Gå til innhold

Epoxy på garasjegulv?


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer

Hallo godtfolk!

Jeg har nå endelig fått kjøpt meg hus, og der fulgte det også med dobbeltgarasje på 48 kvadratmeter, som ble bygd i 2011. Vegger er isolert, mens tak er uisolert. :)

Nok om det, over til det jeg hadde i tankene; Gulvet er i støpt betong, og her har jeg egentlig lyst til å gjøre noen tiltak.

Jeg tenker da på å kanskje legge epoxy på gulvet. Er dette vanskelig å gjøre selv? Hva trenger man egentlig? Hvilken epoxy er best?

Jeg har sett litt rundt, og det er mange som tilbyr epoxy. www.igarasjen.no - www.norbond.no - www.epoxygrossisten.no er bare noen av mange firmaer jeg har funnet.

Garasjen er jo forholdsvis ganske ny, så jeg vil jo at dette skal bli både bra og holdbart når jeg først gjør dette. Epoxy fra Biltema er kanskje ikke det jeg vil gå for da.. (Eller er Biltema-epoxy godt nok?)

Jeg har ikke veldig mye penger og rutte med akkurat nå, så håpet er jo at det er enkelt å gjøre selv. (Egeninnsatsen på sånne ting er ikke min sterkeste side :P)

Så hva sier dere? :) Eller er det kanskje like greit å gå for noe helt annet enn epoxy? Takk for hjelpen! :)

Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer veldig fint å legge dette selv, jeg gjorde det i garasjen i mitt forrige hus. Husker ikke hvor jeg handlet epoxyen. Tips og triks for legging fikk jeg av min gode venn Google.

Ser du bor i Hedmark, antar dere har en del mer snø enn oss på Vestlandet. Ville vurdert å blande litt fin sand i epoxyen som en enkel og billig forsikring mot hoftebrudd og annet rot.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å tenke på at det skal være helt tørt og støvfritt. :) Og husk å blande ut komponentene ordentlig. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info her er tatt fra en tråd på et annet norsk forum der det samme ble diskutert:

Man kan bruke en coating/sealer til betong som heter Ashford Formula:

Pris i Norge på denne er 85kr/l og 1 liter holder til 5m2. Som totalt blir ca 800kr til en garasje på 48m2.

Personlig så har jeg null erfaring med dette - men vil anbefale dette til huseier der jeg leier verksted, da det er 280m2 ubehandlet betonggulv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har fått gulvet i min garasje profesionelt lagt med epoxy av firma.

Forarbeid er viktig. Gulvet MÅ slipes med betongslipemaskin.

Deretter må det syrevaskes og primes før legging av epoxy.

epoxygrossisten har gode produkter. Ville absolutt satset på produkter av god kvalitet.

Hvis man gjør for dårlig forarbeid vil belegget slippe etter noen år, og da må hele jobben gjøres på nytt..

Hørte også rundt dette med ashford, men det selges ikke til privatkunder i Norge lenger.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har nok møtt på feil mann. Hørte rundt dette for et års tid siden, med firmaet som importerer ashford. Betongmann.
Og da fikk jeg beksjed om at dette ikke ble solgt i små kvanta til privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det går fint nå iallfall, det er Betongmann som har levert til den garasjen i tråden, og man ser at de har tappet over på mindre kanner til kunden:

Betongmann.no:

1 liter Ashford Formula til ca. 5 kv. meter

14 x 8 = 112 kv.m. : 5 = ca. 23 liter, pris kr. 85,- pr. liter + m.v.a. Vi tapper ned på 25 liters plastkanner.
1 stk. plastkanne kr. 100,- + m.v.a.
25 liter x 85,- = Kr. 2.125,- + plastkannen kr. 100,- = Kr. 2.225,- + 25 % m.v.a. kr. 556,25 = Kr. 2.781,25 + evt. frakt ? Henter du selv ? Kan innhente pris hos PostNord Logistics AS ?

Men det blir "bare" en coating da, om man vil ha en annen farge (hvit f.eks), tekstur i topcoaten slik at det ikke blir "skeisebane" når det er vått - så er det vel epoxy som er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Til de som vil vite hvordan finish og glatthet osv er på ashford: Dere får ta en tur til ikea på slependen og legge dere ned på gulvet der og beføle det litt, da det visst nok skal være behandlet med ashford.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Til de som vil vite hvordan finish og glatthet osv er på ashford: Dere får ta en tur til ikea på slependen og legge dere ned på gulvet der og beføle det litt, da det visst nok skal være behandlet med ashford.

Ser for meg 20 stk med shine happens gensere, som ligger spredd på slependen i romjulen!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har malt ca 400 kvadratmeter med epoxy på jobben. Vi bare brukte kraftig industri vaskemiddelet, og høytrykk med varmt vann før påføring. Holder seg like fin nå 2 år etter. og det gulvet lever ett hardt liv..masse truck kjøring osv. Vi la 3 strøk..så gikk med noen liter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Kjøpte hos epoxygeossisten, og bestilte med vask.

Spray på såpe, litt vann og skrubb. Skyldes vekk med vann, helst HT.

Primer males på med malekost eller rulle

Epoxy males på med malekost eller rulle.

Jeg gjorde dette selv hjemme og gjør det gjerne igjen. Det koster noen kroner, men salt spiser opp betong, så det er absolutt verdt det.

I tillegg kan man bare tørke opp olje og annet søl uten en eneste flekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Takker så mye for svar!

Forarbeid er viktig. Gulvet MÅ slipes med betongslipemaskin.

Deretter må det syrevaskes og primes før legging av epoxy.

Jeg leser fortsatt en del på Google, og kom da over noe annet som så veldig interessant ut. Hva med impregnering av betonggulvet istedenfor? Etter som hva jeg leser så er det ikke så veldig mye forarbeid, eller arbeid i det store og hele med impregnering. I tillegg skal det også være enda billigere enn epoxy. Noen som har erfaring med impregnering da? :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Salt spiser ikke så mye betong. Min far har parkert på samme plassen i 30 år uten at det synes på gulvet

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ashford formula er impregnering ;)

Jeg så Haakon O var inne på det :) Er det bare å kline på? Hva med forarbeidet? Veldig billig hvertfall!

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ville hvertfall syrevasket gulvet først uansett. Da får du en ren flate å jobbe med. Hør med de som selger ashford hva som er anbefalt på gulv som ikke er helt nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Er Hey'di Tett i toppen, eventuelt Hey'di råsterk gulvmaling det samme som Ashford Formula?

Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt spiser ikke så mye betong. Min far har parkert på samme plassen i 30 år uten at det synes på gulvet

Har sett betonggulv som mistet flere cm og var nær grushaug etter få år, så dette avhenger av type betong. Godt mulig nevnte gulv uansett var katastrofe men det var tydelig hvor bilen stod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...