Gå til innhold

Test: Våtslip med Rupes Duetto.


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Test: Våtslip med Rupes Duetto. 
 
 
IMG_1325_1920x901.jpg
 
 
 
For en stund siden kjøpte jeg inn en Duetto hovedsaklig fordi jeg ville ha en maskin som var fin å slipe med. Fikk etterhvert tak i en luke på jobben som er fin å teste på. Denne luken stammer fra en ganske ny Volvo FH. Har ingen erfaring med denne lakken, men utifra tilstanden og mtp. hvordan de fleste lastebiler blir vasket så tippet jeg på at dette var en ganske hard lakk. 
 
Planen var å slipe struktur på bilen min en gang når tiden strekker til (dette er veldig mye jobb). Nå i første omgang så er fokuset i denne testen på selve slipingen og Rupes sin maskin som går under navnet Duetto sammen med medfølgene produkter og puter. Rett og slett en test av det som følger med i kitet. 
 
Jeg har jo fått testet maskinen og produktene litt den tiden jeg har hatt den og må si at jeg synes at maskinen, produkter og puter fra Rupes er meget god å bruke. 
 
På hardere lakktyper og større utfordringer med dypere riper kommer man ikke uten om roterende maskin. Dette har jeg erfart bla. på V70 som jeg tok for en tid tilbake og  det vil også vises her i testen, men du fåt tatt overaskende mye med kun denne maskinen og medfølgene produkter + puter. 
 
 
Luken (testpanelet) jeg har fått tak i var faktsik ganske ren så jeg startet med å tørke over den med QD og MF. Deretter fant jeg frem VP Citrus glue & tar og en plastskrape fra BN for å få bort limet etter emblemet som hadde stått på. 
For de som ikke vet det så står 540 for 540 hk. Noe som faktisk er et ganske vanlig tall i dagens lastebiler. 
 
IMG_1064_1920x1280.jpg
 
IMG_1069_1920x1280.jpg
 
IMG_1070_1920x1280.jpg
 

 

 

Her kan du se at produktet også er effektivt mot asfalt (det ligger jo i navnet).
 
IMG_1071_1920x1280.jpg
 
 
 

 

Var litt hard så det ble litt merker etter dette. Hadde dette hvert på en bil eller på en del som skulle brukes så hadde jeg hatt litt mer tålmodighet og hvert litt mer forsiktig. I denne testen gjorde det ikke noe at det ble litt riper. Større utfordring for Duetto. 
 
IMG_1072_1920x1280.jpg
 
IMG_1073_1920x1280.jpg
 
IMG_1074_1920x1280.jpg
 
 

 

 

Før testen begynner for fult legger jeg ved noen flere bilder som viser tilstanden. 
 
IMG_1066_1920x1280.jpg
 
IMG_1067_1920x1280.jpg
 
IMG_1068_1920x1280.jpg
 

 

 

 

De to siste her viser strukturen i lakken. Ikke så mye, men litt er det alltid. 
 
IMG_1078_1920x1280.jpg

IMG_1079_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

Tok også noen lakkmålinger. Stort sett lå tykkelsen rundt verdiene som vises på bildene nedenfor. 
 
IMG_1083_1920x1280.jpg
 
 
IMG_1084_1920x1280.jpg
 
 

 

 
Før jeg startet slipingen ville jeg se hva blå/blå på Duetto kunne klare å fjerne på denne lakken. Derfor kommer det enda et tilstandsbilde.
 
IMG_1089_1920x1280.jpg
 

 

 

 

Som jeg gjettet så er denne lakken ganske hard. Blå/blå fra Rupes er et meget godt produkt som tar mye og samtidig avslutter ganske bra (men ikke prikkfritt). På så hard lakk som dette får man ikke bort alt, men i mange tilfeller kan dette være nok iforhold til forventningene da dype riper som dette er ganske krevende å få bort. 
 
IMG_1090_1920x1280.jpg
 
IMG_1091_1920x1280.jpg
 
IMG_1092_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

 
Så var det tid for våtslip. Her brukte jeg den groveste puten som fulgte med som er P2000. 
 
IMG_1096_1920x1280.jpg
 

 

 

 

Dette etterlot noen kjørespor. 
IMG_1097_1920x1280.jpg
 

 

 

 

Gikk over en gang til i annet mønster, men endte opp med å få kjørespor andre veien. Dette gjør egentlig ikke noe da det vil fjernes med polering etterpå. Derfor lot jeg det være. 
IMG_1098_1920x1280.jpg
 

 

 

 

 
Kjørte Wipedown og så at denne lakken ikke var noe glad i så sterke produkter. Derfor fant jeg heller frem flasken med MG #34 som ble brukt isteden. 
 
IMG_1100_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

 

Etter wipedown var panelet blankt, men det var endel riper igjen fra slipingen som Duetto og blå/blå ikke klarte å få bort. 
 
IMG_1103_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

 

Jeg fant frem Flex PE 14-2-150 Roterende, S3G og blå spot fra Scholl.
 
IMG_1104_1920x1280.jpg
 
 

 

 

Kjørte denne komboen på et lite hjørne og endte opp med et mye bedre resultat. Det som ser ut som et matt felt er speilbilde av lampen som er ute av fokus.
 
IMG_1105_1920x1280.jpg
 
 

 

Det ser ut som at man bør ha en roterende tilgjengelig ved sliping av hard lakk. 
 

 

 

 
Valgte å slipe litt til Denne gangen valgte jeg et felt midt på pga. 2 små bulker som det er fort gjort å slipe igjenom på. Maskerte ved bulkene slik at jeg ikke skulle slipe over slik at jeg skulle holde meg på innsiden av bulkene. På bildet under kan du se litt av det som jeg har slipet tidligere og ikke fått korrigert vekk skikkelig. 
 
IMG_1328_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

Hver gang jeg ser for meg et felt som jeg skal jobbe på så blir det større når jeg er igang. Planen var å slipe innenfor tapen, men endete som vanlig opp med å slipe inntil tapen. 
Som jeg har erfart tidligere så er det ikke så lurt å slipe inntil tape da du risikerer at denne linjen synes når du er ferdig. Dette har skjedd på den svarte døren min og det er litt jobb å få denne stripen bort igjen. Dette er mao. ikke å anbefale. 
 
Her har jeg slipet over 4-5 ganger med P2000 i kortere perioder enn tidligere og tørket + wipet for å få bort rester. Det ser ut som at dette hjelper iforhold til kjøresporene. Noe som er ganske logisk. Tror det er lurt å avslutte før det hvite skummet kommer frem. 
 
IMG_1331_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

Deretter slipet jeg over 2 ganger (wipe imellom) med P3000. Vet ikke om dette er nødvendig på denne lakken som er så hard, men valgte likevel å gjøre det da det blir mindre å korrigere bort etterpå. Tok bort tapen før jeg tok bildene. 
 
IMG_1332_1920x1280.jpg
 
 
IMG_1333_1920x1280.jpg
 
 
IMG_1334_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

Her ser du at jeg har hvert inntil tapen. 
 
IMG_1335_1920x1280.jpg
 
 

 

 

 

Siden dette er hard lakk så lot jeg Duetto ligge og valgte å se hvordan Rupes puter og produkter fungerer på roterende. Det ser ut til å fungere meget godt. Under ligger det bilder etter blå/blå på roterende. Pga. de grove porene i den blå puten så er dette en av de bedre grovkomboene jeg har kjørt på roterende da dette bidro med at puten ikke "bet seg fast" og drar maskinen av gårde. 
 
På det første bildet her ser du litt riper rundt refleksjonen av lampen pga. jeg ikke har jobbet så mye på det området. 
 
IMG_1336_1446x1280.jpg
 

 

 

 

 

Etter blå/blå ble det meget blankt og jeg kunne ikke se noen kjørespor. Litt riper kan det hende at det ble så det er lurt å kjøre over med en mildere kombo for å være på den sikkre siden.  Blankt ble det ihvertfall.
 
IMG_1337_1920x1280.jpg
 
IMG_1338_1920x1280.jpg
 

 

 

 

 

Tok noen bilder med LED lampen i forskjellige vinkler etter jeg hadde inspisert området. 
 
IMG_1340_1920x1280.jpg
 
IMG_1341_1920x1280.jpg
 
IMG_1342_1920x1280.jpg
 

 

 

 

 

Kjørte som sagt over med gul/gul før jeg sa meg ferdig. 
 
IMG_1343_1920x1280.jpg
 
IMG_1344_1920x1280.jpg
 
IMG_1347_1920x1280.jpg
 

 

 

 

 

 

Ved å se etter så kan det se ut som at det er mindre struktur der jeg har slipet selv om jeg ikke har gått så grovt til verks. Vanskelig å få dette på bilder, men jeg ga det et forsøk. 
 
IMG_1348_1920x1280.jpg
 
 
 

 

 

 

 

Bildet over lyver litt pga. fokus så jeg tok et bilde der jeg hadde slipet med fokus på strukturen. Det er fortsatt mye struktur, men mye bedre enn det var. Holder man på lenge nok eller bruker grovere pute så er det absolutt mulig å på helt slett lakk.
 
IMG_1350_1920x1280.jpg
 
 

Jeg tok noen målinger under veis og det ser ikke ut som at P2000 tar mye av tykkelsen på lakken.
 
 

 

 

 
Vil påstå at man kan utrette mye med kun Duettokittet. Meget god maskin med meget gode produkter, puter og MF som følger med i en flott bag. Maskinen har en fin størrelse og vekt slik at den er behagelig å jobbe med. Den rister også veldig lite for å være en DA maskin. 
 Som jeg sier tidligere her  så bør man ha en roterende hvis man skal slipe på hard lakk.
Jeg trives best med roterende så jeg nøler ikke med å legge fra meg DA når jeg føler at roterende gir et bedre resultat på lakken jeg jobber på. 
 
Duetto er perfekt for nybegynneren, men det er heller ikke noe iveien med å begynne rett på roterende. Selv startet jeg med roterende og kjøpte DA senere. Roterende har blitt brukt mer enn DA, men det har også hvert noen ganger som DA har passet bedre (lakk som ikke liker varme). 
 
 
 
 
Det var alt for denne gangen. Kommer nok til å jobbe og teste litt mer på denne delen, men avslutter denne testen her for denne gangen slik at det ikke blir for lang tråd. 
Kommer til å legge ut bilder og tekst i denne tråden etterhvert som jeg holder på i senere tid.

 


 

Oversikt over andre tester i denne tråden:

 

 

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesting :)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk gjennomført test! Her har du fått med alt :)

Flott at noen tar seg tid til å teste maskiner slik at andre får lest litt om hvordan de fungerer, her som slipemaskin.

Kan rupes lhr15 brukes til våtsliping som duetto?

Cred avgitt !

- Kenneth Melheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Flott test!

Ser frem til å kunne gjøre slikt når Rupes får ut fingeren og sender meg slipetilbehøret de ikke klarte å pakke ned i Duetto pakken min. De har bare brukt et halvt år så jeg kan ikke klage..

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Fantastisk gjennomført test! Her har du fått med alt :)

Flott at noen tar seg tid til å teste maskiner slik at andre får lest litt om hvordan de fungerer, her som slipemaskin.

Kan rupes lhr15 brukes til våtsliping som duetto?

Cred avgitt !

Du kan med faren er mye større for å få "pigtails" da den har lenger slag... og annen bakplate

Denne maskinen er helt genial. Det finnes ikke bedre "allround" maskin på markedet i dag. Den vil takle de aller fleste tilfeller av lakk på en eller annen måte.

Jeg kan jo legge til noen raske bilder av våtslip med denne maskinen jeg har gjort også.

Kjøpte den også mest for å slipe med da luftmaskinen min er utslitt. Men har blitt så glad i den at jeg har brukt den til både det ene og det andre prosjektet etterpå... 1-stegs jobber på nyere biler f.esk helt gull..

Rettet opp i noen "syre skader" på denne...

Denne er både slipt og polert med rupes duetto..

_MG_6895_zps4759ce3f.jpg

_MG_6897_zps6f83dfea.jpg

_MG_6896_zps38b16350.jpg

Våtslipt hele døra på E91n (men finner ikke ferdig bildet... må kanskje ta et nytt.)

Resten av bilen står for tur snart :)

_MG_7200_zps43c18adf.jpg

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Interesting :)

:)

Fantastisk gjennomført test! Her har du fått med alt :)

Flott at noen tar seg tid til å teste maskiner slik at andre får lest litt om hvordan de fungerer, her som slipemaskin.

Kan rupes lhr15 brukes til våtsliping som duetto?

Cred avgitt !

Takk. Synes det er greit å dele litt erfaring når jeg har litt tid til overs. Det er ikke så ofte jeg har tid nok til å ta en hel bil så da må jeg bruke DCN-lysten min til lage noen tester her hjemme i kjelleren. :)

Som andre har svart deg før jeg rakk det, så er det en fordel med mindre slag pga. lavere risiko for "grisehaler". Grisehalene er det mye jobb å få bort igjen så dette vil man unngå å få.

Egentlig så bør man ha enda kortere slag enn det Duetto har, men ifølge en jeg snakket litt med rundt dette før jeg kjøpte maskinen skulle det vist være noe med bevegelsen (annet enn slag) på Duetto som gjorde det mulig med 12 mm slag uten å få grisehaler. Om dette stemmer eller ei tør jeg ikke svare på, men jeg har ikke fått noen haler hittil.

Det som er anbefalt er 3-6 mm slag. DAS6-P har 8, Duetto har 12, LHR15 har 15 og 21 har 21. Skal du ha en med så kort slag som anbefales så må du nok ha en som går på luft.

Selv har jeg tilgang til luft så jeg vurderte Rupes sin på luft først, men av praktiske årsaker så valgte jeg Duetto på strøm og satset på at denne kunne brukes til å slipe med, noe som ser ut til å fungere utmerket.

Syns du legger litt lite innsats i dine guider...;p

Takk? :P

(Jeg aner en viss ironi her?) :fun:

Godt gjennomført!! ;)

Takk. :)

Flott test!

Ser frem til å kunne gjøre slikt når Rupes får ut fingeren og sender meg slipetilbehøret de ikke klarte å pakke ned i Duetto pakken min. De har bare brukt et halvt år så jeg kan ikke klage..

Takk.

Du kan med faren er mye større for å få "pigtails" da den har lenger slag... og annen bakplate

Denne maskinen er helt genial. Det finnes ikke bedre "allround" maskin på markedet i dag. Den vil takle de aller fleste tilfeller av lakk på en eller annen måte.

Jeg kan jo legge til noen raske bilder av våtslip med denne maskinen jeg har gjort også.

Kjøpte den også mest for å slipe med da luftmaskinen min er utslitt. Men har blitt så glad i den at jeg har brukt den til både det ene og det andre prosjektet etterpå... 1-stegs jobber på nyere biler f.esk helt gull..

Rettet opp i noen "syre skader" på denne...

Denne er både slipt og polert med rupes duetto..

*Bilde*

*Bilde*

*Bilde*

Våtslipt hele døra på E91n (men finner ikke ferdig bildet... må kanskje ta et nytt.)

Resten av bilen står for tur snart :)

Maskinen er meget god og jeg liker den bedre og bedre for hver gang. På de få jobbene jeg har hatt hittil har jeg måtte legge Duetto til siden til fordel for roterende (som jeg også skiver litt om i testen), men jeg har også hvert borti en lakktype der denne maskinen er overlegen sammenlignet med roterende.

Lakken jeg snakker om er den gamle 019 lakken. Denne har jeg testet mye forskjellig på og det er ingenting som slår Duetto med gul/gul når det gjelder denne lakken (av det jeg har testet til nå). Er ikke lenger i tvil om hvilken kombo jeg skal kjøre når jeg skal friske opp lakken på 940 igjen. :)

Interessante bilder og info du har lagt ut. Her kan det jo se ut som at Duetto også fungerer greit på hard lakktype, eller hva har du å si om saken? Mulig jeg hadde fått bedre resultat med Duetto selv hvis jeg hadde slipet i 2 steg slik som jeg gjorde mot slutten?

Flott test uten tvil, kjekt å lese igjennom! :) Eier for tiden ingen rupes maskiner, så tror den første ligger an til å bli en duetto, mange skryter av denne :)

Takk. Duetto er absolutt et godt valg (uten at jeg har testet de andre Rupes maskinene).

Utifra bilder så tror jeg at størrelsen på Duetto er en stor fordel iforhold til de større brødrene.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Øyvind G

Test av Duetto + blå/blå Rupes.

For å teste hva Duetto med blå/blå kan klare uten å slipe i forkant så lager jeg en liten test igjen. Jeg må si det er ganske imponerende hva man kan få til med denne DA maskinen med medfølgende produkter og utstyr. Jeg har tidligere trodd at denne ikke klarte seg så bra på hard lakk, men her tror jeg at jeg tok feil.

Jeg tapet opp et lite område der det var mye riper etter fjerning av emblem. Noen av ripene var ganske kraftige så her fikk Duetto en liten utfordring.

Tok noen bilder rett etter at tapen var plassert slik at man kan se utgangspunktet.

img15671280x853.jpg

img15691280x853.jpg

Jeg kjørte totalt over 3 ganger. Første gangen glemte jeg å kjøre opp hastigheten. På de 2 neste spredde jeg produktet på hastighet 1 og kjørte over med hastighet 6 og litt press. Førte maskinen sakte for å få opp litt varme.

Etter dette så det slik ut.

img15741280x853.jpg

img15841280x853.jpg

Jeg klarer ikke se at det har blitt noe ugang i lakket etter dette, men for sikkerhets skyld kan det være lurt å kjøre over med gul/gul i etterkant.

Dermed kan jeg si at på de fleste lakktyper klarer man seg fint med det som er i Rupes Duetto kitet.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger testene dine, alltid nøye gjennomført og godt forklart.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våtslipte selv litt med Duetto i går,

Audi A6. hard lakk. våtslipte 2000 så 3000 måtte to runder med blå+blå før eg var helt fornøyd.

har desverre ingen bilder av dette _(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Flott test, Duetto virker som en veldig alsidig maskin.

Takk. Ja den er veldig allsidig og den har en hendig størrelse. :)

Denne testen har eg ikke fått med meg! meget bra test! og kjekt med oppdateringer etter vert :)

Cred!

Følger du ikke med eller? :P

Takk for det. :)

Digger testene dine, alltid nøye gjennomført og godt forklart.

Takk.

Duetto<3

:fun:

våtslipte selv litt med Duetto i går,

Audi A6. hard lakk. våtslipte 2000 så 3000 måtte to runder med blå+blå før eg var helt fornøyd.

har desverre ingen bilder av dette _(

Prøvde du med blå/blå uten å slipe først eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde ikke bare blå/blå først nei, ble for ivrig når eg fikk en god mulighet til å teste våtslip med maskinen :D

men etter en runde med blå/blå kunne eg se litt "grisehaler" igjenn etter slipingen etter to runder var de helt vekke :)

kommer nok til å våtslipe eget panser om eg kjenner meg selv rett (A) skal få tatt litt bilder da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

DAS6-P + Rupes blå/blå.



img15891280x641.jpg


Lager en liten test som viser hvordan DAS6-P fungerer sammen med Rupes pute og produkt. Dette er en fin maskin for de som vil få ned prislappen litt. Dette er en meget sterk DA maskin som har vært populær i lang tid her på DCN. Selv om prisen er lav så er maskinen av god kvalitet og gjør en utmerket jobb.

Jeg prøvde å kjøre på samme måte som jeg gjorde med Duetto over her. Totalt 3 ganger der 2 av rundene ble kjørt med maskinen sin vekt og 1 med litt press.

DAS6-P er en sterkere maskin så her spredde jeg med trinn 1 og jobbet på trinn 4.

Brukte ingen tape denne gangen så det blir ingen 50/50 bilder. Testområdet er rett ved siden av der jeg testet Duetto.
Utgangspunktet så slik ut.



img15861280x853.jpg


img15871280x853.jpg


Etter å ha kjørt 3 runder så det slik ut.

img15901280x853.jpg

Jeg kan ikke se noe forskjell på resultatet som de 2 maskinene gir. Det som skiller maskinene er at Duetto rister mindre og er derfor mer behagelig og stabil å jobbe med. DAS6-P har en sterkere motor, men har kortere slag enn det Duetto har.

Vil du få ned prislappen ved innkjøp av maskin, produkter og puter så er DAS6-P sammen med Rupes puter og produkter en meget god kombo. Uten våtslipputene, MF, forkle, bag og 1 stk mindre av hver pute kommer dette på ca. 2000kr som er ca. halvparten av prisen på Duetto kitet.

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Bra test[emoji106] er det en grunn til at du valgte å kjøre på 6 med Duetten og 4 med das6-P? Jeg har lupus sin maskin tilsvarer jo das6-P) og t jeg må trene litt mer for å få til dette.. Hvordan kjørte du de rundene? Sakte, elle medium bevegelser?

Årsaken skrev jeg, men det var kanskje ikke så lett å skjønne hva jeg mente?

DAS6-P har en større motor enn Duetto og går dermed fortere på de forskjellige trinnene. Derfor valgte jeg å kjøre på hastighet 4 isteden for 6 da jeg følte det var riktig hastighet å kjøre på.

Det wsiste spørsmålet er vanskelig å svare på da ,man kan ha forskjellig mening/oppfatning om hvor fort f.eks medium er. Jeg kjørte ganske sakte slik at jeg fikk opp temperaturen litt. Dette er litt forskjellig etter hvilken lakktype man jobber på så ikke ta dette som en fasit. Jobber du med en hard lakk slik som denne så kan du prøve å kjøre på denne måten.

Håper dette var mer forståelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...