Gå til innhold

Tips til / Erfaring med vedlikeholdslader?


mmosberg

Recommended Posts

Jeg har fått med meg at å skifte batteri på nyere biler er smertefullt for lommeboka. Ny batterikarakteristikk må bla kodes inn via bilens diagnosekontakt. Har derfor bestemt meg for å anskaffe en intelligent vedlikeholdslader for å øke levetiden på batteriene i bilene våre. Kommer til å lade over natta en gang eller to pr mnd i vintersesongen.

Mange skryter av denne CTEK Zafir laderen til NOK 499,-http://www.jula.no/catalog/bil-og-ga...ilader-608060/.

Biltema har også en intelligent lader på tilsvarende størrelse. Den koster NOK 299,- http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektr...2-V-4-A-37744/

Er det noen som har erfaring med sistnevnte eller andre anbefalinger?

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok definitivt valg CTEK til den lille kostnaden ekstra. Husker ikke helt merke på hva jeg/vi har, men det er en liten snerten sak som er fin å ha liggende i bilen.

edit: Exide lader er det jeg bruker, den er veldig kurrant.

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Exide og den gjør tilsynelatende det som står på boksen. Har desverre ikke noe annet å sammenligne med selv (og er glad til, bare driten lader uten å eksplodere).

Jeg kjøpte gjennom NAF etter en kampanje de hadde, ganske rett etter en test av batteriladere

Ser ut som NAF har 20% kampanje på exide nå i januar også, men de har ikke nettbutikk lenger og har ikke nødvendigvis lav pris til å begynne med.

Endret av Ingolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Som nevnt om det er til egen bil, ville jeg instalert en defa vedlikeholdslader, de er veldig fine og brukes under kjøring, ev ved smartstartsystemet..

om du skal ha lader til flere biler er vel alle de nevnte gode ladere:)?

Jeg har en ctek som jeg har hatt lenge, den er fin til mc/båt også..

lykke til i jakten!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JonasNordvoll

Bruker Sønnak Exide sin 7A, har selv brukt CTEK tidligere men virker som den ikke topplader batteriene siden Exiden fortsetter å lade etter lader bytte :)

S&S

S&S #6 MB E-Klasse #5 Volvo V70 #4 VW E-Up! #3 Audi A6 Avant #2 Honda Civic

Kjører nå: 03 Vectra C GTS

                15´VW E-Up!

                99´ Mercedes Benz CLK 230K

Gyeon Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathen142

Selv bruker jeg Ctek lader og kjempe fornöyd, kjöpte på Clas Ohlson for 4-5år siden nå.

Funker like bra enda, om jeg må ha ny en gang blir det Ctek utentvil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank bil selger Defa smart charge.

Får dessverre ikke noe opp når man velger defa i menyen på venstre side hos dem. Hemmelig prosedyre for å komme frem til dette?

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Defa Handy 70 som jeg er fornøyd med, jeg liker at både nett og ladekabler kommer ut i samme ende og at det følger med veske som holder laderen og ledningene sånn at det er ryddig å ha den liggende i for eksempel hanskerom.

Denne er vel nå erstattet av Defa SmartCharge 4 A og 8 A. Gitt NAFs test linket i post #7 hvor de målte at min som er oppgitt til 7 A ladet med opptil 9 A, ville jeg nå valgt Defa SmartCharge 4 A som fås for under 700 hos for eksempel bilradiospes.no eller marineshop.no, de har også ledningskit til litt over 300, jeg fant det ved å søke på smartcharge.

For å få et system med én plugg i veggen og én plugg i bilen for å lade er jo dette vesentlig billigere enn tidligere systemer, for eksempel Defa MultiCharge basert med lader montert i bilen, som vel koster minst det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Får dessverre ikke noe opp når man velger defa i menyen på venstre side hos dem. Hemmelig prosedyre for å komme frem til dette?

Det var rart. Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte min lader fra Blankbil. Send PH/Blankbil en PM å spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...