Gå til innhold

Test av 4 stk. voks, 12 måneders test.


Flippi

Recommended Posts

Gikk over bilen og ga den litt TLC før vinteren, og tenkte jeg skulle gjøre en liten test på panseret av 4 forskjellige vokser for morro, og ble i grunnen ganske overrasket over resutatet.
 
 
Bilen ble polert lett, og vokset 23.11.2014,
Panseret ble delt i fire deler, og påført forskjellige voks. De blå tapene viser ca hvor skillene går mellom voksene.
 

 
Er ingen av voksene som skiller seg spesielt mye ut her når panseret er behandlet, men jeg vil nok holde en knapp på Fuzion fra Wolfgang hva gjelder dybde i lakken. Men er snakk om marginaler.
 
 
Dette er de fire voksene som ble testet, og de står stablet på bildet slik de ble lakt på bilen.
20141123_204241.thumb.jpg.033eac29eb5dbf34646f736eee9a755f.jpg

 
oppe til venste på panseret:  Fusso Coat 12 months
oppe til høyre på panseret : Wolfgang Fuzion
Nede til Venstre på panseret :  Swisswax Scuderia
Nede til Høyre på panseret :  Swisswax Concorso
 
 
Nå skal det sies at Det var et SINSYKT regnvær den dagen bilen ble vokset, og ingen av voksene fikk herde noe mere enn et par timer før de ble kjørt ut i regnet.
Om dette påvirker resultatet nevneverdig er uvisst, men det er nå likt for alle fire.
 
 
 
 
 
 
 
Dette bildet er tatt etter første vask etter en ukes tid, og da kunne jeg ikke se noen forskjell på beading.
 
Bilen ble da først :
avfettet med 1:12 surfex.
Skummet med Autobrite Magifoam.
og så vasket med Duragloss 901 bilshampo og svamp.
 
20141202_161103.thumb.jpg.1a1e1033452f386f6a04d393b64847ae.jpg
 
 
 
 
Første gang jeg så forskjell på panseret var en kveld jeg kom sent hjem etter 2-3 uker, og fikk se panseret i lyset av en annen bil.
Dette er regn fra tidligere på dagen, og hvis man ser oppe til venstre, så skiller dette feltet seg ut med masse "microbeading", så det kun i dette spesielle lyset.
 
20141127_224803.thumb.jpg.debba25d16119474cdc1fb45df1c09ac.jpg
 
 
 
 
 
På grunn av frost når jeg endelig har hatt tid til å vaske bilen, så har bilen blitt vasket svært lite i de 5 ukene som nå har gått.
Den er vasket en gang med svamp, og spylt 2 ganger med avfetting of magifoam.
 
 
I dag var bilen skikkelig skitten, og fikk seg en god vask igjen.
avfettet med 1:12 surfex.
Skummet med Autobrite Magifoam.
og så vasket med Duragloss 901 bilshampo og svamp.
 
Og her er resultatet etter 5 uker.


 
 
Som dere ser, så skiller Fusso seg veldig ut i forhold til de 3 andre. Resultatet ser kanskje værre ut enn det faktisk er. Ser man for eksempel på skjermen, så beader det ganske pent der. Men med direkte spray, så ser man en klar forskjell.
Det feltet som er oppe til venstre er Fusso. 
Skjermen og resten av bilen har swisswax......(dessverre ? :P... )
 
 
 
Kommer tilbake om en stund når det har gått mere tid.
 
 
 
 
 

Endret av Flippi
Dropbox problemer
  • DCN Poeng 5

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Teste shield vs fusso 50/50 neste gang da :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er en plan polishduden :-)

Fuzion wax er den som sheeter best. er helt tørt på lakken på fuzion feltet 3 min etter filmen slutter.

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at du ble mitt kritisert for å bruke "billige" konkurrenter, jeg har brukt de dyreste jeg nunne finne... hehe

Så da overlapper de to testene hverandre litt ? :-)

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Fusso er meget bra :) surfex 1:12? Det kan ta knekken på mange vokser :) Uansett en smart blanding. Med mildere avfetning som feks 1:30 ville sannsynligvis alle voksene beada mye mere. Men med så sterk blanding får vi virkelig se hva som duger :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusso er vel ikke en organisk voks. Men i såfall en mineralsk voks etter det jeg kan forstå. Eller så heller den mer mot sealer å være. Uten at jeg direkte vet hva den er laget av. Men den har iflg reklamene fillers også. Eller så er vel og bruken av avfetting rimelig heavy mot standard animalsk voks (bivoks).

Uansett så er det alltid moro med tester :)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Fusso er vel ikke en organisk voks. Men i såfall en mineralsk voks etter det jeg kan forstå. Eller så heller den mer mot sealer å være. Uten at jeg direkte vet hva den er laget av. Men den har iflg reklamene fillers også. Eller så er vel og bruken av avfetting rimelig heavy mot standard animalsk voks (bivoks).

Uansett så er det alltid moro med tester :)

Skal inneholde fillere ja :) Jeg har ikke sett at den skjuler noe særlig med småriper enda, så den er ikke sånn skikkelig juks sånn som en kan få på "ny bil" hos bruktbilforhandler f.eks :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er filler i den... så har jeg ikke sett noe til det.. :P...

Og lakken min sladrer så det holder...

men ja... er en relativt hissig surfexblanding... pleier å ha 1:16 på vinteren. men har kjørt på litt ekstra for testens skyld.

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusso virket veldig bra straks den ble spylt på, men ift til de andre, så lå der igjen mye bead/vann på panelet, mens de andre sheetet vekk vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en voks har helt rå vannskrekk blir sheeting ofte dårlig fordi flakene oppløses før de blir dratt av panelet, er bilen full av regndråper vil fusso feltet være det som blir først tørt når du kommer opp i litt fart ihvertfall.

Fusso er vel ikke en organisk voks.

Fusso stinker white spirit, og white spirit er et organisk løsemiddel, så det er nok en form for organisk hybrid sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fusso stinker white spirit, og white spirit er et organisk løsemiddel, så det er nok en form for organisk hybrid sak.

Det tenkte jeg ikke på. Men enig i det ja.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en voks har helt rå vannskrekk blir sheeting ofte dårlig fordi flakene oppløses før de blir dratt av panelet, er bilen full av regndråper vil fusso feltet være det som blir først tørt når du kommer opp i litt fart ihvertfall.

Fusso stinker white spirit, og white spirit er et organisk løsemiddel, så det er nok en form for organisk hybrid sak.

Det er riktig, og godt poeng. Men det er også avhengig av at man faktisk kjører bilen opp i fart for å utnytte dens egenskaper. Mens de andre ikke trenger det.

Da øker også sjansen for waterspots når bilen står parkert, noe som enkelte steder ikke er utelukkende positivt.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig, og godt poeng. Men det er også avhengig av at man faktisk kjører bilen opp i fart for å utnytte dens egenskaper. Mens de andre ikke trenger det.

Da øker også sjansen for waterspots når bilen står parkert, noe som enkelte steder ikke er utelukkende positivt.

Hvis bilen står parkert i regn vil jo dråpene renne lettest av der den har mest vannskrekk. Hvis man ikke tørker bilen etter vask og kun flommer over panelene med hageslangen for å sheete vekk mest mulig vann, vil det nok ligge mer vann igjen der det er mest vannskrekk.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mine erfaringer er at vann fra regn også kan gi waterspots. Vokser som typer er hydrofobisk perler vannet seg og kan (potensielt) lage waterspots, men mer hydrofilske renner vannet av panelet og har mindre slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mine erfaringer er at vann fra regn også kan gi waterspots.

Mine erfaringer er at vann fra regn gir minst like mye waterspots som vann fra hageslangen, mulig det er fordi jeg bor sentralt og masse støv og skjit blir sittende i dråpene før de rekker å tørke.. <_<

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...