Gå til innhold

Isolering å kledning innvendig garasje


Goer

Recommended Posts

Jeg var i samme situasjon som deg med forskalings-blokker som ikke er verken pene eller greie innvendig :( .

Jeg valgte rett og slett bord uten not og fjær dvs uhøvlede (22mm tykke) bord stående :huh: .

Jeg har 3m under taket.

Skal males med utvendig nesten hvit oljemaling når jeg er helt ferdig :) .

Sparte igjen ca 6 cm langs gulv og tak ( feie/støvsuge helt inn samt kabler til lys osv langs taket).

Dette tåler vann fra HT om jeg ønsker vask inne og jeg kan henge neste hva som helst i det, billigste løsning var det også selv om det ikke var avgjørende.

Gips eller lign har jeg hatt i tidligere garasje så det var ikke aktuelt, pent men tåler nesten ingenting :blink: .

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo montere OSB-platene horisontalt også. Hvis du skal lekte ut med 48 så følger du bare cc60. Da kan du fint skjøte platene liggende oppover uten å bekymre deg så mye om de er endepløyd eller ikke. Husk å montere forbandt så får du en solid konstruksjon.

Hilsen tømrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt osb plater og malt dette. Ikke ble det spesielt pent, men praktisk å henge opp saker og ting. Snakket med en som har mye kontakt med byggforsk og ble fortalt at platene er også meget diffusjonstette. Jeg angrer noe på dette valget og ville ikke gjort det igjen. Min bror valgte 22mm kryssfiner der det skulle henges tunge ting og 12mm ellers. Dette er malt og ble kjempestrøkent. Hvis du sjekker byggform.no så tror jeg du finner flere typer som kan egne seg. Litt dyrere dette, men det er du som vet hvilke kriterier du vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett litt på osb plater men finner ikke noen som har dei over 2,40.

Å dei kan ikke skjøtes på høyden

Jeg skjøtet gipsplatene mine i høyden,la en tynn trefjøl på baksiden,halve på hver gipsplate og skrudde fast fra framsiden.

NAD - Nanolex Approved Detailer

 

 

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Har selv brukt osb plater og malt dette. Ikke ble det spesielt pent, men praktisk å henge opp saker og ting. Snakket med en som har mye kontakt med byggforsk og ble fortalt at platene er også meget diffusjonstette. Jeg angrer noe på dette valget og ville ikke gjort det igjen. Min bror valgte 22mm kryssfiner der det skulle henges tunge ting og 12mm ellers. Dette er malt og ble kjempestrøkent. Hvis du sjekker byggform.no så tror jeg du finner flere typer som kan egne seg. Litt dyrere dette, men det er du som vet hvilke kriterier du vektlegger.

Ferdigmalte plater du snakker om? Lurer på samme greiene, og skal inn med isolasjon og mellom gips og de ferdigmalte platene. Er ikke dette å anbefale sier du? Sorry O.T!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigmalte plater du snakker om? Lurer på samme greiene, og skal inn med isolasjon og mellom gips og de ferdigmalte platene. Er ikke dette å anbefale sier du? Sorry O.T!

Jeg mener osb plater som ser ut som er store trefliser presset sammen med med en ? limtype. Ser ut som de er klarlakkert. Jeg har malt dette hvitt som gir en grei finish. Sammenligner dette opp i mot kryssfiner som også males som blir mye finere etter min smak. Skulle jeg gjort valget igjen så hadde det blitt dyrere finerplater i stedet for mine horsontalt monterte osb.

Tenker du på MDF smartpanel plater utenpå gips med isolasjon i mellom? Hvis tilfelle så har MDF dårligere egenskaper mtp fuktighet og henge opp ting sammenlignet med alternativer nevnt tidligere i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte på ferdigmalte plater :) hva er osb plater? Kan det være en idé å heller bruke Fibo trespo plater som er ment for bad?

Hvis du har plast bak gipsen, legger et isolasjonsjikt (sikkert 5 cm) og baderomsplater til slutt så får du to damp/diffusjon -sperrer. Det er ikke heldig med tanke på kondens som ikke lett kan "pustes" ut. Hvis ikke du har plast bak gipsen så går det sikkert bra. Vet ikke hvordan fibotrespoplaten er med tanke på å henge opp ting, men jeg vil anta at de er stein harde og kanskje skales lett. Hvis du googler "OSB plate" så finner du ut hvordan de ser ut. Sjekk byggform.no - disse er store på kryssfinerplater. Slike malt med f.eks våtromsmaling er pent å se på og praktisk, men det er min smak. En viktig vurdering er nok bruken av garasjen din og hvordan løsninger du et ute etter. Selv har jeg problem med å få ventilert ut fuktighet i perioder. Åpent vindu, varmekabler og ventilen i veggen er ikke nok på de verste dager, dette har gjort at noe men lite maling har flasset siden jeg brukte feil maling på dårlig heft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte på ferdigmalte plater :) hva er osb plater? Kan det være en idé å heller bruke Fibo trespo plater som er ment for bad?

OSB plater er de platene de ofte bruker når de bygger seg inne med ifm fasade jobber osv i byene.

De er prisgunstige og tåler en del vann men det er slett ikke pent :blink: .

Fibo tresbo plater i garasjen vil bli veldig pent ja :) men husk gode spikerslag bak da det er begrenset hva du kan henge i dem (mener de er 11mm tykke)

Hullene/merkene du lager i dem er heller ikke lette å gjøre noe med om du flytter/endrer på noe :( .

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir osb plater på me. Fikk bestilt dei på 264 å da går d bra med tanke på høyden.

Naturlig vis bestillinngs vare så det tar sinn tid. Men satser på at jeg blir ferdig før vinteren kommer.

Takk for gode tips å råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...