Gå til innhold

Er felgrens produkt virkelig nødvendig?


Provenzan0

Recommended Posts

Provenzan0

Som emne lyder, er felgrens produkt som rim 7 f.ex virkelig nødvendig?

 

For når jeg dønker felgene i KUN iron x å lar det godgjøre seg før avspyling så er felgene plettfrie etterpå.

Bytta til sommerhjul på en bil nylig å disse var ikke vasket på LENGE var helt nedsota å fulle av bremsestøv å diverse groms, dønka godt med iron x å spyla av å fikk bort ALT som satt på av dritt på felgen i tillegg til att de ble rene fikk de faktisk en fin glans etterpå som om de skulle være voksa etc.

 

 

Så ja hva er det felgrens gjør som ikke ironx eller korrosol ikke gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conkey

Er vel mulig å få det litt billigere med felgrens (blank bil revolution blandes ut f.eks) enn ved bruk av produktene du nevner. Har også hørt at iron x/korrosol spiser kalipperlakk. Men at de er effektive - ingen tvil

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Trenger ikke felgrens hele tiden, er felgene ok bra, holder det med en god såpe i såpepistol, avspyling og vask med en børste/wheel woolies.

Tynner ut feks p21s power gel her 50/50 med vann, og det holder det mht normalt skitene felger.

 

IronX etc bruker jeg ikke på felgene annet en når de er skikkelig ille, eller skal poleres.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Som emne lyder, er felgrens produkt som rim 7 f.ex virkelig nødvendig?

 

For når jeg dønker felgene i KUN iron x å lar det godgjøre seg før avspyling så er felgene plettfrie etterpå.

Bytta til sommerhjul på en bil nylig å disse var ikke vasket på LENGE var helt nedsota å fulle av bremsestøv å diverse groms, dønka godt med iron x å spyla av å fikk bort ALT som satt på av dritt på felgen i tillegg til att de ble rene fikk de faktisk en fin glans etterpå som om de skulle være voksa etc.

 

 

Så ja hva er det felgrens gjør som ikke ironx eller korrosol ikke gjør?

Du har helt rett egentlig i det du sier ang bruk av metallpartikelfjerner vs felgrens som f.eks RIM7 eller P21S. For å ta det helt økonomisk sett så er det egentlig som å kaste penger ut av vinduet, bruke unødvendig produkt/tid.

Men så har det veldig mye å si hva slags felger en jobber med/hvor ofte disse blir vasket/hvordan disse blir vasket og til slutt hvordan de egentlig ser ut, altså hva slags forurensning vi snakker om på inn/ut siden.

Er felgene behandlet med forsegling så er det jo annerledes og..

Så dette er ikke så enkelt egentlig ;)

Men skal en ta alle slags felger uansett og tenkte økonomi og tid må en ha alle de produktene som er gode/virker tilgjengelig. For at det kan hende at felgen bærer på seg alt fra asfalt, som kan f.eks være 3 år gammel, fastbrent bremsestøv eller rett og slett skitt som ikke er vasket på lenge.

Så er spørsmålet hvor lang tid skal en bruke på det? Skal felgene være rene for så polere de og legge på forsegling eller skal en bare få de rene uansett?

En kan velge å stå og be til Gud og spraye på flere liter med produkt, flere runder og vente.. Så f.eks begynne å gnikke? Gnikking gir jo riper, det vet jo de fleste her.. Så ja hmm..

Jeg står ofte foran det spørsmålet og fordi at tid er penger dvs jo lenger tid vi bruker på bare felger jo dyrere det blir f.eks for kunden så kjører jeg på med syrebaserte felgrens. Rene blir de uansett og så lenge en vet hvordan en syrebasert produkt kan reagere på felgen så er det bare å være litt forsiktig og spyle oftere. Vann er det stortsett gratis og det har vi jo nok av :)

Så i stedet for å bruke 1 time på vask av felger så bruker en 15min kanskje. For meg personlig så er det viktig å ikke gnikke da det fører til riper.

Jeg har ingen problem med å bruke 20timer på shine av felger og det har jeg gjort før. Men da er det mine veldig dyre felger det er snakk om samt at det er da snakk om kos og kjærlighet felgene får og tiden telles da ikke helt på samme måte :P

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Trenger ikke felgrens hele tiden, er felgene ok bra, holder det med en god såpe i såpepistol, avspyling og vask med en børste/wheel woolies.

Tynner ut feks p21s power gel her 50/50 med vann, og det holder det mht normalt skitene felger.

IronX etc bruker jeg ikke på felgene annet en når de er skikkelig ille, eller skal poleres.

X2

Er dessverre slik at metallpartikkelfjernere spiser caliperlakk.

Om du coater felgene så holder det med avspyling mesteparten av tiden.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Så ja hva er det felgrens gjør som ikke ironx eller korrosol ikke gjør?

 

Den tar ikke livet av beskyttelsen på felgene, er snillere mot calippere også er det billigere i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2

Er dessverre slik at metallpartikkelfjernere spiser caliperlakk.

Om du coater felgene så holder det med avspyling mesteparten av tiden.

Kan skrive under på den, jeg holder IronX langt unna kaliperne mine.

Bruk felgrens ved behov, verre er det ikke.

Jeg blander ut P21S i 1:2 - 1:3 i sommerhalvåret, men på vinteren biter ikke det på skitten...

Endret av Rookie

SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Er vel egentlig kaliptere som har den typiske galvaniseringen, og ikkje Dei meir eksklusive som er lakkert raude, blå, gule osv, som ein får på litt sportsligare bilar. Dei har vanlig varmebestandig lakk som Iron X ikkje tar.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

De ruster som f...

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Enda en god grunn til å legge coating på felger, så slipper man korrosol e.l. når felgene står på bilen ;)

Men tenker du at de ruster så mye at det kan gå utover funksjonen/levetiden til bremser, eller bare kostmetisk rust?

Er derfor jeg coater alle felgene mine, vasker de ca 1 gang i løpet av sommeren.

Resten er kun spyling

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en god grunn til å legge coating på felger, så slipper man korrosol e.l. når felgene står på bilen ;)

Men tenker du at de ruster så mye at det kan gå utover funksjonen/levetiden til bremser, eller bare kostmetisk rust?

Det er trolig mest kosmetisk.

Jeg coater ikke mine private felger, men vokser de, og har ikke noe problem med vask eller kjemikalier der, holder fint en sesong og da er det tipp topp spør du meg:-)

Etter alt av coating på kundebiler er det også litt kos å legge voks spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Tja, om Korrosol trenger inn i mekanismen på kalipteren, så vil det jo påvirka funksjonen...personlig har eg ikkje brukt Korrosol medan felgane står på bilen, og mine er i tillegg coatet!

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Tja, om Korrosol trenger inn i mekanismen på kalipteren, så vil det jo påvirka funksjonen...personlig har eg ikkje brukt Korrosol medan felgane står på bilen, og mine er i tillegg coatet!

 

Hva slags "mekanisme" er det du tenker på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Hva slags "mekanisme" er det du tenker på da?

Det er vel eit par hydrauliske stempel i ein kalipter? Eg er ingen mekaniker, men eg vil tru at ved gjentatt eksponering, kan det som er av beskyttelse bli fjerna?

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Det er vel eit par hydrauliske stempel i ein kalipter? Eg er ingen mekaniker, men eg vil tru at ved gjentatt eksponering, kan det som er av beskyttelse bli fjerna?

 

Hvis korrosol kommer inn, kommer også bremsevæsken ut, så det skal gå fint. Glidestempler er også godt beskyttet, så lenge man ikke demonterer de og legger kalipperne i korrosolbad bør de nok takle litt overspray helt fint selv om de kan bli stygg etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Hvis korrosol kommer inn, kommer også bremsevæsken ut, så det skal gå fint. Glidestempler er også godt beskyttet, så lenge man ikke demonterer de og legger kalipperne i korrosolbad bør de nok takle litt overspray helt fint selv om de kan bli stygg etterhvert :)

Det er nok heilt sant det du seier, men som sagt så er eg ingen mekaniker. [emoji4]

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provenzan0

Herre jesus blir jo redd av å lese her inne  :D

 

Tørr ikke bruke no iron x på hjjula mens de står på bilen mer hvertfall... uansett, aldri hatt på noe beskyttelse på felger før å har hjul som snart skal på bilen må bare få rensa de først, hva anbefales av coating?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Herre jesus blir jo redd av å lese her inne :D

Tørr ikke bruke no iron x på hjjula mens de står på bilen mer hvertfall... uansett, aldri hatt på noe beskyttelse på felger før å har hjul som snart skal på bilen må bare få rensa de først, hva anbefales av coating? :)

Eg er veldig fornøyd med Gyeon Q2 Rim. Lett å legga, rekker til to sett og fungere meget bra!

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...