Gå til innhold

Subaru Leone 1,8 4WD


J. Larsen

Recommended Posts

Subaru 1,8 GL 4WD

Da har jeg gått til innkjøp av en "ny" bil. Dette prakteksemplaret av en Subaru har kun rullet 177 000 km, har kun hatt en eier og blir veteranbil over nyttår. Billig forsikring og årsavgift er noe en fattig student ikke kan klage på. Bilen er ufattelig fin til å være snart 30 år gammel og den er kjørt av en eldre dame, men har stått lagret siden sommeren 2012.
Til å være så gammel så har den nesten like mye utstyr som min forrige 2002 BMW E46. Elektriske vinduer fremme og bak, elektrisk takluke, elektriske speil, tåkelys, manuell choke, et vintage horn, masse plass, deilige seter, masse sjarm og sist, men absolutt ikke minst firehjulstrekk.

Den har også en boxermotor som betyr at bilen er en kamuflert Porsche. 90hk da den var ny betyr at denne går fra 0 til 100 på lynkjappe 30+ sekunder. Men med firehjulstrekksystemet på er det kun en brøkdel av dette.

Gleder meg så til snøen faller så jeg får testet firehjulssystemet skikkelig.

Ønskeliste for bilen er:
Fjerne diverse rustflekker og bulker (Ekstrautstyr når en kjøper bil av eldre damer)
Nye felger og dekk

Gå til innkjøp av kassetter

Gå til innkjøp av gammelmannshatt og stokk

Shine bilen så den ser ut

2yvw1ap.jpg

nfk0ad.jpg

25z49l4.jpg

14o7prc.jpg

2vnm87o.jpg

23r2ws0.jpg

2hcf1px.jpg

i5oyti.jpg

Jeg er hvert fall en lykkelig Subaru eier, og gleder meg til et langtids forhold med denne gamlingen.

P.S. har funnet ut at denne bilen er anerkjent hos de lokale rånerne. Må bare le og hilse tilbake når jeg kjører forbi alle 240ene og 940ene som blinker med fjernlysene.

  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende saker ja!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Gratulerer med ny bil! Morsomt skrevet, Lykke til med prosjektet, blir sikkert som ny igjen;) Går vel i mange år fremover denne;)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Grom 80-talls japse. Jeg husker godt da disse kom. Følger spent med. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Jeg skal prøve så godt jeg kan å få denne til å se ny og strøken ut!

Skikkelig sliter dette! Husk at brekket er på framhjula, så vet du det før du ligger med godt driv på snøføre og skal dra brekket :) been there done that!

Fant dette ut relativt tidlig. Heldigvis var ikke farten høy, heheh!

Var manuell choke ekstrautstyr`? ;) Mangler bare kassettholder. Ikke dum vinterbil dette, relativt tøff boxer snerr fra motoren på disse også :thumbup:

Vet ikke, men den er der hvert fall! Var sikkert et must på disse her. Kassettholder har jeg ikke, men kassettspiller er på plass! Eller, jeg har kanskje kassettholder i tillegg. Har ikke utforsket helt enda, da været har vært dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde en slik bil tidligere.

Pappa gledet seg alltid til snøen kom :P for da var det ut å kjøre.

Men de hadde en slik med høy/lav gir, og den låser senterdiffen i 4wd og er derfor hakket bedre.

Husker det gikk mye i dynamo feil og drivakslinger fremme som var dårlige.

Gled deg til snøen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde en slik bil tidligere.

Pappa gledet seg alltid til snøen kom :P for da var det ut å kjøre.

Men de hadde en slik med høy/lav gir, og den låser senterdiffen i 4wd og er derfor hakket bedre.

Husker det gikk mye i dynamo feil og drivakslinger fremme som var dårlige.

Gled deg til snøen ;)

Høres ut som dyre feil! Håper ikke det skjer noe dritt med min!

Jeg skulle gjerne hatt en med høy/lav gir, den store radioen (eller bedre radioen), sammen med cruise kontrollen og det oppdaterte speedometeret. Men de tror jeg ikke det finnes så mange av i Norge, og hvis det gjør så tviholder eierne på disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
J. Larsen

Triste saker!

Ville absolutt ikke at min første update på denne tråden skulle bli slik, men nå sitter jeg her.

Første snødag i lillesand bestemte Subben (gamlefar, fossilet, veteranen, utstyrskongen) å være vrang med meg.

Var en snau tur på butikken og på vei hjem hørtes det ut som om jeg kjørte med Skittles i stede for hjullager. Merkelig nok kom lyden kun fra venstre side og bakfra. Da jeg kom hjem gikk jeg ut og inspiserte og så noe jeg ikke likte.

Venstre bakhjul står på halv fire og etter en nærmere inspeksjon fant jeg ut at demperfeste er for nærme akselen bak.

Her er bilder:

wb5lqp.jpg

Ikke så tydelig, men hjulet er meget skeivt.

20qmiig.jpg

Demperen i full skala.

hranuv.jpg

Tror bunnen av demperen kommer borti akselen når jeg svinger til høyre. Derav lyden.

sqin7r.jpg

Slik ser høyre side ut. Alt er på stell.

14xyujd.jpg

Enda et bilde av ting som ser normalt ut. Høyre side dette også. Her er det betydelig større avstand mellom demperen og akselen. Pakningen på akselen er også der den skal være.

htvczp.jpg

Her ser det ut som om akselen på venstre side sitter høyere enn akselen på venstre side. Kan dette ha noe å gjøre med diffen i tillegg?

Skulle ønske jeg visste hva problemet var, men jeg har aldri skrudd på japanske biler, håpte noen kunne gi noen tips eller hvis noen har en bestefar som har erfaring med disse. Kanskje oldefar. Så setter jeg stor pris på litt bistand.

Over og ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er medlem på subarudriver.com? Der burde det være mulig å få hjelp til dette, verdt et forsøk ihvertfall :-)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Vet ikke om du er medlem på subarudriver.com? Der burde det være mulig å få hjelp til dette, verdt et forsøk ihvertfall :-)

Har gjort det, venter nå på svar fra disse guruene :)

Du må iallfall rengjøre aksling og oppheng! Kan det være at det er rustskader som har gjort at hjulopphenget der bak er bøyd ?

Jeg vet det ikke ser ut under der, men jeg har ikke hatt bilen så lenge og jeg har enda ikke begynt på det tekniske

Men du mener opphenget er bøyd? Hvordan da? Og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldreme mine hadde en slik i ca 10 år og den hadde på slutten rustskader i bakstillingen.

Ta frem hoggjern og let etter rust.

Men sjekk også foringene rundt om med brekkjern. Tror vi har verkstedhåndboka til den, det er til stor hjelp ved slike problem.

Her er gratis: http://www.ftp.kritical-it.com/Subaru%20Brumby,%20Leone,%20L-series%20Workshop%20Manual.pdf

Her er bilder fra en som har hatt lignede problemer med sin:

http://www.ultimatesubaru.org/forum/topic/138497-1989-rx-coupe-ea82t-4eat-restoration/

BWx6UbF.jpg

41OSyEf.jpg

Endret av jonarnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Jeg skjønner hva du mener, men jeg har ikke sett så mye rust på understellet. Virker jo logisk om det er det som er galt. Skal ta den inn på verksted for å finne ut av dette, fordi min troubleshooting har ikke fungert. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J. Larsen

Update :(

Ser ut som om Subaruen har to ødelagte (rustne) bærearmer bak som må byttes. Verkstedet kunne gjøre det for 15 tusen og da blir det fort for mye.
Jeg har sjekket selv og funnet en delebil som har begge sidene og hver arm koster 1000kr. Spørs nå hva jeg gjør med bilen, og det kan godt hende dette blir siste oppdatering på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...