Gå til innhold

Ny bil - fargeforskjeller..


ToreS

Recommended Posts

Fruen har ny konebil; en Toyota Auris Touring Sport i fargen hvit perlemor. Det er store forskjeller i lakken på plastfangerne i forhold til "blekket" på denne bilen, både når det gjelder farge og utflyt/glans; med lyset i enkelte vinkler ser det nesten ut som om fangerne er hvite matt uten perlemor (Se bilde)

 

Allerede da vi skulle hente bilen reklamerte jeg på dette og bilen skal derfor inn for å lakkere opp fangerne. De hevder dog at dette er en vanskelig farge, men det er vel ikke mitt problem når de ønsker å selge denne fargen må de vel også være i stand til å levere den med tilfredsstillende helhet? 

 

Toyota tar 6.500 ekstra for biler med denne fargen, altså den dyreste lakken på en Auris, og da bør man vel forvente at hele bilen skal ha samme farge og glans? Alle andre biler jeg har hatt før har da vitterlig hatt lik farge og glans på fangere som resten av bilen.

 

Hvor nøye kan jeg få lov å være når de skal omlakkere fangerne? 

 

 

post-8082-0-62123700-1426689435_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Det der så i hvert fall rart ut  :huh:  Fangeren har jo overhodet ikke samme farge, glans eller metallic look. På nybil bør sånn jo være helt korrekt.

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ser ut som at de har tatt en fanger fra en bil med vanlig flat hvit lakk, jo...


Når bilen er ny mener jeg at man har lov å klage og klage og klage så langt man orker og gidder. Fangeren skal ha samme farge som resten av bilen, og "den er jo hvit" er ikke et argument når bilen er perlemorshvit og fangeren er flathvit.

 

Hvordan ser bakfangeren ut?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt så har det gått veldig greit å reklamere på dette; var ingen problemer å få de til å innse at det måtte lakkeres. Jeg er bare litt føre var på hvor "kresen" jeg kan være. Det var mer som en "til info" at de opplyste om at det var en vanskelig farge, og at fangere og bil lakkeres hver for seg på fabrikk. Noe forskjell er jeg nok innstilt på å godta, men hvor ille liksom; er jo i utgangspunktet ikke kult å må starte med omlakkering på en helt ny bil, men plastfangere vil aldri ha 100% samme farge uansett så om de plukker av og lakkerer disse kan det neppe bli verre enn slik det er nå...? Faglig korrekt omlakkering vil vel ha samme kvalitet/holdbarhet som fra fabrikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lik/ulik fangeren er i forhold til blekket avhenger av lyset; i dagslys med riktig innfallsvinkel ser man at også fangeren er perlemor, men det er mindre og mindre "perelmor" når man nærmere seg framskjermene; virker nesten som om lakkroboten med metallicen kun har sprøytet forfra og "glemt" å ta med seg sidene på framskjermen. Bakfangeren er ikke like ille som framskjermen, men den er mattere. Hadde nok neppe reklamert på den alene, men når likevel måtte reklamere på framfangeren for å få nattesøvn tok jeg med bakfangeren i samme slengen. Det største ankepunktet er likevel glansen i lakken; den har ikke "utflyt" på sidene av framfangeren; ser nesten ut som "hjemmelakkert" fanger med "appelsintekstur" på overflaten. Så ett eller annet rart er det med fangeren.

 

Som sagt - reklamasjonen gikk greit - fangerne skal lakkeres om igjen - spørsmålet er bare hvor kresen jeg skal være på evt fargeforskjeller siden dette er en vanskelig farge (men likevel hadde jeg forventet å få en bil med riktig farge over det hele fra fabrikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95% likt er jeg enig i at de burde få til - og det tror jeg kanskje jeg kan leve med at samboer kjører med... ;-) Er nok enig i det - jeg hjar lett for å tilnærme meg 100% og da er det jo greit å vite hva andre "interesserte" ville forlangt... Dette er jo en bil der målgruppen neppe forstår problemstillingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Er det ikke slik at når man lakkerer med metallic så er det avgjørende at paneler er lakkert likt, med samme vinkel på pistol, samme trykk og samme avstand? Slik at metallicflakene blir liggende i samme mengde og vinkler.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dizapear

På min gamle bil, en 2008mod Honda Civic i fargen Milano Red, var det forskjell original mellom plastpaneler og blikkpaneler. På akkurat den fargen må ha rett farge på grunning, noe som viste seg etter omlakkerng av en framskjerm. 

 

Snakk med lakkverksteder også ang din, men jeg syns det var for stor forskjell på fanger og skjerm på din altså!

Swissvax Certified Detailer

Max Protect Certified Detailer

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Hvit perlemor er the mother of all vanskelige farger å lakke! Omtrent som å slikke seg på albuen :P

Det er viden kjent som en problematisk farge. Trå varsomt med lakkerer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dj john

Nå lakeres det på forskjellig måte også enn på fabrikk,kanskje en annen lakkprodusent o.l..Se på alle nyere biler i dag så ser du forskjeller fra fabrikk viss du går inn for det.Hvit perlemor er som sagt over her en av de vanskligste fargene å få rett til har lakerern min sagt.Får håpe de treffer bedre med fangern denne gangen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg hadde aldri. Absolutt ALDRI! Godtatt det der. Bilforhandlere i dag tar så forbanna lett på nybilkjøp. Det er faktisk en ganske stor ting i løpet av livet å kjøpe seg nybil. Det er og mye av grunnen til at nybilkjøperne har en snittalder på godt over 50!

Ny bil er ny bil, og der skal jaggu ¤%#" meg fargene matche på hele bilen. Alt annet er i mitt hode bare tragisk, og at de i det hele tatt leverer ut en bil som ser slik ut er klanderverdig nok i seg selv. Jeg skal ivertfall gå over nybilen min når den kommer med lupe. Er den ikke grei så får de heller ikke penger. Enkelt og greit

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Dette er sånne ting som bare enkelte merker vil akseptere.

 

Men, er jo sånn det blir nå bil blir lakkert på et sted og fangere blir lakkert et annet sted.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at hvit perlemor er en vanskelig farge er vel ikke verre en at de ikke burde selge det om de ikke klarer å levere det bedre enn dette? 

 

Tolker uansett svarene over som at det er riktig av meg å la de utbedre dette; for selv om det er en vanskelig farge kan jeg vel forvente en bedring i forhold til slik det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargeforskjell på denne måten er det faktisk på alle merker, ikke en eneste jeg ikke har sett det på (i større eller mindre grad..)

Det kan dog ha skjedd en feil her på din, det så litt mye ut på din ift hva jeg ser til daglig hos Toyota. Men der er forskjell fra plastfangere over til metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sokndal74

Fargenyanser vil det mange ganger være litt, men ikke så graverende som dette. Har lest at perlemor er vanskelig, og silver metallic er vanskelig, lakken kan være den samme, men det er sprøytet med forskjellig bar styrke.

Ting er ikke som før, da man tok kosten i bruk hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to biler med denne lakken. En 2011 CT 200h, og en 2015 Avensis. Det er ingen vedvarende fargeforskjeller på disse noe sted.

Det jeg ville inn og kommentere, er at jeg har sett en slik nyanse som på bildet noen få ganger, og da har det vært lyssetting i garasje som har gjort det, men det "forsvant" såvidt jeg rørte meg. Må jo ha noe med skygge ift. lyset å gjøre? Har aldri sett en slik forskjell utendørs i sol ennå. 

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene varierer veldig med lyssettingen. men det er noe galt med lakkeringen, for overflaten har også "appelsinstruktur" på siden av fangerne, og da mest på den foran. Rett forfra er fangeren helt fin, men på sidene er det helt tydelig at lakken ikke har fått flyte ut skikkelig. Den er matt og mangler gjennskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...