Gå til innhold

Bilt-Hamber Autobalm VS Collinite 845


Exodai

Recommended Posts

Hei!

Spørsmålet lyder som følgende: Hvilken LSP ville dere ha valgt Bilt-Hamber Autobalm eller Collinite 845?

Har lest en del på begge produktene og klarer ikke helt å bestemme meg.

Slikt jeg har skjønt så har Autobalmen en god filler noe som kan være ypperlig for min snart 15 år gamle Ford Focus som har sett mye dårlig vasking av tidligere eiere. :)

Samtidig har jeg hørt at Autobalmen ikke har så veldig god water shedding/bedding noe som er litt av en dealbraker.

På den andre siden så har jeg hørt at Colliniten har ganske kort levetid og er usikker på om denne etterlater seg en hvit hinne på svarte plastpaneler (har erfaring med Biltema vokser som etterlater seg denne hvite hinnen som man ikke får bort nesten)

Er det eventuelt noen andre produkter som dere vil anbefale? Hovedkriterier er varighet og god waterbedding, gjerne også enkel påføring/fjerning!

PS: Beklager hvis denne posten er i feil forumkategori.

Endret av Exodai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort levetid på 845? Nei har du hørt på tull.

Den er fortsatt på lakken i beste velgående enda det er 4-5 måneder siden den ble hevet på og bilen har vært minimalt utsatt for vask. I tillegg til å være utsatt for været som er her nord med i perioder isekaldt, perioder med så mye snø at du ikke aner også litt mildvær.

Collinite 845 har en veldig god holdbarhet, og veldig billig. Men lukter svært ubehagelig, og ikkje spes god å jobbe med :)

Leste på detailersworld i fjor at man skal såvidt (dvs. du skal ha problemer med å se at du har påført det) ha 845 på pad/lakk og man burde buffe den av med engang. Prøvde denne metoden og det funket utrolig mye bedre enn herding på 15, 30 og 45 minutter. Den var også utrolig grei å arbeide med når det var så lite. Eneste minuset var at påføringspadden lugget litt mer siden jeg brukte mindre mengde med 845.
Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart plastpaneler? Som i ulakkert plast? Skal ikke bruke voks beregnet for lakk (eller poleringsmiddler) på det. eller misforsto jeg nå?

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto balm er litt knotete å jobbe med synes eg då du må legge små områder av gangen og padden må fuktes når du legger denne. Derfor har eg bare testet den på små paneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra kriteriene dine ville jeg valgt Collinite, uten tvil. Og som Vårhus sier skal ikke voks brukes på ulakkert plast, selv om Collinite 845 er blant de bedre hvis du er uheldig og kommer borti allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Svart plastpaneler? Som i ulakkert plast? Skal ikke bruke voks beregnet for lakk (eller poleringsmiddler) på det. eller misforsto jeg nå?

Jeg har bare gode erfaringer med BH Autobalm på plastikk. Den henter frem farger og glans og gir beskyttelse.

Collinite har jeg derimot aldri tatt på plastikk.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med BH Autobalm på plastikk. Den henter frem farger og glans og gir beskyttelse.

Collinite har jeg derimot aldri tatt på plastikk.

I utgangspunktet så er jo ikke voks eller annen beskyttelse som er laget for lakk, laget for å kunne brukes på plast. Noen vil alltids kunne brukes alikevell pga 0-innhold av kitt, eller andre midler som legger igjen en avfarging når det kommer i kontakt med lakk/plast/o.l flater (og luft såklart) Det finnes og poleringsmidler som ikke har kitt i seg, og kan da i teorien brukes uten å maskere opp, men hjelper lite om en kjører over med maskin og den får litt "tak" i plastikken. Ikke bare å vaske av da. ;)

I BH Autobalm sitt tilfelle så er dette så nærme en sealer en kan komme tror jeg:

"a blend of synthesised complex corrosion inhibiting molecules that lock together

tightly enabling them to remain functional in ultra-thin, high gloss films. Autobalm will seal capillary pores in

paintwork"

http://www.bilthamber.com/auto-balm

http://www.bilthamber.com/media/downloads/21/Autobalm-Single1-297x210_1_.pdf

http://www.bilthamber.com/media/downloads/1/Autobalm_Tec.pdf

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vokser som skal tørke til en hvit hinne før den tørkes av vil lage stygge merker på plast og gummi, det finnes enkelte vokser som ikke gjør det men da er det gjerne spesifisert på boksen/flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg skviste 11 måneder ut av en halvhjertet påføring av Collinite 845 i kald og fuktig vaskehall der den fikk ca 15 minutter herding før jeg kjørte ut i sludd og regn midtvinters... så med unntak av sterk løsemiddellukt er det en veldig tilgivende voks å bruke. Har også lagt den på ulakkert plast og glass med varierende hell, dvs den holder ikke så lenge, men tilgjengjeld har den ikke laget skjolder på plasten. På glasset, derimot... *grøss*

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart Max 4 mnd med 845,og da lå vannet så flatt at bilen så ut som den ikke hadde vært behandlet på årevis.

Klarer rett og slett ikke å nærme meg det andre erfarer med collinite generelt på holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har klart Max 4 mnd med 845,og da lå vannet så flatt at bilen så ut som den ikke hadde vært behandlet på årevis.

Klarer rett og slett ikke å nærme meg det andre erfarer med collinite generelt på holdbarhet.

Jeg opplever akkurat det samme som deg. Dette gjelder all LSP som jeg har testet. Halverer jeg det produsenten og flertallet her inne sier ang. holdbarhet så stemmer det stort sett med det jeg opplever.

Ligger vannet lenge på deler av bilen så legger jeg ny LSP. Mest fordi det er mye lettere å tørke en bil med frisk LSP. På slitt og halvslitt LSP blir noe av vannet liggende og dratt utover ved tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er meget blandet omtale om 845en, dere som opplever kort levetid, hvor ofte vasker dere bilen og hvor mye blir den utsatt for?

Og dere som har prøvd Autobalmen, har denne god varighet? Hvordan er det med glans og påføring med denne sealeren?

Er det eventuelt noen andre LSPer som dere kan anbefale med mine kriterier? :)

Endret av Exodai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg typisk vestlandsvær, mye regn og vinterstid med mye salting.

Vasker alt fra 1 gang pr uke til 1 gang pr mnd (oftest blir det nok hvertfall 2 vask vinterstid)

Hos meg på vinteren brukes prickbort regelmessig, mens den brukes betydelig mindre sommer halvår.

Etterfulgt av surfex 1:30 ish og autofoam før berøringsvask.

Hos meg var 845 akseptabel i ca 3mnd, på sommerhalvår på de 4 bilene jeg har utsatt den for, noe dårligere på vinteren.

Shield, HD holder glatt flere mnd etter mine erfaringer.

Nå sist la jeg mystery på familietraktoren i august/september, denne fikk siste vask forrige uke før salg, og den beadet som bare det enda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eventuelt noen andre LSPer som dere kan anbefale med mine kriterier? :)

Fusso coat har sinnsyke vannegenskaper, men lukter eksplosjonsfare. Kan ikke si noe om holdbarhet enda, kanskje noen andre kan være til hjelp der. Det står 12 mnd på boksen så tipper 6 mnd. Fin pris også.

Kan gå god for alt fra Collinite. Ekstremt mye voks for pengene, og jeg syns ikke de lukter så forferdelig som alle skal ha det til. Spesielt ikke 845.

Autoglym HD Wax har også ganske rå egenskaper og er hardfør. Lukter heller ikke så mye.

Alt jeg har testet fra Swissvax har vært bra. At det lukter godt og er ekstra kos å jobbe med er også en fin bonus. Da begynner vi fort om å snakke om dyre produkter.

Det bunner egentlig ut i hva det er verdt for deg, for det er ihvertfall mange produkter som gjør jobben du etterspør. Hva du er sugen på å teste pluss lommebok avgjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Anbefaler også å ta en titt/vurdere Dodo Juice sine vokser. Ikke så mye omtalt her inne lenger, men meget populær i bla. UK.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med de DJ voksene jeg har og jeg mener de gir mye for pengene selv om de ligger et lite hakk over 845 i pris. DJ har også 30 ml sample av mange av voksene som de har laget. De fleste av disse 30 ml krukkene koster 95 kr her i Norge (Blankbil selger Dodo Juice).

Swissvax har meget gode vokser, men mange av disse er kostbare. Til gjengjeld er vosken drøy i bruk (det gjelder egentlig de fleste vokser i paste form).

Vil du heller ha en voks i samme prisklasse som 845 kan du også vurdere Natty's Paste wax (selges hos Bilnerden). Ekstremt god å jobbe med, lukter godt, ok holdbarhet, drøy i bruk og de er billige.

Dette inkl det de andre her har nevnt er bare noe av det du har å velge i innen voks. :P



Jeg må også legge til at jeg sier ikke at 845 har dårlig holdbarhet, men jeg opplever ikke den samme holdbarheten som mange andre her inne sier de får (snakker da om de som sier 6 mnd eller mer). Til gjengjeld er det veldig fort gjort å legge et lag i ny og ne når behovet er der.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 845 er varm og flytende nok kan den også brukes som sprayvoks...

Noen ganger tror jeg du er sponsa av Collonite :P

Men Øyvind G har et godt poeng i DJ, synes mange av disse er veldig gode, til en fin penge. Lette å jobbe med, og lukter godt :)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG HD wax er også genial! :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...