Gå til innhold

Hvor farlig er EGENTLIG skumbørsten på selvvasken?


gss

Recommended Posts

Mange har ikke andre muligheter for vask på vinteren. Det er heller ikke alle det er aktuelt for gjennom vinteren å stå med flere bøtter og remedier rundt seg på en selvvaskeplass.

Ja, jeg vet om alternativene, men nå er spørsmålet kun hvor farlig denne egentlig er?

  • Jeg har sett sammenligningstestene, men så har jeg også sett hvor voldsomt denne børsten brukes under disse testene.
  • Det vises eksempler på tilfeller hvor skumbørste har ødelagt lakken. Representerer dette normalen, eller uhellene? Uhell skjer med poleringsmaskinen også, men det betyr ikke at poleringsmaskin er en generell dårlig løsning.
  • For mange er det en selvfølge at dette er lik døden for bilen, og ettersom det er en selvfølge trenger de ikke (klarer ikke?) å forklare hvorfor.
  • Mange argumenterer ofte med "jeg har sett denne blitt brukt på de verst tenkelige stedene", "vasket grusen fra hengeren, så på lakken" osv. Betyr det at børsten aldri blir ren nok igjen?
    Selv tørker jeg meg på egenhånd bak daglig, men spiser mat fra samme hånden samme dag.
  • Den bruker mye vann/såpe, med kun lett bruk skulle man ikke tro dette var noe værre enn en svamp med lite vann? Om man stryker godt gjennom kosten med fingrene før bruk.
  • Jeg tror heller ikke det blir ripefritt gjennom vinteren, men vil den med stor sannsynlighet forårsake urettelig skade?

Nå spør jeg nok dumt for mange her, men så er jeg nok litt dum også. Klarer bare ikke å finne noen "objektive" meninger rundt dette.

Endret av gss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Urettelig skade vil den nok ikke medføre, men du får garantert riper etter første vask. Slike riper er det mulig å polere bort, men etter en hel vinter med slik vask med børste, vil det nok ta litt lenger tid å polere det bort. Dette sliter mer på klarlakken.

Jeg polerte en Mitsubishi ASX tidligere som hadde blitt vasket med slik børste i 2 år. Eier er en god kjenning av meg, og jeg vet han liker å ta vare på bilen sin. Dermed har han vasket "skånsomt" med børsten. Uansett begynte han å klø seg i håret etter en stund og lurte på hva han hadde gjort galt, og kontaktet meg for å se på problemet.

DSC_0043_zps22df585e.jpg

DSC_0045_zpsafca466e.jpg

DSC_0102_zpsd6d4e111.jpg

Slik så det altså ut. Han har brukt avfetting og forvask med såpe hver gang før han benyttet børsten. Jeg får et intrykk av at disse børstene er så grove at de også matter ned lakken, ikke bare lager riper.

Men det er opp til hver enkelt hvordan de vil vaske bilen sin. For min del hadde jeg nok heller benyttet en vaskemaskin på den lokale bensinstasjonen enn dette børsteopplegget. Du får lese litt rundt her. Det er mange som legger inn i bilpleieloggen sin hvordan de rengjør bilen gjennom vinteren. Personlig benytter jeg selvvask, dog kun regelmessig avspyling. Dette er mye enklere når man har forselget lakken, da møkka slipper mye lettere. Når plussgradene kommer fram blir det håndvask.

Endret av alexanderst
  • DCN Poeng 1

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIsse børstene er blitt ganske myke med årene, og jeg hadde nok heller vurdert å bruke den forsiktig etter en skikkelig (dcn)forvask enn å bruke vaskemaskinen, mest fordi jeg da har kontroll på forvasken. Uansett hvordan man vender og vrir på det, så er det bedre å få vasket bilen skikkelig ila vinteren enn å kun spyle, ihvertfall mtp rust. Jeg drar i vaskehallene sent på kvelden på vinteren, da får jeg stå i fred lenge nok til å ta en ordentlig bøttevask m/tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

DIsse børstene er blitt ganske myke med årene, og jeg hadde nok heller vurdert å bruke den forsiktig etter en skikkelig (dcn)forvask enn å bruke vaskemaskinen, mest fordi jeg da har kontroll på forvasken. Uansett hvordan man vender og vrir på det, så er det bedre å få vasket bilen skikkelig ila vinteren enn å kun spyle, ihvertfall mtp rust. Jeg drar i vaskehallene sent på kvelden på vinteren, da får jeg stå i fred lenge nok til å ta en ordentlig bøttevask m/tørk.

Selvfølgelig er det viktig å håndvaske bilen om vinteren. Jeg gjør det så snart det er mulig, men for å få bort den verste møkka er avsplyling et alternativ.

Børstene vi har her er ganske stive synes jeg. Vaskemaskinens børster er jo uansett mykere og det er forvasktvang. Jeg tok stilling til å kun benytte redskapene som er ved selvassken jeg da. :)

Uansett så er både vaskemaskin og børster fyfy for folk her inne..

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i et svakt øyeblikk i fjor vinter denne selvbørsten på Statoil på min svarte bil. Det endte opp med en totalt ødelagt dag og korrigering av bilen dagen etter.. Så aldri, aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg prøvde i et svakt øyeblikk i fjor vinter denne selvbørsten på Statoil på min svarte bil. Det endte opp med en totalt ødelagt dag og korrigering av bilen dagen etter.. Så aldri, aldri igjen.

:excl:

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og sett folk gå rett på den børsten, uten noe form for avfetting eller avspyling først..så det ligger nok en hær med veistøv,grus og alt mulig dritt, som er klar til å lage fine vaskeriper til neste mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Selvfølgelig er det viktig å håndvaske bilen om vinteren. Jeg gjør det så snart det er mulig, men for å få bort den verste møkka er avsplyling et alternativ.

Børstene vi har her er ganske stive synes jeg. Vaskemaskinens børster er jo uansett mykere og det er forvasktvang. Jeg tok stilling til å kun benytte redskapene som er ved selvassken jeg da. :)

Uansett så er både vaskemaskin og børster fyfy for folk her inne..

Er bare å pumpe på med pb, surfex og felgrens mens du venter før du kjører inn og tar en børsteløs vask ;) Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Er bare å pumpe på med pb, surfex og felgrens mens du venter før du kjører inn og tar en børsteløs vask ;)

Nei, betaler ikke 200 kr for en lettere avspyling jeg nei... :P

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått 2 nye selvvaskeanlegg her ila året, og børstene på selvvasken er blitt så myke at jeg nesten ikke kunne tro det.

De står heller ikke i vann som i "gamle dager", og det kommer konstant vann ut av de slik at de alltid er "ren", jeg hadde ihvertfall heller valgt disse enn maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere bare har gamle vaskeanlegg sørpå, nå står ihvertfall børsten i et stativ med en sil i bunn og konstant vanngjennomstrømming slik at det er så "rent" som det kan bli. Er det gamle stive børster som står i skittent vann blir jo muligens valget annerledes, og optimalt blir det vel aldri for sånne som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kulda setter inn og jeg ikke får vasket bilen utenfor hjemmet drar jeg bort på selvvasken som ligger i en kjeller og tar full vask. Da er det sjeldent noen der sent en fredag/lørdag kveld...

Fyller opp vaskebøtte med vann og såpe hjemme. Surfex, PB, og Korrosol. Bruker ca 30 minutter. Nei, det blir ikke optimalt. Men det er bedre enn mye annet som blir nevnt her :)

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Nei, betaler ikke 200 kr for en lettere avspyling jeg nei... :P

I nødstilfelle :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kastet ut av en vaske hall i Namsos pga jeg hadde med meg bøtte og vaskemitt. Han sa at det var bedre å bruke børsten for den ga mindre riper en å bruke vaskemitt. :D Jeg sa det trodde jeg ikke noe på, men jeg kan gjøre meg ferdig å dra. Så sa han litt surt at det var ikke meningen at man skulle stå der å ta opp plassen, for der skulle man betalte/bruke det utstyret som var der. Nå er det slik at det er flere slike vaskeanlegg i Namsos, og dette anlegget er en av de to innendørshallene i oversikten av selvvaskeanlegg. Generelt tror jeg ikke dette er noe problem, men jeg traff på en som ikke var serviceinnstilt. Senest i dag så jeg en som sto på Statoil Spillum med vaskebøtte, og dagli leder var like ved det så ikke ut som han brydde seg.

I det siste så har jeg brukt denne når det blir for kaldt å vaske hjemme. Prickbort, surfex, bøtte med såpe vann og svamp eller mitt blir med til jeg blir kastet ut av denne også :P

IMG_0056_zpsa3234f6c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasking om vinteren blir innendørs på stort vaskeanlegg, der står jeg så lenge jeg vil og bruker hva jeg vil. Det tar 12min å kjøre hver vei, så helt greit. Har en Best-stasjon noen få hundre meter fra huset og her blir det PB, Surfex og avspyling. Løste problemet med hissige ansatte som klikket da jeg sprayet på medbrakt på vaskeplassen deres, med å stå 10m unna vaskeplassen å dynke bilen med avfettingen min der. Det er privat eiendom til et borettslag så da har jeg ikke hatt med medbrakt inn på Best sin eiendom, problem solved, hehe! :-) Så kjører jeg inn i båsen og spyler av, de ser stygt på meg, men jeg er så care på sånne ting så det driter jeg i.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Skjønner ikke at de ikke forstår at med medbrakt så tjener de mer på meg kontra uten..

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette angående medbrakt kjemikalier har ingenting med om stasjonen føler dei taper penger på det. Det har med krav på utslipp osv. tipper nok Surfex HD er mer miljøvennelig enn den avfettingen som stasjonen har..men lite vits å begynne og krangle med ansatte på det..Men dei har fått krav fra kommunen om at miljøfarlige saker ikke skal nedi sluken osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...