Gå til innhold

Meguiar's Microfiber Wash Mitt, alternativ?


vetting

Recommended Posts

Er en ganske ny detaljer, og har til nå bare brukt denne vaskehansken. Er ganske fornøyd med den, og får den ganske billig fra utlandet. Ser den koster i underkant av 200 i Norge.

Det jeg lurer på er om jeg bør prøve noe nytt? Eller er det ikke så mye å hente kvalitetsmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Etter å ha hvert innom mange forskjellige vaskeredskap så bruker jeg nå Bilnerden sin spesial svamp som jeg er veldig fornøyd med.

IMG_0698_1920x1280.jpg

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_48&products_id=204

Hovedforskjellen mellom en god svamp og en hanske i ull eller MF er at svampen slipper skitten lettere ved skylling. Dermex bidrar dette til en skånsom vask samtidig som det er mindre vedlikehold ed svampen. Den er også bedre økonomisk sett da prisen er lav og svampen varer lenge.

Det viktigste innen skånsom vask er forvasken. Derfor ville jeg lagt mer vekt på dette isteden for hva so er best å ha i bøtten.

Hva som er best er en smakssak. Dette er mitt syn på det og deg er sikkert like mange som er uenige som de som er enige. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på svampen til Bilnerden og alle andre svamper som er fy-fy? :)

Større (?) prorer. SKal ihvertfall være bedre porer som slipper møkken lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hva er forskjellen på svampen til Bilnerden og alle andre svamper som er fy-fy? :)

Jeg har ikke testet denne svampen side om side med en vanlig svamp så dette svaret er baser på teori og min erfaring etter å ha vasket bilen med BN svampen i snart 2 år.

For å ære ærlig så er det ikke så lett å se noen forskjell, men det sies at denne svampen kun har åpene porer slik at skitten ikke setter seg fast inni porene. I praksis synes jeg ihvertfall at den slipper skitten lett og jeg trives med å bruke den.

Det er mange år siden jeg har vasket bilen med en slik billigsvamp, men jeg mener fast bestemt at spesialsvampen er mykere. Den er også litt tykkere og den inneholder ikke såpe stykker.

Som ny føles svampen litt stiv, men den blir mykere etter å ha blitt brukt litt.

Som sagt så er dette en smakssak og forvasken er det absolutt viktigste.

De fleste som bruker svamp nå har hvert skeptiske og de fleste som flrst har gitt svampen et forsøk hva holdt seg til den og latt mitten ligge. Det koster ik, e mye å prøve selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hvert innom mange forskjellige vaskeredskap så bruker jeg nå Bilnerden sin spesial svamp som jeg er veldig fornøyd med.

IMG_0698_1920x1280.jpg

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_48&products_id=204

Hovedforskjellen mellom en god svamp og en hanske i ull eller MF er at svampen slipper skitten lettere ved skylling. Dermex bidrar dette til en skånsom vask samtidig som det er mindre vedlikehold ed svampen. Den er også bedre økonomisk sett da prisen er lav og svampen varer lenge.

Det viktigste innen skånsom vask er forvasken. Derfor ville jeg lagt mer vekt på dette isteden for hva so er best å ha i bøtten.

Hva som er best er en smakssak. Dette er mitt syn på det og deg er sikkert like mange som er uenige som de som er enige. :)

Kanskje jeg skal prøve svampen til bilnerden. Tenkte for en stund siden at jeg skulle prøve Zymöl-svampen. Men det ble ikke noe til det. Har alltid hatt motsettninger til svamp siden jeg begynte å bruke washmitt.

Forvasken har jeg god kontroll på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv den du! Jeg har samme erfaring som Øyvind. Har kjøpt inn en haug av disse og kommer aldri til å gå tilbake til washmitt eller noen annen type svamp.

En annen fordel er at de varer kjempelenge så lenge du behandler de noenlunde OK. Jeg brukte en på jobben i over et år, og den var i bruk hver dag. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv den du! Jeg har samme erfaring som Øyvind. Har kjøpt inn en haug av disse og kommer aldri til å gå tilbake til washmitt eller noen annen type svamp.

En annen fordel er at de varer kjempelenge så lenge du behandler de noenlunde OK. Jeg brukte en på jobben i over et år, og den var i bruk hver dag. :eek:

Dere overbeviste meg. Slenger med noen svamper på neste bestilling fra bilnerden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått over til å kun bruke BN-svamp.

Har prøvd vaskehansken én gang siden jeg kjøpte spesialsvamper, og av en eller annen grunn føltes det bare feil.

Jeg kommer ihvertfall ikke til å gå tilbake. Færre ting å legge i vaskemaskinen er også en bonus, pleier bare å skylle svampen godt med varmt vann etter bruk, så er den klar for en ny runde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har relativt blank og fin lakk og kunne tenke seg å bruke billigsvamp på f.eks. en dør, og "DCN-godkjent svamp" (BN, zymöl, o.l.) på resten gjennom vinteren? :) Kunne blitt en interessant test... svamp vs mf-mitt er helt klart også interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er faktisk relativt fornøyd med biltema vaskehansken.. Den er helt kurrant. Nå har jeg dog ikke brukt den så mye at jeg kan si om den lager riper e.l da..

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svamp vs mf-mitt er helt klart også interessant.

Det er ihvertfall flere som har gjort slike uoffisielle tester hjemme som ikke går tilbake til hanske igjen ihvertfall :)

JEg er faktisk relativt fornøyd med biltema vaskehansken.. Den er helt kurrant. Nå har jeg dog ikke brukt den så mye at jeg kan si om den lager riper e.l da..

Det er vel ingen vaskeredskap som lager riper sånn helt uten videre hvis forvasken er bra, det er jo når partikler blir sittende fast i vaskeredskapen at det blir vaskeriper, og på det punktet er jo svampen overlegen. Derfor vil også resultatet av slike tester variere veldig da det ikke er noen fasit på hvem som får hva slags møkk sittende fast i hansken sin. For min del blir svampen en sikkerhet mot vaskeriper da den slipper møkka ekstremt lett, også er den litt enklere da den krever mindre "vedlikehold" :)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg foretrekker svamp. Men BN spesialsvamp er ikke akkurat å få tak i overalt. Så da er Biltema sin en god nr 2 :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

Noen som har relativt blank og fin lakk og kunne tenke seg å bruke billigsvamp på f.eks. en dør, og "DCN-godkjent svamp" (BN, zymöl, o.l.) på resten gjennom vinteren? :) Kunne blitt en interessant test... svamp vs mf-mitt er helt klart også interessant.

Jeg kan teste, no worries. Sponser du svamp fra YX neste gang vi skal vaske? :)

Kan til og med ta med poleringsmaskinen og slure kjapt over døren for å få den litt blankere og så vaske igjen mens du tar bilder og peker og ler.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan teste, no worries. Sponser du svamp fra YX neste gang vi skal vaske? :)

Kan til og med ta med poleringsmaskinen og slure kjapt over døren for å få den litt blankere og så vaske igjen mens du tar bilder og peker og ler.

Pleier å ligge noen på betonggulvet rundt vaskebåsene... :D Men ja det kan jeg sikkert få til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de svarte felleshølene av noen svamper, og det frister ikke engang å ta i dem, så jævlige ser de ut...

Tror det var en sånn vår venn i vaskehallen brukte her om dagen, jeg så han gikk og kikket i søppelposene der :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt hanske fra bilt-hamber i mangen år, prøvd bilnerden svampen, men bruker fortsart hanske mest, fordi det er det eg liker, trur de er omtrent like gode i bruk(med tanke på å samle skit og slippe det, men det går jo på vaskerutine, 2 bøtter, skylles ofte nok) å eg kommer nok til å fortsette med hanske til armen detter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...