Gå til innhold

Scholl våtslipe kit


Høiland

Recommended Posts

Heisann:)

Vil lære meg å våtslipe for å ta de ripene som ikke kan tas ved polering (etterhvert lakkfyllinger). Her om dagen bestilte jeg Scholl sitt våtslipe kit, men jeg har funnet utrolig lite informasjon om hvordan dette skal brukes..

Hva er svampen til? Jeg regner også med at 2500 papir er finere papir enn 3000?

Når jeg skal slipe en ripe bruke jeg bare vann og i hvilken retning skal det slipes? I retning med ripen eller opp og ned i forhold til ripen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det ille opp, bare et tips. Om du ikke kan mer om våtsliping enn det du gir uttrykk for her, så anbefaler jeg ikke å gå på en kundebil eller godbilen din. Klart en fordel å se på noen først som har peiling, fallhøyden er stor om man er nybegynner på dette. Sier det bare for å være grei, veldig fort gjort å plutselig ha omlakkering som eneste alternativ...

Det er mye innen dette faget man kan prøve seg frem på egenhånd, våtlsiping er ikke en av de - om du ikke har et løst panel liggende etc.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et forsøk på litt rep av steinsprut i fjor og "det meste" ble bra.

Har desverre ikke linkene tilgjengelig her nå, men jeg måtte innom en 4-5 lengre foruminnlegg på norsk og engelsk før jeg skjønte prinsippet bak noe så enkelt som å få fikset steinsprut på 1mm. Min erfaring tilsier at jeg aldri vil bruke scholl sitt våtslipekit til noe annet enn akkurat dette.

Du trenger flere spørsmål enn hva du har hittil :)

3000 er finere enn 2500.

Legg papiret i såpevann 24t og gni i 1 retning, til nød lag et kryss - ikke noe rundinger.

Litt seint nå men jeg kan se i morgen om jeg finner linkene jeg brukte ang. steinsprut, utover det så er jeg enig med Krisfje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?48726-How-To-Repair-Rock-Chips

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14846-steinsprut-lakk-flekking/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12889-guide-hvordan-fjerne-steinsprut-og-smaariper/

Hva svampen er til kan jeg nok ikke svare på :)

Den største feilen jeg gjorde selv var å legge for mye lakk og klarlakk, så jeg har noen "dråper" som jeg ikke turte slipe mer på da jeg var redd for det som var rundt. Jeg tok ca 30 småflekker og 3-4 av disse var jeg ikke fornøyd med. Det er imidlertid kun synlig om bilen er helt ren, man vet hvor man skal se, og man ser fra bestemte vinkler - dette er vel fordelen med brun lakk :P

Endret av Ingolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et forsøk på litt rep av steinsprut i fjor og "det meste" ble bra.

Har desverre ikke linkene tilgjengelig her nå, men jeg måtte innom en 4-5 lengre foruminnlegg på norsk og engelsk før jeg skjønte prinsippet bak noe så enkelt som å få fikset steinsprut på 1mm. Min erfaring tilsier at jeg aldri vil bruke scholl sitt våtslipekit til noe annet enn akkurat dette.

Du trenger flere spørsmål enn hva du har hittil :)

3000 er finere enn 2500.

Legg papiret i såpevann 24t og gni i 1 retning, til nød lag et kryss - ikke noe rundinger.

Litt seint nå men jeg kan se i morgen om jeg finner linkene jeg brukte ang. steinsprut, utover det så er jeg enig med Krisfje

Hvorfor så viktig å ikke ta sirkulær bevegelse når du sliper?

Jeg bruker en del Duetto til våtslip, og denne lager jo sirkulær bevegelse, og det byr på særdeles lite problemer.

Se gjerne test til Øyvind på nettopp dette nylig, så ser du hvor lite man faktisk fjerner med våtslip p2000-3000 etterfulgt av polering, så ser man at vinduet for feilskjær ikke er så enorm som man skulle tro - dersom man bruker sunn fornuft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skaffet meg et panser som jeg skal øve på. Er derfor jeg er sugen på å få lært litt :) Jeg tror ikke hadde begynt på en kundebil nei, men tusen takk for tips, setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det ille opp, bare et tips. Om du ikke kan mer om våtsliping enn det du gir uttrykk for her, så anbefaler jeg ikke å gå på en kundebil eller godbilen din. Klart en fordel å se på noen først som har peiling, fallhøyden er stor om man er nybegynner på dette. Sier det bare for å være grei, veldig fort gjort å plutselig ha omlakkering som eneste alternativ...Det er mye innen dette faget man kan prøve seg frem på egenhånd, våtlsiping er ikke en av de - om du ikke har et løst panel liggende etc.

Tja. Etter å ha lest litt målinger på lakk FØR/ETTER våtslip så ser man at det fjernes ikke latterlig mye. Bruk gjerne lakkmåler for å sjekke tykkelse og hvor mye man fjerner.

Jeg hadde lest diverse om tema, og gikk direkte på spot-repair på en 4-5mnd gammel bil som hadde blitt skrapet med nøkkel langs siden. Fylte i lakk og slipte.

Siden man vil slipe litt i området rundt ripen så sjekkes jeg tykkelse på lakk på det aktuelle panelet, sjekket underveis for å ha kontroll, og etter sliping og korrigering var det forsvunnet ca 10my. Det er absolutt ikke så skremmende så mange skal ha det til, men gjør for Guds skyld litt research før man kaster seg uti det.

Dersom lakken allerede er tynn burde man definitivt ta det til ettertanke enda mer enn ved polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel fint, men jeg har sett flere tråder her gjennom tiden på follk som har slipt igjennom, derfor jeg sier fra :)

Utelukker ingenting, men dersom man ikke bruker hodet - på tynn lakk feks, kan man fort gå gjennom med vanlig polering ned maskin også, så kunsten er å ta det med ro i starten og ikke gå ut i 100..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...