Victor 92 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Sitter her med blandede følelser, både glede og smerte. Glede, for at jeg er ferdig med Detailing av min kones bil, smerten skriver seg fra nedre del av ryggen, knærne og ett håndledd. Det gjør noe så i inn i hampen infernalsk vondt. Spesielt i ryggen og rompeballene. Det som jeg har reflektert over etter dette er at det er bemerkelsesverdig lite klaging fra DCNs medlemmer. Kan ikke huske at slike belastings skader er nevnt i det hele tatt. Det legges ut S&S til stadighet, men ingen beskriver lignede problemer. Hva er en ekte Detailer laget av? Er det evnen til å bite tenne sammen eller er det evner som bare De Fantastic Four kan skryte av? Jeg har begynt å få komplekser. Er jeg en ekte Detailer? Hva skal jeg gjøre dersom jeg ikke kan holde på med dette som gir meg slik glede? Fingerhekling eller kanskje sjakk? Det er visst populært nå. Så slo det meg, kanskje det er alderen, men nei det er da andre her inne som er like gammel som meg, er det ikke? Dersom noen har gode råd eller tips for å unngå, begrense eller forebygge denne skåre i gleden og muligheten til å kalle seg en ekte Detailer så tas det imot med stor takk. Og du, som akkurat nå tenkte, ja men, det er jo slik det er å være Detailer, BULLSHIT. Uansett, det som jeg skulle fram til er at for uten de fantastiske jobbene mange her inne utfører skal de ha honnør for at de aldri klager. Appropo S&S, jeg kommer ikke til å lage noen S&S fra denne jobben med fare for å få Musearm. Siter Never a failure, always a lesson Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Arbeidshøyde er ofte veldig greit å kunne "justere" For vår del så bruker vi alltid løftebukk enten 2 søyler eller "løftebord" for å kunne justere arbeidshøyde korrekt. Også er det viktig å ta seg pauser, for det er "tungt" arbeide i form av mange stillinger man "vanligvis" ikke bruker. Kan love deg det går mange banneord veggemellom hvis man skal fikse litt på en "ukurrant" lakk.. Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig J 608 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 (endret) Jeg sliter med vond rygg i flere dager etter jeg har detailet en bil. Men det glemmes når jeg ser sluttresultatet Det er faktisk verdt det. Tror nok fingerhekling også kan by på skader. Såre ledd etc Sjakk får man vondt i hodet av... Endret 13 August, 2014 av Stig J 2 Siter Mine BMWer Instagram: Privat: @stigj77 Bil: @bmwe86driver Gnikk: @unikbilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Når man jobber med nedre paneler og sideskjørt er det lurt å jekke opp bilen, eller benytte løftebukk om man har tilgang på det. Ikke bare er det lettere for kroppen, men det blir også bedre resultat. Stress kombinert med detailing tapper også kroppen for energi. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Pauser er nøkkelen for min del. Effektiv arbeidstid kan totalt sett være mange, mange timer, men det er IKKE i strekk. Noen ganger står jeg der etter et panel og motiverer meg selv til å ta neste, mens det stråler litt både her og der. Motivasjonen er resultatet, og gliset til eieren når bilen hentes. På egne biler er motivasjonen hvor prikkfritt det blir, og alle tilbakemeldinger om hvordan det er mulig å ha så ren bil "hele tida" osv osv. Utover dette handler det egentlig om HMS. Arbeidshøyden er sentral. Skulle gjerne hatt muligheten til å løfte bilen, slik at jeg kunne polere de nedre panelene ved å stå oppreist, men slik er det ikke realiteten, og da gjør man det beste ut av det, f.eks. ved å jekke opp bilen litt. Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNa 46 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 (endret) Kjenner problemet ja...................... :( . Dette kunne bare ikke fortsette slik . Ville ikke ha en bukk som tar mye plass stående heller (dyr er den også). Løsningen for meg ble 2 stk av disse fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-15818/ Setter de bak forhjulene når fronten arbeides med og foran bakhjulene når hekken får runden og begge på samme side når siden skal arbeides med slik at bilen både kommer opp i høyden og den luter også i riktig retning for arbeide da . Dette sammen med denne høydejusterbare krakken : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Arbeidskrakk-med-hjul-38881/ Løste problemet for meg Lurt å bruke litt tid for å få en behagelig arbeids posisjon er min konklusjon PS, setter alltid inn et par bukker før arbeide starter kun for sikkerhet om en jekk svikter Endret 13 August, 2014 av RNa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 13 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Erkjennelsen og respekten for hva slags innsats en detail innebærer, får man gjerne først når man selv har forsøkt seg på en hel bil sammenhengene. Regelmessige pauser er viktig, særlig for oss som ikke lenger er i 20-årene... Korrigering av lakk er et stykke fysisk slipearbeid. Likevel ikke behov for å klage sin nød av den grunn, men klart det kjennes i kroppen noe tid etter en omfattende detail. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Hjelper godt på og ha en kontorstol med hjul..så kan du sitte behagelig når du jobber på sidene menst du ruller rundt på stolen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer magne 665 Skrevet 13 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Sliter også med nakke og rygg etter hver gang jeg har detailet en bil. er nok litt indivduelt hva som hjelper, men har funnet ut at det hjelper mye å ta mange pauser, bruke midler som ikke er alt for "sticky" og å ha en stol å sitte på når man tar sidene og flatene lengst ned på bilen. Bare dte å kjøpe en sånn liten krakk med hjul på biltema vil gjøre mye. http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Arbeidskrakk-med-hjul-38881/ Går også ann å se på det som en treningsøkt. Fant hvertfall ut at det ikke nyttet å drive med detailing uten å trene litt ved siden av. Kroppen trenger å trenes opp til å tåle belastning. Siter Toyota mr2 1995 mod BLÅ. + Lexus IS300h sølv. Min garasjetråd: http://www.detailersclub.no/forums/topic/25973-magnes-garasje-20-dr%C3%B8mmegarasjen/ Min logg: http://www.detailersclub.no/forums/topic/12454-magnes-logg/ Mine biler: https://www.detailersclub.no/forums/topic/9571-magnes-blå-mr2/ https://www.detailersclub.no/forums/topic/17643-magnes-lexus-is300h/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boundish 137 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Masse bra tips her . jeg vil også nevne en ting som er viktig og det er og ikke spenne kroppen for masse å gripe for hardt rundt maskinen for da blir man mye fortere gåen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Syns ofte at interiør er en større påkjenning for den stakkars kroppen min.... Men for å unngå skader er arbeidsstilling og pauser det viktigste. Stress er kroppens værste fiende.... Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Har vært på 3 kurs hos Ibedrift med jobben ang. helse. De sier rett ut at den smerten folk merker etter å ha sittet feil, mye belastning etc. bare er sunt og ikke farlig. Folk er for pinglete, hehe. Det er veldig få som får prolaps etc, ryggvondt er ikke farlig sa de. Ryggraden tåler vekten av en elefant visstnok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johime(joakim) 480 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Kjenner det mest i ryggen etter en lang økt, gjerne et par dager etter endt arbeid. For min del er det nok arbeids høyden som er den største fienden. Siste bilen jeg jobbet på (Toyota Hilux) var en fryd for kroppen å jobbe på, var knapt nede på kne under jobben. Plasserte krakken inntil bilen og satt helt normalt å jobbet i timesvis Så løftebukk står høyt oppe på ønskelisten! Du og ryggen får ha lykke til videre i jakten på evig blank bil Siter Kjører en teakbrun Audi A1 1.4TFSI Følg meg på facebook S&S #1 Toyota Rav4, S&S #2 Skoda Fabia STV, S&S #3 BMW 320Stv 2009, S&S #4 Opel Insignia 2013, S&S #5 Audi A6 1999, S&S #6 Saab 9-5 2010, S&S #7 VW Jetta 2006,S&S #8 Bmw 318D 2002 S&S #9 Audi A4 1.8TQ 2012, S&S #10 Rapido 985F 2004, S&S #11 Toyota Hilux 2012, S&S #12 Toyota MR2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyperd 35 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Jeg har ryggproblemer, akkurat fått det. Det ble en blanding av å finne god arbeidstilling g høyde samt å angre bittert om kvelden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer R 2 171 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Har 2 prolapser i ryggen, slitte korsbånd i begge knær, men detailing går overraskende fint kontra min vanlige jobb som er gulvstøper. Rette arbeid stilling er alfa omega, og ikke minst røykepauser. Og etter eg byttet til Rupesmaskiner er armer og skuldre mye bedre etter dager med korrigering. Siter Rasmussen Auto Spa på Facebook Swissvax Certified Detailer http://www.rasmussenautospa.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
griffenfeldt 184 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Jeg har vondt i korsryggen 2-3 dager etter hver bil. Siter 2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red 2011 Citroen C1 1.0 rød. Driver Larsens Autospa.http://larsensautospa.no bilpleier for fotofinishhttp://fotofinish.no Nad Nanolex approved detailer Swissvax autorisert detailer Mvh Thomas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 Startet hardt med jobb som 16 åring, Så 8-17 timer detailing med en 5 minutter hver time er ikke stort hardere enn 4 timer uten pause da jeg jobbet på rampen på Tollpost i 1993 Nå er jeg 37 år, og kjenner altid værk i kroppen etter den alt for harde ungdomstida.Løfter en del i den jobben jeg har nå, men ser på det som treningJeg har begynt å ta mere pauser når jeg polerer, og sitter på en lav stol så mye jeg kan når det jobbes nede på bilen.Om en har skader som skiveutglidning f.eks så skjønner jeg at det blir vanskelig da. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 booke bil med levering søndag, så er det bare bestille til til kiro på mandagen etter... Neida spøk til side. Det er veldig viktig å kunne slappe av når en kjører maskinen og ikke er for anspent. det å kunne sitte hjelper klart mye, samt det å ofte bytte arbeidsstilling. detailing er bra kjernemuskulatur trening. 8-10timer med detailing (eller mer) blir jo en grei fysisk økt. Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 13 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 13 August, 2014 For snart 5 år siden fikk jeg betennelse i begge albuene, det var så ille at jeg ikke klarte å løfte kaffekoppen min engang. Mistet all kraft i armene om jeg løftet noe som var tungt nok til å nå "smerteterskelen" i albuen. Jeg gikk til all mulig behandling. Prøvde ren hvile osv osv... Etterhvert så tok jeg over bilpleie avdelingen på jobb. Og for å ha nok inntekt så kunne jo ikke jeg sitte å se på at andre folk jobbet. Så da var det bare å ta opp maskinen og jobbe på. Om jeg tok nok pauser (spesielt til å begynne med) og hadde rett arbeidsstilling osv, så forsvant faktisk mesteparten av smertene i albuene. Betennelsen hadde da blitt kroniske iflg lege, og jeg kjenner de tidvis idag og om jeg utfører "rett" type bevegelse og arbeid. Men så og si aldri når jeg polerer eller jobber med bil. Da skal jeg presse meg selv rimelig hardt. Det jeg kan få, og får ofte om jeg har det travelt og ikke gidder å jekke opp bilen eller sette den på løftebukk (har tilgang på vanlig løftebukk og 2-søyler) så merkes det MEGET godt i ryggen når jeg er ferdig. Få rett stilling, få rett teknikk på maskinføringen, og ta pauser! Heller be om å få ha bilen et døgn ekstra. Det er IKKE verdt å ødelegge seg over. Da får en ikke tatt flere biler Og som Tyggern skriver: Slapp av under maskinkjøring og bytt stilling ofte. Kan godt hoppe over et panel/dør om jeg er sliten av å ha den bestemte stillingen og gå til f.eks stolper eller bakluke. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Victor 92 Skrevet 14 August, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 August, 2014 (endret) Har 2 prolapser i ryggen, slitte korsbånd i begge knær, men detailing går overraskende fint kontra min vanlige jobb som er gulvstøper. Rette arbeid stilling er alfa omega, og ikke minst røykepauser. Og etter eg byttet til Rupesmaskiner er armer og skuldre mye bedre etter dager med korrigering. Ja, der har vi det. Kanskje jeg burde begynne å røyke igjen Sluttet for ett år siden. Trodde kanskje det var jeg som var blitt eldre. Det var mye gode innspill her og som virker fornuftige. Det er som med alt annet, "skal bare" og så glemmer man hva som kommer. Tror kanskje jeg ikke var flink med arbeidstillingen og heller ikke pauser, som kanskje er det aller viktigste. Men det blir slik når noen ønsker en del av deg i andre enden Skal forsøke å få løftet bilen litt opp neste gang (takk for den påminnelsen) og så skal jeg passe på å sette av litt mere tid. Mondeoen er litt større en den A3en jeg tok nå. Forresten, er lakken hard på Audi? Følte jeg måtte presse hardere og kjøre lenger en jeg hadde lyst til. Kan jo være at det var ryggen som ropte om hjelp i bakgrunnen Endret 14 August, 2014 av Victor Siter Never a failure, always a lesson Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.