Gå til innhold

BMW 2-serie Estorilblå, hvilken LSP?


Anaxyd

Recommended Posts

Anaxyd

Heisann!

Nettopp skaffet meg ny bil, og gikk for en estorilblå 2-serie. Rå farge, som jeg skal få til å poppe så mye jeg klarer, samt holdbarhet.

En stund siden jeg har handlet noe ny LSP nå, har en Shield stående som jeg har brukt opp igjennom årene, men er egentlig ikke fornøyd med holdbarheten på den.

Finnes det noe nytt og fancy som kan være interessant for meg? Hørt om Modesta også, virker jo interessant.

 

Så hva anbefales som LSP idag, hvor holdbarhet er 1.pri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Slenger meg på her siden jeg må ta fatterns Estorilblå F92.

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Nå er vel ikke Crystal Rock noe man kjøper for best holdbarhet.. En coating holder jo mye bedre så jeg har villet gått for det.

Sikker? 2år gammel Crystal Rock under:

c3b3a2e585daa90798ecc07b865daedd.jpg

Edit:

Ingen av coatingene jeg har prøvd har hatt vannskrekksegenskaper lik de gode voksene. Vannet legger seg fort flatt og møkk fester seg til lakken, istedet for å perle og så la seg spyle av.

Ikke merker jeg noe til ripebestandigheten mange skryter av heller. For min del lurer jeg på om dette med coatinger er mye en moteting, og at det på et tidspunkt går over? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? 2år gammel Crystal Rock under:c3b3a2e585daa90798ecc07b865daedd.jpg

Her må de blitt brukt noe for å booste voksen..wetcoat el noe. Aldri i livet som den voksen holder i 2 år, på en bil som brukes og vaskes jevnlig. Uten noe "jukse" med q2m bathe+ osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Min far pendler 8mil om dagen med denne, ingen mulighet for at han har brukt noe som helst annet enn Espuma bilshampo de fire gangene i året han vasker bil.

Personlig ville jeg brukt Collinite 845, da den er billig, har flotte egenskaper og holder bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti voks av naturlig sort jeg iallefall som holder så lenge av seg selv. 
I et laboratorium klarer man å lage mye som stort sett er bedre enn produkt fra naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Nå har jo Knutis lang erfaring, og har testet holdbarheten på denne voksen. Jeg har testet mine vokser, og har klart 1 år med feks Swissvax Shield, men jeg avsluttet ettersom jeg skulle polere bilen. 

 

Har en test pågående på bilen min nå (ligger her på forumet) der særlig Fusso coat ser og oppleves enda nylagt ut. Alle ble påført i oktober. 

 

Anbefaler folk å teste selv før man avfeier noe andre har erfaring med :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Enig med det, forkjellige forutsetninger og lakk kan tydeligvis utgjøre stor forskjell.

Helt klart. Unntak finnes i begge leire. :)

Shield er en voks jeg aldri har fått til å holde mer enn 3mnd, men som andre trives godt med.

Alle premiumvoksene til SV holder bra hos meg, og Collinite da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anaxyd

Har erfaring med Shield tidligere selv, og den varer kun et par vasker. Mulig det er noe galt med akkurat den jeg har, men den holder seriøst ikke lenge. Skal titte på Collinite, har jo lest og hørt mye om den.

Men voks vs coating (typ Modesta osv), hva er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Jeg har også prøvd mange forskjellige coatinger, og det jeg ikke liker med de er egenskapene vs skitt og vann.

Jeg liker vannskrekk og at dritten ikke fester seg for godt til bilen. Syns ikke at coatingene der har samme gode egenskapene som en fin voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Har erfaring med Shield tidligere selv, og den varer kun et par vasker. Mulig det er noe galt med akkurat den jeg har, men den holder seriøst ikke lenge. Skal titte på Collinite, har jo lest og hørt mye om den.

Men voks vs coating (typ Modesta osv), hva er best?

Coatingen legger seg vel som eit ekstra lag "glass" utanpå klarlakken. For eksempel Gyeon har fått påvist ein hardhet på 9. Denne skalaen er Mosh skalaen, og går vel i frå 1 (0?) Til 10, der 10 tilsvarer diamant. Gips trur eg ligg på rundt 1 i ripebestandighet. Uansett, dette kan kjapt Googlast.

Voksen derimot legger seg som fyll i porene på lakken og jamner den ut. Det er ein naturlig voks, dersom den er av ein litt dyrare type, og med "korrekt" avfetting kan den lett vaskast vekk. Coatingen derimot tåler litt meir juling når den er ferdig herdet, men vil og trenga ein oppfrisking med eit hydrofobisk middel i ny og ned. Såper som Gyeon Bathe + kan gjer denne jobben.

Ellers så er jo jobben med å legga voks ein kremjobb kvar og ein ser fram til. Spesielt om det er ein naturlig carnuba voks som nermast smelter i nevane. Coatingen derimot krevet litt meir konsentrasjon, og ein må ha tunga rett i munnen i forhold til hazing og herding i mellom lagene.

Sjølv har eg planar om å legga min første coating på egen bil innen nær framtid. Etter å ha lagt Gyeon Q2 Rim på to sett felgar og eksoshalen, så er eg ikkje lenger så nervøs for at det skal ver heilt umulig, dersom ein har nokon lunde fokus på å gjer jobben systematisk.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Coatingen legger seg vel som eit ekstra lag "glass" utanpå klarlakken. For eksempel Gyeon har fått påvist ein hardhet på 9. Denne skalaen er Mosh skalaen, og går vel i frå 1 (0?) Til 10, der 10 tilsvarer diamant. Gips trur eg ligg på rundt 1 i ripebestandighet. Uansett, dette kan kjapt Googlast.

Voksen derimot legger seg som fyll i porene på lakken og jamner den ut. Det er ein naturlig voks, dersom den er av ein litt dyrare type, og med "korrekt" avfetting kan den lett vaskast vekk. Coatingen derimot tåler litt meir juling når den er ferdig herdet, men vil og trenga ein oppfrisking med eit hydrofobisk middel i ny og ned. Såper som Gyeon Bathe + kan gjer denne jobben.

Ellers så er jo jobben med å legga voks ein kremjobb kvar og ein ser fram til. Spesielt om det er ein naturlig carnuba voks som nermast smelter i nevane. Coatingen derimot krevet litt meir konsentrasjon, og ein må ha tunga rett i munnen i forhold til hazing og herding i mellom lagene.

Sjølv har eg planar om å legga min første coating på egen bil innen nær framtid. Etter å ha lagt Gyeon Q2 Rim på to sett felgar og eksoshalen, så er eg ikkje lenger så nervøs for at det skal ver heilt umulig, dersom ein har nokon lunde fokus på å gjer jobben systematisk.

Og går det galt så kan den fint poleres vekk :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det innkjøp av Gyeon Mohs! Blir spennende å teste. :-)

Har tidl. erfaring med Gyeon Rim, og syntes det funket veldig godt å legge, samt fornøyd med holdbarhet. (Brukte Autobahn før, men samme problem der, den ble borte så fort)

Så da blir det jaggu meg Gyeon rundt baut! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gyeon er toppers :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...