Gå til innhold

Trenger en peptalk før vårpolering


Dag Erik

Recommended Posts

Hei,

jeg har i løpet av det siste halvannet året investert i en god del utstyr.

Som mange andre, ble det en Kestrelmaskin som første prøvelse av maskinpolering.

Jeg kjøpte også Menzerna og Über puter samtidig.

I første omgang handler dette om vedlikehold på egen bil.

Bilen min er en sølv metallic VW Golf stv 08'.

 

Og jeg må si jeg syns det er vanskelig. Jeg har forsøkt ved to anledninger å polere,

men ved begge anledninger har det endt med å bruke timene jeg har til rådighet til kombotesting,

da jeg ikke føler det har blitt tilfredsstillende resultat. Så jeg har endt med å bare legge voks på en ferdig clayet bil uten å polere hele bilen ferdig. I tillegg syns jeg det er svært vanskelig å se de små ripene i sølv metallic. Jeg må bøye meg i alle vinkler for å kunne se de. Jeg kjøpte også en Rupes Swirlfinder, men jeg oppfatter den som ubrukelig på bilen min. Det hvite ledlyset mot sølv metallic, gjør at jeg ikke ser noen ting. Da syns jeg det er bedre med vanlige arbeidslamper med noe mer gult lys. Noen som har tilsvarende erfaring?

 

Før høstens polering kjøpte jeg inn Menzerna Compounding Pad, og da følte jeg det begynte å skje ting. Før dette, har jeg forstått at gul uber med FG 400 var den groveste komboen blant de produktene, og jeg slet med å få fjernet noe som helst. Men denne paden sammen med FG 400 følte jeg det løsnet litt. Da kunne jeg faktisk se at noen riper ble fjernet. 

 

Så nå som vårpoleringen nærmer seg, er jeg usikker på om jeg skal kjøpe enda grovere kaliber, eller er det bare å være tålmodig? Jeg har sett at Menzerna har kommet med FG 300, som er enda grovere, og så er det dette snakket om Rupes UHS. 

 

Håper på noen innspill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder led har jeg samme erfaring som deg, og jeg trives best med vanlig halogen for å se de fleste defekter. Jeg merker godt når jeg står i fremmed garasje at det kan være vanskelig å se det samme som jeg gjør hjemme. Vanlige arbeidslys type 500w fra Biltema syns jeg fortsatt er finfine, men på den lakken du har vil det alltid være litt vanskelig å se swirls.

For øvrig er den knallhard og skal du virkelig fjerne defekter på en effektiv måte, er roterende veien å gå. Hvis ikke må du bare være tålmodig og ta bilen panel for panel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det kjøretekniske? Hvor fort beveger du maskin, turtall, press, pass,har du kontroll på de tingene?

Og hvor holder du til,kanskje kan du være så heldig å få titte over skulderen til noen i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hei. Tror du har en del å hente på teknikk som du får ved øvelse..:-)

Angående kombotesting er det kanskje like greit å kjøre det du har som groveste, å kjøre med det. Siden du ikke har roterende vil du bruke en del tid. Golf lakk er hard!

Eventuelt kan du kjøre med noe lettere for å få opp glansen før du legger voks, det er ikke optimalt i forhold til å ta alt av riper, men du får en blank bil (hele bilen);-)

Øvelse gjør mester og det kan være vrient å se riper og defekter "i starten " men det kommer med tiden..

Ev sette av en helg før du går på med friskt mot. Du vil nok bruke en time eller fler pr panel.

Bare mine tanker om temaet og ikke noe fasit, lykke til :-D!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Bra innspill over her!

Om du virkelig vil legge deg i selen, ville jeg investert i et kurs. Enten swissvax eller scandicshine e.l da får du lært veldig mye og prøvd deg på forskjellig lakk/maskiner/polish og du ser hva andre gjør.. Dette er absolutt verdt pengene sine og du vil ikke angre.

Jeg fikk mange A-ha opplevelser på mitt første kurs, og lærte meg å se kjørespor og defekter skikkelig. Jeg har gått flere kurs og det er alltid fine folk og kunnskapsrike instruktører!

Ev lærer du jo av egne erfaringer, men kjedelig om noe skulle gå galt. Roterende maskin vil jeg si er litt viktig å lære av noen som kan det, p.g.a "mye" som kan gå galt og teknikk er halve jobben..

Uansett lykke til videre i galskapen :-D

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menzerna og uberpute er stort sett en veldig god kombo. Men tipper du bruker maskinen litt feil. Du bør ha press på maskinen, og beveger du maskinen for fort får ikke du vekk swirls osv. Ca 1 cm pr sekund er en grei huskeregel :) er du ikke fornøgd så øker du presset, eller beveger maskinen saktere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Som jeg skrev i S&S'en på Fiaten forleden:

 

Panser delt i to.

 

2 runder a 5-7 pass, svart Scholl og S17+ og masse press: Ripefritt og sliten

2 runder a 5-7 pass, svart Scholl og S17+ og vekten av maskinen og litt press for å holde maskinen på rett kjøl: Ripefritt og ikke sliten

 

Min erfaring er at man får like bra resultat uten å presse seg ihjel som om man gjør det. I noen tilfeller må man kanskje ta en runde ekstra, men målt i mangel på vondt i armer, nakke og rygg er den ekstra tiden det tar, verdt det.

  • DCN Poeng 2

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for alle innspill, her var det mange tips.

 

Jeg føler at jeg har lest en masse og sett masse videoer om press, hastighet osv.

Men jeg har kjørt maskinen på fullt, og så prøvd å holde meg innenfor et kvadrat med sider på 30-40 cm.

Kjørt sakte, ja kanskje 1cm pr sekund. Kjent på panelet (panser), kjenner at jeg så vidt kan ta på det.

 

Så jeg tror at det å ha god tid har også vært mangelfullt. Men som en småbarnsfar krever det planlegging å ha den ene bilen stående stille i 2 døgn :)  Jeg bor i rekkehus, og har benyttet meg av romslig garasje hos mine foreldre når jeg har holdt på med polering. 

Har selv en smal garasje, men det er mulig å polere der inne, jeg må bare flytte bilen så langt som mulig til sidene når jeg skal ta høyre og venstre siden, for å få nok arbeidsplass. Så det er nok noe av løsningen, da har jeg bedre tid når jeg kan holde på hjemme.

 

Holder til utenfor Tønsberg. Kurs hadde også vært interessant, men føler at å legge tusenvis i kurs er litt mye foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis du har lyst til å prøve grønn 3M så kan du sikkert få litt av meg. Dette er det absolutt groveste produktet jeg har testet. Det er meget effektivt, men lager litt ugang. Dette løses ved å kjøre over med en snillere kombo til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Mulig jeg kan se litt på hva du gjør også. Bor midt i byen... ;)

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...