Gå til innhold

Valg av Rupes poleringsmaskin - 15ES vs. 21ES


ostenxx

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg tenkte at jeg til sommeren skal koste på meg en svært god poleringsmaskin, og jeg har etter mange timer "studie" på nett funnet ut at valget mest trolig faller på en Rupes maskin. 

 

I mitt tilfelle vil det nok stå mellom Rupes Bigfoot LHR 15ES eller LHR 21ES. 

 

Jeg er veldig i tvil om hvilken størrelse jeg bør gå for og ønsker svært gjerne tips om hvilken jeg bør velge av disse to. 

 

Maskinen jeg kommer til å velge blir min første skikkelige poleringsmaskin (har en bråkete turtle wax maskin fra før). Det skal svært mye til for at jeg kjøper til en mindre maskin for detaljer og trange plasser, men jeg utelukker ikke dette på sikt. Men foreløpig blir en av de overnevnte den eneste maskinen. 

 

Mitt første prosjekt blir å ta en full overhaling av lakken til min postrøde Renault Kangoo varebil med hel kasse bak (altså med store lakkflater). Ellers overhaling av en Ford Mondeo 2009 stasjonsvogn og evt. andre biler til familie og venner. 

 

Hvilken maskin bør velges? Blir den største for stor? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Om du kun skal ha 1 maskin hadde jeg valgt 15, da 21 mm blir noe drøyt nær håndtak, kurver osv.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg faktisk kjøpt duetto isteden da.

Endret av Gunnarmikal

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal ha 1 maskin hadde jeg valgt 15, da 21 mm blir noe drøyt nær håndtak, kurver osv.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg faktisk kjøpt duetto isteden da.

 

Hvorfor duetto i mitt tilfelle? Noen fordeler med denne maskinen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Skal du kun ha en maskin er duetto m sine 12mm utkast nok å korrigere det meste, den er kraftig å lett. Hvertfall iforhold til min 21, den er kun brukende på flat plasser føler jeg.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun ha en maskin er duetto m sine 12mm utkast nok å korrigere det meste, den er kraftig å lett. Hvertfall iforhold til min 21, den er kun brukende på flat plasser føler jeg.

 

Ja, det er størrelsen til 21 som jeg er mest skeptisk til. Nå har jeg en bil med store og rene lakkflater, men jeg tror ikke det er lenge til at den blir solgt til fordel for noe annet. 

 

Skal vurdere duettoen. 

 

Men jeg har lest en del varierende erfaringer vedrørende plasseringen av knapper på duetto vs. 15 og 21. Hva er dine erfaringer med dette? Er det noen ulempe å ikke ha samme ergonomi på duetto vs. 15 og 21? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Ja knappene på duetto vs 15/21 er jo en sak, men ikke noe som alene kunne fått meg til å droppe duetto. Nå har jeg ikke testet 15, den kan jo kanskje vær perfekt for deg. Men personlig likte jeg veldig godt duetto, tok nesten en hel e34 m5 med den, 21 tok tak/panser.m

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja knappene på duetto vs 15/21 er jo en sak, men ikke noe som alene kunne fått meg til å droppe duetto. Nå har jeg ikke testet 15, den kan jo kanskje vær perfekt for deg. Men personlig likte jeg veldig godt duetto, tok nesten en hel e34 m5 med den, 21 tok tak/panser.m

 

Ok, den skal absolutt høyt opp på vurderingslista. Valget blir tatt først mot sommeren, så jeg har ingen hastverk. 

 

Hva er mine alternativer til Rupes? Har hørt at Krauss har en del gode maskiner, men jeg er ikke overbevist. 

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 med 15 bakplate bruker vi. Og det er helt kurrant. Men ville nok heller vurdert duetto jeg også. Det er en veldig allsidig maskin.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Rupes 21 med 15 bakplate jeg også.

Solgte min Rupes 15, da 15 bakplate på Rupes 21 fungerer veldig bra for meg. :)

 

Jeg har Rupes mini i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

Med bare én maskin sliter jeg faktisk med å finne noe som fungerer bedre enn en DAS6 pro. Bytter bakplate på ett minutt, så det blir nesten som å ha både Rupes mini og duetto i én maskin.

 

Misforstå meg rett, Rupes lager definitivt bedre maskiner med tanke på ergonomi, støy og vibrasjoner. I dag ville jeg absolutt kjøpt to maskiner fra Rupes isteden. Men motorene til Rupes er ikke like kraftige, og maskinene er ikke like fleksible (med tanke på padstørrelse) som en DAS6 pro :)

 

Edit: Med mindre man er veldig flink til å kjøre roterende. Da er sikkert det et ypperlig valg. Men da beveger jeg meg ut på tynn is, siden jeg nesten aldri har prøvd roterende maskin..

Endret av Simenhbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, 21 med 15 bakplate, fungerer meget bra :) Om det skal jobbes på store flater så er det helt greit å ha muligheten til å bruke de største padene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...