Gå til innhold

Spm Ang kurs/sikring i gammal borettslag leilighet


tharshan

Recommended Posts

Hei folkens.

Har et spørsmål i håp om at det henger elektrikere/kyndige folk som kan gi meg svar på spørsmålet mitt.

Er student og kjøpt meg ei lita leilighet i borettslag blokk. Lita leilighet på 27kvm og bygd i 1952 trur eg.

Det som er greia er at eg har leiligheita mi i første etasje og kjellaren nede har omtrent ute temperatur. Dette fører til iskald golv og det er vanskeleg å varme opp leiligheita. Når man legger til at eg har kun 10A til rådighet så er det heilt umuleg å varme opp her.

I sikringskapet mitt har eg 4 kurs:

1. Overbelastningsvern 40A

2. Kjøkken/komfyr 25A

3. Varme 16A

4. Lys 10A

Kjører eg varmeovnen og vannkoker slår sikring nummer 4 ut. Setter eg på to ovner for å varme opp litt effektiv, går sikringa då og. Uansett om eg bruker stikk kontaktene i kjøkkenet, eller kor som helst. Varmtvannstanken har eg i kjøkkenet, så antar at kurs 3 går til den?

Spørsmålet mitt er om det er mulig å legge til ny kurs? Eg klarer meg ikkje med 10A til alt, spesielt nå som eg har fått inn en gamer PC i hus(s-2011, gtx980 osv.) og når det er kaldt ute må eg nesten ha på meg ull undertøy til tider.

Det er automat sikringer i skapet.

Evt. anbeling til skikkeleg varmeovn om det ikkje er mulig å legge opp ny kurs.

Takker for svar på forhånd.

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • polishduden

    8

  • Tyggern

    7

  • tharshan

    7

  • Albino

    5

Det er ikke en løsning på problemet, men fryktelig effektivt. http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/Novaplan-Gassovn-Str%C3%A5leovn-4200W-NO/13390045dette varmer veldig bra, uten å bruke strøm at all.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket hva som går på kurs 3, antagelig så går VVB på denne, men fra gammelt av så hadde de noen ganger en egen kurs som hette varme/teknisk som gikk på egne stikkontakter.

Slå av kurs 3 og sjekk med ei lampe i stikkontaktene rund i leiligheten for å være helt sikker, samt hvis vannet blir kaldt/kaldere etter noen timer, så vet du hva status er.

Burde gå fint å legge til en ekstra kurs, så langt det er plass i skapet.

Hvis du er heldig, så går det flere ledninger fra anlegget ditt til en kurs, da er det enkelt å sette inn en ekstra kurs, og flytte over noe av belastningen/anlegget til den nye kursen, i motsetning til å legge opp en komplett kurs helt frem.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I huset mitt fra 1955, så gikk komfyr og VVB på samme kurs.

Hadde nok sett på muligheten på å bytte ut sikringsskapet, og få inn en ny kurs. Dette øker jo verdien i leiligheten også, er faktisk ikke så veldig dyrt heller, da forskjellige elektriker firmaer pleier å ha kampanjer på bytte av sikringsskap.

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

I huset mitt fra 1955, så gikk komfyr og VVB på samme kurs.

Hadde nok sett på muligheten på å bytte ut sikringsskapet, og få inn en ny kurs. Dette øker jo verdien i leiligheten også, er faktisk ikke så veldig dyrt heller, da forskjellige elektriker firmaer pleier å ha kampanjer på bytte av sikringsskap.

Han har jo automatsikringer.

Er det åpent eller skjult anlegg?

Klarer du å få isolert under gulvet ditt fra kjeller?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo automatsikringer.

Er det åpent eller skjult anlegg?

Klarer du å få isolert under gulvet ditt fra kjeller?

Automatsikringer behøver ikke bety nye automatsikringer :-) Men ja, jeg leste nok litt fort :P

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Pkpm2 er jo krem. Trenger ikke å byttes. Men er det åpent anlegg? dvs alt av kabler i leiligheten ligger utenpå vegg?

Men du har 2x16mm2 inn, bør jo kunne øke til ov 63 da. Jeg hadde bestilt trikker :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det er nok neppe OV som er begrensningen her, men heller dårlig oppdeling av kurser..

Sjekk antall kabler som går ut i bunn av skapet, Så er oppdeling av kurser det beste alternativet.

ikke noe stress å kanskje legge til 2stk 10A kurser..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Det er nok neppe OV som er begrensningen her, men heller dårlig oppdeling av kurser..

Sjekk antall kabler som går ut i bunn av skapet, Så er oppdeling av kurser det beste alternativet.

ikke noe stress å kanskje legge til 2stk 10A kurser..

10A + 16A + 25A = 51A

Samtidighetsfaktor for bolig med 4-5 kursar = 0,7

51A * 0,7= 35,7A

Med eit OV på 40A har ein ca 4,3A ledig... to ekstra 10A kursar er faktisk ikkje berre berre.....

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Men TS jeg savner svar av deg. Har du mulighet for å isolere gulv fra undersiden? Og er det åpent eller skjult anlegg ?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg trur nok det ikkje er eit alternativ. Det er betong vegger med slik golv:

BB5D9F30-C415-40ED-8AEE-440F0D0862F9_zps

Korleis finner eg ut av om det er åpent eller skjult anlegg?

Endret av tharshan

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10A + 16A + 25A = 51A

Samtidighetsfaktor for bolig med 4-5 kursar = 0,7

51A * 0,7= 35,7A

Med eit OV på 40A har ein ca 4,3A ledig... to ekstra 10A kursar er faktisk ikkje berre berre.....

Rett på papir, men virklig verden bruker vvb mindre, og komfyr mindre, så i dette tilfelle kunne du ha reknet med lavere samtidighetsfaktor.

Så problemet her er jo en overbelastet 10A kurs, som kunne vert byttet til 13A om en følger NEK 2006(avhengig av forlegningsmåte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Nei, eg trur nok det ikkje er eit alternativ. Det er betong vegger med slik golv:

BB5D9F30-C415-40ED-8AEE-440F0D0862F9_zps

Korleis finner eg ut av om det er åpent eller skjult anlegg?

Jeg så for meg å isolere i kjelleren opp mot deg. Om det er åpent anlegg så er alle ledninger til stikk osv lagt på vegg, synlig. Skjult anlegg så synes ingen ledninger

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Rett på papir, men virklig verden bruker vvb mindre, og komfyr mindre, så i dette tilfelle kunne du ha reknet med lavere samtidighetsfaktor.

Så problemet her er jo en overbelastet 10A kurs, som kunne vert byttet til 13A om en følger NEK 2006(avhengig av forlegningsmåte)

Det stemmer nok at VVB og komfyr ikkje tynar kursane heilt.

Problemet med å bytta ut 10A med 13A er at dersom kabelen (1,5mm) er lagt skjult (rør i isolert vegg) har den ein føringsevne på 14,5 A. Dersom den er spikra med klammer på vegg, vil den ha ein føringsevne på 19,5A.

Problemet ligg vel i I2 verdien på sikringen (strømmen det løyser ut ved termisk overbelastning over ein time) Den ligg på (avhengig av produsent) 1,45... Det vil seie at ein 13A kurs i verste fall må dimmensjonerast til 13A * 1,45 = 18,85A. Dersom kabelen er spikra på vegg, er detta innafor.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut glava sine sider for tips og triks.

http://www.glava.no/bygg/etterisolering/gulv/gulvbjelkelag-mot-kjeller/

Hvis det er betongtak i kjelleren under leiligheten din kan du jo høre om borettslaget vil være med på å dele kosten? Vet ikke helt hvordan borettslag gjør det med slike ting. Uansett så er det nok en fordel å etterisolere istedenfor å kun satse på oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er felles kjeller med bod og vaske areal. Skal ta kontakt og høre med dei.


Jeg ville sjekket hva som går på kurs 3, antagelig så går VVB på denne, men fra gammelt av så hadde de noen ganger en egen kurs som hette varme/teknisk som gikk på egne stikkontakter.
Slå av kurs 3 og sjekk med ei lampe i stikkontaktene rund i leiligheten for å være helt sikker, samt hvis vannet blir kaldt/kaldere etter noen timer, så vet du hva status er.
Burde gå fint å legge til en ekstra kurs, så langt det er plass i skapet.
Hvis du er heldig, så går det flere ledninger fra anlegget ditt til en kurs, da er det enkelt å sette inn en ekstra kurs, og flytte over noe av belastningen/anlegget til den nye kursen, i motsetning til å legge opp en komplett kurs helt frem.
Lykke til ;)

Ok, då sjekka eg dette og fann ut av følgende:

- varmt vannstanken går på 25A kursen til komfyren(en stikk kontakt til komfyr og en til varmtvannstank som er rett ved siden av) + en av to stikk kontakt i kjøkkenet går på den og. Den andre går på 10A kursen.

- 16A er fordelt over to stikk kontakter langs same veggen, som egentlig er veldig ugunstig for min del.

Så greia er at 25A kursen går til komfyr, vvb og eine stikk kontakta i kjøkkenet. 16A(varme) kursen går til to stikk kontakter. Og begge ligg relativt nært kvarande, som er veldig ugunstig, og den ligg ved vinduet som er ofte er kald. Er det mulighet for å koble om på dette?

Her synes ingen kabler, så då er det vel lukka anlegg.

Endret av tharshan

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Hva hindrer deg i å koble varmeovnen inn i 16A kursen?

10A er 2300W, 16A er 3600W, grunnoppvarming i norske boliger er på ca 80W/m2 : 27m2 x 80W = 2160W.(litt avhengig av isolasjon i vegg,gulv, tak.)

Beste varmeovnen du kan ha er en som står under et vindu, da de lekker mange ganger så mye kulde inn som en vanlig vegg.

Kjøp en varmeovn som er like bred som hele vinduet så tar den kaldraset og fjerner kald trekk på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

10A + 16A + 25A = 51A

Samtidighetsfaktor for bolig med 4-5 kursar = 0,7

51A * 0,7= 35,7A

Med eit OV på 40A har ein ca 4,3A ledig... to ekstra 10A kursar er faktisk ikkje berre berre.....

På et boretslag som dette hvor 2 av 4 kurser er i bruk 1-2timer om i døgnet kan en regne langt lavere samtidighet en 0,7

Det er ingen som si hva som kan er korrekt samtidighet for slike anlegg men en kan fort regne 0,5 på dette.

0,4-0,7 er ikke uvanlig på enebolig avhengig av antall kurser og fordeling. hvordan oppvarming / lys osv..

Dette går på skjønn og erfaring

Det er felles kjeller med bod og vaske areal. Skal ta kontakt og høre med dei.

Ok, då sjekka eg dette og fann ut av følgende:

- varmt vannstanken går på 25A kursen til komfyren(en stikk kontakt til komfyr og en til varmtvannstank som er rett ved siden av) + en av to stikk kontakt i kjøkkenet går på den og. Den andre går på 10A kursen.

- 16A er fordelt over to stikk kontakter langs same veggen, som egentlig er veldig ugunstig for min del.

Så greia er at 25A kursen går til komfyr, vvb og eine stikk kontakta i kjøkkenet. 16A(varme) kursen går til to stikk kontakter. Og begge ligg relativt nært kvarande, som er veldig ugunstig, og den ligg ved vinduet som er ofte er kald. Er det mulighet for å koble om på dette?

Her synes ingen kabler, så då er det vel lukka anlegg.

Jeg håper ikke det du skriver her er korrekt, her er det graverende feil i så tilfelle.

VVB kan til nød kobles på 25A kursen men da skal denne ha fast tilkobling.

Og om det er en vanlig stikk på samme kurs er dette direkte brannfarlig. En "vanlig" stikk er ikke laget for å tåle mer en 16A..

Det er ikke så lett å si hvordan det er å dele kurser, uten å ha en planløsning med plassering av uttak samt at en må kartlegge røranlegg.

Hvis det er som jeg har skrevet over her, ville jeg tatt kontakt med boretslaget og bedt de skaffe frem samsvarserklæring for rehab av sikringsskapet. Han som har koblet opp dette har ikke gjort jobben sin på en forsvarlig måte. Slike feil MÅ utbedres.

Eventuelt fått en elektriker til å ta en kontroll av anlegget ditt...

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...