Gå til innhold

Flytte kompressor opp på kaldt loft


Robin S

Recommended Posts

Robin S

Plassen i garasjen blir mer og mer dyrbar og har derfor lurt på å flytte kompressoren opp på loftet og heller kjøre en slangetrommel på veggen el. Men kan jeg uten videre flytte kompressoren på loftet hvor det er uisolert? Blir vel kondens osv. i den som kan fryse osv.? Hvordan har dere andre løst det? Bygge den inn i et lite hus med frostvakt? Kompressoren er ikke stor. Er 2,5hk og 50ltr. eller noe

Swissvax Certified Detailer

NAD - Nanolex approved detailer

Certified Bigfoot System Specialist
DCN Approved detailer


Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1)
s
oon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren min står under trappa/i utetemperatur, har stått der i 3 år nå, starter opp selv om det er -15, går fint det.

Pass på å bruke en god og tynn olje på den, og drener vannet ut av tanken når det er mildt, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om du kan plassere den på et sted som har kaldere luft enn der du bruker luften eks et kjeller rom B) .

U isolert loft vil være bra om vinteren mht kondens men på sen-sommeren tipper jeg det er slik at der er veldig varmt og høy luft fuktighet ift garasjen :wacko: .

Og så vil den lage mye støy i bygningen da med mindre det er betong :o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min stående i en uisolert bod utenfor garasjen. Har startet uten problemer i -20. Bare husk og åpne dreneringen og evt vannutskiller en gang iblandt som Hirobofly sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin S

Good to know. Takker for fine innspill. Tenkte på som RNa sier at den kanskje vil bråke litt for alle naboene også så kunne kasta sammen en kasse med støydempende matter under og rundt. bare sørge for at den får litt luft. Det vil vel dempe litt.

Swissvax Certified Detailer

NAD - Nanolex approved detailer

Certified Bigfoot System Specialist
DCN Approved detailer


Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1)
s
oon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good to know. Takker for fine innspill. Tenkte på som RNa sier at den kanskje vil bråke litt for alle naboene også så kunne kasta sammen en kasse med støydempende matter under og rundt. bare sørge for at den får litt luft. Det vil vel dempe litt.

Ja, men den må ha tilgang på mye luft ellers blir den fort veldig varm.

Om du effektivt får demmpet strukturstøy (vibrasjon/støy mot underlaget) så er mye gjort, ikke så viktig med noen kasse rundt tipper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin S

Slik har jeg gjort d i garasjen min,har stor kompressor på andre siden på loftet,har montert dempere under kompressor istede for hjulene,som tar av mye vibrasjon

Herlig! Akkurat slik jeg hadde lyst til å gjøre, med rør inn til trommel. Har du vannutskiller? Hvor har du i tilfelle satt den?

Endret av Robin S

Swissvax Certified Detailer

NAD - Nanolex approved detailer

Certified Bigfoot System Specialist
DCN Approved detailer


Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1)
s
oon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du plasserer kompressoren på et sted som har lavere temp enn der du bruker luften kan du ofte

slippe unna vann utskilleren :P.

Velger du likevel å ha den så er det lurt å finne den plassen som er kaldest på veien mot der du bruker luften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin S

Dersom du plasserer kompressoren på et sted som har lavere temp enn der du bruker luften kan du ofte

slippe unna vann utskilleren :P.

Velger du likevel å ha den så er det lurt å finne den plassen som er kaldest på veien mot der du bruker luften :)

ah. sliti litt med vann til tider, men det vil nok bli bedre hvis den står på loftet da

Swissvax Certified Detailer

NAD - Nanolex approved detailer

Certified Bigfoot System Specialist
DCN Approved detailer


Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1)
s
oon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah. sliti litt med vann til tider, men det vil nok bli bedre hvis den står på loftet da

Tja, har du en isolert garasje som du vinterstid har varme i vil du som regel ha relativt tørr luft i slangen med å ha den på loftet.

Men om sommeren og da særlig sensommer når luften her i landet er på det høyeste hva temp og fuktighets innhold angår er jeg redd du vil slite med vann desverre.

Bygger du garasje ville en ned gravet tank under garasjen som luften måtte via ( må ha slange fra bunn og opp for dren ) være en super luft tørker for hobby bruker hele året :P .

Det er slik at jo varmere luften er des mer vann "kan" den inneholde.

Din kompressor tar eks inn luft på 20 grader som inneholder max vann og det er la oss si 15gr/m3.

Du bruker luften en plass der tempen er 15 grader og max fukt 15 grader kan inneholde er eks 8 gr/m3.

Da vil du få kondensert 7 gr vann p/m3 luft du bruker.

Gjør du det den andre veien kan luften ta opp fukt dvs den oppleves tørr.

Det er selvsagt flere momenter å ta hensyn til men prinsippet er slik derfor bruker lakk verksteder luft kjøler for å ta ut vannet av luften før den når verktøyet men det gjør jo de fleste av oss ikke hjemme vil jeg tru.

Hvor mye fukt luften kan inneholde ift temp? da googler du: mollier-diagram

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss hjemmebrukere så er nok vannet i tanken det som gir mest problemer. -Kompresjon av luft gir jo høyere temp, og varm luft sammen med kald tank lager jo kondens på innsiden av tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss hjemmebrukere så er nok vannet i tanken det som gir mest problemer. -Kompresjon av luft gir jo høyere temp, og varm luft sammen med kald tank lager jo kondens på innsiden av tanken.

Det er et problem for tanken først og fremst.

Kondensen som er blitt vann i tanken er i liten grad et problem når du bruker verktøy osv med mindre du ikke drenerer når du skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem for tanken først og fremst.

Kondensen som er blitt vann i tanken er i liten grad et problem når du bruker verktøy osv med mindre du ikke drenerer når du skal.

Derav mitt tidligere innlegg om å huske å drenere tanken når det er mildt/ikke frøsset. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin S

Jeg har vært ekstremt sløv på det med drenering og hvis jeg setter den på loftet blir det vel ikke akkurat bedre hehe. Prøve å bli flinkere

Swissvax Certified Detailer

NAD - Nanolex approved detailer

Certified Bigfoot System Specialist
DCN Approved detailer


Rob's bilpleielogg (S&S samling på side1)
s
oon-autospa.no / www.facebook.com/soonautospa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke akkurat hevde at jeg sprinter ut og drenerer den tanken på min så veldig ofte heller...... Blir sånn ca et par ganger iløpet av vinteren vil jeg tro, men så går ikke kompressoren min så veldig mye heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke montert vannutskiller enda nei,får se hvordan det går først,skulle kamskje hatt tåkesmøring også.har ikke satt meg så godt inni disse systeme enda,får ta det etterhvert

NAD - Nanolex Approved Detailer

 

 

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...