig holdbarhet.

Det positive med den er at den er lett å legge, lett å buffe og gir en vill wetlook og dybde, men til alt annet enn utstillinger er den egentlig ubrukelig. Black light likeså. Det spøkes med at holdbarhet på jetseal tilsvarer herdetiden dens, dvs 20 minutter, og Hybrid V7 spraysealeren har jeg ikke fått til å vare lenger enn maks 14 dager.

Totalprisen på de fire produktene tilsvarer en krukke Shield, som er en veldig god voks jeg enda ikke har fått prøvd, så jeg hadde heller lagt pengene mine der enn i CG-produkter. Det eneste CG har (som jeg har testet) som faktisk holder det de lover, er såpene. De er gode. :)

MPT poleringspadsene er også gode, men finnes bare i 7" størrelse, og HEX-logic padsene gjør absolutt jobben, men blir fort forvirrende med sine 7 varianter fra grov til ultrafin. Dessuten er de dyre og det finnes bedre og billigere alternativer (Uber ble nevnt).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Ah! Strålende tips folkens! Om jeg har forstått dere riktig så har jeg oppdatert med følgende. Kan dere "godkjenne" produktene og rekkefølge til hver bil? Rått med så god kompetanse her inne! Her kunne jeg kastet mye peng ut vinduet! Tusen takk for all hjelp!
 

eGolf 2015: 

1. Scholl S40
2. Uber Orange 2x 150mm og 2x 100mm puter til polering
3. Swisswax Cleaner Fluid

4. Påføringsputer i gult skum for håndpåføring.
5. Swisswax Shield 

Touran 2005:

 

 

1. Scholl S20 
2. Uber Gul 2x 150mm og 2x 100mm puter til polering

3. Påføringsputer i gult skum for håndpåføring.
4. Swisswax Shield 

Endret av Nautilus

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Du må bytte ut S20 og S40 på bilene. Touranen trenger s20

Du kan ikke bruke maskin til Shield voks. Den må legges for hånd.

Du trenger ikke cleaner fluid etter s20.

  • DCN Poeng 1

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Du må bytte ut S20 og S40 på bilene. Touranen trenger s20

Du kan ikke bruke maskin til Shield voks. Den må legges for hånd.

Du trenger ikke cleaner fluid etter s20.

Takk! Har oppdatert innlegget over. Tror det skal være riktig nå :)

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blankbil14

Har brukt s20 black på min 2015 e-golf med lilla rubbing pute til og rydde opp etter klargjøringen til møller og dette fungerte fint :) På mer slitt lakk ville jeg gått hardere ut. Om du skal fjerne litt dypere riper osv bør du muligens vurdere hvit spider pad ? Om du er redd for og "ta for mye" av lakken kan du lest denne testen :

http://www.detailersclub.no/forum/topic/22390-test-hvor-mye-lakk-slipes-bort/

Lykke til med poleringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

S20 black kan nok fint brukes på begge to. Regner med at FredrikRT legger ut noen bilder av en RS4 han tok med S20, det gjorde helt sykt forskjell.

 

However, annen anbefaling på voks er også AG Hd WAX og evnt Raceglaze 55/4x4 dette er også knallgode vokser :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kaste meg på Jetseal"diskusjonen". Jeg vant en flaske med jetseal i fjor høst. Tenkte at det var greit å teste på egen bil først. Den holdt i ca 14 dager på høsten. Etter det prøvde jeg Autoglaze Easycoat etter vask for å prøve å få slengt på litt beskyttelse. Har lagt på den kanskje tre ganger i løpet av vinteren og den holder veldig bra enda! Veldig fin for å opprettholde beskyttelse, men likesåbra alene på bilen hvis man legger på ved tørk innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus

Har brukt s20 black på min 2015 e-golf med lilla rubbing pute til og rydde opp etter klargjøringen til møller og dette fungerte fint :) På mer slitt lakk ville jeg gått hardere ut. Om du skal fjerne litt dypere riper osv bør du muligens vurdere hvit spider pad ? Om du er redd for og "ta for mye" av lakken kan du lest denne testen :

http://www.detailersclub.no/forum/topic/22390-test-hvor-mye-lakk-slipes-bort/

Lykke til med poleringen ;)

Takk for det Steinagard :)

Sikkert dumt spørsmål, men er det strengt tatt nødvendig med polering, altså ripefjerning, på en så ny bil? Har tittet rundt på bilen og den ser jevn og fin ut? Tenker at å "slipe" på ny bil virker unødvendig? Men her er jeg altså helt nybegynner, og dere har garantert et bedre øye for hva klargjørerne hos Møller finner på. 

Og du mener S20 på begge? Det er jo bra å spare et produkt, men er ikke dette vel grovt på en så ny bil?!?

Talent is nothing without results.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...