Gå til innhold

Hvitere lys i hovedlyktene


larsemann

Recommended Posts

Jeg har en Mercedes G fra 1997. Det er ikke Xenon lykter, men lykteglasset er i GLASS og ikke plastikk. Jeg syns lysene ser gammeldagse ut og "gule", og ønsker derfor hvitere lys. Finnes det en lyspære som gir hvitere lys, må jeg over til Xenon eller må jeg skifte pære og glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osram Nightbreaker er vel ganske vanligt å bruke for å få best muligt lys. Det finnes nok sikkert andre pærer som gir enda kvitere lys, men dei lyser nok sikkert ikkje so bra. Eg har brukt Osram Nightbreaker i ein del år no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osram Cool Blue Intense leverer 4200 kelvin og er i følge produsenten det hviteste/blåeste lovgodkjente halogenlyset. Leveres i H4 og H7. Leverer nok ikke like stor lysmengde som Nightbreaker Plus men hvitere og klarere lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

What Splendid said - pluss at siden CBI ikke brenner så intenst som NBP/NBU, så varer også pærene lenger. De er dog svindyre her til lands, så det er å anbefale å kjøpe dem fra utlandet. En bra selger jeg har kjøpt mye Osrampærer fra gjennom årene, som det aldri har vært noe tull med verken levering eller varer hos, er ACEPARTS. Link til Osram Cool Blue-pærer i ebaybutikken hans:

http://stores.ebay.co.uk/ACEparts-Performance-Lighting?LH_TitleDesc=1&_nkw=osram+cool+blue&submit=

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikkje bygg om til xenon:) Hater å møte biler med ombygde lys, får lyst å knuse lyktene når eg møter de om natta :) Hadde en patrol med ombygde xenon, synes lysbildet ble ødelagt, og det samme ble nattsynet til møtende trafikkanter, dette ble kastet til fordel for ovenevnte pærer, som eg synes fungerte like godt/bedre lysbilde.

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg vurdere den Osram Nightbreaker.

Det finnes et eget installasjonskit for Xenon lys til bilen min: http://fourbyfourclub.com/W463ElectricalParts/W463XenonInstallationKit.htm

Depo lager også lykter til W463 med xenon-projektorer. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn fram et voltmeter og mål på pæresokkelen hvor mye du får. Veldig ofte forsvinner det mye juice på vei fra batteri, via sikringsboks og hovedlysbryter og ut til lampa. Jeg har lagt opp egne releer på hovedlysa på en mengde biler med veldig godt resultat. Jeg vet ikke om MB har releer originalt, noen biler har det, men det er verdt å sjekke. Forskjellen med og uten releer er i mange tilfeller dramatisk er min erfaring. 14,4V på batteriet med motor igang og 10,7V på pæra er et dårlig utgangspunkt for bra lys.

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en guide på hvordan man bytter lyspære på bilen min: http://www.benzworld.org/forums/g-class/1499009-photo-diy-headlamp-bulb-replacement-w463.html

På siste bilde i guiden står det at man bør spraye på CorrosionX for "vanntetting". Er dette nødvendig? Hvilke produkter anbefaler dere som man får tak i her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Osram Nightbreaker lyser noe bedre en mye annet skrap av halogen pærer ja, men er nok ikke i nærheten av Xenon uansett.. det skal jo tross alt mye til. Men hvitt lys gir de ikke.. litt hvitere en tradisjonell halogen ja, men på langt nær slik som xenon gjør.

Selv har jeg oppgradert til xenon, da med xenon lamper og et kvalitets "kit" på begge mine biler.

Noe jeg aldri har angret på, utrolig godt lys når det er justert riktig.

Aldri hatt problemer med at noen har blinket med lysene/klaget heller... Men har jo veldig mye å si at lyktene bryter lyset riktig..

Viste faktisk sedanen på biltilsynet etter jeg ble stoppet.. (Pga lavere senk en hva som står skrevet i vognkortet)

Glemte av å plukke ut xenon pærene.. Trodde jeg hadde bæsje på leggen da han ba meg åpne panseret.. men han så bare kjapt over så ned på lykte glasset å lukket panseret uten å nevne noe.. Flaks... joda.. :lol:

Men ja.. beste du kan gjøre er nok å kjøpe noen dyre kvalitets pærer, samt sjekke spenning over pærene.. men om du vil ha HVITT lys så må du over på xenon.. slike pærer som gir hvit/blåere lys som er halogen har i 90% av tilfelle helt elendig lys.. men gjør nå det ihvertfall riktig om du skal bygge over!!!

Skal du ha godt lys så er det xenon i nær, så et par bøtter med 55w xenon.. Da ser du det meste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da har jeg montert OSRAM Nightbreaker Unlimited H4 og lyset ble bedre og noe hvitere. Fattern mente det lyste bedre enn Xenon lysene på bilen hans. Konklusjon: god pærer :)

Da bør han bytte xenonpærer :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg sliter litt med den høyre lyspæren at den varierer i lysstyrke. Hva kan være galt da?

Jeg fant en eldre artikkel på VG (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10055008/) om at man kunne bytte lysrelè, slitte ledninger, reflektor (evt. pusse reflektoren) for å få bedre lys. Noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...