Gå til innhold

Collinite #845, skikkelig bra voks


mmosberg

Recommended Posts

Må bare legge inn denne tråden om at jeg er skikkelig fornøyd med Collinite #845 voksen og dens egenskaper. Den er:

-Utrolig lett å jobbe med. Å legge på bilen for hånd tar 10-15 min. Buffing er gjort på en liten time.

-Beddingen er utrolig flott og fin.

-Varer leeeeennnnnge. Legger du denne hver høst og vår og bruker fornuft mht sterke kjemikalier så har du bedding hele veien.

-Rimelig i innkjøp. Bilnerden.no har den.

Her kommer noen bilder av bilen. Collinite #845 ble lagt på for 2 dager siden, ventet 3-4 t før jeg buffet. Denne gangen polerte jeg ingenting før voksingen, kun en grundig vask i forkant. I dag kom det litt regn å det er bare gøy å se på....... :)

post-8062-0-11251600-1413374669_thumb.jp

post-8062-0-52883900-1413374716_thumb.jp

post-8062-0-80641200-1413374726_thumb.jp

Endret av mmosberg
  • DCN Poeng 1

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn denne tråden om at jeg er skikkelig fornøyd med Collinite #845 voksen og dens egenskaper. Den er:

-Utrolig lett å jobbe med. Å legge på bilen for hånd tar 10-15 min. Buffing er gjort på en liten time.

-Beddingen er utrolig flott og fin.

-Varer leeeeennnnnge. Legger du denne hver høst og vår og bruker fornuft mht sterke kjemikalier så har du bedding hele veien.

-Rimelig i innkjøp. Bilnerden.no har den.

Her kommer noen bilder av bilen. Collinite #845 ble lagt på for 2 dager siden, ventet 3-4 t før jeg buffet. Denne gangen polerte jeg ingenting før voksingen, kun en grundig vask i forkant. I dag kom det litt regn å det er bare gøy å se på....... :)

attachicon.gif20141015_133400.jpg

attachicon.gif20141015_133322.jpg

attachicon.gif20141015_133333.jpg

Hei.

Har samme erfaring som deg, meget holdbar og enkel å legge på, buffe av. La denne på i mai i år etter grundig 2-stegs. Nå i høst gjorde jeg vinterpolering og tok da en 1-stegs før jeg la på voksen. Beader som bare det og helt herlig å se på. Har nå nylig lagt på siste lag med voks kun etter en typisk nøye DCN vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Man trenger ikke vente en time med å buffe denne. Jeg legger på hele bilen og buffer umiddelbart når jeg har kommet rundt.

Collinite sier selv at 5-10 minutter hazing er tilstrekkelig, da har voksen bundet seg og beskytter lakken.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke vente en time med å buffe denne. Jeg legger på hele bilen og buffer umiddelbart når jeg har kommet rundt.

Collinite sier selv at 5-10 minutter hazing er tilstrekkelig, da har voksen bundet seg og beskytter lakken.

Ja, Collinite sier at man kan buffe når voksen begynner å haze. Men sier ikke noe om tid da dette kan variere med temp og luftfuktighet. Jeg har aldri prøvd å ta den så fort så har ikke erfaring med det. Men å vente funket ihvertfall :-)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte denne på jobb i dag på en eskeny Ranger :) tok kanskje litt lengre tid enn 10-15minutter å legge den pga størrelsen :P og alle på jobb ble overrasket av resultatet og vannskrekken kontra det de har brukt tidligere (AG extra gloss protection)..spesielt etter som 845 trolig er billigere :)

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarhet og pris er veldig grei på collinite 845. Men synst den ikke er så veldig god å jobbe med. Lukter heilt forferdelig og lugger under buffing sammenliknet med swissvax foreksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kar på detailerworld anbefalte å legge voks på ett område og umiddelbart buffe av. (det lugget tilnærmet ingenting da jeg gjorde det slik)

Prøvde dette selv da jeg var ferdig forrige gang med polering og hele pakka. Allerede har jeg sett problemer med beading. Dette kan selvfølgelig bare være innbilning, men jeg er ikke sikker.

La selv 845 på fars bil i Juni og den er fortsatt i god stand. Beader og hele pakka.

Prismessig så er 845 svært, svært gunstig.

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jorgenrostbo

Jeg la halve panseret mitt med SV shield og halve med Collinite 845 nå for 3-4 uker siden (Alpine weiss 3). Kun DCN vask på forhånd, og ingen cleaner fluid eller slikt. Foreløbig beader de veldig likt, men Colliniten sheeter faktisk hakket bedre. Synest de var ganske like å legge og buffe. Men shielden lukter selfølgelig milevis bedre enn 845. Colliniten fremstår for meg som et vanvittig bra produkt i forhold til pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

En av de mest kjente voksene på dcn.no dette, og ja den er knallbra ;) Jeg bruker den ikke så ofte lengre, men om jeg vokset bare 2 ganger i året så hadde nok denne voksen vært førstevalget. Å bruke den hver uke er ikke sunt for pusten i lengden.pga løsemidler.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 845 er en kjempevoks, har brukt den mye selv. Akkurat nå har jeg SV Shield på bilen, og kan ikke si at den har imponert meg så veldig mye mer enn Collinite, bortsett fra kvalitetsfølelse og lukt da selvfølgelig. Holdbarhet og beskyttelse er tipp topp på begge.

Kan også skrive under på at Collinite gjør det veldig godt i testen til Jørgen. Merkelig nok er det også synlig fargeforskjell. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se forskjell på voks på lakk, men Collinite gir i dette tilfellet en klarere og hvitere farge enn Shield! Den hvite lakken ser marginalt mer "beige" ut der det ligger Shield.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jorgenrostbo

Helt sant det som simen sier om fargen ja. Det glemte jeg å nevne.. Merkelige greier egentlig, men den hvite lakken er hakket hvitere på siden som det ligger 845 på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Siden det sies her at det går ann å se forskjell på forskjellige vokstyper så lager jeg en liten utfordring for morro skyld. :)

Jeg har lagt 6 forskjellige vokser på en hvit dør jeg har liggende. Før jeg la voks gikk jeg over med S2O på roterende slik at lakken var helt "ren" for annen LSP.

2 av disse voksene er Shield og #845 som det snakkes om her i tråden. Selv ser jeg ingen forskjell på noen av voksene.

IMG_1736-2_1920x925.jpg
IMG_1740-2_1920x1072.jpg
IMG_1741-2_1920x795.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det sies her at det går ann å se forskjell på forskjellige vokstyper så lager jeg en liten utfordring for morro skyld. :)

Jeg har lagt 6 forskjellige vokser på en hvit dør jeg har liggende. Før jeg la voks gikk jeg over med S2O på roterende slik at lakken var helt "ren" for annen LSP.

2 av disse voksene er Shield og #845 som det snakkes om her i tråden. Selv ser jeg ingen forskjell på noen av voksene.

Her såg eg ingen forskjell, det gjorde eg for såvidt ikkje på Jørgen sin bil heller når den var tørr, men nyvasket med vatn på og rett lys så såg eg at colliniten var kvitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Når jeg la ut bildene så satt jeg å tenkte at det var umulig å se forskjell, men dette var jo litt av det jeg ville frem til.

Jeg tror og har følelsen av at man kan se forskjell på noen typer LSP, men forskjellen er så liten at man kan ikke se det side om side. Mesteparten av forskjellen sitter også i hodet slik at man tror den ene er bedre enn den andre og dermed bidrar med at man er fornøyd etter at man har lagt LSP på bilen. Det jeg sier her høres kanskje litt rart ut, men jeg mener det at blir man fornøyd med resultatet man får så er det viktigste oppnådd uavhengig av om forskjellen er visuell eller psykisk. :)

Jeg tror som sagt at det finnes en veldig liten visuell forskjell, men dette kan jeg ikke bevise. Poleringsmaskinen er selv sagt den viktigste delen av å få blank lakk som skiller seg ut, men LSP er også en viktig del av bilpleieinteressen.

Poster noen bilder av "fasiten" med merker som viser plasseringen av LSP.

Liste over LSP som ble brukt:

  • Swissvax - Mirage
  • Dodo Juice - Supernatural
  • Dodo Juice - Rubbishboys Juiced edition
  • Collinite - #845
  • Swissvax - Shield
  • Dodo Juice - Blue velvet pro
IMG_1736_1920x1280.jpg
IMG_1740_1920x1280.jpg
IMG_1741_1920x1280.jpg
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Øyvind G. Vanskelig å se forskjell på LSP produkter. Men "den følelsen" er jo også viktig i det vi driver med.... Placebo effekten er kjent for å kunne kurere syke mennesker og hvis du virkelig mener at en voks er bedre enn en annen så gir det en god følelse :)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Få se beading da :)

Legg den utendørs, og se hvem som holder lengst i vind og vær :)

Det ligger noen beadingbilder i denne testen som jeg akkurat har laget. :)

Enig med Øyvind G. Vanskelig å se forskjell på LSP produkter. Men "den følelsen" er jo også viktig i det vi driver med.... Placebo effekten er kjent for å kunne kurere syke mennesker og hvis du virkelig mener at en voks er bedre enn en annen så gir det en god følelse :)

Spot on. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor jeg var så overrasket, og også sa at jeg aldri hadde forventet å se forskjell.

Og placebo har jeg litt vanskelig for å tro at det er, siden jeg hadde forventet at Shield skulle gi bedre resultat, men i dette tilfellet syns 845 var finere.

Jeg så forskjellen i overskyet dagslys etter regn, og det var vann på panseret. Det er på ingen måte stor forskjell, men ørlite grann hvitere på den siden av tape-linjen hvor det ligger Collinite :) Om det skyldes voksen eller noe annet vet jeg ikke, og det har heller ikke noe å si for min del. Men det var morsomt å se at det var større forskjell enn forventet (altså forskjell i det hele tatt).

Edit: Vet ikke om det kan ha noe å si at det var 50/50 over et helt panser, men stort areal kan jo kanskje bidra til å fremheve forskjellen.

Endret av Simenhbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...