Gå til innhold

LSP test. Ser man forskjell?


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

LSP test. Ser man forskjell?

IMG_1928_1920x1280.jpg

Det diskuteres noen ganger om man kan se forskjell fra LSP til LSP. Dette er et interessant tema så jeg lager en liten test om dette.

En av årsakene til at jeg tester dette er også pga det ble sagt i denne tråden at Autobahn som er en felgvoks ikke bør brukes på bilen pga. teflonen kan gi skjoldete resultat.

Jeg har også tatt med Opaque som er for matt lakk da denne skal etterlate utseende på lakken som den er. Itillegg til disse har jeg tatt med 2 av show voksene fra Swissvax som er Mirage og Concorso. Vurderte å ta med Shield, men valge å holde meg til 4 forskjellige vokser.

Testpanelet ble en svart dør. Denne har en ganske vanskelig lakk når det gjelder korrigering, berøring og også når det gjelder LSP, så det er ikke sikkert at disse resultatene oppstår på en "normal" lakk som ikke er så sær som denne.

Hovedårsaken til at dette testpanelet ble valgt er rett og slett pga. det er lettere å se forskjell på resultater på denne svarte lakken enn det er på det hvite og den blå testpanelet jeg har.

Lakken på denne døren har blitt korrigert mange ganger så lakken er i ganske god stand. Jeg har også testet LSP på denne lakken mange ganger tidligere fordi det er et problem på denne lakken.

Lakken ble ikke klargjort med annet enn å gå over med QD for å få bort støv. Deretter ble LSP lagt slik som bildet på toppen av tråden viser. Lot LSP ligge noen få minutter til produktet hadde tørket slik som det i teorien skal gjøres.

IMG_1930_1920x1280.jpg

Etter voksen var buffet av med MF kunne jeg ikke se noen forskjell mellom de forskjellige. Tok noen bilder i forskjellige vinkler og i forskjellig belysning.

IMG_1933_1920x1280.jpg

IMG_1934_1920x1280.jpg

IMG_1937_1920x1280.jpg

IMG_1938_1920x1280.jpg

IMG_1939_1920x1280.jpg

IMG_1942_1920x1280.jpg

IMG_1944_1920x1280.jpg

IMG_1945_1920x1280.jpg

IMG_1946_1920x1280.jpg

IMG_1947_1920x1280.jpg

IMG_1949_1920x1280.jpg

IMG_1950_1920x1280.jpg

Etter at jeg fjernet tapen så jeg plutselig en forskjell. Dette overasket meg litt da den peneste lakken nå er der som tapen var (der det ikke ligger noen LSP). De områdene med voks har en grå hinne.

IMG_1952_1920x1280.jpg

Pga. misstanke til at dette kunne være svetting (som også er et problem på denne lakken) gikk jeg over med QD. Startet med Swissvax sin som tidligere har hver en av de bedre når det gjelder voks svetting. Den fjernet noe av det, men det er fortsatt såpass mye igjen at tapeområdene fremstår som penere enn de med voks.

IMG_1954_1920x1280.jpg

Neste QD var Nanolex Final finish. Dette la igjen en oljete hinne som egenltig bare gjorde det verre igjen.

IMG_1955_1920x1280.jpg

Deretter gikk jeg over med Finish Kare #425 som ga et bedre resultat.

IMG_1956_1920x1280.jpg

Tilslutt gikk jeg over med Meguairs #34 Final inspection. Dette fikk bort noe av konturen etter tapen, men jeg endte også opp med noen riper.

IMG_1958_1920x1280.jpg

Pga. jeg har testet meg frem til at jeg får et bedre resultat ved å buffe voksen mye tidligere startet jeg en ny runde. Før LSP ble lagt gikk jeg over med Cleaner fluid regular for hånd.

IMG_1964_1920x1280.jpg

Jeg la en og en voks og buffet nesten med en gang.

IMG_1965_1920x1280.jpg

IMG_1971_1920x1280.jpg

Etter tapen ble fjernet opplever jeg nesten det samme resultat. Mulig en tanke bedre, men ikke noe pent resultat.

IMG_1974_1920x1280.jpg

Jeg tørket over med tørr MF et par ganger og får bort endel av den grå hinnen.

IMG_1975_1920x1280.jpg

IMG_1976_1920x1280.jpg

Ved å se fra en annen vinkel så jeg at det fortsatt var mye igjen.

IMG_1984_1920x1280.jpg

For å prøve noe annet sprayet jeg på rent vann og gikk over med tørkehåndkle. Dette resulterte med en ripete overflate. IMG_1985_1920x1280.jpg

Har sett tidligere at riper som dette i noen tilfeller lages i oljene som ligger på lakken. Derfor gikk jeg over med #425 og MF for å se om dette stemte denne gangen. Det ser ut som at dette stemmer denne gangen også.

IMG_1986_1920x1280.jpg

IMG_1987_1920x1280.jpg

Denne testen utviklet seg til noe helt annet enn jeg hadde i tankene. Mest sannsynlig pga. denne lakken er vanskelig.

Ved å inspisere kunne jeg tydelig se at det var forskjeller mellom de forskjellige voksene når det gjelder den grå hinnen der Concorso var gråest, Mirage lå rett etter, så var det Autobahn og til slutt Opaque med penest resultat. Fortsatt så er det under tapen som har svartest og penest lakk.

Dette vises ikke så godt på bildene, men jeg ser det ved å se over i godt lys og med LED lampe. Mulig det er dette som skal lage forskjellen mellom de forskjellige vokstypene, men som ikke fungerer på akkurat denne lakktypen(?).


Del 2 med nytt testpanel.

Pga. misstanke til at den vanskelige svare lakken ødelegger litt for testen min her lager jeg en ny test på et annet panel. Dette er en mer moderne lakk som er hard og veldig fin å jobbe med.

Denne gangen oppfyller jeg også noen av Makki sine krav ( :P ) med notering av temperatur og ferdigherdet voks (med mer). ;)

Startet med å kjøre over panelet med gul/gul Rupes på Duetto.

IMG_2001_1920x1280.jpg

Deretter fant jeg frem noen forskjellige vokser. Tok denne gangen noen andre enn sist slik at man kan se litt forskjellig. Autobahn er fortsatt med da det er interessant å se om denne kan brukes på bilen og ikke bare felgene.

IMG_2002_1920x1280.jpg

Voksen ble lagt i det "mønsteret" som bildet over viser.

  • Dodo Juice Blue velvet pro (hard voks laget for mørke farger og inneholder blå farge)
  • Dodo Juice Rainforest Rub pro (myk voks laget for alle farger. Voksen er grønn, men denne skal ikke være fargende slik som bla. BVP er)
  • Swissvax Shield (SV sin voks som er laget for lang holdbarhet)
  • Swissvax Autobahn (som er SV sin felgvoks)

Før voksen ble lagt kontrollerte jeg temperatur og luftfuktighet.

IMG_2005_586x1280.jpg

Burde være fine forhold å legge voks i.

Voksen ble lagt, lå i noen minutter og buffet med rød MF fra DJ (Fantastic fur buffing). Deretter tok jeg noen bilder før jeg la meg.

Autobahn:

IMG_2006_1920x1280.jpg

Rub pro:

IMG_2007_1920x1280.jpg

Blue velvet pro:

IMG_2008_1920x1280.jpg

Shield:

IMG_2009_1920x1280.jpg

Dagen etter er det tid for inspeksjon. Voksen har nå ligget urørt, varmt og tørt i ca 16 timer så den burde være herdet (i teorien er det 4 timer som er nødvendig for at en voks skal herde).

Startet med å se over og ta et bilde før tapen ble fjernet. Det så veldig bra ut på alle feltene.

IMG_2010_1920x1280.jpg

Tape ble fjernet.

IMG_2011_1920x1280.jpg

Og jeg kunne ikke se noen form for hinne og ingen svetting på noen av voksene. Her har jeg ikke tørket over panelet, kun fjernet tapen.

IMG_2012_1920x1280.jpg

I natt har jeg også fått ladet batteriene til blizen min, så jeg brukte denne på bildene nedenfor.

IMG_2013_1920x1280.jpg

Så tørket jeg over, men kunne ikke se noen forskjell før og etter dette (mao ingen svetting).

IMG_2014_1920x1280.jpg

Et siste bildet med annen vinkel på lyset (for å få frem refleksjonen i lakken). Blitsen står fortsatt på.

IMG_2015_1920x1280.jpg

Jeg har ikke konsentrert meg om å fjerne konturen av tapen (som dannes av voksrester som ligger inntil tapen som ikke MF kommer til) pga. da er det lettere å sammenligne voksene med hverandre og mot det som ikke er vokset.

Jeg kunne ikke se noen forskjell mellom de forskjellige voksene som ble lagt her selv om jeg brukte litt tid på å se dette fra flere vinkler. Ser nå at det ser ut som det er små forskjeller ute å går på bildene. Kamera får i noen tilfeller frem ting som man ikke legger merke til med egne øyer og man har ofte mer tid til studering. Det er også mulig at lyset lurer oss på bildene ovenfor. Derfor er jeg fortsatt usikker på om det er en forskjell eller ei. Dette er det ikke så lett å finne ut av, men det er morro å prøve. :)

Diskuter gjerne emnet og kom med nye ideer, så kjører jeg flere tester hvis/når jeg har tid. :)


Del 3. Fargede vokser og legging i flere lag.
Etter å ha sett testen som Dodo juice har laget med deres fargede vokser så valgte jeg å teste ut dette litt selv.
Personlig tror jeg ikke det gir så mye å legge voks i flere lag og jeg har heller ikke trodd at fargen i voksen skal gi noe, men testen til Dodo viser jo noe helt annet. Derfor er det morro å teste ut litt selv.
Det er mange faktorer som spiller inn her så om jeg får et annet resultat enn det Dodo har fått, så betyr ikke dette at de tar feil.
Disse gutta er noen av de mest ærlige innen bransjen som kommer med mye god info som det ikke altid snakkes så mye om og det er også meget dyktige folk selv om de "kun" har drevet i ca. 7 år.
Dodo har nå et ganske godt utvalg innen bilpleieprodukter. Alt fra sealere, såper, plastfornyer, avfettinger... mm, ikke bare voks slik som når de startet opp.
Selv har jeg endel vokser fra Dodo og jeg liker alle sammen veldig godt. Det er kun 2 av de som inneholder farge, så det er kun disse som er med i testen. Disse voksene er begge fra pro serien til Dodo, dette betyr at de er en slags hybridvoks og inneholder "sealeregenskaper" og skal vare lenger. Jeg har den blå som går under navnet Blue velvet pro og den lilla som går under navnet Purple haze pro. Begge er for mørk lakk, blå er en hard voks og lilla er en myk voks. Begge er gode å jobbe med, men den myke er selvsagt lettere å fordele. Fordelen med en hard voks er at selv om den er litt "tørrere å legge" så bidrar dette også til at det er lettere å legge et tynt lag.
Selv om mine vokser er beregnet for mørk lakk valgte jeg å teste de på en hvit lakk. Dette høres kanskje rart ut, men det er lettere å kunne se om fargen blir igjen på lekken eller ikke på et hvitt testpanel enn det er på det svarte eller det blå.
Forberedelse av lakk
Før jeg startet kjørte jeg over panelet med roterende, S3G og oragne Scholl skumpute. Deretter gikke jeg over med samme pute og S30+.
IMG_2026_1920x1280.jpg
IMG_2027_1920x1280.jpg
Vokslag nr. 1
Jeg har valgt å legge flere lag slik som DJ gutta har gjort, men jeg har bare valgt en rute per voks pga. jeg ikke har såpass stort område å teste på som de hadde.
Jeg vil ta bilder underveis og også se over med egne øyer. Det er ikke alltid så lett å få det man ser på bildene, men jeg gjør så godt jeg kan.
Her ser dere noen bilder fra når voksen ble lagt første gangen og hvor plasseringen her. Det ble ikke liggende så mye farge igjen på lakken når voksen var lagt på, men legg merke til hvordan det ser ut etter at jeg har "plukket opp" litt voks med fingrene. Jeg valgte å legge med hendene slik at jeg slipper å vaske mange aplikatorer for hver gang.
IMG_2028_1920x1280.jpg
IMG_2029_1920x1280.jpg
IMG_2030_1920x1280.jpg
IMG_2033_1920x1280.jpg
IMG_2034_1920x1280.jpg
IMG_2035_1920x1280.jpg
Etter dette skrev jeg pgså på tapen hvilken vokstype som ligger hvor, og på toppen står det hvor mange lag det er lagt.
Jeg kan til nå ikke se store forskjellen. Jeg trodde det var litt forskjell i fargetemperaturen, når jeg så i forskjellige vinkler, men jeg har misstange til at plasseringen av lampen lurer meg litt.
Her er voksen buffet av.
IMG_2038_1920x1280.jpg
IMG_2039_1920x1280.jpg
Vokslag nr 2.
Før dette laget ble lagt har voksen ligget å herdet mer enn nok da jeg har hvert borte noen dager.
Dette laget ble lagt på samme måte som sist og selvfølgelig på samme sted. Denne gangen kan man også se litt av blåfargen fra BVP pga. det ble litt tykkere lag på et lite område.
IMG_2047_1920x1280.jpg
IMG_2049_1920x1280.jpg
IMG_2051_1920x1280.jpg
Lot voksen ligge noen minutter til den var tørr. Begge er veldig gode å buffe av uten at man nå gi noe ekstra trykk på MF eller gå over flere ganger.
Denne gangen synes jeg også at lakken er litt hvitere på siden med BVP, men jeg vet ikke om det er lyset som lurer meg. Teoretisk sett så kan det stemme at den blå voksen gir litt hvitere resultat enn den lilla på hvit lakk, men det kommer også ann på hvilken type lys man står i. Hvis man ser litt på hvordan fargetemperatur fungerer så ser man at begge disse fargene er noe som blir brukt for å få hvit til å bli hvitere. Derfor hadde det også hvert interessant å hatt Orange crush (hard voks med orange farge i) og/eller Banana armor (myk voks med gul farge i) som er i den andre enden enn blå på hvitbalanseskalaen.
IMG_2052_1920x1280.jpg
IMG_2055_1920x1280.jpg
IMG_2056_1920x1280.jpg
IMG_2057_1920x1280.jpg
Det er til nå veldig vanskelig å vise noe av dette på bilder da jeg knapt nok ser det selv. Det er såpass lite at jeg er usikker på om det er noen forskjell.
Vokslag nr 3.
For å gjøre det litt mer interessant valgte jeg nå å likevel dele opp i flere deler. Da er det lettere å sammenligne for å se om det gir noe å legge voks flere ganger.
Hvert panel ble delt opp i 2. Info om de forskjellige områdene står på tapen.
IMG_2060_1920x1280.jpg
Vokslag nr. 2 fikk ligge i over 12 timer før lag 3 ble lagt.
Jeg startet med Blue velvet pro. Det er viktig å ha nesen godt ned i krukken når man legger voksen (lukter veldig godt). :P
IMG_2061_1920x1280.jpg
Her ligger voksene å tørker (hazer). Jeg har hele tiden stusset over at det ikke er mer farge i voksen når den ligger på panelet som dette. Mulig det er mindre farge i pro serien?
IMG_2063_1920x1280.jpg
Etter noen minutter tørket (buffet) jeg bort voksen, så over og tok endel bilder. Synes ikke jeg ser nå mye forskjell mellom de forskjellige. Jeg er spent på hvordan det ser ut etter tapen er fjernet slik at man kan sammenligne med uvokset panel.
IMG_2065_1920x1280.jpg
IMG_2067_1920x1280.jpg
IMG_2068_1920x1280.jpg
IMG_2069_1920x1280.jpg
IMG_2070_1920x1280.jpg
IMG_2071_1920x1280.jpg
IMG_2072_1920x1280.jpg
Vokslag nr 4.
Dette er siste laget som legges før jeg avslutter testen. La opp en ny tape stripe til hver av voksene, og la enda et lag med hver av de.
Ble lagt på samme måte som tidligere. Påført med fingrene, ventet i noen få min og buffet av med en tykk MF.
Her ligger voksen å hazer.
IMG_2077_1920x1280.jpg
IMG_2078_1920x1280.jpg
Og her er voksen buffet av.
Det er veldig vanskelig å se noen forskjell mellom de forskjellige lagene og mellom de forskjellige voksene.
Sammenligning. Av med tapen
For å lettere kunne sammenligne klippe jeg av toppen av alle tape strimlene.
IMG_2080_1920x1280.jpg
Nå er det litt lettere å samenligne, men forskjellen (hvis den er der) er så liten at det er veldig vanskelig å bedømme. Jeg tok et lite overblikk og tok litt bilder i forskjellige vinkler.
IMG_2081_1920x1280.jpg
IMG_2082_1920x1280.jpg
IMG_2083_1920x1280.jpg
IMG_2084_1920x1280.jpg
IMG_2085_1920x1280.jpg
IMG_2086_1920x1280.jpg
IMG_2087_1920x1280.jpg
IMG_2088_1920x1280.jpg
Redigerte bilder viser at det er en forskjell.
Siden det er vanskelig å se så er det selvsagt også vanskelig å få på bildet. Jeg så at DJ laget et bilde der de satte opp kontrasten. Selv justerte jeg bare fargene litt sterkere (vibrance og saturation) og dette fikk frem litt mer enn det øyet kan se!
Her ser man at det er forskjellig farge i voksene og også at flere lag gir mer farge.
Legg merke til hvordan fargen gradvis blir kraftigere etter hvor mange lang den er lagt.
IMG_2080-2_1920x1280.jpg
IMG_2088-2_1920x1280.jpg
Dette hadde jeg ikke trodd da jeg slet med å se forskjell med egne øyne. Det er ekstremt vanskelig å se dette med egne øyne der jeg står å holder på , men man skal ikke se bort ifra at det kan være en liten forskjell ved rette forhold. Om det har noe å si er jo opp til hver enkelt. Jeg synes ihvertfall dette har hvert veldig interessant og jeg har også litt mer enn bare en teori rundt emnet.

Del 4. Legger en vanlig voks igjen farge?
IMG_2100_1920x1280.jpg
Etter å ha sett hva som skjedde med en farge ladet voks fra Dodo så kom jeg til å tenke, hva skjer da når man legger en vanlig voks? Vil denne legge igjen den fargen som voksen har i krukken, eller legger den igjen en transparent hinne?
For å finne ut av dette laget jeg en lignende test med Natty's paste blue som er blå og Rainforest rub pro som er grønn. Ingen av disse er laget for å legge igjen noen farge, men Natty's sies å være for mørke farger mens Rub pro er for alle farger.
Testen foregår som sagt på ca. samme måte, men jeg tok færre bilder. Jeg la 1, 2 og 3 lag. Jeg har skrevet på tapen hvor de forskjellige er plassert. Den grønne tapen skiller mellom Natty's paste og Rub pro.
Jeg starter med noen bilder som ble tatt første kvelden da første laget ble lagt. Her ble det lagt voks på alle testpanelene.
IMG_2101_1920x1280.jpg
IMG_2102_1920x1280.jpg
Dagen etter ble lag nr. 2 lagt. Da ble det lagt voks på panel 2 og 3. Litt senere samme dagen la jeg et lag på panel nr 3. Dermed har panel 1 ett lag, panel 2 har to lag og panel 3 har tre lag.
Tok noen bilder i forskjellige vinkler.
IMG_2126_1920x1280.jpg
IMG_2127_1920x1280.jpg
IMG_2128_1920x1280.jpg
IMG_2129_1920x1280.jpg
Også justerte jeg opp fargene i LR slik som tdligere.
IMG_2126-2_1920x1280.jpg
IMG_2127-2_1920x1280.jpg
IMG_2128-2_1920x1280.jpg
IMG_2129-2_1920x1280.jpg
Det ser ut som at de "vanlige" voksene ikke legger igjen farge slik som de farge ladede gjør.

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bra test! Jeg tror noen ganger at lakken ser dypere ut.sånn at jeg nesten faller inn i den ;) Tror det oftest har med farge å gjøre.Men har følt dette med swissvax Crystal rock mere ;) Jeg mener det er mulig å se mere dybde på noen få vokser.Men det er nesten umulig å bevise!

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Fin test MEN du skriver ingenting om temperatur i romet og fuktighet. Så etter hazing, skal voksen herde... Temperatur spiller jo en rolle og. Svetting skjer jo en gang mer en gang mindre. Det er avhengig av voksen og temperatur som eventuelt påvirker panelet..

Det jeg så på bildene hos deg vil ikke jeg kalle noe problem svetting. Svetting er egentlig ganske så minimal med SV sine vokser hvis en sammenligner med f.eks Zymöl sine vokser.. IMO ;)

BTW: Den lampa du har der må du bare slå av, av og til. Da blir livet ditt mye enklere :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve noe annet enn swissvax, og se hvordan dette blir? Eks. 845, BH Finis og en type voks beregnet for sorte biler?

Min personlige mening og erfaring er at med swissvax får man ikke det man betaler for. Du betaler for logo og parfyme. Men så selger jo mange produkter bedre om man setter prisen høy da...

Det må du jo gjerne mene. Mine erfaringer med 845 er også slik du beskriver, uten at jeg engang har betalt for parfyme og kosen det er å legge voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ja dette her minner meg om den Audien eg tok sist, brilliant sort! samme ka du gjorde så vart det som en grå hinne som bare laget problemer!

Hva heter denne lakken ?

Det er desverre noen lakktyper som er slik. Denne heter Volvo 019. Jeg har misstanke til at det ikke er klarlakk på den da puten blir litt svart ved korrigering (jeg sier litt og det er dette som gjør meg usikker da SS lakk pleier å farge mer).

Spennende! Kudos! Døra så ut som en prøvedel, eller skal den på smörgåss-limo'n så vi får se hvordan den blir seende ut over vinteren? :)

Takk. Den passer på bilen min, men jeg tror ikke jeg kommer til å sette den på. Det var planen en gang, men nå vet jeg ikke helt pga. den blir mer og mer rusten på bakskjermer og på taket for hver vinter som går.

Bra test! Jeg tror noen ganger at lakken ser dypere ut.sånn at jeg nesten faller inn i den ;) Tror det oftest har med farge å gjøre.Men har følt dette med swissvax Crystal rock mere ;) Jeg mener det er mulig å se mere dybde på noen få vokser.Men det er nesten umulig å bevise!

Takk. Svart lakk som er blank og nesten fri fior struktur er fantastisk. :)

Jeg tror også det har med farge og lakktype å gjøre og jeg tror også det finnes en ørliten forskjell. Problemet er at denne lille forskjellen er såpas liten at man ikke kan se det ved å sammenligne og derfor blir det bare med følelsen når man er ferdig.

Fin test:)

Takk. :)

Fin test MEN du skriver ingenting om temperatur i romet og fuktighet. Så etter hazing, skal voksen herde... Temperatur spiller jo en rolle og. Svetting skjer jo en gang mer en gang mindre. Det er avhengig av voksen og temperatur som eventuelt påvirker panelet..

Det jeg så på bildene hos deg vil ikke jeg kalle noe problem svetting. Svetting er egentlig ganske så minimal med SV sine vokser hvis en sammenligner med f.eks Zymöl sine vokser.. IMO ;)

BTW: Den lampa du har der må du bare slå av, av og til. Da blir livet ditt mye enklere :)

Takk.

Jeg har måler i kjelleren som måler temperatur og luftfuktighet, men jeg glemte å se på den igår. Erfaringsmessig så forandrer den seg ikke så mye så lenge temperaturen og været ute ikke forandrer seg. Derfor kan vi ta utgangspunkt i det som måleren viser nå.

Temperatur: 20,9

Luftfuktighet: 38%

I denne testen fikk ikke voksen herde etter den var buffet. Jeg kan godt kjøre en ny test, men jeg tror ikke at denne hinnen bare kan tøkes lett vekk selv om voksen har fått hvile 4 timer etter buffing.

Jeg er enig i at det ikke er svetting for da hadde det gått lettere bort med QD. Tidligere har jeg sett at LSP svetter på denne lakken etter en liten stund og da har jeg gått lett over med QD. Opplever også at noen typer QD også svetter på denne lakken.

Dette er dessverre resultatet jeg får. Som sagt så er dette en problemlakk som er årsaken til at jeg tidligere har laget flere tråder rundt LSP og spesielt skjolder. Jeg har derfor lyst til å kjøre samme test på det blå panelet jeg har, men jeg er redd jeg ikke klarer å ta bilder av det.

Mulig jeg lager noe ikveld etter at barna er i seng. :fun:

Skrur jeg av lampen så er det vanskelig å se det som vises i denne testen, men jeg tror nok at sollyset hadde fått det frem, så lampen må nesten få lov til å være på.

Er veldig fornøyd med lampen forresten. Må bare gjøre noen endringer på det stativet da jeg er redd lampen snart detter av. :o

Hva med å prøve noe annet enn swissvax, og se hvordan dette blir? Eks. 845, BH Finis og en type voks beregnet for sorte biler?

Min personlige mening og erfaring er at med swissvax får man ikke det man betaler for. Du betaler for logo og parfyme. Men så selger jo mange produkter bedre om man setter prisen høy da...

Jeg regnet nesten med at du skulle titte innom å spørre om jeg kunne teste #845. :P

Synd at du hater SV og har såpass dårlig erfaring med det. Jeg liker disse voksene veldig godt da de stort sett gir et fantastisk resultat og de er nydelige å jobbe med. Siden de er såpass drøye i bruk så synes jeg ikke de er så dyre (selv om Concorso ligger i grenseland. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe dyrere voks en dette). Hadde jeg ikke hvert entusiast hadde jeg ikke hatt så mye produkter som jeg har nå og jeg hadde kun sett etter produkter som gir mest for pengene.

#845 er en ok voks det, men jeg som entusiast innen bilpleie foretrekker mange andre fremfor denne voksen. Av det jeg har testet #845 føler jeg også at den er litt oppskrytt. Sammenligner man holdbarhet iforhold til pris så er det mye for pengene ja, men jeg er ikke enig i at denne varer noe lenger enn "alt annet".

Det er forskjell på entusiasten og han som bare skal ha beskyttelse på bilen. For et par mnd siden hjalp jeg en kollega med å kjøpe inn litt produkter til sin nye bil. Da anbefalte ikke jeg Shield selv om jeg foretrekker å bruke den, men jeg anbefalte #845 som jeg er sikker på at han blir strålende fornøyd med. Tror jeg skulle snakket en stund med han for å bruke 1000 kr bare på voksen.


Jeg må også legge til at denne hinnen kan godt være en hinne med oljer som jeg ikke får fjernet fra lakken med MF eller QD og at jeg da danner "riper" i oljefilmen som da fremstår som en grå overflate. Årsaken til at jeg kanskje tror dette er fordi jeg har testet mye LSP på denne døren pga. skjolder og jeg da opplever det slik.

Hadde hvert interessant å sett hva som hadde skjedd med en wipedown eller et annet produkt som er litt sprekere enn QD.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Takk.

Jeg har måler i kjelleren som måler temperatur og luftfuktighet, men jeg glemte å se på den igår. Erfaringsmessig så forandrer den seg ikke så mye så lenge temperaturen og været ute ikke forandrer seg. Derfor kan vi ta utgangspunkt i det som måleren viser nå.

Temperatur: 20,9

Luftfuktighet: 38%

I denne testen fikk ikke voksen herde etter den var buffet. Jeg kan godt kjøre en ny test, men jeg tror ikke at denne hinnen bare kan tøkes lett vekk selv om voksen har fått hvile 4 timer etter buffing.

Jeg er enig i at det ikke er svetting for da hadde det gått lettere bort med QD. Tidligere har jeg sett at LSP svetter på denne lakken etter en liten stund og da har jeg gått lett over med QD. Opplever også at noen typer QD også svetter på denne lakken.

Dette er dessverre resultatet jeg får. Som sagt så er dette en problemlakk som er årsaken til at jeg tidligere har laget flere tråder rundt LSP og spesielt skjolder. Jeg har derfor lyst til å kjøre samme test på det blå panelet jeg har, men jeg er redd jeg ikke klarer å ta bilder av det.

Mulig jeg lager noe ikveld etter at barna er i seng. :fun:

Skrur jeg av lampen så er det vanskelig å se det som vises i denne testen, men jeg tror nok at sollyset hadde fått det frem, så lampen må nesten få lov til å være på.

Er veldig fornøyd med lampen forresten. Må bare gjøre noen endringer på det stativet da jeg er redd lampen snart detter av. :o

Flott at du har kontroll.

Hva slags mf bruker du for å fjerne voksrester etter hazing?

Og hva slags mf bruker du for å fjerne voksrester etter herding? ;)

Det var litt ironi mtp at denne lampa viser av og til litt for "mye" :) Derfor mener jeg at hvis man skrur den av og ikke ser ting så blir livet lettere. Ting man ikke ser har en ikke vondt av :) Og sol er det heldigvis ikke hver dag her. Vinter er derfor litt kjekt for min del, jeg kjører på jobb når det er mørkt og kommer hjem når det er mørkt. Bilen er da flott hele dagen :)

Men litt seriøst nå. Har du fortsatt den første utgaven av stativet? Den er dessverre ubrukelig.com

For 200kr inkl frakt kan jeg sende deg et nytt stativ som du sikkert blir fornøyd med ;) Høyttalerstativ som skal tåle lett den lampa..

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Flott at du har kontroll.

Hva slags mf bruker du for å fjerne voksrester etter hazing?

Og hva slags mf bruker du for å fjerne voksrester etter herding? ;)

Det var litt ironi mtp at denne lampa viser av og til litt for "mye" :) Derfor mener jeg at hvis man skrur den av og ikke ser ting så blir livet lettere. Ting man ikke ser har en ikke vondt av :) Og sol er det heldigvis ikke hver dag her. Vinter er derfor litt kjekt for min del, jeg kjører på jobb når det er mørkt og kommer hjem når det er mørkt. Bilen er da flott hele dagen :)

Men litt seriøst nå. Har du fortsatt den første utgaven av stativet? Den er dessverre ubrukelig.com

For 200kr inkl frakt kan jeg sende deg et nytt stativ som du sikkert blir fornøyd med ;) Høyttalerstativ som skal tåle lett den lampa..

Denne gangen brukte jeg den tykke blå MF fra Eurow som jeg synes er veldig fin å buffe voks med. Prøvde med en tynnere gul Eurow klut når jeg tørket QD, men dette lagde bare spor i oljene og tok ikke med seg halvparten engang. Som sagt, dette er en veldig rar og sær lakk.

Mange av mine MF ligger også å venter på å bli vasket (har også mange nye, men da begynner det etterhvert å hope seg opp i skittentøyskurven). Vaskemaskinen her i huset går så ofte at jeg snart vurderer å kjøpe en egen. :P

Regnet med at det var litt ironi inni bildet ja. :)

Liker strategien din ved å kun bruke bilen når det er mørkt. Du parkerer vel kun i skyggen når det er sommer også da eller? :P:rofl1:

Jeg har ikke siste versjon av stativet nei. Det er ikke noe problem å bygge om stativet, men til 200 kr så gidder jeg ikke det. Jeg sender deg en PM ang. dette så slipper jeg å bygge om toppen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Meget oppegående Øyvind!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den eneste bilen du har erfaring med swissvax vs finis er på en bil (på en farge, en lakktype..)?

Isåfall vet du vel allerede at ikke alle lakktyper reagerer på lik måte mtp holdbarhet osv

Edit;

Nå er jo ikke BH finis en voks til 150,- heller, så sånn sett er det egentlig ikke av de billigste den heller.

Endret av tr86
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noen tester fra utlandet med glansmåler hvor det viste seg at glansen gikk betydelig ned mellom finpolish og voks (rett etter påføring), etter 1 vask eller 2 var glansen nesten tilbake til nivået etter finpolish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har lest noen tester fra utlandet med glansmåler hvor det viste seg at glansen gikk betydelig ned mellom finpolish og voks (rett etter påføring), etter 1 vask eller 2 var glansen nesten tilbake til nivået etter finpolish.

Interessant info troga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Marius:

Her kan du se #845 på denne døren. Det er en annen type test, men det er bedre enn ingenting.

Mtp. at denne tråden nå er 11 sider lang og 3 år gammel så sier det litt om hvor kranglete denne lakken er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Voks løfter hos meg sjelden finish bedre enn nypolert lakk som fortsatt har oljene fra finpolish på seg. Da er finish på sitt beste. Det jeg gjør er å etterbuffe voksen/forseglingen en ekstra gang noen timer etter siste avbuffing. Det gir meg opplevelsen av økt glans, men uten glansmåler kan jeg ikke dokumentere det. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Nå har jeg lagt til en ny test i første post på et annet testpanel. Ta gjerne en titt og kom med innspill. :)


Jeg er også litt inspirert av testen til Dodo juice med deres vokser som er "ladet" med farge (som det blir på Norsk) så jeg har akkurat startet en lignende voks. Her skla jeg legge i flere lag slik som i DJ sin test så det tar nok litt tid før den blir ferdig.



For de som ikke har sett testen til Dodo Juice, ta en titt.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G
Teaser. ;)
IMG_2030_1920x1280.jpg
Minner også om at første post er oppdatert med ny test på blå lakk. Der fikk jeg et litt annet resultat enn jeg fikk på den svarte lakken.
Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...