Gå til innhold

Merker etter vask, Prickbort, Surfex HD, Korrosol


Toven

Recommended Posts

Hei!

Prøvde ut noen produkter i selvvaskehallen. Etter vasken ble jeg oppmerksom på noen merker i listene på dørene.

e5qu6w.jpg

21evn9x.jpg

24ode8j.jpg

Så, for å la vær å drite seg ut igjen, hva har jeg gjort galt? Ikke at noen holdt tilsyn, men gjorde følgene:
Brukte Prickbort på tørr bil i ca 4 min

Lå over Surfex HD i 1:5 (tenker nå at den kanskje ble for sterk, og har etset som vist på bildene?) Pluss jeg var her litt slapp med å passe på at den ikke tørket..
Skum fra selvvask
HT
Korrosol som lå på i 4-5 min. Jeg var vel her også noe slapp med å passe på at den ikke tørket...
HT
Scholl Neo

Men merkene er kun på disse listene, ingen andre plastikk-deler på bilen.

Er det håp om å få de normale igjen? :P

Grunnen til 1:5 blanding var at bilen ikke er behandlet på sikkert 10 år, så skulle spraye over med Neo etterpå. Blir vel å blande ut 1:10 for å vaske en bil til som skal få Neo over seg, samt å med en sprayflaske med vann for å passe på inntørking...

Uansett, er det surfex'n eller korrosolen som har pyntet litt på bilen?

- Toven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at PB kan gjøre slike skader på lakk fra sprayboks (1 komponent). Polerer med maskin får du bort skadene. En runde for hånd vil også gjøre det mye bedre.

Okidok, Toyota sparsomme med lakken på disse listene altså.. :P Men det gir ihvertfall en forklaring på hvorfor det skjedde bare på disse listene, og ingen andre plasser. Maskin har jeg foreløpig ikke men kan evt lånes, skal gi et forsøk med hånd og se hvordan resultatet blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Toyota har nok vært veldig sparsomme med lakken, fordi listene var nok ikke lakkert når bilen var ny, hehe.

Hvilken årsmodell? Antar det er en Corolla.

Haha, ja det kan jo hende. Regnet nesten med at dem var lakkert originalt. Men bilen har bare vært i mitt eie i et halvt år, overdragelse fra min bestefar på sine eldre dager :)

Det er en 2000 Corolla ja, i fjong bestefar farge :)

Om tilfelle at listene er lakkert i ettertid blir jeg ikke så bekymret for å bruke produktene igjen, ble litt stum da jeg så merkene etter vasken.. Vil ikke ha slike merker på alle bilene i gården :P

Endret av Toven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av bilder man finner på nettet av samme bilen har ulakkerte lister på sidene av bilen. Så det er ikke umulig at de har vært lakkert i ettertid. Men gjør som Øyvind sier over og prøv med litt polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig om listene er lakkert i ettertid eller ikke, vil jeg anbefale deg å ha litt mer fokus på at produktene ikke skal tørke på lakken før avspyling. Det kan spare deg for både ekstra jobb og frustrasjon, sånn i værste fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av bilder man finner på nettet av samme bilen har ulakkerte lister på sidene av bilen. Så det er ikke umulig at de har vært lakkert i ettertid. Men gjør som Øyvind sier over og prøv med litt polering.

Nja både og, ser noen med lakkerte lister og noen uten. Men stor sjangs for at de er lakkert i ettertid og/evt brukt 1 komponent som Øyvind beskrev :) Skal se om jeg ikke kan prøve litt for hånd i morgen.

Uavhengig om listene er lakkert i ettertid eller ikke, vil jeg anbefale deg å ha litt mer fokus på at produktene ikke skal tørke på lakken før avspyling. Det kan spare deg for både ekstra jobb og frustrasjon, sånn i værste fall :)

Jepp, det skal jeg definitivt!

Jeg leser at noen "våter" med å spraye på mer og mer produkt etterhvert som det tørker. Vil ikke det ha en form for sløs av produkt? Da med tanke på at det ikke får jobbet tiden det skal? Tenkte å ta en trykkanne med vann så jeg har noe å våte med neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som PB og 1k lakk ja. Du kan prøve å polere det forsiktig bort. Det er en viss sjangs for at det fungerer.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok som Øyvind sier at dette er 1 komponent ja. Opplevd det samme selv. Min erfaring er at 1 komponent ikke har noe som helst å gjøre utvendig på en bil. På min første bil, en Carina med nesten samme farge skjedde akkurat dette. Nedre del av dørene var lakkert med 1 komp. Sandblåse, sparklet og la 2 komp. Da holdt den seg fin :)

Endret av Nattis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som PB og 1k lakk ja. Du kan prøve å polere det forsiktig bort. Det er en viss sjangs for at det fungerer.

Jepp, fant en annen tråd om samme problem:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5170-rester-etter-avfetting/

Så får bare prøve å polere. Èn erfaring rikere ihvertfall :) Blir litt nervøs på å støte på mer 1 komp lakk men.. Det er vel generelt smått av det på nyere biler?

Er nok som Øyvind sier at dette er 1 komponent ja. Opplevd det samme selv. Min erfaring er at 1 komponent ikke har noe som helst å gjøre utvendig på en bil. På min første bil, en Carina med nesten samme farge skjedde akkurat dette. Nedre del av dørene var lakkert med 1 komp. Sandblåse, sparklet og la 2 komp. Da holdt den seg fin :)

Hehe, ikke sant. Nei det er litt av noen nisser som fant ut at 1 komp var smart, PB viser ingen nåde :P

Gidder ihvertfall ikke lakkere opp de listene om ikke det blir bedre med polering, er da flere skjønnhetsfeil på denna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...