Gå til innhold

Sanders Lupo


sandera

Recommended Posts

IMG_0897_zpsbd60fd8b.jpg

Kjøpte meg for en tid tilbake en bil jeg har hatt lyst på lenge, nemlig en Lupo. Råskinnet har 1.0 liters motor meg 50 hester. Kjøpte den i Oslo og kjørte den hjem til Lillesand og ble overrasket over hvor god den var å kjøre, størrelsen tatt i betraktning. Den er vel noe av det treigeste det går an å få tak når man får litt hastighet på den, men den føles kjapp til bykjøring. Bilen er dessverre Taffeta Green. Skriver dessverre fordi Lupo kom i endel spenstige farger, og dette er ikke en av dem.

Har endel planer for bilen, men kjenner jeg meg selv rett er det ikke lenge før den ligger på finn og jeg har lyst på noe nytt.

Foreløpige planer/ønsker er:

Senkesett

Nye felger

En kul, gammel takgrind

Diverse foliering, tenker å begynne i det små og forhåpentlig vis foliere hele bilen om jeg mestrer det

Koble opp litt anlegg jeg har liggende

Full korrigeringsrunde

Lakkere vinterfelgene i en sprø farge

++++

Litt av poenget med denne bilen er å ha det litt moro, så regner ikke med alle modifiseringene faller i smak for alle her inne, for eksempel det jeg gjorde innvending i dag, som begynte med et kjedelig bagasjerom.

IMG_0885_zpsdd9ea5d9.jpg

Jeg kjøpte meg et billig leketeppe som måtte bøte med livet. Tok ut det gamle gulvteppet og tegnet opp samme formen på baksiden av leketeppet og begynte å skjære ut med tapetkniv.

IMG_0882_zps26ded8ca.jpg

Utover dette var det bare å få stappet det under baksetene og legge det oppå det andre. Tror jeg skal stifte det oppå det originale teppet eller feste det på en annen måte da det ble litt vel bølgete og ser igrunn bare stusselig ut sånn det er nå.

IMG_0895_zps39665b4e.jpg

Fikk allfall støvsugd og vasket godt på gulvet mens teppene var ute, og bilde lyver litt i forhold til bølgene, ser verre ut på pga. bildet. Har lyst til å gjøre noe med baksiden av seteryggen også, er lissom litt kjedelig med kun svart!

Kommer en liten oppdatering med litt søndagspusling senere i kveld, må bare ordne noen bilder!

Endret av sandera

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det en vask og voks+ vindusforsegling på Loopen.

Ble ikke mange bilder fordi jeg var mest opptatt med å passe på at den ikke blåste bort, men her er iallfall noen.

IMG_0814_zps75aa0325.jpg

P21s, Surfex og Bilnerdens spesialsvamp er det jeg alltid bruker når jeg vasker, og det funket i dag også. Jeg har aldri tenkt over hvor mye produkter det har gått med under bilvask på de forrige bilene mine før jeg fikk Lupo. Her holder det fint med en halvliter surfex på hele bilen, på Land Roverne måtte jeg ofte etterfylle flasken under vask for å dekke hele bilen med et raust lag.

Etter vask tørket jeg bilen med to miracle dryers og kjørte den inn i garasjen. Her sto den og ble helt tørr mens jeg puslet med litt andre ting. Når jeg kom tilbake var det selfølgelig en spurv som hadde bæsja på det nyvaskede panseret, så da var det fram med microfiberen. Ny rekord til fuglene der, så fort har det aldri før skjedd.

Fant fram denne

IMG_0887_zpsccd3deb0.jpg

og konkluderte fort at det er endel farge i den

IMG_0886_zpsa29be772.jpg

Det ble kanskje litt tjukt lag på panseret, men skriver sløseriet mitt på hobbykontoen :)

IMG_0889_zpsb5362663.jpg

Begynte å buffe i den enden jeg begynte å legge fortløpende. Etter dette la jeg G1 på frontruten, noe mer enn det var det ikke i den flasken. Ble forøvrig like lite imponert over vannskrekken til G1 som jeg ble første gang jeg brukte den. Lurer på om det er jeg eller produktet det er noe galt med, for jeg må helt opp i 80 kilometer i timen før det skjer noe som helst, og det lille som skjer er ikke nok til å forhindre meg i å bruke viskerne. Fikk iallfall konkludert med at Dodo Juicen beader friskt etter kort tur i regnet for å inspisere kamerats shinings av bilen sin.

Her er noen ferdigbilder av nyvokset sportsbil etter jeg fylte billig søndagsbensin

IMG_0899_zpsfed21d4f.jpg

IMG_0901_zpsbec92715.jpg

Merket mangler her fordi jeg holdt på med et veeeldig lite prosjekt.

IMG_0905_zps23d0d58f.jpg

Kjøpte meg litt folie på ebay for nettopp sånne prosjekter. Vet ikke om det er jeg som er i feil ende av ebay eller hva det er, men på rullen var det både bilder av hitler og nazi-symboler, så hvis du kjøper samme film vil jeg anbefale deg å se nøye over hva du plasserer hvor :ph34r:

Det ser sånn ut på avstand IMG_0906_zpsbb2b4d29.jpg

It's all in the details.

Kom på en ting til jeg ønsker meg, nemlig glassplugg! Bruker aldri viskeren bak uansett, så kan like greit fjerne den.

Hadde egentlig tenkt å fjerne sidelistene, men en av de tidligere eierne har skrudd dem fast rett i døren, så den planen utgår foreløpig. Lurte på om jeg skulle foliere listene i samme stil som VW-logoen, det må jeg sove på!

Endret av sandera

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen bilder til fra et mislykket plasti dip-prosjekt.

IMG_0828_zps7eacc8ef.jpg

Maskerte rundt taket, som dere ser er det her det skulle dippes.

Kjøpte inn svart, hvit og gun metal spraybokser og begynte med å spraye hele taket hvitt. Oppbevarte boksene i en bøtte med varmt vann da det ikke var varmere enn 10-15 grader i garasjen.

Alt fint så langt. Lot dette tørke over natten og begynte å maskere oppå dippen med en teip jeg ble forsikret om ikke skulle dra med seg dippen under.

IMG_0831_zps0a53b04a.jpg

Noen av dere begynner nok å se hva som var planen.

IMG_0835_zps65c6f13d.jpg

Her har jeg et lag med gun metal over den hvite. Merket meg at de var mye lettere å dekke over den hvite med grå enn det var å dekke grønn med hvitt, logisk nok.

Svart dekket enda bedre enn grå, nesten så det kun var nødvendig med et strøk. Dippen dekker mye bedre når den tørker.

IMG_0836_zpsa065521e.jpg

Oversiktsbilde etter et strøk med både svart og grå.

Leste at man skulle dra av maskeringen mens lag nummer to var vått, og det gjorde jeg. Her begynte det å gå nedover. Det første laget med dipp fulgte med opp, og kun det svarte og grå ble igjen. Dette ble bare stygt, så jeg dro av alt sammen igjen. Er usikker på om jeg skal prøve på nytt med annen teip, så om du kjenner til en som ikke fester seg på dippen er jeg taknemlig for det.

Siden jeg bare dro alt av igjen ble det ingen bilder, men tar det med uansett med her for å dele erfaringer om PD.

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dat Lupo doe!

Endelig ble det en liten tråd! Gleder meg til å se hvordan bilen blir når/hvis du blir ferdig :)

Er ikke du i garasjen og skrubber bilen???? Blir nok aldri ferdig her heller!

Kult å se en navnebror med lik bil :P Må få opp en tråd om min også når den er ferdig på rep :P

Haha, moro! Du må lage tråd ja, noe alvorlig du reparerer?

Nå er glassplugg og diverse avfettinger på vei i posten, må jo holde tråden i gang!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med Lupo, men er enig i at mørkegrønn er blant de mer nøtrale fargene de fleste Lupoene i Norge har.

Savner den gamle blå Lupoen både titt og ofte, det er noen fantastisk sjarmerende og enkle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å se fra utsiden hvor romslige disse bilene oppleves fra førersetet, til og med bakseteplassen er akseptabel. Det er liksom bare bagasjerommet som mangler :D

Da jeg solgte min hadde den gått 405 000 km, og vet at den iallfall har gått 30k etter det igjen, det som er greit med så enkle biler er at det ikke er så mye som kan gå i stykker :)

Blir spennende å følge med her. Er få biler som er så enkle (og billige) å foliere som disse. Dørene utgjør jo de største karrosseriflatene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29.10.14 Foliering av blinklys og plastidipping av grill

I går og i dag har jeg puslet litt med Lupoen igjen. Kjøpte meg en rull med gul lyktefilm fra Biltema. Den var som alle andre billigfilmer, untatt at den ikke var billig. Den var stiv, tjukk og vanskelig å forme.

For å få ut lyktene måtte grillen av, og det var en enkel greie på denne bilen. To torx oppå grillinfestningen, også var det bare å vippe av noen klips. IMG_0913_zps70e16617.jpg

Blinklyset satt fast i bilen med en ny torx.

IMG_0914_zps87f9a0a2.jpg

Etter det var det bare å vippe ut en klips i bunnen. Tok med lyktene inn i varmen for å vaske og foliere dem.

Før:

IMG_0915_zps34702ffe.jpg

Etter: IMG_0917_zpscf0ab465.jpg

Det ble en brett her og der, men bedre tror jeg ikke jeg får det med denne filmen.Trimmet kantene mer før de ble montert på bilen, og da ble det seende sånn ut: IMG_0918_zpsd8608920.jpg

Når grillen først var av tok jeg den også med inn og vasket den i badekaret og la den til tørk over natten.

Maskering er viktig når man holder på med maling og plasti dip innendørs, her i form av ett laken.

IMG_0920_zpsb2e168e0.jpg

Så var det bare å riste plasti dippen til du verker i armen, og videre kjøre på med spraying.

Første strøk. Jeg pleier å ta et litt tjukt lag på første strøk.

IMG_0921_zps39a176da.jpgIMG_0922_zpsf59f8c70.jpg

To strøk IMG_0925_zpse3b6e4b0.jpg

Siste strøk, her er det fortsatt vått. Finishen blir endel mattere når den tørker

IMG_0927_zpsb9a8e37a.jpg

Vurderte å maskere opp VW-merket og ha det matt svart, men med fadesen med maskeringstape over plasti dip lengre opp på siden her friskt i minne droppet jeg det :D

Så kom den gøyeste biten. Lettere ruset på drivgassen fra dippen fant jeg fram to pensler og denne malingen jeg fikk kjøpt kriminelt billig gjennom jobben.

IMG_0930_zpseb85a7bf.jpg

Dyppet penselen lett i boksen og sprutet på maling. Ble lite bilder av denne prosessen fordi hendene var fulle av malingIMG_0933_zps78f5e648.jpg

IMG_0934_zps3f849846.jpgIMG_0935_zpsf98e9821.jpg

Så var det bare å la det tørke før jeg monterte lyktene og grillen på bilen igjen. Dette var like enkelt som å demontere, heldig vis, så jobben gikk unna på to minutter, selv i dårlig mobilkameralys.

Så var det bare å finne seg en plass med lys for noen ferdigbilder. Valget falt på den lokale bensinstasjonen, og jeg følte meg pliktig til å fylle noen liter bensin som takk for lånet av lokasjon.

Sånn ble det med nyfolierte lykter og plasti dippet grill. IMG_0938_zps1f935640.jpgIMG_0939_zps7b4e47ca.jpgIMG_0940_zps6030b3de.jpg

Takk for oppmerksomheten, og håper det faller i smak hos original polizei-gjengen her inne på DCN!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

04.11.14 Fjerning av bakrutevisker

Bestile for en stund tilbake en glassplugg som erstatter bakruteviskeren fra gecleant.de til rett under 200-lappen. Bruker aldri viskeren, og synes det er finere uten. Er egentlig en ganske enkel prosess, men tok noen bilder underveis.

IMG_0906_zpsbb2b4d29.jpgMed visker

IMG_1066_zps1728eb83.jpg

Når man vipper opp dette lille dekselet kommer denne fram. Den skrur du enkelt og greit ut og trekker viskeren rett opp. Min hang litt fast, men det løste seg enkelt med å vrikke litt på den. Da vil det se cirka slik ut. IMG_1076_zpsa3878796.jpg

Inni bilen er det to håndtak som skjuler to torx som må vekk for å få av plastikkbeskyttelsen på bakluken. IMG_1068_zps812224d0.jpgEtter de er skrudd ut er det bare å trekke den forsiktig ned IMG_1069_zps53451e2b.jpgOg gjøre den obligatorsike klips-knekkingen som alltid skjer når man holder på med gamle biler. IMG_1071_zps3ff6b992.jpglSånn ser det ut under dekselet, og pussermotoren kommer til syne. IMG_1070_zpsaa7da3bb.jpgDen er festet med tre skruer. Etter dette er

det bare å trekke ut og plugge ledningen til spylervæsken og strømkontakten.

IMG_1077_zps20519401.jpgIMG_1079_zps2ceffde3.jpgEtter dette er gjort sitter du igjen med et hull IMG_1081_zps3837e1ac.jpg

Dette tettes logisk nok med glasspluggen. For å komme under 200-kroners grensen bestile jeg ikke rensen eller limet fra gecleant, og renset heller med silikonfjerner og brukte vanlig glasslim. Resultatet ble slik

IMG_1086_zps8c8e6c11.jpg

Alt i alt en rimelig og enkel modifisering på racerbilen.

Ellers må jeg bare legge til at det er deilig å kunne stå ute i t-skjorten 4. november uten å fryse.

Endret av sandera

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

18.11.14 Lakkering av vinterfelger

I dag har jeg jobbet med noe som øker harryfaktoren over bilen med 10-15%. De originale stålfelgene var litt kjedelige, og når de i tillegg begynte å ruste smått var det dags for endringer. Som jeg har nevnt tidligere i tråden er jeg ikke fornøyd med fargen på bilen, også her setter det litt stopper for moroa. Er ikke alt som matcher grønnfargen. Hadde egentlig lyst på turkis av noe slag, men tror ikke det hadde blitt så bra.

Uansett, startet med å ta av vinterhjul fra bilen og sette på sommerhjul igjen. Er ikke noen overhengende fare for vintervær her i Lillesand helt enda, så antok det gikk fint. Vasket felgene nøye med P21s power gel og vikanbørste supplert med såpevann med en raus mengde glossworkz fra Chemical Guys. Tok dem med inn på badet og spylte dem helt rene med varmt vann. Gleden av å holde på inne i varmen var ispedd litt frykt for at husets andre beboere skulle komme hjem å se galskapen. Gikk fint denne gangen også.

IMG_1159_zpsb7202c02.jpg

Etter dette tok jeg felgene inn med foran ovnen i stuen for maksimal tørkeeffekt. Gikk veldig fort i 24 grader. Tok også den kjedelige maskeringsjobben inne. Tape som ble brukt var begge fra biltema, med godt resultat.

IMG_1161_zps7f8325da.jpg

Ferdig maskert

IMG_1165_zpsd8ac1492.jpg

Suste over alle felgene med silikonfjerner før den gøye jobben begynte, nemlig lakkeringen. Vurderte en stund om jeg skulle bruke brunox eller noe lignende, men hadde ikke noe igjen og gadd ikke kjøpe noe når felgene mest sannsynlig skal lakkeres på nytt neste år uansett.

Fargevalget falt på gull, i håp om at det skulle matche grønnfargen litt.

Et strøk med lakk underIMG_1171_zps08f7bedb.jpg

To strøk

IMG_1171_zps08f7bedb.jpg

Tre strøk

IMG_1172_zps83d5e290.jpg

Fjerde og siste strøk

IMG_1173_zpsf255af99.jpg

Uten blitz, gamle merker synes gjennom

IMG_1175_zpsfc5d7ec5.jpgIMG_1177_zpsba6dcf0e.jpg

Så meg fornøyd med resultatet og begynte å påmontere igjen. Lupo Allroad.

IMG_1180_zps13bf42af.jpg

Så noen ferdigbilder. IMG_1185_zps2e6a09be.jpg

IMG_1191_zps97918eae.jpg

IMG_1192_zps73d4805b.jpg

IMG_1187_zps2e5a6e5f.jpg

Synes egentlig det ble litt stilig, og det skal bli spennende å følge med på holdbarheten med tanke på hvor lite forarbeid jeg gjorde. Fikk blod på tann, og vurderer å lakkere Lupo-merket også gull, eventuelt også sidelistene. Har også litt mer stasj til bilen på vei i posten, så blir nok en oppdatering snart.

IMG_1190_zpsb0cf78f9.jpg

Helt til slutt et dårlig helhetsbilde uten visker.

..Og for min egen hukommelses del: viskere skiftet i dag til Valeo fra Torshov.


Og forresten: Når jeg var innom for å kjøpe viskere i dag kikket jeg på takbøyler til bilen, og ble overrasket over prisen på dette. Han bak kassa sa jeg trengte TRE sett, og prisen på et av disse var 1240 kroner. Så hvis noen har Thule 754 de ikke trenger lengre vil jeg gjerne kjøpe!

Endret av sandera

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...