Gå til innhold

Hvilken maskin ville du kjøpt i dag?


KingPro

Recommended Posts

Artig forum. Jeg har lest mye, og kjøp endel utstyr og midler til vasking og rens av bil, men ventet litt med å kjøpe maskin, da det hele virket litt uoversiktelig for meg.

Har lest mye og til slutt bestemt meg for å gå for en Rupes 21. Men den virker litt stor til å ta små detaljer så jeg lurer på å bare kjøpe en Rupes 75 i tillegg. Det er nok å ta litt hardt i for en nybegynner, men jeg tenker det er like greit å bare kjøpe det jeg trenger med en gang, og med god kvalitet. Jeg skal ikke si at prisen ikke spiller noen rolle, men jeg er villig til å betale litt ekstra for noe som er greit å jobbe med.

Kommer jeg til å klare meg med Rupes 21, og bør jeg vente med å kjøpe 75, eller bør jeg gå for en mellomting som 12/15? Vil jeg klare å korrigere lakken på mine biler, bla annet en sølvfarget W211 Mercedes som er sliten i lakken, eller trenger jeg andre maskiner. Jeg kommer ikke til å gå tom for biler å polere med det første, så vil ha noen som fungerer bra.

I tillegg lurer jeg på hvilke poleringspads jeg trenger. Det følger jo med noen i kitene, men det ser ut som om det er anbefalt å ha endel flere, og i tillegg ser det ut for at jeg trenger noen MF pads for grovkorrigering? Jeg skjønner meg ikke helt på MF pads størrelsene heller, virker som de er litt for liten til maskinen, er redd for å gjøre feil. De ser ut som de er utsolgt for MF pads i enkelte størrelser i de fleste nettbutikkene.

Spørsmålet er altså: hvilken maskin(er) og pads kombinasjon og ikke minst hvor mange av hver pad anbefaler DU dersom du har et budsjett på mellom 5 000-15 000 og du skulle kjøpt din første maskin(er) i dag? Tar gjerne imot alternative forslag.

Endret av KingPro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rupes duetto uten tvil:-)

Så kjøper du 21 og mini ettervert men da har du en konge alrounder som start maskin og som du har bruk for hele tiden selv når de andre evt kommer i stallen:-)

Begynd og lek deg med det som følger med det baller uansett på seg fort.

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min Rupes 15 med washer mod og MF pads. Korrigerer akkurat så mye jeg ønsker og kommer til de fleste steder. Det jeg ikke får tatt med maskin kan jeg ta for hånd. Du blir ikke noe flinkere med maskin fordi du har alle modellene. Begynn med en av gangen og vurder behovet etterhvert. Jeg har korrigert alt fra Lotus Elise til kassebiler med min.

Jeg synes du gjør lurt i å kjøpe en skikkelig god maskin med en gang.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meget fornøyd med min Rupes 15. Korrigering går fint på knallhard VW og Audi lakk med Menzerna FG400. Går sikkert fortere med roterende uten at jeg har noen erfaring med denne typen maskiner. Skal du bare ha en maskin så er en Rupes DA en bankers :)

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kun hatt en maskin til å ta egen bil, hadde jeg kjøpt duetto.

Hvis det blir snakk om en bil i ny og ne, hadde jeg tatt 21 + en ekstra bakplate for 15, samt rupes mini.

Bruker 15 og mini selv og er meget godt fornøyd, men i ettertid så kunne jeg godt tenkt meg 21 for litt mer "omf" til tider.

Du bør som nevnt over ha godt med pads, minst 4-5 av hver + en god del gode mf kluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har duette og jeg følte behovet for en liten spotpad maskin ala mini eller krauss med liten plate da jeg kjørte over min bil. Klarte meg greit, men det blir jo et luksusproblem med tanke på kostnaden for den lille maskinen bare fordi man ikke skal klare å trikse til den større maskinen i de aerodynamiske ujenhetene på bilen.

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meget fornøyd med min Rupes 15. Korrigering går fint på knallhard VW og Audi lakk med Menzerna FG400. Går sikkert fortere med roterende uten at jeg har noen erfaring med denne typen maskiner. Skal du bare ha en maskin så er en Rupes DA en bankers :)

Er virkelig vw så knallhard?

Jeg har fyrt opp medium kombo på Golf'er, uten at lakken virker veldig hard på meg (siste generasjon golf)

Hvit golf var hvertfall ikke noe hardere enn min sorte 2012Avensis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig vw så knallhard?

Jeg har fyrt opp medium kombo på Golf'er, uten at lakken virker veldig hard på meg (siste generasjon golf)

Hvit golf var hvertfall ikke noe hardere enn min sorte 2012Avensis..

Sharanen og Audien hos oss er like harde i lakken, veldig harde. Det er perleeffekt lakk med klarlakk på begge bilene.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt annet enn nyere vw, hvit og grå metallic, og de var ikke veldig hard.. Ikke hatt behov for mer enn en Das6 på de jeg tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...