Gå til innhold

Hvor lenge varer en coating?


torgeirb

Recommended Posts

torgeirb

Tenkte jeg skulle få i gang en tråd om hvor lenge en coating vil vare og hvordan man best tar vare på den. Fant ikke noe spesifikk info om dette da jeg gjorde et kjapt søk, så da håper jeg noen her inne sitter med litt info til alle oss andre.

 

Jeg skal til å legge min første coating som bli Gyeon Mohs. Har sett mange videoer på nett der den ser nylagt ut etter 12mnd osv. Som vi alle vet holder produkter lenger ved godt og riktig vedlikehold. Det jeg lurer litt på er om ekstra beskyttelse vil strekke holdbarheten eller om det bare blir smør på flesk.

 

Jeg skal som sagt legge Gyeon Mohs og er jo da ute etter god ripebeskyttele, god vann/møkk avvising og lang holdbarhet. Vil det da ha mye å si for holdbarhet om jeg etter hver andre/tredje vask gir den et kjapt lag med f.eks Gyeon wetcoat? Skjønner at beading osv kanskje ikke blir bedre av dette, men vil den hjelpe holdbarheten til coatingen, eller bare "prelle" av?

 

Finnes det flere tråder om akkurat dette som jeg ikke fant, må denne bare fjernes :)

Endret av torgeirb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Bruk cure som drying aid også. Min var som nylagt etter 8 mnd med mishandling

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Okay. Skjønner den med gyeon bath+, men brukte du cure ved hver vask? Min bil har bestandig vært behandlet og jeg bruker aeolus monster å blåser bilen tørr. Selvfølgelig kan jeg bruke cure av å til å tørke på vanlig måte, men ser for meg at gyeon bath+ og cure ved hver vask bli veldig dyrt i lengden. Har du gyeon mohs på bilen nå også?

 

Blir ikke Gyeon wetcoat neste det samme som cure forresten?

Endret av torgeirb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Mohs på min bil og vasker med Bathe+ hver andre eller tredje vask. Men av og til hver gang også. Min preller nesten like bra som nylagt nå 13 mnd etter påføring :-) konge coating!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Cure hver 4-5 vask om du bruker bathe+. Kommer an på hvor ofte du vasker, kjøremønster osv osv

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Okay. På sommern vasker jeg med en gang bilen blir møkkete :D

Skal gå til innkjøp av bath å cure ser jeg.

Endret av torgeirb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Er vel gyeon prep du mener? Har ikke prøvd coating før, men en nypolert bil før sommeren rører ikke jeg med maskin igjen før minst etter vintern. Med riktig vask blir det vel ikke mer swirls en man kan takle igjennom en vinter.

En annen ting er vel at swirls som måtte bli, ligger for det meste i coatingen. Dette betyr vel da at mindre lakk må bort ved neste korreksjon, men det er selvfølgelig positive og negative sider som du sier.

Endret av torgeirb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvor ofte du er interessert i å polere bilen kan ha noe å si om coating er noe for deg.

Jeg vil polere bilen en gang i året, eller kanskje to hvis jeg vil ha en kjapp runde før vinteren også. Derfor sluttet jeg med coating (Geyon Mohs) og har gått over til god holdbar voks med minst like god vannskrekk (ihvertfall på min lakk). Billigere og enklere synes jeg.

Jeg fikk også noen vannmerker på coatingen som jeg ikke fikk vekk (prøvde å fjerne de med cure, ikke waterspot remover), og cure lagde noen skjolder som jeg ikke fikk vekk (sprayet på MF og tørket over). Derfor polerte jeg vekk etter ca. 6 mnd. og tenkte at det var mye penger sløst. Etter 6 måneder var den fortsatt som nylagt!

Jeg merket faktisk at Mohs beskytter mot en del vaskeriper, så den reduserer behovet for polering også da. Den er veldig bra på det punktet! Enkel å legge også, selv for en nybegynner. Så virker det som den tåler alt av kjemikalier. Surfex 1:5 er akkurat som vann, det samme gjelder prickbort. Holdbarheten er nok veldig bra.

Den "wipedown" spayen til Gyeon, Prep, synes jeg ikke var så veldig bra til å fjerne oljene etter menzerna med. Gikk derfor over med Top Inspection først, så Prime.

Når det gjelder Bathe+ synes jeg den var dyr og skummet lite. Det siste gjelder vel de fleste såper med voks/beskyttelse (har jeg lest her inne).

Jeg skjønner veldig godt at mange ønsker coating, men jeg tror mange her inne polerer bilen lenge før coatingen slipper, og dermed ikke får utnyttet den gode holdbarheten allikevel. Er det egentlig noen på forumet som kan svare på om Mohs varer i 18 måneder eller mer?..

Vel, til Menzerna oljer så bruker du selvfølgelig Top inspection. Prep går du over bilen med en siste gang før Prime eller Mohs skal legges. Gyeon Waterspot fikser watermarks lett. Bathe+ er en knallsåpe. Prøv den på et ubehandlet panel så skjønner du.

Torgeir, det følger med en flaske cure i Mohs settet :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Det vil jeg si at det gjør. Jeg kjøpte kondensfjerner fra biltema og batterivann. Kom seg vel på 70-80kr for 2 liter ferdig blandet. Blandet kondensfjerner og batterivann 50/50.

Endret av torgeirb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Nå vet ikke jeg om den hjemmelagde IPA er like bra, men ser ut til å fungere godt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Top inspection koster 400kr literen... Helt sykt!

Kjøpte en flaske scholl CF02 i 2012, den er fremdeles ikke tom. Det vil si en nesten ubetydelig kostnad i denne hobbyen egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Kjøpte en flaske scholl CF02 i 2012, den er fremdeles ikke tom. Det vil si en nesten ubetydelig kostnad i denne hobbyen egentlig..

Er vel egentlig enig i det, men hobbyen er dyr nok fra før. Trenger ikke å bruke 200kr på 250ml hvis man lett lager 2 liter selv for 80kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vere greit å bruke top inspection om en skal legge coating til en tusen lapp..hva om den hjemmelagde ikke tar all oljen, og coatingen holder dårlig pga det? Bruker selv hjemmelaget IPA til voks..men når det kommer til dyr coating liker eg å vere sikker, og bruker "skikkelig" IPA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker faktisk IPA kun til holosjekk før LSP. Sjelden en hel bil.

Før coating som jo er relativt dyrt, så går jeg over med panel wipe / silikon fjerner så er man sikker.

Kjøpe dyr coating og være gnipen med prep. arbeidet er sjeldent det beste valget.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torgeirb

Kan vere greit å bruke top inspection om en skal legge coating til en tusen lapp..hva om den hjemmelagde ikke tar all oljen, og coatingen holder dårlig pga det? Bruker selv hjemmelaget IPA til voks..men når det kommer til dyr coating liker eg å vere sikker, og bruker "skikkelig" IPA :)

Helt enig med deg der. Har kjøpt inn Gyeon prep som skal brukes før coating, men hjemmelaget IPA fungerer supert til inspection etter polish :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Kjøpte en flaske scholl CF02 i 2012, den er fremdeles ikke tom. Det vil si en nesten ubetydelig kostnad i denne hobbyen egentlig..

 

Kjøpte en flaske i 2013 jeg også, fortsatt mye igjen.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Når eg legger coating så går eg over 2 ganger per panel med denne her, Monopol silikonfjerner  :)

kan handles her:

 

http://autoglaze.no/produkt/monopol-silikonfjerner/

 

http://concours.no/avfetting/326-monopol-silikonfjerner-5l.html

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...