Gå til innhold

Fjerning av blekk på interiør (plast)


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Har hatt noen mystiske blå flekker som har fulgt etter meg den siste dagen..

De har vært overalt, men ikke klart å finne ut av hva det var før nå.

 

Hadde en kulepenn i armlommen på en mørk grå genser.

Kulepennen hadde på mystisk vis slått lekk og rent seg tom for blekk. Armen på genseren var da full av blekk som smittet over til det meste annet jeg var i kontakt med.

Det meste andre er det ikke så farlig med, men bilen :shocking2:

 

Har fått tre stygge blå blekkflekker på armlenet i dørtrekket.

Fikk vekk en del, med surfex, zalo, apc og nanosvamp.

 

Desverre fikk jeg ikke vekk blekket som var størknet. Og var redd for å ødelegge dørtrekket.

 

Hva gjør jeg så med det størknede blekket? Dørtrekket er av plast, og immiterer skinn.

Flekkene synes ikke kjempegodt, siden det er mørkeblå flekker på svart bakgrunn.

Men de synes...

 

Er det best å la de være? Eller finnes det en metode for å fjerne flekkene ganske skånsomt uten å ødelegge dørtrekket? Så jo fort at nanosvamp mattet ned dørtrekket. Så måtte på med vinyl shine for å få området til å likne resten av plasten rundt.

 

Siste bildet er tatt uten skikkelig lys. De to første bildene med lommelykt som lyser opp flekkene.

 

2015-04-19%2023.02.12_zpskxpyizrp.jpg

2015-04-19%2023.02.40_zpswtfcqaxk.jpg

2015-04-19%2023.02.28_zpsgf62xnsy.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruttern satte seg i sofaen her i lyst stoff med en kulepenn i baklommen, ble en stor stygg flekk. Jeg tok av trekket sprayet på Turtle Deicer til ruter, og da reagerte det med blekket, så sprutet jeg på vann og sugde med våtstøvsuger. Så prøv alkohol. Ble helt strøkent !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Blårens er vel ren isopropanol. Det kanskje gjør susen? Alternativt vinduspylervæske eller nanolex sin ruterens?

 

Skal prøve med disse tre imorgen.

Blekket er tørket inn, så en dag fra eller til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bland 2 dl blårens/isopropanol og 8 dl batterivann.Da har du bra wipedown og vindusrens også til senere :) Spray på,børst over lett med neglebørste eller noe med ikke veldig hard bust, og tørk av.Håper du får det av.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Prøvde med IPA jeg hadde stående. Ren blårens. Utblandet blårens og spylervæske.

Var ingenting som tok blekk. Spylervæsken hadde best sjanse, da alt annet fordampet før det fikk løst opp noe som helst. (23 varmegrader ute idag)

 

Uansett fikk jeg ikke vekk flekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har en Ink Remover ett el annet sted som funker fjell.. Gidder du å ta turen over til Ski så kan du få låne litt..

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg har en Ink Remover ett el annet sted som funker fjell.. Gidder du å ta turen over til Ski så kan du få låne litt..

 

Høres ut som en plan. Får sende deg en PM neste gang jeg har fri og mulighet til å ta en tur til ski :)

Skal evt prøve litt deicer først, hvis det er noe å få tak nå på vårparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Da har jeg prøvd både deicer og sitrusspray.

Deiceren fungerte ikke i det hele tatt. Ble ingen forskjell.

Sitrussprayen gjorde fargen på blekket litt anderledes, litt mørkere, så flekkene synes ikke like godt.

Men de synes fortsatt...

 

Har for øvrig fått fasiten på å fjerne blekk, nemmelig neglelakkfjerner.

Men veldig skeptisk til å bruke det på interiør.... Tipper det spiser plast til frokost.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd både deicer og sitrusspray.

Deiceren fungerte ikke i det hele tatt. Ble ingen forskjell.

Sitrussprayen gjorde fargen på blekket litt anderledes, litt mørkere, så flekkene synes ikke like godt.

Men de synes fortsatt...

 

Har for øvrig fått fasiten på å fjerne blekk, nemmelig neglelakkfjerner.

Men veldig skeptisk til å bruke det på interiør.... Tipper det spiser plast til frokost.....

Neglelakkfjerner bør testes veldig forsiktig ja! Som du sier har det smeltet plast noen ganger på div ting jeg har prøvd her hjemme.

Hårspray er et gammelt kjerringråd...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Ser på nettet at natusan våtservietter er kulepenn killer

Rødsprit er også nevnt

Hårspray

Skirens

White sprit

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Deicer virket ikke for meg hvertfall. Prøvde Jula sin egen (hamron) og turtlewax sin.

Skal se litt nærmere på dette med natusan servietter.

 

Ellers får jeg prøve Berhard sin blekkfjerner. Tør ikke gå på med neglelakkfjerner, da det nok blir seende verre ut enn å la flekkene være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Eller det enkleste Magne, bytt bil, problem løst :D

 

Pass på å ikke nignikke med alt av produkter da, ender med å fjerne kulepennmerker, men får merker etter all gnukkinga der..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Eller det enkleste Magne, bytt bil, problem løst :D

 

Pass på å ikke nignikke med alt av produkter da, ender med å fjerne kulepennmerker, men får merker etter all gnukkinga der..

 

Tar det veldig pent med gnukkingen.

Temmelig redd for å ødelegge dørtrekket..

 

Trenger da ikke være så ekstrem å bytte bil. Holder med å bytte dørtrekket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

finnes ingen biler, hverken brukte eller nye som gir like mye kjøreglede for pengene som den jeg har.

truls er bare misunnelig siden mitsubishi samarbeider med vw, så hans bil er ikke renraset japsebil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...