Gå til innhold

Nye sommerdekk kjøp


johanzen

Recommended Posts

johanzen

Som topic sier så har jeg planer om å kjøpe nye sommerdekk nå..  sikkert et dusin av slike tråder men det får gå! :)

 

Meeen så kommer det noen spørsmål... har ikke planer om å legge 10k for sommerdekk..

Er forresten 235/35r19 som skal kjøpes og monteres på 9.5" felg

 

Har tenkt på Nankang ns2(20), federal ss 595 (evo), achilles atr sport (2) og nexen n1000(6000)

 

Men hva mener dere jeg skal kjøpe?  har hatt nangkang tidligere og vet det duger til vanlig kjøring.. noe dårligere på vått...

 

tenker litt på Federal dekkene men hva er forskjell på ss 595 og evo dekket? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Akkurat på dekk skjønner jeg ikke at folk skal spare penger, da ville jeg spart inn på noe annet istedenfor - min generelle mening om dette.

Enig i det du skriver forsåvidt, men det er absolutt verdt å sjekke litt rundt og prute, for mange steder har jeg inntrykk av at kan gi gode prosenter og fremdeles ha grei margin. Altså at samme dekksettet koster 8000kr ett sted og 6000kr et annet sted eller ved å be om en god pris :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en del penger å spare på en ringerunde, men vær så snill å styre unna billigdekkene. Disse duger nok i varme/tørre strøk, men her hjemme med regn og lave temperaturer er mange av de livsfarlige.

Når det gjelder dekk kjøper jeg kun premium på vinter og premium eller ett hakk ned (feks Vredestein) på sommer. Ja det svir i pengbokji, men det er verdt det. ;)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit å vite kva slags bil dekka skal på og type køyring. Blir det litt banekøyring eller berre landeveg?

So er det om ein skal prioritere bra egenskaper på våt vegbane eller tørr vegbane, eller ein blanding. Er støy prioritert?

Kva med levetiden på dekket. Er det nøye? Det finnes mange fleire variabler og ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Ville ikke valgt noen av de overnevnte. Om pris spiller så stor rolle så gå for minerva istedet for de du har nevnt. Men som todleif skriver, hva er kriteriene? 

 

F.eks Nexen NFera SU1 bør du kunne få tak i til ca 8500ish (+- 500kr) ferdig montert og avbalansert. Dette er dekk som er mange, mange ganger bedre enn de du har skrevet opp.

 

Minerva som jeg nevnte, havner litt mer i prisklassene til de du nevnte, men er hakket bedre, men ikke noe Nexen SU1, Toyo, Hankook, vredestein osv (så kommer jo de kjente merkene hakket over)

 

(S1000/6000 har du fått pris på det? dette er jo et dekk som så og si er helt borte, og skal være ferdig i produksjon i fjor, og da kun i noen meget få dimensjoner)

Endret av Vårhus

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johanzen

kriteriene er at det skal være dekk... har hatt conti sc5, toyo t1sport, dunlop og nangkang av nåkka slag på før... alle dekkene har vært gode på forskjellige områder..

 

Bilen kommer ALDRI på en bane, kjøre vanlig landevei ;) kjøre etter forholdene, støy er ikke nåkka store problemer sålenge det ikke blir vanvittig da...

 

ser ikke nåkka hensikt med å kjøpe noe av de der premium dekkene... aldri hatt noe problemer med billig dekk på sommeren, så ser INGEN hensikt med å kjøre dyre merke dekk....,kjører kun premium på vinteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kamerater har kjøpt slike billige dekk. De er skumle når det blir vått, bråker mye, slites fort. Etter de har kjøpt Nokian, Michelin, Bridgestone etc. Så slipper man dette, og bilene blir myyye bedre å kjøre. Jeg er superfornøyd med Nokian sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg er også ute etter nye sommerdekk. Tør nesten ikke kjøpe billige sommerdekk, da jeg har Nokian Hakka 8 på vinter. Disse dekkene er jo himmelske.

  • DCN Poeng 2

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Federal er gode når de er nye, men eg har opplevd flere ganger at de blir slitt i trappetrinn på v-mønsteret, og da bråker de fælt.

 

Men eg ser at dekkonline har Falken FK453 i dimensjonen du snakker om til under 1500kr stk, å de er det mangen som er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser folk som kjøper billige dekk på dyre biler. Får vondt inni meg når jeg ser en ny X5 med jalladekk på de dyre felgene. Og det er faktisk forskjell på kjøreegenskaper på dekk. Kjøper aldri billige merker mer etter at jeg begynte å kjøpe dekk fra premium-merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Federal er gode når de er nye, men eg har opplevd flere ganger at de blir slitt i trappetrinn på v-mønsteret, og da bråker de fælt.

 

Men eg ser at dekkonline har Falken FK453 i dimensjonen du snakker om til under 1500kr stk, å de er det mangen som er fornøyd med.

Falken har et veldig godt dekk i lavprofilsegmentet (fk453)

 

Montering og avbalansering kommer jo i tillegg på dekka fra dekkonline. De har vel avtale med Mekonomen?

 

Finnes mange dekk som er i "rimelig" klassen som er gode. Ikke velg de billigste.. drit i alt som heter tester og heller stol på erfaring. Billige dekk er 9,7/10 ganger møkk og sånn sett betaler du altfor mye for det du får det får. Noen få unntak er det, men de prises som regel oppover etterhvert da de blir kjent og populære.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falken har et veldig godt dekk i lavprofilsegmentet (fk453)

 

Montering og avbalansering kommer jo i tillegg på dekka fra dekkonline. De har vel avtale med Mekonomen?

 

Finnes mange dekk som er i "rimelig" klassen som er gode. Ikke velg de billigste.. drit i alt som heter tester og heller stol på erfaring. Billige dekk er 9,7/10 ganger møkk og sånn sett betaler du altfor mye for det du får det får. Noen få unntak er det, men de prises som regel oppover etterhvert da de blir kjent og populære.

Ja, det kommer i tillegg, men han sa han kommer til og handle derfra, og da fant eg derfra.

 

Å vurderer han federal som ligger rundt 1100 kr stk så er det lite opp til Falken på 1400kr stk som er et par hakk bedre, men fortsatt ikkje premium.

 

Kjører på conti sp5 nå, og de er eg ikkje heilt fornøyd med. til tross for at de koster over 12k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Hvilken bil og dimensjon da?

 

Ja, det kommer i tillegg, men han sa han kommer til og handle derfra, og da fant eg derfra.

 

Å vurderer han federal som ligger rundt 1100 kr stk så er det lite opp til Falken på 1400kr stk som er et par hakk bedre, men fortsatt ikkje premium.

 

Kjører på conti sp5 nå, og de er eg ikkje heilt fornøyd med. til tross for at de koster over 12k

Falken er et veldig godt dekk, mye for pengene, og gruser federal i mine øyne.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel generelt mye å spare på en ringerunde, men å nekte å kjøre merkedekk er bare tull. Dekk er uten diskusjon noe av det billigste av slitedelene på bilen. Igjen er det direkte farlig å kjøpe trallaladekk bare for å spare 1000 - 3000 over tre år. 3000/3/12/30. Som er 2,77 kroner dagen for noe som er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe billige dekk for å spare noen få kroner ved innkjøp er rart da -dyrere dekk varer ofte lengre, så det blir ikke alltid så billig med billige dekk om man må kjøpe de oftere enn et sett dyrere dekk. Det blir det samme som å kjøpe den billigste barnestolen til ettåringen, som man VET er dårligere enn mye annet - helt høl i huet, og idiotisk...

Folk må lære å prioritere sikkerhet foran stor tv, store felger etc. om det gjør at man ikke kan koste på seg sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg kjøpte Michelin Pilot Sport 3 i 225/40-18 til rundt 7k i fjor fordi jeg måtte ha nye dekk der og da, og så i ettertid at jeg kunne spart 1200 kroner på å shoppe litt rundt... men jeg hadde ikke noe valg. Angrer ikke på dekkvalget, hvertfall, bilen henger som limt på veien.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-dyrere dekk varer ofte lengre, så det blir ikke alltid så billig med billige dekk om man må kjøpe de oftere enn et sett dyrere dekk.

 

 

Nja, de billigste kinadekkene, som er de man faktisk bør styre unna, har ofte steinhard gummiblanding som gjør at de varer veldig lenge, men er dog noe skummel på våt asfalt og har høyt støynivå. De dyreste dekkene jeg noen gang har kjøpt har også vært de som har blitt fortest utslitt pga myk gummi og godt grep. Det finnnes gode dekk for de som vil styre unna de billigste shingshongdekkene og heller ikke har økonomi til premium dekk. Men er helt enig i at man bør vurdere pengebruken for å prioritere sikkerhet så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...