Gå til innhold

Klarlakk som flakker av


AppelsinSkall

Recommended Posts

AppelsinSkall

Hallo,

Er noen i familien som har en rød BMW 1-serie. De har pleid å sette bort denne til en vernet bedrift for polering, som gjør en god jobb men det er selvsagt kun polering og ikke noe korrigering.

La merke til at det var en flekk på framfangeren i sommer, og gikk nærmere for å kikke. Så at det var en flekk på størrelse med en 20-kroning som manglet klarlakk, og området rundt var klarlakken løs.

Om dette kommer av varme ved polering eller noe annet er ikke godt å si, men jeg lurer på om dette er mulig å rett opp i selv?

Jeg så for meg å bruke neglen eller lignende å ta vekk klarlakken som er løs, pusse med 2000 (eller noe sånnt) papir for å få ned kantene på klarlakken, polere over for at rødfargen skal være fresh, og lakke over med en sprayboks med klarlakk.

Vil dette bli bra? Vil det hefte?

Bør jeg gjøre det på annen måte, eller bør jeg gi f i hele jobben?

Tusen takk for all god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarlakken vil nok ikke hefte om det er polish på.

Du kan gjerne polere men du må nok vaske med tynner eller annet for at det skal hefte.

Fikk tyn av lakkmannen min pga alt det poleringsdriten på min som ingenting hefta på (var bare qd på min)

I tillegg er jeg usikker på hvor bra det blir, om du faktisk får klarlakken til å flyte fint i ett med den gamle klarlakken i overgangene, og du må nok vannslipe en del for at det i det hele tatt skal bli i nærheten av bra.

Du kan jo gjøre et forsøk for all del, og så levere den til lakkering hvis ikke.

Klarlakken må hvertfall få herde godt (1uke minst) før du begynner å tenke på å vannslipe (kan godt være det går før men jeg ville ikke prøvd før)

Det blir ikke dyrere å lakke det proft etterpå men du slipper alt arbeidet ved å prøve :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AppelsinSkall

Hehe.. Ja dere har veldig gode poeng, begge to!

Det jeg er mest redd for, er at man vil se "skjøten" på klarlakken, eller at det rett og slett ikke blir pent.

Hva tror dere er den beste fremgangsmåten?

Vil det være bedre å bare matte ned alt med 1000-1500 papir, og legge klarlakk oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig å få dette brukbart igjen, men det sikreste er å få det gjort det av noen kyndige.

Jeg har brukt med hell denne : http://www.spraymax.com/index.php?id=364&L=1 på noe lignende.

Er en stund siden, men mener jeg pusset kanter og rundt forsiktig med 2000/2500, vasket med sillicon fjerner, lakkert med spraymax sin 2K klarlakk og brukte blenderen jeg linket til, veldig lett i overgang mellom gammel og ny klarlakk rett etter klarlakken er lagt.

Resultatet ble bra og veldig vanskelig å se noen overgang etter polering. (Polering etter herding er ferdig)

Produktene ble kjøpt hos en lokal lakk leverandør.

Når det er sagt så er jeg langt ifra kyndig og dette ble utført på en bil der sluttresultatet var mindre viktig, som et lite prøveprosjekt (gammel tidligere egen bil)

Lakk er ikke enkelt, og det er klart fagfolk har utstyr og kunnskap som gjør dette til et sikrere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg forsøkte å fikse samme problem på min Astra, hvor klarlakken flasset på frontfangeren. Forsøkte på vannslipe forsiktig langs kanten av det avflassede området, men oppdaget ganske fort at baselakken var syltynn!

Dvs: jeg slipte gjennom baselakken der klarlakken manglet, og det gikk veldig fort, bare 3-4 bevegelser med 2500 papir var nok, så vær ytterst forsiktig om du prøver dette.

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...