Gå til innhold

Dinamica/Artico Mercedes


Cateid

Recommended Posts

Hei. Helt ny i gamet her. Akkurat fått meg ny bil, en 2011 Mercedes E klasse. Denne har AMG sportspakke og seter med kode 244 som eg har klart å finne ut er laget av Dinamica mikrofiber og artico kunstskinnn.

Det ser ut som skinnseter med alcantara i midten/sitteflaten å ryggen.

Er det noen her som har erfaring med desse og rens, behandling og smøring?

Det føles som det alcantaralignende i midten er noe som lett kan slites ned/bort så vil konservere dette.

Mvh

Cato Eide

Endret av Cateid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :-) hva bruker du til behandling konservering av det da?

Har du vert borti artico kunstskinn? Kan dette renses/behandles på samme måte som ekte skinn med feks swissvax leather care?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Hei Cato.

Anbefaler på det sterkeste å unngå bruk av skinnpleieprodukter på slikt kunstskinn. Skinnrensen vil ikke gi effekt, og om du smører inn kunstskinnet(en type plast, også kalt skai) vil det dannes en fettete blank hinne siden det ikke vil trekke inn slik som det gjør i ekte skinn.

Rens av skai kan skje på samme måte som vinyl i dashen. Da kan du fks. bruke Chemical Guys green clean (det bruker jeg), mild surfexblanding, eller en annen APC (All purpose cleaner).

Til alcantarastoffet har Swissvax en alcantararens. Til forsegling kan du fks. bruke Chemical Guys sin tekstilforsegling på alcantarastoffet, har dog ikke prøvd dette.

Håper det var til hjelp. :)

  • DCN Poeng 1

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cato.

Anbefaler på det sterkeste å unngå bruk av skinnpleieprodukter på slikt kunstskinn. Skinnrensen vil ikke gi effekt, og om du smører inn kunstskinnet(en type plast, også kalt skai) vil det dannes en fettete blank hinne siden det ikke vil trekke inn slik som det gjør i ekte skinn.

Rens av skai kan skje på samme måte som vinyl i dashen. Da kan du fks. bruke Chemical Guys green clean (det bruker jeg), mild surfexblanding, eller en annen APC (All purpose cleaner).

Til alcantarastoffet har Swissvax en alcantararens. Til forsegling kan du fks. bruke Chemical Guys sin tekstilforsegling på alcantarastoffet, har dog ikke prøvd dette.

Håper det var til hjelp. :)

Takk for tips :-)

Hva forsegling kan eg bruke på kunstskinnet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Er ikke noe spesiell forsegling å bruke på dette, skal visst være forseglet med et eller annet fra fabrikk :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenhbe

Kunstskinnet kan settes inn med en plast/vinylfornyer eller f.eks. Gtechniq C6 hvis du ønsker det :)

Vær obs på at mange vinylfornyere er ganske blanke, så test før du bestemmer deg for å smøre inn alt.

Jeg har fått greit resultat med CG VRP hvis jeg smører tynt og buffer godt for å unngå at det blir blankt. Gtechniq C6 ser ut som det ikke er lagt på noen ting.


Tipper forresten at leather coat fra Gtechniq eller Gyeon også kan funke, siden det er coatinger og ikke en "balsam" som skal trekke inn.. Det er ihvertfall jeg litt keen på å teste på mitt interiør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Skjønner bare ikke vitsen med å legge forsegling på dette.. Skai (plast, kunstskinn om du vil) har ikke behov for slikt. Det vil uansett slites slik som det gjør. Skinn derimot, har godt av skinnrens og skinnkrem regelmessig for å beholde fuktigheten slik at det ikke tørker ut og sprekker. Det holder seg også mykere og fargen blir :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...