Gå til innhold

Spørsmål ang. ombygging av bagasjerom


KristianLomeland

Recommended Posts

KristianLomeland

Hei!

Jeg skal bygge opp gulvet bak i bagasjerommet i min VW Touran. Jeg skal ha en luke i gulvet som blir liggende flush med resten av gulvet. Alt skal trekkes i samme stoff som gulvene ellers i bilen.

Spørsmålene jeg har er om noen vet hvor jeg kan få tak i en slik "demper" som normalt brukes til panser og bagasjeluker. Jeg er på jakt etter en liknende demper med samme funksjon, bare at den må være myyye svakere da luken i gulvet vil veie langt mindre enn et panser/bakluke.

I tillegg lurer jeg på om noen vet hvor jeg kan få tak i slike låser som man trykker sammen for at de skal løsne. Altså typisk trykke ned luken for at den skal kunne åpnes, for å så trykke den ned igjen for å låse. Håper dere forstår forklaringen, hehe.

Setter pris på svar!

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det hadde vært nok å bruke slike som blir brukt i campingvogner/biler etc. til å holde skapdører åpen??

I så fall er det vell bare å ta turen til nærmeste caravan senter og spørre om de har slike! De har også slike skyvelåser som du snakker om, da det også brukes innenfor campingens område!

Hvis ikke ordner du med en liten elektrisk motor med tannhjul og overføring på stag også har du automagisk bagasjeromsluke i bagasjerommet! høhø!

2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro

1998 Opel Omega STV

Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema og ikea har brukt å ha slike "trykkåpnere", og flere nyere volvoer har ihvertfall slike dempere på luken i bagasjerommet, og da burde det bare være å oppsøke en volvo forhandler for å få tak i en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianLomeland

Skal ta turen innom et caravan senter! Takk for tipset!

Jeg kan ikke bruke en hvilken gassdemper. De svakeste de har på biltema vil fortsatt resultere i at det blir vanskelig å lukke denne luken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og flere nyere volvoer har ihvertfall slike dempere på luken i bagasjerommet, og da burde det bare være å oppsøke en volvo forhandler for å få tak i en slik.

Her mener jeg altså demper på en slik luke du har tenkt å bygge, ikke demperen på selve "døren". Sikkert flere bilmerker som har fått demper på luken i gulvet, og disse burde jo være akkurat det du trenger om du ikke finner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassdemper eller gassfjær som de heter fåes i forskjellige lenger og forskjellige trykk.

Kraften i disse måles i Newton (N). 1 N = 1 kg.

Jo lavere Newton (N) jo svakere er de.

Problemet ditt tror jeg er at du ikke trenger stor kraft for å holde luken din oppe, dermed må du finne gassdemper med liten kraft.

i tillegg er plassering av demper viktig. Husk du må tenke på "Kraft x arm"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Gassdemper eller gassfjær som de heter fåes i forskjellige lenger og forskjellige trykk.

Kraften i disse måles i Newton (N). 1 N = 1 kg.

Jo lavere Newton (N) jo svakere er de.

Problemet ditt tror jeg er at du ikke trenger stor kraft for å holde luken din oppe, dermed må du finne gassdemper med liten kraft.

i tillegg er plassering av demper viktig. Husk du må tenke på "Kraft x arm"

1 Newton = 0,1 kg

10 Nm = 1 kg

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter skal kjøpe ny X5 F15, og etter å ha lest meg opp på den så vet jeg at den har en slik demper jeg tror du snakker om: http://www.simplycarmats.co.uk/-mat-radbca6f_2014_6_26_large.jpg

Her er et bilde hvertfall

Tilsvarende på 5 serie koster 516kr hos koed, finner nok billigere alternativer om en leter, men moment å vekt samt plassering må også passe sammen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...