Bjørgvin 4 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Hver vinter i Bergen er det snakk om å forby dieselbiler, eller øke avgifter/bompenger på disse. Er det noen som har tro på at det er gjennomførbart i praksis? Vurderer kjøp av ny bil. Diesel er det beste alternativet på den type bil det er snakk om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 15 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Du spør om "tro", så svaret blir min synsing. Jeg har ikke tro på at marginale klimavennlige ekstremytringer og tiltak vinner frem. Sagt annerledes; det er ikke politisk gjennomførbart i praksis. Det er så sært at avisene elsker å lage forsider om det. Det betyr ikke nødvendigvis at det blir en realitet. Inntil politiske nisjepartier med særinteresser får flertall, bør man leve som normalt og ikke la være å handle den bilen man har størst behov for. Kjøp diesel hvis det er beste alternativ på bilen du skal ha. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skydancer 162 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Enig med ØHN. Men på sikt (5-10 år) tror jeg det blir slutt på nybilsalg av Diesel, min å forby bruktbiler som allerede er lovlig kjøpt har jeg ikke tro på. Tror heller ikke på gebyr eller enda høyere avgift på diesel da det vil drepe næringslivet i og rundt store byer... Siter Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.Skydancer Detail Skydancer Detail på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 (endret) Tror ikke det blir slutt på dieselbil salg. Dieselbiler har helt klart en rekke fordeler som Bensinbiler ikke kan tilby pr i dag. Men at det vil bli en økning av bensinbilsalg igjen tror jeg. Vi kjøpte bevisst Bensin nå. F.eks min, 2.7 TDi 180 HK, brukte gjennomsnittlig 1 L på "mila" med 1.9 tonn hengende bakpå. Uten bemerkelsesverdige problemer. Bensinbiler skal slite med å kunne ha et like lavt forbruk. Men, en betaler jo en årlig avgift for å bruke Norske veier, og en betaler en rekke avgifter når man kjøper en ny bil. Så det er en veldig absurd forslag å komme med. Enhver person som kjøper ny bil, betaler også nok til Staten, så m.a.o et helt lovlig produkt. Endret 15 August, 2014 av StianMH Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 (endret) Jeg føyer meg i rekken av dem som har liten tro på at salg av dieselbiler vil opphøre. Som nevnt før meg her så har diesel en del fordeler som bensin sliter med- og vil slite med å matche i overskuelig fremtid. Det skjer dog mye spennende på den fronten også; Mazda jobber blant annet mot bensinmotorer med så høy kompresjon at tennplugger vil bli unødig. Det jeg derimot ville bekymret meg mer for er et eventuelt ekstra gebyr for å kjøre dieselbil i sentrumskjernen. I Bergen har det jo tidligere vintre vært innført tiltak for å begrense forurensing på kort tid (jfr. "Kan du la dieselbilen stå?") og det tror jeg kan skje igjen. Jeg merker meg også at de i London har gått drastisk til verks og avgiftsbelagt dieselbiler (Teknisk Ukeblad). Dette har det også vært vist interesse for i Bergen (Bergens Tidende). Når det er sagt må jeg si at jeg har liten tro på at det er dieselbilene alene som gjør at Bergen har et forurensingsproblem vinterstid. Jeg tror det i vel så stor grad skyldes mangel på landstrøm til båter/skip som ligger til i kai i sentrum og omegn. Det resulterer i at de må ligge å putre på tomgang for å genere egen strøm. Kort oppsummert, jeg kjører selv dieselbil til daglig og bekymrer meg ikke stort, men dette er en bil som er gammel og som det vil koste meg lite å eventuelt bytte ut. Dessuten kjører jeg lite i sentrum. Hadde situasjonen vært annerledes og jeg hadde hatt behov for å kunne kjøre i sentrum daglig, da hadde jeg nok tenkt meg om en ekstra gang før jeg eventuelt hadde kjøpt ny bil med dieselmotor. Det ble et lengre innlegg enn det som var meningen dette. Jeg ser at jeg kanskje formulerer meg noe forvirrende, men jeg håper poengene min kom greit frem. Endret 15 August, 2014 av Freebird Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 På samme måte som diesel gikk fra gull til gråstein, så kan dette også skje med bensin. Plutselig finner man et nytt stoff eller et problem forårsaket av bensin, da er diesel best igjen helt over natten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krister461 131 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Hver vinter i Bergen er det snakk om å forby dieselbiler, eller øke avgifter/bompenger på disse. Er det noen som har tro på at det er gjennomførbart i praksis? Vurderer kjøp av ny bil. Diesel er det beste alternativet på den type bil det er snakk om. Uten å vite for mye kontekst, har du vurdert elbil? Det kommer flere og flere gode alternativer, selv om ikke alle behov kan dekkes enda... ;-) Siter S&S - Honda Civic (sort 2006), S&S - Tesla Model S (sort 2014), S&S – VW E-Golf (Night Blue Metallic 2014) S&S - Tesla Model S (grønn 2014), S&S - Tesla Model S (blå 2017) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 15 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Nå er det jo like før fordelene (gratis kontingent, kollektivfeltkjøring, gratis ferge, etc) forsvinner. Så en elbil med EL47xxx på skiltet i dag, så det er under 2500 registreringer igjen før det skjer. Man har fremdeles det noe tvilsomme og høyst diskuterbare miljøaspektet å lene seg på, dog. Og nei, jeg tar ikke den diskusjonen. Tesla Model S og etterhvert Model X kan være nummer-en-biler så lenge man planlegger ferieturer etter ladestasjonene. Som hverdagsbiler fungerer de hvertfall mer enn bra nok for de aller fleste. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krister461 131 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Nå er det jo like før fordelene (gratis kontingent, kollektivfeltkjøring, gratis ferge, etc) forsvinner. Så en elbil med EL47xxx på skiltet i dag, så det er under 2500 registreringer igjen før det skjer. Man har fremdeles det noe tvilsomme og høyst diskuterbare miljøaspektet å lene seg på, dog. Og nei, jeg tar ikke den diskusjonen. Tesla Model S og etterhvert Model X kan være nummer-en-biler så lenge man planlegger ferieturer etter ladestasjonene. Som hverdagsbiler fungerer de hvertfall mer enn bra nok for de aller fleste. At fordelene forsvinner ved 50 000 biler er i beste fall en missforståelse. Ja, det stemmer at 50 000 elbiler ble nevnt i klimaforliket, men da som et absolutt minimum før man begynte å vurdere å fjerne fordelene. Det er i det store og hele tverrpolitisk enighet om å beholde de fleste elbilfordelene i lang tid enda, selvom det kanskje gjøres noen lokale tilpassinger her og der på kort sikt (en ferge man må betale for her eller et kollektivfelt man ikke kan bruke der). Og, skulle man i verste fall miste samtlige elbilfordeler så vil den viktigste alltid være der for de som alt har kjøpt elbil: Ingen avgifter ved kjøp og svært rimelig drivstoff i form av strøm. Når det gjelder miljøaspektet så er det langt i fra tvilsomt, og det råder stor enighet blant de aller fleste fagpersoner om at elbilsatsingen er viktig og riktig for miljøet. Det er viktig å huske at dette er en langsiktig satsing. Man kan lese mer om dette bl.a. her: http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3304-vi-vil-ikke-lykkes-uten-elbilen Jeg tar gjerne diskusjonen videre om noen ønsker, men da bør vi gjøre det i en annen tråd siden trådstarter ikke har nevnt elbil selv. Var ikke meningen å kuppe tråden, bare komme med et forslag utenfor boksen. Siter S&S - Honda Civic (sort 2006), S&S - Tesla Model S (sort 2014), S&S – VW E-Golf (Night Blue Metallic 2014) S&S - Tesla Model S (grønn 2014), S&S - Tesla Model S (blå 2017) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørgvin 4 Skrevet 15 August, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 (endret) Elbil er ikke vurdert nei.. Ønsker 4x4 grunnet mye bruk på fjellet om vinteren. Kommer vel en tesla snart, men blir nok dyr. Bilen jeg egentlig vil ha er en octavia/Scout 180hk tsi bensin. Men fruen vil en cx5 (blæææ...) Den gjør seg best med diesel kontra bensinmotoren de tilbyr. Kan jo og legge til at bilen ikke brukes til og fra jobb. Så den kjøres sånn sett ikke i noe rushtrafikk hvor et kollektivfelt er fordelaktig. Lite gjennom bompenger og. Endret 15 August, 2014 av Bjørgvin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer magne 665 Skrevet 15 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Se litt nærmere på hybrid hvis du er nervøs for diesel og evt restriksjoner som kan komme i forhold til det. Siden du er ute etter 4x4 kaster jeg forslaget med en lexus nx300h ut. Litt dyrere enn en cx5, men ikke avskrekkende mye. Like lavt forbruk som diesel, og like momentsterk fra bunn av. Personlig tviler jeg på at dieselbiler blir forbudt enkelte dager om vinteren, men at staten etterhvert finner en ny og egen avgift for diesel pga forurensing er jeg temmelig sikker på, muligens i drivstoffpris eller årsavgft. Som regel handler jo alle restriksjoner om at staten skal tjene penger og at det skal bli dyrere, så folk til slutt ikke har råd. Siter Toyota mr2 1995 mod BLÅ. + Lexus IS300h sølv. Min garasjetråd: http://www.detailersclub.no/forums/topic/25973-magnes-garasje-20-dr%C3%B8mmegarasjen/ Min logg: http://www.detailersclub.no/forums/topic/12454-magnes-logg/ Mine biler: https://www.detailersclub.no/forums/topic/9571-magnes-blå-mr2/ https://www.detailersclub.no/forums/topic/17643-magnes-lexus-is300h/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon O 779 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Nå er det jo like før fordelene (gratis kontingent, kollektivfeltkjøring, gratis ferge, etc) forsvinner. Så en elbil med EL47xxx på skiltet i dag, så det er under 2500 registreringer igjen før det skjer. Man har fremdeles det noe tvilsomme og høyst diskuterbare miljøaspektet å lene seg på, dog. Og nei, jeg tar ikke den diskusjonen. Tesla Model S og etterhvert Model X kan være nummer-en-biler så lenge man planlegger ferieturer etter ladestasjonene. Som hverdagsbiler fungerer de hvertfall mer enn bra nok for de aller fleste. Nå begynte vel elbiler på EL10000, så det er nå ennå en tid igjen før man har kommet opp i 50000stk på velene (EL60000). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Nå begynte vel elbiler på EL10000, så det er nå ennå en tid igjen før man har kommet opp i 50000stk på velene (EL60000). De første elbilene som blei registrert var EL også 4 siffer. Men rekkefølgen er ikke kronologisk på skiltene. Blir fortsatt levert ut nye Tesla på slutten av 20XXX i Drammen. Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon O 779 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Det er fordi at de regga som (el)moped(bil) Fås ennå det, Buddy og Reva for eksempel. 4 siffer, kun skilt bak, fritatt EU-kontroll osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DeejayTID 29 Skrevet 15 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 15 August, 2014 Det er fordi at de regga som (el)moped(bil) Fås ennå det, Buddy og Reva for eksempel. 4 siffer, kun skilt bak, fritatt EU-kontroll osv. Og ikke nok med det, de er en billig dødsfelle Kommer fra en som kjører en av verdens sikreste biler. (Kan trygt kjøre på elg, bli påkjørt fra alle mulige vinkler osv.) Siter Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krister461 131 Skrevet 16 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2014 Elbil er ikke vurdert nei.. Ønsker 4x4 grunnet mye bruk på fjellet om vinteren. Kommer vel en tesla snart, men blir nok dyr. Bilen jeg egentlig vil ha er en octavia/Scout 180hk tsi bensin. Men fruen vil en cx5 (blæææ...) Den gjør seg best med diesel kontra bensinmotoren de tilbyr. Kan jo og legge til at bilen ikke brukes til og fra jobb. Så den kjøres sånn sett ikke i noe rushtrafikk hvor et kollektivfelt er fordelaktig. Lite gjennom bompenger og. Ja, nei, da høres det ikke ut som om elbil er riktig for deg denne gangen. Det finnes ingen 4x4 alternativer i dag. Model X kommer om ca et år (og vil koste ørlite mer enn en Model S). Men, ESP og antispinn er mer effektivt på en elbil, samt at Model S kommer med luftfjærer som kan heves, så det er en svært god vinterbil ellers selv uten 4x4. Når det gjelder pris så blir fort en Tesla et par hundretusen dyrere enn bilene du nevner - avhengig av konfigurasjon. Har man enn viss årlig kjørelengde så spares dette riktignok inn igjen. Grovt regnet kan man si at en fossilbil bruker 10 kr per mil, mens en Tesla bruker 2 kr. Kjører man ca 25 000 i året så sparer man inn 200.000 på åtte år. Det er like lenge som Teslas garanti på batteri og motor (uavhengig av km). Da har man ikke regnet med potensielle ekstra besparelser ved lading på jobb og superladere, bompenger, parkering samt trolig enda dyrere bensin/diesel på sikt. I tillegg forventer man at en Tesla vil vare mye lenger enn 8 år, så regnestykket kan se enda bedre ut. Økt kjøreglede er vanskeligere å sette en pris på. Men som nevnt, uten kjøring til og fra jobb og med behov for 4x4 så er nok ikke elbil riktig valg denne gangen. Siter S&S - Honda Civic (sort 2006), S&S - Tesla Model S (sort 2014), S&S – VW E-Golf (Night Blue Metallic 2014) S&S - Tesla Model S (grønn 2014), S&S - Tesla Model S (blå 2017) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 16 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2014 Greit nok at Tesla har ESP og høydejustering, men i Norge er det ikke noe annet som gjelder på vinteren enn pigg og 4x4, hvis du er mye på fjellet etc. De som mener noe annet har ikke stått stille i de bratteste bakkene på fjellet slik jeg gjør hver jævla vinter når folk uten 4x4 ikke kommer opp brøytet hyttevei som er veldig bratt. Når du skal komme igang igjen så kan du bare glemme det med en Tesla. Men alle har forskjellig bruk av bil, bruker du den til jobb etc. så går det sikkert fint, akkurat som min BMW. Ingenting slår den følelsen å starte fra stillestående midt i en veldig bratt bakke og bare peise forbi alle som står fast (Får låne XC60 til fattern) Model X kommer til å selge mer enn Model S da det er en perfekt norgesbil, men hvis staten begynner å kødde det til med avgifter og tar bort godene så kjøper folk vanlige SUV istedenfor. Kjenner flere med Tesla og ALLE driter i miljøbiten, de kjøper pga. morrofaktor og bussfilkjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krister461 131 Skrevet 16 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2014 i Norge er det ikke noe annet som gjelder på vinteren enn pigg og 4x4, hvis du er mye på fjellet etc.Nå er det forskjell på fjell og fjell. Jeg er på "fjellet" (Geilo, Voss, Myrkdalen) flere ganger hver vinter, men har aldri savnet verken pigger eller 4x4 noe nevneverdig. Men der kjenner folk sine egne kjørevaner og preferanser best selv. Å påstå noe universalt blir bare tullete. Model X kommer til å selge mer enn Model S da det er en perfekt norgesbil, men hvis staten begynner å kødde det til med avgifter og tar bort godene så kjøper folk vanlige SUV istedenfor. Kjenner flere med Tesla og ALLE driter i miljøbiten, de kjøper pga. morrofaktor og bussfilkjøring.Som nevnt er det lite som tyder på at avgiftene blir endret på lang tid enda - og rimelig strøm har man til "evig tid". Undersøkelser viser vel at ca. 1/2 kjøper elbil hovedsaklig for å spare penger, mens 1/4 kjøper elbil for å spare miljøet. Sistnevnte finner jeg faktisk overaskende høyt. Men, når det gjelder miljøeffekten av elbiler så er den like god uavhengig om kjøperne bryr seg om den eller ikke. Siter S&S - Honda Civic (sort 2006), S&S - Tesla Model S (sort 2014), S&S – VW E-Golf (Night Blue Metallic 2014) S&S - Tesla Model S (grønn 2014), S&S - Tesla Model S (blå 2017) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 16 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2014 At fordelene forsvinner ved 50 000 biler er i beste fall en missforståelse. Ja, det stemmer at 50 000 elbiler ble nevnt i klimaforliket, men da som et absolutt minimum før man begynte å vurdere å fjerne fordelene. Det er i det store og hele tverrpolitisk enighet om å beholde de fleste elbilfordelene i lang tid enda, selvom det kanskje gjøres noen lokale tilpassinger her og der på kort sikt (en ferge man må betale for her eller et kollektivfelt man ikke kan bruke der). Og, skulle man i verste fall miste samtlige elbilfordeler så vil den viktigste alltid være der for de som alt har kjøpt elbil: Ingen avgifter ved kjøp og svært rimelig drivstoff i form av strøm. Når det gjelder miljøaspektet så er det langt i fra tvilsomt, og det råder stor enighet blant de aller fleste fagpersoner om at elbilsatsingen er viktig og riktig for miljøet. Det er viktig å huske at dette er en langsiktig satsing. Man kan lese mer om dette bl.a. her: http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3304-vi-vil-ikke-lykkes-uten-elbilen Jeg tar gjerne diskusjonen videre om noen ønsker, men da bør vi gjøre det i en annen tråd siden trådstarter ikke har nevnt elbil selv. Var ikke meningen å kuppe tråden, bare komme med et forslag utenfor boksen. Tja, hva skal man si. At det hersker stor enighet i bilbransjen at elbil er det beste/riktige ift miljø er vel nesten tullprat. Det hersker stor enighet i elbilmiljøet at det er det beste alternativet. Eksempel; I 10år har det haglet beskyldninger mot hybriden, og da spes prius siden denne har vært mest utbredt, at batteriene er store,dyre og forurenser eksepsjonelt mye i produksjon; så mye at fordelene omtrent er borte. Disse beskyldningene vil isåmåte være like gyldige mot elbiler og ikke enn enda større. Dette pga elbil batteriene er enda større, enda tyngre og enda dyrere. En elbil har også mange fordeler og ulemper; Billig i drift og driftstoff, samt bomringer etc er noe av de store. På den andre siden har de aller fleste altfor kort kjørelengde iforhold til "tanketid" 10-15mil og timesvis ladding er i mange tilfelle ikke nok til annet enn som bruk til bil nr2 eller bil nr3. Tesla har ikke dette problemet men har da enda større batteri og de ulemper som forklart over. I daglig bruk forsvinner omtrent alle ulemper og er særs positiv ift lokal forurensing etc. Positivt er det også at man kan kjøre lengre turer og også dra på ferie nedover Europa å bruke SC og også da ha gratis drivstoff i tillegg. På samme eksempelet er også en konkret ulempe; Man MÅ planlegge kjøreturen slik at man kjører i områder det er SC, mange ønsker ikke alltid dette, men heller ha frihet til p kjøre Nøyaktig der man ønsker selv. Til 90% av bruken vil tesla holde, ulempen er da dessverre prisen. De andre elbiler dekker ikke i nærheten av samme behov som hovedbil. Min konklusjon er at elbiler fremdeles har mange fordeler, men også mye større praktiske utfordringer enn en diesel/bensin/hybrid, men for de som ikke trenger mer enn en elbil er det nesten utelukkende det beste valget. Elbiler har uansett type altfor lang ladetid ift kjørelengde, og batteriteknologien blir nok også videreutviklet, men slik den er nå er det flere mangler og ulemper knyttet til elbil, også det totale utslippet. Hadde man funnet en magisk måte å slippe unna problemet med lang ladetid ville diskusjonen vært en annen mener jeg. Elbil forsvinner ut av regnestykket for meg av en årsak; jeg er avhengig av å kunne stoppe å fylle tanken på noen strakser å kunne kjøre videre, for de som ikke har det behovet er elbil genialt. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krister461 131 Skrevet 16 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 16 August, 2014 (endret) Jeg foreslår at vi fortsetter elbildiskusjonen her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/21515-betraktninger-rundt-elbiler/ Endret 16 August, 2014 av krister461 Siter S&S - Honda Civic (sort 2006), S&S - Tesla Model S (sort 2014), S&S – VW E-Golf (Night Blue Metallic 2014) S&S - Tesla Model S (grønn 2014), S&S - Tesla Model S (blå 2017) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.