Gå til innhold

Ny bil: Meguiars, DITEC, Modesta, Gtechniq Cryst.?


Spruck

Recommended Posts

Nyinnkjøpte Leaf Tekna skal klargjøres for vinteren. Er helt fersk innenfor bilpleie, og i min naivitet trodde jeg at en DITEC behandling hos et firma i Stavanger ville være en god investering og et godt utgangspunkt. Etter å ha lest her inne på forumet er jeg ikke så sikker lenger..

Har lest meg opp på hvordan vaske bil i div. guider som ligger her inne. Pricbort, SurfexHD, ironX, Autofoam osv... Dette er realistisk for meg å få gjort jevnlig. Som sagt er jeg fersk og har lite kunnskap på området, og vet ikke helt hva som er fornuftig og hva som ikke er det. Det som imidlertid ikke er realistisk for meg er bruk av maskin for å polere bilen jevnlig e.l. Med 4 barn er det begrenset med tid som kan brukes til avansert bilpleie..

Hva vil være fornuftig i en slik situasjon?

Droppe nok DITEC etter å ha lest her inne. Modesta? Vet lite om dette, og vet ikke om noen som gjør dette i Stavangerområdet. Tar gjerne i mot råd og veiledning for å komme inn på "den rette vei"...

KM

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet for vasking ofte selv, så gjør det. Klin på en grei voks etter en grundig vask og du har grei beskyttelse en god stund (fordrer likevel jevnlig vask). Er bilen blitt ripete og matt i lakken etter et år eller to kan du enten vurdere å sette bort bilen til noen kyndige her inne (finnes en del i stavangerområdet, vil jeg tro), eller evt gyve løs på bilen selv ei helg med en DAS 6 eller Kestrel-maskin og toppe dette med samme voks igjen. :)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei å legge diverse coating er ikke noe man bør starte med, da villa eg heller lakt en god voks og bli litt kjent med bilpleie og kanskje man blir hekta slik som mangen har blitt hehe og ta skrittet videre med coating, kanskje du finner noen her inne som kan legge for deg, da får du mer for pengene en å ha den på Ditec behandling. :D

Endret av Audi S8
  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har sendt PM til en kar her i Stavangerområdet med gode skussmål, med forespørsel om å legge på en coating.

Ved bruk av feks. Gtechniq, holder det gjennom vinteren? Og man kan vaske med bruk av Prickbort/Surfex/Autofoam etc??

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Takk for svar!

Har sendt PM til en kar her i Stavangerområdet med gode skussmål, med forespørsel om å legge på en coating.

Ved bruk av feks. Gtechniq, holder det gjennom vinteren? Og man kan vaske med bruk av Prickbort/Surfex/Autofoam etc??

Crystal serum, c1, eller c1+exo?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leaf, og denne er så myk i lakken st den får riper bare du ser hard på den. Metallic sort. Skånsom vask er alfa omega! Jeg har sett tilsvarende dårlig vasket leaf, som ser helt jævlig ut i lakken etter bare 6 mnd. Fordelen er at den er veldig lett å polere opp igjen med kun ett finsteg når det skulle trenges.

Det er en fordel.

Ulempen blir da at å korrigere riper til stadighet vil du til slutt gå tom for klarlakk. Da er det i utgangspunktet bedre å legge en hard coating som forhindrer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hva for noe sa du?? Joda... vel... atte....

Langt over mitt nivå! :rolleyes:

Det er forskjellige gtechniq produkter :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egen elbilforhandler på finnøy snart:)

Styr unna Ditec du.

Kompisen min tok ditec og var ikke fornøyd.

Crystal serum fra gtechniq hadde jeg gått for men er det i det hele tatt noen som legger det her i byen? Må vel være sertifisert for å i det hele tatt få kjøpe det.. Mulig jeg tar feil men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har sendt PM til en kar her i Stavangerområdet med gode skussmål, med forespørsel om å legge på en coating.

Ved bruk av feks. Gtechniq, holder det gjennom vinteren? Og man kan vaske med bruk av Prickbort/Surfex/Autofoam etc??

Prickbort bør du kun bruke når bilen er sikkelig møkkete, for å fjerne asfalt (tjære). Surfex og autofoam har en pH på 13 og det vil faktisk tære på forseglingen bruk heller en ph nøytral "pre wash" som feks Valet Pro PH Neutral Snow Foam . G wash fra Gtechniq er en bra ph nøytral såpe og selges hos bilnerden. :)

Endret av Rotiform
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er J9 detailing her på forumet du har vært i kontakt med, å i så tilfelle, så kan han nok ordne en skikkelig beskyttelse av bilen for deg.

Endret av Tommy

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige gtechniq produkter :)

Hehe, såpass skjønte jeg. Imidlertid vet jeg ingenting om forskjell på egenskaper og bruksområder. :)

Håper det er J9 detailing her på forumet du har vært i kontakt med, å i så tilfelle, så kan han nok ordne en skikkelig beskyttelse av bilen for deg.

Jupp, har sendt PM til J9. Har enda ikke fått noe svar.. Håper han ikke er overarbeidet med Teslaer.. <_<

Er vel egen elbilforhandler på finnøy snart:)

Styr unna Ditec du.

Kompisen min tok ditec og var ikke fornøyd.

Crystal serum fra gtechniq hadde jeg gått for men er det i det hele tatt noen som legger det her i byen? Må vel være sertifisert for å i det hele tatt få kjøpe det.. Mulig jeg tar feil men..

Finnøy er vel Norges Elbil-hovedstad. Annenhver bil man treffer på der er enten en Leaf eller en Tesla. Synes ikke Teslaer er noe fine, kunne aldri tenkt meg en slik bil.. :rolleyes:

Endret av Spruck

Nissan Leaf Tekna 2014
Offisielt nOOb når det gjelder bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt gyeon q2 mohs på min.

Brukte menzerna 4000 på blå uber med 4 pass på DA maskin på bilen min. Dete fjernet alle lette swirls. Mener du at om man gjør dette årlig vil man gå tom for klarlakk innen bilens levetid?

Hvis bilen din så så ille ut som du beskrev i forrige innlegg, og du da må korrigere såpass ofte (myk lakk trenger ikke så grov kombo for å fjerne like mye) så mener jeg at ja, da vil du til slutt gå slutt for klarlakk

Da ville jeg lagt om forvask/vask rutinene for å heller minimerw vaskeriper, så slipper du å korrigere en "helt forjæ**" bil 2 ganger pr år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, såpass skjønte jeg. Imidlertid vet jeg ingenting om forskjell på egenskaper og bruksområder. :)

Crystal Serum er det råeste Gtechniq tilbyr, og krever at man er Gtechniq accredited detailer for å få kjøpt disse.

C1 er en base, mens exo er en topcoat som er å få kjøpt for alle, men ikke like grom.

Jupp, har sendt PM til J9. Har enda ikke fått noe svar.. Håper han ikke er overarbeidet med Teslaer.. <_<

Finnøy er vel Norges Elbil-hovedstad. Annenhver bil man treffer på der er enten en Leaf eller en Tesla. Synes ikke Teslaer er noe fine, kunne aldri tenkt meg en slik bil.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hiver meg på ett oppfølgingsspørsmål med fare for å kuppe hele tråden.

Jeg har også en ny bil (4 uker) gammel VW Tiguan, hvit..

Denne vaskes etter alle kunstens regler, dvs PB, HB autofoam, berøringsvask med CG wash&gloss, og bilen blir veldig ren og blank,

Dog så er bilen ikke veldig glatt, så jeg skal vokse denne før vinteren. Her starter problemet :-)

Hva bør jeg gjøre.. har sett på Autoglym HD, evnt Svisswax Shield, både fordeler og ulemper, men heller nok mot Shield.

Leser meg litt "grønn" på hva man skal gjøre, både før og etter at voks er påført..

Holder det med å legge på voks etter en god vask, eller hva mener dere.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke er glatt, så kanskje du skulle prøvd Iron-x/Korrosol eller lignende. Prøv på lakken glatt og fin, men bortsett fra det kan du trygt legge et lag voks etter vask.

Både Shield og HD er veldig gode, selv on jeg mener at Shield er mye kjekkere å jobbe med, alti alt er uansett begge veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...