Gå til innhold

Lynhjelp !


Ståle

Recommended Posts

Hei :)

Da har store deler av søndag og i dag gått med til å polere bil. - Min aller første med roterende vel å merke, så bær over med meg.

Har brukt blå og orange scholl pad, samt scholl S3 og S30 - nå er det ikke frytelig lenge til

jeg er ferdig, men bilen er full av hvitt støv.

Beste tips for å fjerne dette ?

Jeg har al mulighet til å feks vaske bilen hvis det er noen god ide ?

Bilder kommer, men først må jeg avslutte og massere den med med CG5050 :)

mvh

ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye poleringsrester etc. ville jeg bare ha vasket bilen med en sterk såpemix for å fjerne det meste av poleringsoljer etc. Så kan du evt. gå over med IPA eller bare slenge på voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BILDER!!

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at støv etter compounds kan lage riper når man fjerner det..

Jeg bruker å tørke over bilen med ONR, eller å vaske den med alkalisk avfetting etter f.eks SIP, S03 eller Powergloss.. Er ikke så farlig om det blir riper da, for jeg går vanligvis over med en finishing polish etterpå.

Og de støver vanligvis ikke.. :) Men hvis jeg bruker Menzerna po85rd, som støver bittelitt.. Vasker jeg bilen med ht og alkalisk avfetting etterpå. Da får man fjerna alle oljene, og støvet på en gang.. :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2

"Vi-er-glad-i-bilder"- Mafiaen slår til igjen muhaha.

Hehe...takk for innspill folkens,

Bilder skal komme...holder på med en Saab 9-3 Cab, midnight blue metallic. - min første bilfiks med roterende forøvrig.

Har tatt masse bilder underveis - og jeg setter pris på konstruktiv kritikk.

Da jeg la mitt første innlegg trodde jeg at jeg hadde omlag 3 timer igjen....haha

Etter å ha jobbet nesten hele søndag, pluss 8 timer i dag så har jeg fortsatt igjen panser og plast under fanger (foran&bak)

I tillegg har jeg en hologram-utfordring - S3 med blå pute har laget hologrammer hele veien, men disse er enkle å fjerne med s30 og orange pute til slutt.

Problemet er imidlertid at jeg sliter med å få dette bort bak på bilen hvor karrosseriet har en relativ trang bue :unsure: - tips?

Deler av bilen er så forj...at jeg må kjøre 1 omgang ull, 3 runder med S3 på blå pad, og deretter s30 med orange, og når man er fullstendig nybegynner så tar dette tid. - det verste er imidlertid at kroppen føles langt mere sliten enn da jeg gikk birkebeinerrennet i fjor vår - så bilpleiere må ha god fysikk :D

Jeg fortsetter i morra ettermiddag, og hvis alt går etter planen så blir det bilder i morra :)

Siden ingen har skreket nei nei nei antar jeg at det er greit å vaske bilen for å få bort støvet... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Det er liksom litt sånn at ting man ikke får vekk med f.eks SIP/MG83 med litt hard pad i førsten, den fjerner man med f.eks 106/MG80 med polishpad senere ;)

Når man lærer seg å bruke riktig hastighet/trykk på ett produkt, og ikke minst arbeidstid og hastighet på hvor fort du flytter maskinen, da går ting mye enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har greid å avslutte S03 lsp klar med blå Scholl pad, på medium hard lakk forresten :)

Men er uansett greit å avslutte med S17, S30 eller S40 hvis man holder seg til Scholl sine produkter, for maks glans.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Jeg har greid å avslutte S03 lsp klar med blå Scholl pad, på medium hard lakk forresten :)

Men er uansett greit å avslutte med S17, S30 eller S40 hvis man holder seg til Scholl sine produkter, for maks glans.

Det er bra :rolleyes:

S03+ på Scholl ull på bora, uten refining = uten kjørespor.. da snakker vi ganske hard lakk! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom litt sånn at ting man ikke får vekk med f.eks SIP/MG83 med litt hard pad i førsten, den fjerner man med f.eks 106/MG80 med polishpad senere ;)

Når man lærer seg å bruke riktig hastighet/trykk på ett produkt, og ikke minst arbeidstid og hastighet på hvor fort du flytter maskinen, da går ting mye enklere :)

Ja det håper jeg - underveis i dag så fant jeg omsider ut at jeg brukte for mye produkt på paden og at det det var lett å få et jævlig ubehagelig deigkliss i stedet for nedbrutt produkt hvis jeg la for mye press på maskina. Likeså har jeg lært "the hard way" at det er bedre å vaske pad en gang for mye enn en gang for lite :rolleyes:

Men det er gøy å lære og jeg blir nok kjent med produkter og teknikk etterhvert (håper jeg ihvertfall) :)

Bilen ser sikkert ut som ei bakgårdskatte for en dyktig bilpleier, men selv er jeg fornøyd med resultatet så langt..... :D

S3+ og S30/S40 er perfekt. Får ikke samme glansen med bare S3+ f. eks.

Prøv litt mer med orange og S30, så ser du at du får de bort.

Yepp - før jeg kastet inn håndkle for i dag endret jeg "kjørerute" på maskina og kjørte korte drag opp/ned igjennom buen i stedet for langsgående inni og oppetter sidene på buen, og det ser ut som om det kanskje blir oppskrifta for i morra sammen med den lille orange og S30 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...