Gå til innhold

Ren bil uten berøring?


ro9

Recommended Posts

Det har vært dårlig vær i en periode nå og jeg har ikke hatt tid til å vaske bilen skikkelig på en ukes tid (en evighet!). I går spylte jeg av bilen med høytrykk og SurfexHD 1:20 for få av det verste, men blei litt skuffet over hvor mye møkk som lå igjen på lakk og vinduer etterpå, sjekk bildene. Bør det ikke bli renere enn dette uten berøringsvask? Jeg syns Surfex fungerte mye bedre på bremsestøvet på felgene, faktisk like bra som en dedikert felgrens.

Det har vært perioder med sol og regn om hverandre i noen dager, og bilen har tørket i sola noen ganger når den har vært våt og møkket. Er det kanskje derfor det er vanskelig å spyle av, eller er det rett og slett ikke mulig å få bilen renere kun med høytrykk?

Jeg har ikke prøvd med sterkere lut enn Surfex 1:20, er det for svakt?

post-8707-0-06129500-1408599680_thumb.jp

post-8707-0-21569500-1408599731_thumb.jp

Endret av ro9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg sier til de fleste "å vaske kvit bil er vanskligere enn de fleste andre farger"

og det er at du vil se skiten så mye bedre etter vask.

Men prøv prickbort, evt bare gjør det skikkeligt med berøringsvask?

Bilen blir lettere rein om den har beskyttelse i form av voks\forsegling, samme gjelder vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det er jo som etter børstefri maskinvask.En må ha lett berøring av lakken for å få det helt rent, enda det er veldig mange effektive avfetninger som kan bli brukt i sånne maskiner.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært perioder med sol og regn om hverandre i noen dager, og bilen har tørket i sola noen ganger når den har vært våt og møkket. Er det kanskje derfor det er vanskelig å spyle av, eller er det rett og slett ikke mulig å få bilen renere kun med høytrykk?

På nyvokset bil er det mulig å få den tilnærmet ren med kun surfex og spyling, men med sol og regn om hverandre flere ganger er det kun berøring som gjelder, spesielt hvis det er 1 mnd eller 2 siden bilen ble vokset. Ved bruk av kaldavfetting vil du også uansett få en hvit hinne som må vaskes bort mekanisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet prickbort uten hell. Den skal jo være sterkere, men den er vel best mot olje og asfalt og sånt, den fungerte dårlig mot vanlig soltørka sølevann :)

Berøringsvask er nok den eneste måten å få den helt ren på ja. Jeg trodde bare at surfex ville ta mer enn den gjorde, men det er nok som nevnt regn og sol om hverandre over tid som gjør at det sitter godt.

Jeg syns surfex fungerte veldig bra på felgene, er det egentlig nødvendig med egen felgrens for å ta bremsestøv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Min favoritt er prickbort i noen minutter, etterfulgt av 1:1 surfex og valet pro citrus prewash i skumlanse opp mot max styrke, og god dose 160bar høytrykkspyling..... har aldri sviktet meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er prickbort i noen minutter, etterfulgt av 1:1 surfex og valet pro citrus prewash i skumlanse opp mot max styrke, og god dose 160bar høytrykkspyling..... har aldri sviktet meg :-)

Men med 1:1 surfex så svekker du vel LSP unødvendigt mye?

Men uansett, etter å ha begynt å vaske hvit bil så ser du at det trengs berøringsvask, svart bil så ser du ikkje skit like lett etterpå.

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns surfex fungerte veldig bra på felgene, er det egentlig nødvendig med egen felgrens for å ta bremsestøv?

Spørs helt det.

Tok noen 1 mnd gamle felger som ikke var vasket idag. Der brukte jeg først ironx som blødde noe helt forjævlig. Spylte av med ht så var det som nye uten noe annet.

Tok 20" mine etterpå som blir vaska 3x eller mer i uka i dag med 1:3 surfex. Fremdeles skitne og surfexen tok ikke det. Da måtte jeg fram med p21s heller.

Er felgene jævlige.. Så er korrosol/ironx helt nødvendig og også en god felgrens. Ikke mye surfexen tar vekk når de ikke er vaska på noen år, men med korrosol og felgrens så kan de bli som nye med litt jobb:)

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det bare litt støv som kun har sittet på noen dager, så da er det kanskje ikke så vanskelig å få bort med surfex :) Er nok verre med gammel inngrodd bremsestøv og møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg en bedre opplevelse med berøringsfri vask. Denne gangen blei bilen gullende ren! Studerte hele bilen nøye etter den hadde lufttørket, dro fingeren over lakken, men ikke antydning til at det sitter igjen noe form for skitt eller grå film.

Det er tre dager siden jeg vasket grundig med berøring. Været har vært veldig fint så nå var bilen bare veldig støvete med noen få asfaltprikker. Sprayet litt prickbort over asfaltprikkene og la surfex på resten av bilen, felgene også. Spylte av kun med hageslange med sånn justerbar tut for å spre strålen.

Jeg vil si at den nesten ikke kunne blitt noe renere med berøring nå, unntatt noen få steder som insektene i front og noen få felter på felgene som ikke er helt hundre. Ellers er jeg ganske sikker på at det hadde vært helt trygt å tørke bilen med håndkle. Jeg vet det er fy-fy å tørke med håndkle uten berøringsvask først, men den blei faktisk så ren et jeg ikke hadde hatt noen bekymringer med å gjøre det nå.

Sist hadde jo bilen tørket i sola etter noen regnskyll, det var en helt annen verden, helt umulig å få ren. Nå er jeg ikke lenger skuffet over surfex, men imponert. Nå var det ikke verre enn litt støv, men likevel..

Så nå har jeg ihvertfall lært et par ting. Surfex og spyling kan være bra nok hvis ikke man har tid til hele vaskeballetten, men da bør helst ikke møkka ha soltørket tre ganger siden sist vask ;)

Edit: Blander surfex ca 1:20

Endret av ro9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...