Gå til innhold

Grubler på kjøp av Automatisk kaffemaskin.


johime(joakim)

Recommended Posts

johime(joakim)

Går mye kaffe her i huset, nå om dagen veksles det mellom trakter og kapselmaksin (Electrolux Lavazza A Modo Mio). På mårran er det som regel kapselmaksinen som kjøres.

Kaffen som kommer ut av den er helt grei, langt ifra noe å rope hurra over. Samtidig så bråker den mer en en kaffekværn og bruker vanvittig lang tid på en kopp.

Enda et minus med dette er prisen. Koster nesten 4 kroner per kopp kaffe fra den maskinen. Siden jeg har hatt den i snart 3 år så kunne jeg ha kjøpt en grei maskin for prisen av kaffen som har blitt kjør igjennom den kapselmaskinen.

Så planen nå er å kaste den ut i garasjen, å gå til innkjøp av presskanne og ny kaffemaskin.

Denne gangen av di automatiske typen med hele bønner.

Til krav jeg har satt til meg selv er at den ikke bruker lang tid. Var å testet en billigmaskin som en kompis har hatt i mange år. Den brukte 90sekund kun på å varme vannet til en kopp, så kom hverningen og alt annet magi som skal skje.

Synes det er for lenge å vente 2-3 minutter på en kopp med kaffe når man legger litt penger i disse maskinene :)

Så over til spørsmålet, er det noen som har noen erfaring med slike maskiner som ikke koster skjorta?

Tenkte helt å holde meg under 5000,-

Samt har egentlig ikke behov for alle disse melkefunksjonene :P

Har sett litt på Jura ENA Micro 1, litt liten vanntank så kan for bli et irritasjonsmoment med kn tank på 1,1liter. Men dette er jo en maskin som ikke har noen melkefunksjon.

https://www.youtube.com/watch?v=p4m2E_1XmLE

Vennsligst kom med litt tips til en som går seg vill i kaffejungelen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Kjøpte sist sommer en Siemens EQ7 Plus maskin.

Tok tiden nå, den bruker 28 sek på oppstart/spyling av maskina fra off, og den bruker ganske nøyaktig 1 min på å lage en kopp Cafe Creme (svart kaffe) i 2dl størrelse.

Maskina kjører spyling hver gang den slår seg av og slås på.

Her er foresten link til annen tråd rundt samme emne:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/21390-kaffemaskin-som-kverner-boenner-hva-er-bra/page-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en god kvern sammen med en aeropress eller en v60.

Man må legge litt arbeid og interesse i det, men smaker vanvittig mye bedre en det en maskin får til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar_01

Litt over prisklassen, men vi er veldig fornøyd med denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/CVA6805/miele-espressomaskin-cva-6805

Har ikke tatt tiden pr. kopp, men mange valgmuligheter og god kaffe visstnok. Jeg drikker ikke :)

Haha, LITT OVER!? nesten 30 000kr?? for kaffe??

FOLK ER GALE....... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Anbefaler en god kvern sammen med en aeropress eller en v60.

Man må legge litt arbeid og interesse i det, men smaker vanvittig mye bedre en det en maskin får til :)

Har vurdert det, men synes (enda) litt mye styr for en kopp kaffe hjemme. :)

-Har en sånn Wilfa kvern for å kverne bønner til Mokkamasteren, og uten tvil mye bedre kaffe selv der!

Man får mange bra espresso-maskiner til 7-9 laken i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Hehe, ja den ene dær var en snule over mitt budsjett! :P

Simens eq7 er vell egentlig og godt over hva jeg hadde håpet på å bruke, men vis man kjøper en billigmaskin til 3-4000 så

ender man vell kanskje opp med en som bråker mer en den lager god kaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, LITT OVER!? nesten 30 000kr?? for kaffe??

FOLK ER GALE....... :P

Jeg drikker ikke kaffe, så jeg hadde ikke smakt forskjell på hvilken maskin den er laget i, men en her skulle bare ha den, hehe :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Kaffetrakter blir brukt mest nå. Mest på grunn av den treege maskinen :)

Får se hva det blir til, har sett igjennom en haug av filmer på forskjellige maskiner på youtube. Desto flere tester jeg ser, jo mere usikker blir jeg. Skulle jeg velgt en nå ca på budsjett hadde det nok blitt den jura maskinen jeg linket til øverst. Mest fordi det en enkel maskin til mer kaffe å mindre melkeprodukter.

Får høre på elkjøp eller expert om det er mulig å få testet et par maskiner før det endelige valget tas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Poster denne:

Fikk knabba til meg en Philips Saeco Xsmall HD8745 hos Elkjøp for snart 2 år siden til den ringe sum av 1599,-. Uka etter jeg kjøpte var den på kampanje til 1499,- :/. Etter dette har det ikke vært mange kampanjer på den, men du får tak i HD8743 (ser ikke forskjell på dem annet enn fargen) til den ringe sum av 2290,-..

Anbefales på det sterkeste hvis du vil ha en maskin som er klar til å kverne en fersk kopp til deg. Det eneste du trenger å gjøre er: fylle vann ved behov, tømme grutboksen, evnt. tømme nødtanken hvis det skulle renne over eller at du ikke har en kopp under dysene når den foretar rens. Den renser seg selv hver gang du slår den på/av. Renser seg ikke hvis du ikke lager en kopp kaffe selvom du slår den på. Det eneste du trenger å gjøre med innmaten er å smøre den opp en gang hver 6. måned eller lignende. Følger med anvisning.

Du kan stille hvor sterk kaffe du skal ha, du har også to muligheter for å bestemme hvor mye kaffe, den kverner dog like mange bønner til hvert valg.

Lykke til med valg av kaffemaskin!

Ekstra notis:

Hvis du absolutt skal ha maskin til over 5 laken, finn en med kaffebeholdere som kan taes ut, eller som har to beholdere der man kan velge etter behov.

Har ikke tatt tiden på en kopp, men det er mellom 1 og 2 min. Kan ta tiden i morgen når jeg lager meg en kopp.

Og jeg drikker mellom 5-10 kopper om dagen fra maskinen. Den holder seg på i 30 min før den slår seg av for hver gang. Du kan hindre den i å slå seg av ved å vri på hjulet fram og tilbake slik at timeren blir resetta.

EDIT 2:

Ser du bare får den for 2899,- på prisjakt.no. Lefdal hadde den på kampanje for 3 uker siden til 999,-.

Edit 3:

Billigste maskin med kvern på markedet per nå iflg. prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2082430

Den har 2.1l kapasitet.

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ustrucks

Simens EQ5 Er jeg veldig fornøyd med. Stikk innom en Elkjøp butikk da har du 30dagers retur rett. Og se om du blir like fornøyd som jeg, ellers bytter du den inn igjen.

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/TE503201RW/siemens-kaffemaskin-te503201rw

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en god kvern sammen med en aeropress eller en v60.

Man må legge litt arbeid og interesse i det, men smaker vanvittig mye bedre en det en maskin får til :)

Helt enig. Bruker Aeropress sammen med Wilfa sin kvern flere ganger daglig. Tar 2-3 min å lage en aldeles nydelig kopp kaffe :-)

Wilfa sin kvern er en meget god kvern til en meget god pris. 6-700kr mener jeg.

Favorittbrygget nå om dagen er Lippe Acevedo Colombia kaffe. 15 g nykvernet og aeropress fylt helt opp med vann.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartis74

Jeg har hatt en Jura Ena 3 siden 2009, og er strålende fornøyd med den. Har aldri gjort noe med den utenom vanlig rens/vedlikehold.

Den har litt liten vanntank, så jeg må til med presskanne om vi er flere en 5-6 kaffedrikkere samtidig. Har prøvd flere typer kaffemaskiner, men holder en knapp på Jura i byggekvalitet og kvalitet på brygget kaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Jura er vel oftest standarden mange refererer til når det gjelder kvalitetet lå kvern, etc.

Selv om jeg som Siemens-eier er forplikta til å hevde at kverneverket/brygger til Siemens også er på samme nivå som Jura B)

Fordel med å ha melkeskummer på maskina er slik jeg ser det mest til å kunne lage te-vann raskt. (jeg har aldri prøvd de melkeskummer-greiene på min, kun te-vann)

Jeg vil si at er man 3 eller flere samtidig til kaffe, så er Mokkamaster/kaffetrakter det eneste som duger.

Endret av Hirobofly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Har ikke lest mange av svarene her, men selv foretrekker jeg siemens EQ7 maskinene. Jobber med reperasjon av hvitevarer og også kaffemaskiner og disse fungerer veldig bra. Har slik maskin selv og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar_01

Jeg drikker ikke kaffe, så jeg hadde ikke smakt forskjell på hvilken maskin den er laget i, men en her skulle bare ha den, hehe :-)

Maskinen er sikkert konge den!:) men 30 laken....?

får håpe din andre del ikke klager på kaffen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Skal ta meg en runde å se på maskinene til simens, sålangt ser det ut som det blir enten en fra di eller jura. Selv om det er lang over hva jeg hadde håpet på å bruke på maskin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nykvernet kaffe er det du vil ha! Personlig bruker jeg rød Evergood hele bønner både pga av smak og tilgjengelighet, men har også prøvd mye annet. Jeg har Jura C9 hjemme, og vi har storebroren på jobb (husker ikke navnet), men de kan anbefales. Kvernen (og kaffen som kommer ut) er akkurat den samme. Har hatt begge maskinene i fem år nå uten problemer, jobbmaskinen lager vel ca 15-20 kopper om dagen.

Har en Moccamaster hjemme til de bursdager og de største selskapene, da Jura´en tar litt lang tid om du skal lage kaffe til 8-10 stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Poster denne:

Har ikke tatt tiden på en kopp, men det er mellom 1 og 2 min. Kan ta tiden i morgen når jeg lager meg en kopp.

Og jeg drikker mellom 5-10 kopper om dagen fra maskinen. Den holder seg på i 30 min før den slår seg av for hver gang. Du kan hindre den i å slå seg av ved å vri på hjulet fram og tilbake slik at timeren blir resetta.

EDIT 2:

Ser du bare får den for 2899,- på prisjakt.no. Lefdal hadde den på kampanje for 3 uker siden til 999,-.

Edit 3:

Billigste maskin med kvern på markedet per nå iflg. prisjakt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2082430

Den har 2.1l kapasitet.

rekker du å ta tiden på en kopp fra du skår den på til den er ferdi i koppen klar til drikking før midnatt kanskje? :P Ser nå at elkjop selger den til 999,- på søndagstilbud som går ut ved midnatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...