Gå til innhold

Fikse innkjørsel - med hva?


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer

Hallo igjen.

Som kanskje noen vet, har jeg endelig fått kjøpt meg hus. Nå er det litt diskusjoner med madammen om hva vi eventuelt skal gjøre med innkjørselen.

Nå i dag ligger det noe pukk-lignende steiner i innkjørselen. Spørsmålet nå da er hva vi skal gjøre med innkjørselen når den tid kommer.

Vi har tenkt litt på både asfalt, belegningsstein og betongtrykk.

Belegningsstein og betongtrykk blir etter hva jeg har funnet ut kostende i underkant av 100.000 kroner. Betongtrykk er det heller ingen som tilbyr her i nærheten, så da blir vel det ikke aktuelt.

Asfalt er betraktelig billigere, litt i overkant av 30.000 kroner. Problemet er jo i tilfelle at madammen ikke syntes asfalt ser så fint ut, og at det aldri kommer til å skje at det skal ligge asfalt utafor her.. :P

Uansett, hva er fordelene og ulempene med eventuelle valg, og er det noe annet vi eventuelt kan legge i innkjørselen enn belegningsstein eller asfalt?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Asfalt ser jo ikke fint ut, så jeg hadde gått for belegningsstein selv om det koster mer.


Bonus med belegningsstein er jo at hvis man får vaskemerker, så kan man relativt enkelt bytte ut den/de steinen/e som er misfarget, mens med asfalt får man fargeforskjeller og stygge sømmer som alltid blir ødelagte, og så blir det huller og flere patchemerker...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalt er ikke stygt! Kan til og med "male" den om den blir blass om 20 år. Lett å holde rent er det og.

Jeg har belegningsstein som ble profft lagt med skikkelig grunnarbeid for noen år siden - har fått dype "hjulspor" der bilen står og kjører. Har nesten lyst til å ta de opp og pakke på nytt. Er du uheldig og får besøk av en bil som legger igjen en olje flekk tar det lang tid før den er borte. Å skifte ut stein her og der er ingen god løsning fordi det er så stor forskjell på de som er utsatt for vær.

Legg asfalt og kjøp en diamantring til kona så blir alle glade!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000.- for asfalt og 100 000.- for belegningstein? -Høres rart ut at skal være så stor forskjell. Asfalt ligger fort på 200.- /kvm og stein ca samme.

Underlaget/grunnarbeide for stein eller asfalt er veldig likt, bærelag ++ må være like bra for begge for at det skal være holdbart.

Fordeler og ulemper med asfalt og stein er jo nevnt tidligere i tråden.

Kanskje en kombinasjon av stein og asfalt kan bli bra?

-Eks seksjon med stein forran inngang/trapper/garasje, og så steinbård rundt hele plassen, med asfalt inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnemondial

Jeg har belegningsstein, tror jeg hadde gjort et annet valg i dag. Det ser fint ut ja......men det gror noe inni granskauen med

gress, mose og ugress i fugene. Det er gjort topp grunnarbeid med duk osv, men det legger seg drit i fugene og der vokser

det friskt. Tror at asfalt i lengden er det greieste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Asfalt er ikke stygt! Kan til og med "male" den om den blir blass om 20 år. Lett å holde rent er det og.

Jeg har også hørt at man kan få asfalt i en annen farge enn svart. Stemmer dette? Hvordan "maler" man asfalt igjen om den blir blass?

30 000.- for asfalt og 100 000.- for belegningstein? -Høres rart ut at skal være så stor forskjell. Asfalt ligger fort på 200.- /kvm og stein ca samme.

150 - 200 kr/kvm for asfalt og mellom 300 - 350 kr/kvm for belegningsstein er det jeg har fått opplyst. Det er også den prisen jeg finner på internett også.

Jeg har belegningsstein, tror jeg hadde gjort et annet valg i dag. Det ser fint ut ja......men det gror noe inni granskauen med gress, mose og ugress i fugene. Det er gjort topp grunnarbeid med duk osv, men det legger seg drit i fugene og der vokser det friskt. Tror at asfalt i lengden er det greieste.

Har tenkt litt på dette også. At det kan bli veldig mye arbeid hver sommer med å luke blant annet, men jeg hører også at for eksempel hestehoven vokser seg rett igjennom asfalt, eller at jekken graver seg rett ned i asfalten når man skal skifte dekk, fordi asfalten er så myk... Er dette noe stort problem?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted har du regnet feil.

Du oppgir samlet sum med 30'000/100'000 dette er en faktor på 3.

Mens kvm prisen er forholdet ca 1,5 (200/350)

Bruk riktig faktor så er det kanskje lettere å få bestemt seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Et sted har du regnet feil.

Du oppgir samlet sum med 30'000/100'000 dette er en faktor på 3.

Mens kvm prisen er forholdet ca 1,5 (200/350)

Bruk riktig faktor så er det kanskje lettere å få bestemt seg :-)

Se der ja, vet ikke helt hvor jeg fikk 100.000 k fra.. 70.000 skal det være. Uansett, poenget er at asfalt er betraktelig billigere. Er det også best? :) Fortsett gjerne å få fordeler/ulemper, eller om det er noe helt annet jeg kan legge. Er det noe som ikke er så populært enda kanskje?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg synes hvit marmor med gull fuger er finest :) Skal følge med her litt.Er lei av grus, men har akkurat kjøpt her, så er mye annet jeg må gjøre først. Om jeg får råd ;) Har forbaska stor innkjørsel..

  • DCN Poeng 2

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg synes hvit marmor med gull fuger er finest :) Skal følge med her litt. Er lei av grus.

Og pris på denne herligheten? :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har asfalt i gårdsrommet ( ca 100m2) å det fungerer utmerket, ingen hestehov som vokser igjennom, og greit å spyle rent. Det med jekk, og at den synker ned, kan skje på sommertid, hvis asfalten er varm, men er ikke noe problem til vanlig. Skal du ha belegnings stein, å vasker mye bil, så vil du som sagt få en del missfarging av stein, ettersom div kjemikalier og dritt trekker inn i steinene, og i tillegg så vil du skylle bort fugesanden mellom steinene, så du må ofte etterfylle dette.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en belegningsstein som er naturstein, brostein, så slipper man vel misfarging etc. Men da må man vel fylle mellom steinene ofte og det er vel en dyr stein og tidkrevende prosess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått pris på 120kr/m2 lokalt for asfalt, og er ikke i tvil om at det er det mest holdbare og mest praktiske.

Som mange skriver så er det fint med stein, men det blir fort mer vedlikehold da.

Er dette med mva? -Hvis ja, så er det en veldig god pris B)

En ting å også passe på er at asfalt selges i volum (kubikk) fra asfaltverk, og regnes ofte om til kvadratmeter ut til forbrukere. Da er det jo viktig også å holde kontroll på tykkelsen man får lagt, og prisen derfra. B)

Så lenge belegingstein har fuger så vil det gro i disse. Jeg mener at muligens Asak Herregårdstein er uten de "vortene"/utvekst på langsidene på steinene som gir 5-6mm fuger. Disse steinene kan dermed legges helt inntil hverandre og gir tilnærmet null fuge. -Dermed mindre område for groing. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg har asfalt i gårdsrommet ( ca 100m2) å det fungerer utmerket, ingen hestehov som vokser igjennom, og greit å spyle rent. Det med jekk, og at den synker ned, kan skje på sommertid, hvis asfalten er varm, men er ikke noe problem til vanlig. Skal du ha belegnings stein, å vasker mye bil, så vil du som sagt få en del missfarging av stein, ettersom div kjemikalier og dritt trekker inn i steinene, og i tillegg så vil du skylle bort fugesanden mellom steinene, så du må ofte etterfylle dette.

Da høres asfalt veldig bra ut. Jeg er nok en som kommer til å vaske en del bil ja! Huff, så mye arbeid med stein.. Jeg får ramse opp all jobben med det, og prøve og overtale til vedlikeholdsfri asfalt :P

Jeg har fått pris på 120kr/m2 lokalt for asfalt, og er ikke i tvil om at det er det mest holdbare og mest praktiske.

Det var en fin pris!

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin pris!

Er dette med mva? -Hvis ja, så er det en veldig god pris B)

Jepp, det er inkl mva. Uansett om prisen har blitt justert opp noe det siste året eller så, er det rimelig stor forskjell i pris på de forskjellige alternativene.

Hadde det vært en gårdsplass der jeg ikke skulle vaske bil og nesten ikke kjøre, ville jeg gått for stein pga det rent estetiske. Men pga det praktiske, blir det asfalt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert fordeler og ulemper med begge, selv la jeg med hjelp av et firma 230kvm stein for 4 år siden, og godt fornøyd.

Det ble gjort godt grunnarbeid med blandt annet bruk av stor og liten hoppetusse (480kg/120kg) slik at underlaget er godt komprimert og man får ikke sig/ujevnheter over tid. Det ble byttet endel masse, samt lagt ny grus og steinstøv som ble komprimert lagvis.

Har heller lite/ingen merker etter vasking, men pleier å bruke 10 sek på å fukte underlaget før jeg begynner avfetting/vask, og mange av de har det blitt. Det jeg får merker av som jeg legger merke til, er stillestående ratting med piggdekk.

Jeg har dog to slukrenner som vannet ledes bort i, slik at det ikke blir liggende.

Det har ikke grodd mye, men noe har det blitt, kommer til å renske og etterfylle med Dansand for å motvirke dette. Litt arbeid regner jeg med det kan bli med årene, men det er ikke mer enn at det skal gå fint.

Det jeg liker med stein, er at det ser veldig bra ut og er veldig praktisk med tanke på at det er enkelt å bytte ut enkeltvise steiner ved behov.

F.eks hvis en eller flere skulle bli ødelagt/misfargetav en eller annen grunn, grave opp pga legging av kabel/fiber/rep av vann/kloakk etc. Med asfalt så må dette kuttes og lappes, noe som jeg ikke synest ser fint ut.

Har sett på endel eldre tun, og de med asfalt ser heller skrantne ut, kontra de med stein, men det er klart, for prisen så kan man jo asfaltere to ganger.

Som det meste så er det ned til hva man liker, og hvor mye man skal bruke på prosjektet tror jeg ;)

Lykke til, jeg tror med skikkelig grunnarbeid så vil dere bli fornøyd med begge deler.

Er vel en gammel regel at 2/3 av pengene skal brukes under toppdekket:)

Kan også være lurt å se på andre prosjekter i samme slengen ved behov, f.eks fjerning av gammel parafintank, sjekk og utbytting av drenering/utekran eventuelt isolasjon og knotteplast på grunnmur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120kr m2 var finfin pris.

Legger asfalt selv og det er ikke helt de prisene vi har å forholde oss til ;-)

Jeg hadde foretrukket asfalt. Ingen vedlikehold. Jeg kommer selv å legge asfalt når min garasje er blitt støpt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...