Gå til innhold

Vask på vinterstid


buraasl

Recommended Posts

Hei! Jeg er veldig interessert i å holde bilen ripefri under vask vinterstid. Samtidig er jeg avhengig av og ikke fjerne sealer/voks jeg har lagt i sommer og høst for å holde lakken beskyttet. Derfor er spørsmålet mitt: Hvordan skal jeg få bilen helt ren uten å fjerne mye voks? Selv om bilen er godt behandlet med voks blir den selvfølgelig veldig møkkete under salting vinterstid, så kun avspyling er ikke godt nok..

Har ikke mulighet til å legge en ordentlig vinterstid.. Prøver samtidig å legge hurtigvokser som Auto Glym aqua voks under vinteren..

På forhånd takk for svar fra en ivrig nybegynner innen bilpleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hva har du lagt på bilen?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Legger du også voks ofte om vinteren fordi du vasker likt både vinter og sommer? Tenker om man burde blande en litt svakere blanding av foreks Surfex HD for å spare litt på voksen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Legger du også voks ofte om vinteren fordi du vasker likt både vinter og sommer? Tenker om man burde blande en litt svakere blanding av foreks Surfex HD for å spare litt på voksen..

Bedre med litt sterkere forvask, og heller måtte legge et nytt lag voks i løpet av vinteren enn en forvask som ikke tar det den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Okei. Legger du også voks ofte om vinteren fordi du vasker likt både vinter og sommer? Tenker om man burde blande en litt svakere blanding av foreks Surfex HD for å spare litt på voksen..

Jeg legger voks etter behov ja. 2-3 ganger per vinter.

Liker å si slik som ØHN pleier å si at det er bedre å legge voks en gang ekstra enn å stå mange timer å korrigere riper pga. for dårlig forvask. :)

Bruker stort sett skum (f.eks Autofoam 1:100), men hvis jeg ikke har tilgang til utstyret som trengs for å bruke skum bruker jeg Surfex 1:20.

Prickbort brukes også etter behov. Kjenner jeg at lakken begynner å bli nuppete når jeg vasker så bruker jeg PB neste gang.

Her finnes det ingen fasit så her må du ta til deg de tipsene du får og lage din egen måte utifra det du synes høres fornuftig ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger voks etter behov ja. 2-3 ganger per vinter.

Liker å si slik som ØHN pleier å si at det er bedre å legge voks en gang ekstra enn å stå mange timer å korrigere riper pga. for dårlig forvask. :)

Bruker stort sett skum (f.eks Autofoam 1:100), men hvis jeg ikke har tilgang til utstyret som trengs for å bruke skum bruker jeg Surfex 1:20.

Prickbort brukes også etter behov. Kjenner jeg at lakken begynner å bli nuppete når jeg vasker så bruker jeg PB neste gang.

Her finnes det ingen fasit så her må du ta til deg de tipsene du får og lage din egen måte utifra det du synes høres fornuftig ut selv.

Takk for fine svar. Nå er jeg litt klokere og forstår at ordentlig forvask må til uansett årstid..

Den var ny for meg, alle andre gjør motsatt for best effekt og holdbarhet :)

Er under opplæring hehe.. Takk for svar!

Så du/dere bruker Autofoam 1:100 eller Surfex HD 1:20 til vanlig hverdagsforvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel, jeg vasket den ene bilen til mine foreldre i sted, og da påførte jeg PB, spylte med ht, påførte PB, spylte, påførte Surfex 1;30, spylte, håndvask og tørk :) Mye drit denne årstiden. Bilen ble vokset med Swissvax Shield for 2,5 uke siden. Voksen binder seg lenger til lakken enn Hydro 2. Hydro 2 sprayer du på når egenskapene til voksen dabber av utover vinteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for fine svar. Nå er jeg litt klokere og forstår at ordentlig forvask må til uansett årstid..

Er under opplæring hehe.. Takk for svar!

Så du/dere bruker Autofoam 1:100 eller Surfex HD 1:20 til vanlig hverdagsforvask?

Forvask er alfa omega og enda viktigere når bilen er veldig skitten (som den fort kan bli på vinteren).

Er bilen veldig skitten så kan du gått blande AF litt sterkere, men Surfex er ok 1:20. Alt etter behov. Prøv deg litt frem.

Disse produktene vil uansett ikke fjerne voksen på bilen din, men de sliter selvsagt litt og litt over tid.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel, jeg vasket den ene bilen til mine foreldre i sted, og da påførte jeg PB, spylte med ht, påførte PB, spylte, påførte Surfex 1;30, spylte, håndvask og tørk :) Mye drit denne årstiden. Bilen ble vokset med Swissvax Shield for 2,5 uke siden. Voksen binder seg lenger til lakken enn Hydro 2. Hydro 2 sprayer du på når egenskapene til voksen dabber av utover vinteren ;)

Nå var det lettere å forstå ting her :) takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ønsker du et produkt som "piffer opp" slapp LSP så kan jeg også anbefale Wash coat fra Nanolex. Ekstremt enkel i bruk og kjapp og legge da den påføres med skumkanon etter håndvask og spyles av før tørk. Magisk stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...