Gå til innhold

Erfaring med GTechniq G5, skuffet


mmosberg

Recommended Posts

Behandlet frontruten på Audien med GTechniq G5, men er ikke veldig fornøyd. Renset først med G4 og la deretter G5 som anvist.

Altså, vannet blåser av når man får litt hastighet. Fra 60 km/t og oppover vil jeg si. Men ikke noe bedre enn ved bruk av Rain X som jeg forøkte for en tid tilbake. Grunnen til at jeg sluttet med Rain X på frontruten, bruker nå bare på side og bakvinduer og glasstak, er at når man bruker vindusviskerene så blir ruta "grå" et lite sekund etter at viskerene har sveipet over. Akkurat det samme skjer nå etter G5 behandlingen. Dette er ubehagelig, spesielt ved møtende trafikk i mørket. "Gråheten" (som antakelig er en tynn vannfilm) blir lyst opp av møtende trafikk og er ubehagelig/blendende. Og visking kommer man ikke unna. Ligger man bak annen trafikk som virvler opp små vanndråper så blåser ikke disse av like bra som naturlig regn.

Her et bilde tatt i 90 km/t som viser litt av de små dråpene som ikke blåser av:

post-8062-0-96571900-1417544118_thumb.jp

Basert på tilbakemeldinger i flere tråder her på forumet hadde jeg trodd at G5 skulle være mye bedre enn det jeg opplevde. Holdbarheten kan jeg ikke kommentere da frontruta ble behandlet i går, men ærlig talt håper jeg den forsvinner like fort som Rain Xen jeg hadde på for en tid tilbake. Jeg kommer til å fortsette med Rain X på øvrig utvendig glass. Prisen på GTechniq G5 kan her ikke forsvares.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

G4 for hånd eller maskin? Vasket du ruta etter g4?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G4 for hånd eller maskin? Vasket du ruta etter g4?

G4 for hånd. Et he_vete å buffe av. Ingen vask i mellom, kun tørking med en fuktet microfiber klut som anvist på G4 flaska.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Den er enkel å buffe av om du jobber den skikkelig ut, da er det omtrent ingenting som ligger igjen heller..

Deretter vasker jeg over med G6 og en runde med Monopol Silikonfjerner før jeg legger G5/G1...

Funker for meg ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lot du den ligge, temperatur, ute, inne og hvor lenge stod den etter buffing? Tenker da på G5. At G4 er så vanskelig å buffe som du beskriver er rart, var hvertfall ikke noe problem her. Elsker G5 jeg. Billig, lett å bruke og fungerer utmerket.

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er legginga det er noe feil med mener dere?

Det er ingen som kjenner seg igjen på hvordan han opplever effekten?

Det er ikke sånn det skal være, og hvordan skal det så være?

Jeg spør for jeg kjenner meg veldig igjen i det ts beskriver, riktignok med den gamle G3. Den sitter fortsatt på halve ruta mi flere år etterpå og samler smådråper som blir som et gigantisk lysteppe hver gang jeg passerer en lyktestolpe i duskregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er irritert på G3 så er det ikke verre enn å polere lett over med maskin og en vanlig polish :)

Helt med på den, har latt den være på for å se hvor lenge den holdt, konkluderte med jækla lenge...for jækla lenge sida, men så har jeg liksom ikke fått somla meg til å fjerne den. Nanosvamp hjalp ikke noe i alle fall.

Og bare for å presisere det, avprellingseffekten er sterkt redusert for lengst, men man ser fortsatt skille på ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lot du den ligge, temperatur, ute, inne og hvor lenge stod den etter buffing? Tenker da på G5. At G4 er så vanskelig å buffe som du beskriver er rart, var hvertfall ikke noe problem her. Elsker G5 jeg. Billig, lett å bruke og fungerer utmerket.

Temperert garasje, 15-18 C. Lot den ligge til den var "hazet" (helt knusktørr blir den vel aldri). Sto i garasje 12-15 t etter ferdig behandling.

G4 var forferdelig å buffe av synes jeg. Som sagt la jeg den for hånd, vurderte maskin, men frontruta på Audien er såpass bra at jeg ikke så behov for å maskinpolere. Kan den dårlige opplevelsen jeg har fått med G5 skyldes dårlig forbehandling? Ingen andre G5 brukere her som får "grå" hinne etter viskerene?

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes G5 er ganske grei å legge og virker ganske bra. Jeg kjører for mye i fartsgrenser under 70km/t så får ikke testet den så godt. Hatt på i ca 6 uker og virker greit enda. Ikke som nylagt men har vært ekstremt mye regn denne høsten så har brukt vindusviskere på hver kjøretur.

Har også opplevd G4 som vanskelig å buffe hvis man legger for tykt eller vannet den ut.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grå hinna kan i og for seg også være viskerne. Da jeg byttet opplevde jeg det samme. Bosch la ikke igjen den samme hinna som de nye trico teflon shield gjør. Men den er borte på et kvart blunk. Er som om teflonbehandlinga, og/eller kanskje rutebehandlinga hindrer gummien 100 prosent nærkontakt med glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Det er nok ikke viskerne. Kjenner meg igjen med den hinna, både av RainX og G5. Den er nok ikke til å unngå. I mitt tilfelle ble den lagt på et helt nytt frontvindu med helt nye viskere.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

G4 er mye lettere å kjøre/buffe med maskin på laveste hastighet med grov pute, bare spre ut dærtene før du kjører. Hvis ikke får du fregner hehe

Endret av polishduden
  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperert garasje, 15-18 C. Lot den ligge til den var "hazet" (helt knusktørr blir den vel aldri). Sto i garasje 12-15 t etter ferdig behandling.

G4 var forferdelig å buffe av synes jeg. Som sagt la jeg den for hånd, vurderte maskin, men frontruta på Audien er såpass bra at jeg ikke så behov for å maskinpolere. Kan den dårlige opplevelsen jeg har fått med G5 skyldes dårlig forbehandling? Ingen andre G5 brukere her som får "grå" hinne etter viskerene?

Irriterer meg over grå hinne her også, hver dag. Fikk dette først med Rain-X. La derfor på CG Jetseal for 3 uker siden for å teste, og det er like krise.

Har G4 og 5 på vei i posten nå, så det er kjedelig å høre at dette er like kjipt. Kan det være rute-typen? Får satse på å bare bruke G4 for å fjerne det som er der...

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med verken g1 g4 g5 rainx her. Har forresten 3 biler jeg tester holdbarhet på:)

Instagram

Facebook

Kamikaze Certified,Detailer

Max Protect Certified,Detailer og Car Care Center.

Always Dry Certified,Detailer og Car Care Center.

Gtechniq Certified,Detailer og Car Care Center.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pejourdan

Her er et par bilder fra forrige dagen.

Polert med G4 og deretter lagt på G5.

Er egentlig veldig fornøyd med hvordan denne fungerer, men har merket at dersom det er fuktig på veien og all dritten legger seg på frontvinduet så forekommer denne "filmen".

Bildene under er med forskjellig lys imot:

IMG_0561_zpsfe5899c5.jpg

IMG_0558_zps05330886.jpg
Når det er så mye dritt på veiene for tiden så tyr jeg til nødløsningen og står i en dæsj spylervæske.
Det løste problemet for meg og ved neste regnskyll så var det ikke merkbart med hverken film, spylervæske eller dritt.

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid en sprayflaske med glassrens og lofritt papir med meg i bilen, nettopp for å få bort den driten der. Synes spylervæske blir for mye klin, men hender jeg bruker det hvis det regner..

Edit: På G5-behandlet rute altså. Men er nok mye det samme uansett om det er rainx, nanolotus, eller andre lignende produkter.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Den filmen det snakkes om er nok bare skitt. Ruten blir ikke ren ved hjelp av viskerene og den blir selvsagt skitten når det regner.

Løsningen er å vaske bilen eller eventuelt kun ruten. ;)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...