Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 24 Mars, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2015 Dette er en retrofit jeg gjorde for et medlem her på DCN nå i februar/mars 2015. Hardware: TYC replicalykter til Audi A6/S6 C4 1994-1997 Philips 85122+ D2S-pærer F3 Fast Bright 35W-ballaster Morimoto FX-R 3.0 2.5" bixenon-projektorerDepo X5 2.5" bixenon-projektorerG37 Sedan 3" bixenon-projektorer AMP<->D2S-adaptere Dette skulle være en noenlunde rett-frem retrofit, men som vanlig gikk jo lite etter planen jeg så for meg. Jeg hadde et lønlig håp om å bare bytte projektoren kjapt og enkelt og sende lyktene tilbake, men sånn gikk det ikke... Startet friskt med å åpne en lykt. Vanligvis er lykter forseglet med butyl eller permaseal (som jeg heldigvis ikke har opplevd enda), men disse her var lukket med fire klips, og på innsiden av glasset var det en gjenbrukbar pakning. Siden jeg antok at de var butylforseglet (siden pakningen var myk da jeg poket den), tenkte jeg at jeg skulle prøve å åpne dem uten varme først. Lykteglasset var av glass, ikke polykarbonat, og erfaringsmessig liker ikke glass veldig godt å bli raskt varmet opp for så å bli flyttet på med skrujern... glassbiter, skår og mye blod pleier være resultatet. Uansett, siden glasset ikke var limt fast løsnet jo det kjapt og greit. Siden jeg antok butyl tok jeg godt i, så da glasset slapp med en gang holdt jeg på å ramle av stolen. Jaggu bra ingen så meg... Her er den åpen, gummipakning og glass pent separert uten skader: Etter litt fifling og fofling fikk jeg av pynterammen, og så var det bare å skru løs innmaten via justeringsskruene på baksiden av lyktehuset: Output fra halogenprojektoren - ikke veldig imponerende. Hele hotspotet er synlig under og til høyre for albuen, noe som indikerer at pæreholderen eller optikken ikke er helt der de skal være. Pæren som ble brukt for dette bildet er en standard Philips H1-pære kjøpt på bensinstasjon i sin tid. Halogenprojektor ute, og en størrelsessammenligning med FX-R bixenon-projektoren som skal inn. Ovenfra: Bakfra: Forfra, topp mot topp: Forfra, bunn mot bunn: Forfra, side ved side: Umiddelbart åpenbarte det seg et problem. Solenoiden som styrer bi-xenonfunksjonen buttet mot tåkelysprojektoren under: Manglet ca 6mm for å få ting på plass... Så da skrudde jeg ut alle skruer, samt tåkelysprojektoren: Output, FX-R; nærlys: Og langlys: Åpningen for nærlysprojektoren måtte utvides litt; tåkelysprojektoren ligger og lurer i bakgrunnen: Rasperaspe Og ca ferdig... noen flere tilpasninger måtte gjøres etterhvert, men som et utgangspunkt var dette greit. Jeg har blitt glad i braketter, siden det gjør alt så mye enklere enn å styre med epoxy. Roter man det til lager man en ny brakett og prøver en gang til. I tillegg gir de større muligheter for å korrigere pitch (opp/ned) og rotasjon (med/mot klokken) enn om ting er limt fast med epoxy. Klippet til en pappbit for å lage en brakett og festet denne på de originale skruefestene: Tåkelysprojektoren ligger og er bekymret for sin videre eksistens... Mer "bracketry"... Delte projektoren og prøvde å finne ut om dette her hadde muligheter til å funke i det hele tatt... nedre kant av pappbraketten er det absolutt laveste punktet brakett og projektor kan være på. Alt plass under ble opptatt av tåkelysprojektoren. Selvfølgelig passet ikke bolthullene øverst heller... jeg kunne forstørret braketten litt slik at den hadde funket, men da hadde den skrapt i toppen av lyktehuset. Etter mye om, men, banning, riving i hår, innkjøp av et par andre, bittesmå tåkelys, innså jeg at det fysisk ikke var plass til projektoren med mindre jeg da hadde redesignet hele nærlys/tåkelys-delen av lykteinnmaten, og det hadde blitt en helvetes jobb å både få til og ikke minst få pent. Siden jeg hadde et par andre bixenonprojektorer liggende som også gir veldig bra lys, og disse var vesentlig mindre enn FX-R-projektorene, tenkte jeg å bruke disse. Her er nærlyset: Og langlyset: Klippet til en ny pappbrakett, skrudde denne mellom de to halvdelene av projektoren og begynte tilpassingen for å få den på plass: Overførte tegningen til metall... Dagen etter gikk jeg ut igjen for å prøve å få ting til å passe sammen. Det viste seg at solenoiden på disse projektorene stakk bittelitt for langt ned, slik at den tok i tåkelysprojektoren. De nye tåkelysene jeg hadde kjøpt hadde samme problem, og siden ytterskallet var samme del som den reflekterende innsiden hadde jeg max 1mm å gå på for å få ting på plass, og jeg trengte 4 - med andre ord måtte disse også forkastes. Helt tilfeldig hadde jeg også et par G37 Sedan bixenon-projektorer i skuffen min. Disse gir et veldig bredt, fint lys, og et anstendig langlys. Ikke like høyt som Depo X5-projektorene, men absolutt godt nok og vel så det. Som en ekstra bonus hadde de flat bunn, så det var ingenting som var i veien for tåkelysprojektorene. Disse projektorene hadde dog en 3" linse som var noe for stor for 2.5"-åpningen jeg hadde laget... så jeg fant dremelen igjen, forstørret åpningen, målte, herjet og laget til noen fine braketter, og plutselig så det slik ut: Siden jeg hadde kuttet de originale skruepostene måtte jeg være kreativ med for store muttere og stoppskiver for å få alt på plass der det skulle være, men det gikk jo til slutt. Og ferdig lykt! Passasjersiden gikk en del raskere siden jeg ikke trengte rote meg så jævlig bort med forskjellige projektorer og forsøk på lure ting. Etter at han fikk lyktene tilbake har jeg fått tilbakemelding om veldig bra lys, men også at bixenonfunksjonen ikke ser ut til å virke... Det var jo typisk, særlig etter at jeg hadde dobbelttestet alt før jeg sendte dem avgårde for å være sikker på at alt var som det skulle være. Jeg venter på tilbakemelding igjen om han har fått dem til å virke, hvis ikke får jeg dem i retur og fikser dem for egen regning for at han skal bli 100% fornøyd. 24 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 24 Mars, 2015 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2015 Mye styr, men du verden så bra lysoppgraderingene dine blir! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 24 Mars, 2015 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2015 Her har du en cred. Håper det hjelper Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael 420 Skrevet 24 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2015 Dæven, rene Reodor Felgen jo! Siter Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 24 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2015 Nok en som ser lyset. Hva du får til ass! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 24 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 24 Mars, 2015 Jeg er imponert som vanlig! Du er helt rå! Misunner virkelig den stå på viljen din med småplukk! Jeg hadde knust lykta sendt de til deg etterpå! Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mstrandbo 180 Skrevet 25 Mars, 2015 Rapporter Share Skrevet 25 Mars, 2015 Imponerenes arbeid som vanlig! Hvordan fungerte dette med profilert/riller i glasset, dog ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 25 Mars, 2015 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 25 Mars, 2015 Mye styr, men du verden så bra lysoppgraderingene dine blir! Skal være litt styr, ellers er det ikke noen utfordring. Her har du en cred. Håper det hjelper Alt hjelper; tack så hemskt mycket! Dæven, rene Reodor Felgen jo! Nok en som ser lyset. Hva du får til ass! Takker og bukker Jeg er imponert som vanlig! Du er helt rå! Misunner virkelig den stå på viljen din med småplukk! Jeg hadde knust lykta sendt de til deg etterpå! Haha Knuste lykter er ikke så lett å få gjort noe med... men det finnes jo plexiglass, så i verste fall får man bare lage nytt lykteglass. Imponerenes arbeid som vanlig! Hvordan fungerte dette med profilert/riller i glasset, dog ? Takker Rillene var et uromoment, for å være ærlig. Halogenprojektorene virket å være laget for å benytte seg av rillene, mens lyset som kommer ut av bixenonprojektoren er "klart til bruk" og skal helst ikke rilles med... De tok noe av bredden og intensiteten av lyskjeglen, men mye mindre enn jeg fryktet. En glassmester kan nok slipe dem bort, men hvis det da blir bølging i glasset som følge av slipingen vil det også gjøre rare ting med lysbildet. Det aller beste ville vært å få tak i helt klare lykteglass, fortrinnsvis i plexiglass da det er tynnere og har lavere refraksjonsverdier enn glass. I tillegg ville man fått penere fargebånd på toppen av cutofflinjen - dette forsvinner omtrent helt når man har lykteglass i glass. Det betyr lite og ingenting i praktisk bruk, men for de som liker sånt (jeg er ikke blant dem) så ser det pent ut når man står parkert mot en hvit vegg... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 1 April, 2015 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2015 Bixenonen funker fint, og oppsettet er faktisk så bra at jeg sliter med å se halogenlanglysene. Smelter bra sammen lyset. Nærlys før: Etter: Langlys før: Etter: Ekstremt godt fornøyd, og alt ser orginalt ut. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 2 April, 2015 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2015 Rått å se forskjellen!! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 2 April, 2015 Rapporter Share Skrevet 2 April, 2015 Bredden på lyset er det råeste, ser jo langt ut på sidene. Kjører forbi mye skog og mark i stummende mørke, og det er alltid mye dyr som ferdes. Dette gjorde underverker. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 7 April, 2015 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2015 Dette så veldig lovende ut! Får jeg spørre hva du tar for en slik retrofit? Jeg har helt enkle lykter av samme typen, uten tåkelys i veien. Ta det gjerne på PM om det er mer hensiktsmessig. Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 7 April, 2015 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 7 April, 2015 Sender PM, jeg Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaajaren 4 Skrevet 10 Juli, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Juli, 2019 Ikke verst! Hva tar du for en slik jobb om du får tilsendt lampene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.