Gå til innhold

XSHINEs Garasje (arbeidslogg)


XSHINE

Recommended Posts

3. november 2016 - 15.14, Hans Marius skrev:

For en garasje du har laget deg :D Ser ut som du får en grei "furtebu" der ja ^^ 

Takker! :) Skal ikke klage på plassen nei. Nå gjelder det bare å kvitte seg med ting og tang, samt få en egen bod slik en slipper å ha alt mulig stablet i hytt og pine hvor det ikke hører hjemme.

 

3. november 2016 - 15.23, D.Mikalsen skrev:

Stund siden jeg har sett innom her, meget gjennomført og flotte bilder sålangt :thumbup:

Takk og bukker! Bildene er dessverre tatt med en iPhone4S så  kvaliteten på bildene er blandet drops. Får heller ta noen blinkskudd med ordentlig kamera av detaljer når diverse ting er på plass. 

 

Ser ikke ut som det skjer noe mer her før på nyåret en gang. Da tiltenkt budsjett til løftebukk og annet utstyr/inventar ble spist opp av en akutt reparasjon/fornyelse av vannbårent i huset. Var plutselig 19 minus og et gammelt anlegg som bestemte seg for å ta kvelden på et passe ubeleilig tidspunkt, så da får en bare spare seg til fant igjen og glede seg til en varm jul og et (bank i bordet) fortsatt varmt nyttår. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, XSHINE skrev:

Takker! :) Skal ikke klage på plassen nei. Nå gjelder det bare å kvitte seg med ting og tang, samt få en egen bod slik en slipper å ha alt mulig stablet i hytt og pine hvor det ikke hører hjemme.

 

Takk og bukker! Bildene er dessverre tatt med en iPhone4S så  kvaliteten på bildene er blandet drops. Får heller ta noen blinkskudd med ordentlig kamera av detaljer når diverse ting er på plass. 

 

Ser ikke ut som det skjer noe mer her før på nyåret en gang. Da tiltenkt budsjett til løftebukk og annet utstyr/inventar ble spist opp av en akutt reparasjon/fornyelse av vannbårent i huset. Var plutselig 19 minus og et gammelt anlegg som bestemte seg for å ta kvelden på et passe ubeleilig tidspunkt, så da får en bare spare seg til fant igjen og glede seg til en varm jul og et (bank i bordet) fortsatt varmt nyttår. :P

Blir ekstremt bra dette :)

Hva benytter du til å varme opp vannbåren varme? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, overlay skrev:

Blir ekstremt bra dette :)

Hva benytter du til å varme opp vannbåren varme? :P

Takk takk! :) Har vannbåren bergvarme i huset. Har flere muligheter for varme i garasjen. 

 

1. Reparere og bruke gammel pumpe og anlegg som byttes helt ut og sammen med dagens borrebrønn som alene er for liten til ny pumpe og nye kurser som skal tillegges i tilbygg på huset.

2. Legge opp egen kurs med Uponor Ecoflex kulvertrør for varmedistribusjon fra ny pumpe til gulvvarme og/eller viftekonvektor i garasjen.

3. Luft-til-luft varmepumpe.

 

Raskeste, enkleste og billigste der og da/her og nå er selvsagt en vanlig luft-til-luft varmepumpe. Det spørs hvor mye jobb jeg legger i det, siden de vannbårne alternativene er avhengig av at andre ledd i tilknytting til påbygg på huset blir samkjørt. Prosessen på tilbygg er i tegnefasen, så er noe tid igjen til byggestart kan man si. Vi får se, kanskje luft først og vann senere. Mange muligheter. Får jeg godkjent opplegget på huset skal en ikke se bort i fra at det styres av eksempelvis; solcellepaneler som eventuelt og naturlig nok blir på sørsiden av tenkt tilbygg, som også gjør de lite synlige.

 

Blir å sette opp smarthus styringssystem med en egen totalmodul for diverse uplink og egne sensorer, hvor alt styres fra mobil og nettbrett (en applikasjon for hver enhet blir tungvint). Hvor noe integreres i garasjen (garasjeportåpnere, temperatur/RLF, lys, lyd), men blir hovedsaklig i huset. Estetisk uttrykk blir at huset (og garasjen) blir seende tradisjonelt og ordinært ut i "egen bygd" stil og at innsiden blir relativt høyteknologisk og moderne.

Endret av XSHINE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, XSHINE skrev:

Takk takk! :) Har vannbåren bergvarme i huset. Har flere muligheter for varme i garasjen. 

 

1. Reparere og bruke gammel pumpe og anlegg som byttes helt ut og sammen med dagens borrebrønn som alene er for liten til ny pumpe og nye kurser som skal tillegges i tilbygg på huset.

2. Legge opp egen kurs med Uponor Ecoflex kulvertrør for varmedistribusjon fra ny pumpe til gulvvarme og/eller viftekonvektor i garasjen.

3. Luft-til-luft varmepumpe.

 

Raskeste, enkleste og billigste der og da/her og nå er selvsagt en vanlig luft-til-luft varmepumpe. Det spørs hvor mye jobb jeg legger i det, siden de vannbårne alternativene er avhengig av at andre ledd i tilknytting til påbygg på huset blir samkjørt. Prosessen på tilbygg er i tegnefasen, så er noe tid igjen til byggestart kan man si. Vi får se, kanskje luft først og vann senere. Mange muligheter. Får jeg godkjent opplegget på huset skal en ikke se bort i fra at det styres av eksempelvis; solcellepaneler som eventuelt og naturlig nok blir på sørsiden av tenkt tilbygg, som også gjør de lite synlige.

 

Blir å sette opp smarthus styringssystem med en egen totalmodul for diverse uplink og egne sensorer, hvor alt styres fra mobil og nettbrett (en applikasjon for hver enhet blir tungvint). Hvor noe integreres i garasjen (garasjeportåpnere, temperatur/RLF, lys, lyd), men blir hovedsaklig i huset. Estetisk uttrykk blir at huset (og garasjen) blir seende tradisjonelt og ordinært ut i "egen bygd" stil og at innsiden blir relativt høyteknologisk og moderne.

Liker tanken å holde utseende likt, blir rart om det er lett å se hva som er nytt og hva som er gammelt utifra stilen valgt.

Grunnen til at jeg er nyskjerrig er at jeg akkurat har overtatt hus med vannbåren varme vha. bergvarme og varmepumpe og nyskjerrig på andres erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, overlay skrev:

Liker tanken å holde utseende likt, blir rart om det er lett å se hva som er nytt og hva som er gammelt utifra stilen valgt.

Grunnen til at jeg er nyskjerrig er at jeg akkurat har overtatt hus med vannbåren varme vha. bergvarme og varmepumpe og nyskjerrig på andres erfaring :) 

Forstår! :) Har du en pumpe som er godt dimensjonert for arealet den dekker i dag, kan du legge en sløyfe til eksempelvis viftekonvektor i garasjen. Du må ha en del data klart for å finne ut om det vil fungere i praksis uten å måtte kjøre hardt på elektrisk kolbe/tilleggsvarme for å opprettholde ønsket temperatur. Om du søker litt på nettet rundt dette finner du de forskjellige variablene du må ta høyde for, som kw iht. areal/sløyfelengder, dimensjoner, dimensjonerende utetemperatur (DUT), effektverdier m.m.

Endret av XSHINE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, XSHINE skrev:

Forstår! :) Har du en pumpe som er godt dimensjonert for arealet den dekker i dag, kan du legge en sløyfe til eksempelvis viftekonvektor i garasjen. Du må ha en del data klart for å finne ut om det vil fungere i praksis uten å måtte kjøre hardt på elektrisk kolbe/tilleggsvarme for å opprettholde ønsket temperatur. Om du søker litt på nettet rundt dette finner du de forskjellige variablene du må ta høyde for, som kw iht. areal/sløyfelengder, dimensjoner, dimensjonerende utetemperatur (DUT), effektverdier m.m.

Huset har allerede en isolert garasje på 40 kvm i kjelleren, med vannbåren varme i gulvet :) 

Kunne gjerne vært på størrelse med din garasje men :lol:

Får se om det havner en annen garasje på tomta i fremtiden :P 

 

Endret av overlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.11.2016 - 10.47, overlay skrev:

Huset har allerede en isolert garasje på 40 kvm i kjelleren, med vannbåren varme i gulvet :) 

Kunne gjerne vært på størrelse med din garasje men :lol:

Får se om det havner en annen garasje på tomta i fremtiden :P 

 

Aha, men da er du jo litt hjulpen allerede da forstår jeg. :) Alternativet med sløyfe lagt i kulvert til viftekonvektor eller gulvarme i eventuell fremtidig garasje er jo noe å tenke på. Mye enklere når man bygger ting fra starten av og tar med ting som er kjekt å ha. Om en ikke nødvendigvis tar ting i bruk med en gang, men får lagt ned rør o.l. til senere påkobling og bruk.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre sent enn aldri, her er litt informasjon om trappa som lovet. Fant ikke igjen byggeskisse og kvittering for øyeblikket, men har grei husk og fant en drodle-tegning.

 

401_zpsbzqffrsr.jpg


Litt "feil" på den tegningen som kan påpekes; stolpene for platå/repo ble i full lengde opp over for å få helhet på det og imøtekomme kravet om godkjent rekkverk på minimum 90cm høyde.
Trappetrinn fra nederste til øverste platå/repo er beskrevet som 5 trappetrinn og da er øverste platå/repo regnet med som et trappetrinn, slik øverste vange har 4 trappetrinn og nederste har 10 trappetrinn, samt nedre del av nederste vange har 60cm "ustikk" fra stolpe og ikke 90cm. Vinkelen på trappa har jeg ikke direkte målt, heller tilpasset tilnærmet takvinkel på garasjetaket (35 grader) og samtidig tatt høyden til å gå under takutsikk i betraktning. Når øverste vangen var på plass, gav vinkelen på nedeste vangen seg selv, identisk. Hadde for hånd kun en godt brukt analog vinkelmåler hvor gradene var blitt borte, men jeg fikk da lik vinkel fordi om. Lengden på garasjeveggen er forresten 6.7 meter.

 

Planen for trapp til 2. etasje i garasjen var egentlig å bygge den innvendig som er det greieste med tanke på vær og vind, siden garasjen ble 20kvm mindre enn jeg ønsket droppet jeg det grunnet løsning og lagringsplass. Da tenkte jeg å bygge en rein tretrapp som heller ikke utgjør de store konstnadene, men var heldig å fikk to pulverlakkerte stålrammer med rister fra et lokalt industrifirma. 

 

Handlet så inn 14 trappetrinn i varmforsinket stål med sklisikker trappenese og stor maskevidde fra Linotech i størrelsen 900x300mm som passet med stålrammene. Franske treskruer til trinnene kjøpte jeg på Clas Ohlson (8,0x50mm). Franske treskurer til innfesting på vegg og for stoltper kjøpte jeg på Biltema M12x120mm til innfesting av rammer og M10x70mm til stolper. Måtte også ha en horde med rustfrie bolter i M12x70 til stålrammene med tilhørende skiver og muttere.

 

Materialen kjøpte jeg på Byggmax og den var grei når man fikk sortert litt. Sement som ble brukt er B30 fra Byggmax og i kasser av 48x198 med målene 70x60x70x60cm skrudd i hverandre og med 5cm styrofoam innvendig. Det gikk akkurat 3 sekker i hver, 12 totalt.Grunnen til at denne løsningen ble valgt i steden for støperør er begrenset dypde for nedgraving mtp. kabler, drenering osv. og for å ha god klaring til hvor stolpene ville komme og lett vatring. Borret hull til M16x180mm ekspansjonsbolt (http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skrue-og-Bolt/El-og-Blankforsinket/Ekspansjonsbolt-2000018739/) og la på dobbel skive på mutteren og justerte så inn eksakt høyde.

 

Innsteg i trappa er 30cm og trinnhøyden er 18cm. Trappa ble god å gå i og brei nok til å lett kunne flytte opp og ned store kasser for lagring.
Er veldig kjekt med store maskevidder på rister og trappetrinn slik at man slipper unna det meste av snøen og at det blir glatt.

Trappa alt i alt havnet ganske beint på 15.000kr og da er kommende rekkverk med stående 48x48 lekter og toppbord også medregnet.


Fikk testet plass i garasjen med ene bruksbilen og tatt en liten vintershine. Ble god plass med 7,3 meter i bredden. Har nå kun en 2kw vifteovn, samt med uisolert og grei trekk mot andre del av garasjen i "takskjøten", vinduer og dører oppnår jeg bare 10-12 grader. Dør i mellom garasjedelene og isolasjon må på plass slik at jeg bikker 18 grader når det er behov. Uannsett herlig å komme i en oppvarmet garasje, for det har jeg ikke hatt før. Bare å glede seg til alt sakte men sikkert kommer på plass og man kan begynne å drive litt med bilprosjekter igjen.

 

402_zpss0pbmgw9.jpg

Endret av XSHINE
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...