Gå til innhold

Honnør til Detailere


Victor

Recommended Posts

Sitter her med blandede følelser, både glede og smerte. Glede, for at jeg er ferdig med Detailing av min kones bil, smerten skriver seg fra nedre del av ryggen, knærne og ett håndledd. Det gjør noe så i inn i hampen infernalsk vondt. Spesielt i ryggen og rompeballene.

Det som jeg har reflektert over etter dette er at det er bemerkelsesverdig lite klaging fra DCNs medlemmer. Kan ikke huske at slike belastings skader er nevnt i det hele tatt. Det legges ut S&S til stadighet, men ingen beskriver lignede problemer. Hva er en ekte Detailer laget av? Er det evnen til å bite tenne sammen eller er det evner som bare De Fantastic Four kan skryte av?

Jeg har begynt å få komplekser. Er jeg en ekte Detailer? Hva skal jeg gjøre dersom jeg ikke kan holde på med dette som gir meg slik glede? Fingerhekling eller kanskje sjakk? Det er visst populært nå.

Så slo det meg, kanskje det er alderen, men nei det er da andre her inne som er like gammel som meg, er det ikke?

Dersom noen har gode råd eller tips for å unngå, begrense eller forebygge denne skåre i gleden og muligheten til å kalle seg en ekte Detailer så tas det imot med stor takk. Og du, som akkurat nå tenkte, ja men, det er jo slik det er å være Detailer, BULLSHIT.

Uansett, det som jeg skulle fram til er at for uten de fantastiske jobbene mange her inne utfører skal de ha honnør for at de aldri klager.

Appropo S&S, jeg kommer ikke til å lage noen S&S fra denne jobben med fare for å få Musearm.

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidshøyde er ofte veldig greit å kunne "justere"

For vår del så bruker vi alltid løftebukk enten 2 søyler eller "løftebord" for å kunne justere arbeidshøyde korrekt.

Også er det viktig å ta seg pauser, for det er "tungt" arbeide i form av mange stillinger man "vanligvis" ikke bruker.

Kan love deg det går mange banneord veggemellom hvis man skal fikse litt på en "ukurrant" lakk.. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med vond rygg i flere dager etter jeg har detailet en bil. Men det glemmes når jeg ser sluttresultatet :)

Det er faktisk verdt det.

Tror nok fingerhekling også kan by på skader. Såre ledd etc :lol: Sjakk får man vondt i hodet av...

Endret av Stig J
  • DCN Poeng 2

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Når man jobber med nedre paneler og sideskjørt er det lurt å jekke opp bilen, eller benytte løftebukk om man har tilgang på det. Ikke bare er det lettere for kroppen, men det blir også bedre resultat. :) Stress kombinert med detailing tapper også kroppen for energi.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pauser er nøkkelen for min del. Effektiv arbeidstid kan totalt sett være mange, mange timer, men det er IKKE i strekk.

Noen ganger står jeg der etter et panel og motiverer meg selv til å ta neste, mens det stråler litt både her og der. Motivasjonen er resultatet, og gliset til eieren når bilen hentes. På egne biler er motivasjonen hvor prikkfritt det blir, og alle tilbakemeldinger om hvordan det er mulig å ha så ren bil "hele tida" osv osv.

Utover dette handler det egentlig om HMS. Arbeidshøyden er sentral. Skulle gjerne hatt muligheten til å løfte bilen, slik at jeg kunne polere de nedre panelene ved å stå oppreist, men slik er det ikke realiteten, og da gjør man det beste ut av det, f.eks. ved å jekke opp bilen litt.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner problemet ja...................... :( :( :( .

Dette kunne bare ikke fortsette slik :wacko: .

Ville ikke ha en bukk som tar mye plass stående heller (dyr er den også).

Løsningen for meg ble 2 stk av disse fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-15818/

Setter de bak forhjulene når fronten arbeides med og foran bakhjulene når hekken får runden og begge på samme side når siden skal arbeides med slik at bilen både kommer opp i høyden og den luter også i riktig retning for arbeide da :) .

Dette sammen med denne høydejusterbare krakken :

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Arbeidskrakk-med-hjul-38881/

Løste problemet for meg :)

Lurt å bruke litt tid for å få en behagelig arbeids posisjon er min konklusjon :):):)

PS, setter alltid inn et par bukker før arbeide starter kun for sikkerhet om en jekk svikter :o

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Erkjennelsen og respekten for hva slags innsats en detail innebærer, får man gjerne først når man selv har forsøkt seg på en hel bil sammenhengene. ;)

Regelmessige pauser er viktig, særlig for oss som ikke lenger er i 20-årene... :P

Korrigering av lakk er et stykke fysisk slipearbeid. Likevel ikke behov for å klage sin nød av den grunn, men klart det kjennes i kroppen noe tid etter en omfattende detail.

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Sliter også med nakke og rygg etter hver gang jeg har detailet en bil.

er nok litt indivduelt hva som hjelper, men har funnet ut at det hjelper mye å ta mange pauser, bruke midler som ikke er alt for "sticky" og å ha en stol å sitte på når man tar sidene og flatene lengst ned på bilen.

Bare dte å kjøpe en sånn liten krakk med hjul på biltema vil gjøre mye.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Arbeidskrakk-med-hjul-38881/

Går også ann å se på det som en treningsøkt.

Fant hvertfall ut at det ikke nyttet å drive med detailing uten å trene litt ved siden av. Kroppen trenger å trenes opp til å tåle belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Syns ofte at interiør er en større påkjenning for den stakkars kroppen min....

DSC08608_zpsd790053a.jpg

DSC04532_zps9aa199c8.jpg

Men for å unngå skader er arbeidsstilling og pauser det viktigste. Stress er kroppens værste fiende....

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på 3 kurs hos Ibedrift med jobben ang. helse. De sier rett ut at den smerten folk merker etter å ha sittet feil, mye belastning etc. bare er sunt og ikke farlig. Folk er for pinglete, hehe. Det er veldig få som får prolaps etc, ryggvondt er ikke farlig sa de. Ryggraden tåler vekten av en elefant visstnok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Kjenner det mest i ryggen etter en lang økt, gjerne et par dager etter endt arbeid.

For min del er det nok arbeids høyden som er den største fienden. Siste bilen jeg jobbet på (Toyota Hilux) var en fryd for kroppen å jobbe på, var knapt nede på kne under jobben. Plasserte krakken inntil bilen og satt helt normalt å jobbet i timesvis :)

Så løftebukk står høyt oppe på ønskelisten!

Du og ryggen får ha lykke til videre i jakten på evig blank bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Har 2 prolapser i ryggen, slitte korsbånd i begge knær, men detailing går overraskende fint kontra min vanlige jobb som er gulvstøper.

Rette arbeid stilling er alfa omega, og ikke minst røykepauser. Og etter eg byttet til Rupesmaskiner er armer og skuldre mye bedre etter dager med korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Startet hardt med jobb som 16 åring, Så 8-17 timer detailing med en 5 minutter hver time er ikke stort hardere enn 4 timer uten pause da jeg jobbet på rampen på Tollpost i 1993 :) Nå er jeg 37 år, og kjenner altid værk i kroppen etter den alt for harde ungdomstida.Løfter en del i den jobben jeg har nå, men ser på det som treningJeg har begynt å ta mere pauser når jeg polerer, og sitter på en lav stol så mye jeg kan når det jobbes nede på bilen.Om en har skader som skiveutglidning f.eks så skjønner jeg at det blir vanskelig da.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

booke bil med levering søndag, så er det bare bestille til til kiro på mandagen etter...

Neida spøk til side.

Det er veldig viktig å kunne slappe av når en kjører maskinen og ikke er for anspent.

det å kunne sitte hjelper klart mye, samt det å ofte bytte arbeidsstilling.

detailing er bra kjernemuskulatur trening. 8-10timer med detailing (eller mer) blir jo en grei fysisk økt.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For snart 5 år siden fikk jeg betennelse i begge albuene, det var så ille at jeg ikke klarte å løfte kaffekoppen min engang. Mistet all kraft i armene om jeg løftet noe som var tungt nok til å nå "smerteterskelen" i albuen. Jeg gikk til all mulig behandling. Prøvde ren hvile osv osv... Etterhvert så tok jeg over bilpleie avdelingen på jobb. Og for å ha nok inntekt så kunne jo ikke jeg sitte å se på at andre folk jobbet. Så da var det bare å ta opp maskinen og jobbe på. Om jeg tok nok pauser (spesielt til å begynne med) og hadde rett arbeidsstilling osv, så forsvant faktisk mesteparten av smertene i albuene. Betennelsen hadde da blitt kroniske iflg lege, og jeg kjenner de tidvis idag og om jeg utfører "rett" type bevegelse og arbeid. Men så og si aldri når jeg polerer eller jobber med bil. Da skal jeg presse meg selv rimelig hardt. Det jeg kan få, og får ofte om jeg har det travelt og ikke gidder å jekke opp bilen eller sette den på løftebukk (har tilgang på vanlig løftebukk og 2-søyler) så merkes det MEGET godt i ryggen når jeg er ferdig. Få rett stilling, få rett teknikk på maskinføringen, og ta pauser! Heller be om å få ha bilen et døgn ekstra. Det er IKKE verdt å ødelegge seg over. Da får en ikke tatt flere biler ;)

Og som Tyggern skriver: Slapp av under maskinkjøring og bytt stilling ofte.

Kan godt hoppe over et panel/dør om jeg er sliten av å ha den bestemte stillingen og gå til f.eks stolper eller bakluke.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 prolapser i ryggen, slitte korsbånd i begge knær, men detailing går overraskende fint kontra min vanlige jobb som er gulvstøper.

Rette arbeid stilling er alfa omega, og ikke minst røykepauser. Og etter eg byttet til Rupesmaskiner er armer og skuldre mye bedre etter dager med korrigering.

Ja, der har vi det. Kanskje jeg burde begynne å røyke igjen :D Sluttet for ett år siden. Trodde kanskje det var jeg som var blitt eldre.

Det var mye gode innspill her og som virker fornuftige. Det er som med alt annet, "skal bare" og så glemmer man hva som kommer. Tror kanskje jeg ikke var flink med arbeidstillingen og heller ikke pauser, som kanskje er det aller viktigste. Men det blir slik når noen ønsker en del av deg i andre enden :) Skal forsøke å få løftet bilen litt opp neste gang (takk for den påminnelsen) og så skal jeg passe på å sette av litt mere tid. Mondeoen er litt større en den A3en jeg tok nå.

Forresten, er lakken hard på Audi? Følte jeg måtte presse hardere og kjøre lenger en jeg hadde lyst til. Kan jo være at det var ryggen som ropte om hjelp i bakgrunnen :lol:

Endret av Victor

Never a failure, always a lesson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...