Gå til innhold

Skifte nedre bærekule Volvo V70 '97


MonkeyMadness

Recommended Posts

MonkeyMadness

Må skifte begge nedre bærekuler på min Volvo.

Er jeg nødt til å skifte hele bærebrua, eller kan jeg skifte kun kula?

I så fall, vet noen hvor jeg kan gå tak i kulene?

De på skruvat har en brakett på kula med 3 bolter i, men kan ikke se at disse passer på bærebrua på bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får løse bærekuler til bilen må du ikke skifte hele bærearmen, det stemmer bra at det er en brakett med 3 bolter.

Bærekula skal presses/skrues inn fra undersiden av fjærbeinet med de 3 boltene, bærearmen skal på tappen på bærekula og festes med en mutter. Husk å få justert forstillinga etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig hva slags type du kan trenge. Finnes en type med løs kule, og en type hvor kula er fast i armen.

Om du bytter hele bærearmen må du være nøye med at du ikke strammer de indre boltene uten vekt på armene. De skal altså stå slik de gjør når bilen står på bakken før de blir strammet helt. Hvis ikke kan foringene vris og ryker mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema og skruvat har veldig billige bærekuler til disse bilene, men passformen kan være litt så som så. Da blir de i værste fall litt utfordrende å få på plass, har sett folk som til slutt sliper vekk litt av rillene på kula for å få den på plass. Men for 150-200.- stk. er det jo langt billigere enn mekonomen (ca.800.-) eller originale volvo kuler (fantasipris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Det er litt forskjellig hva slags type du kan trenge. Finnes en type med løs kule, og en type hvor kula er fast i armen.

Om du bytter hele bærearmen må du være nøye med at du ikke strammer de indre boltene uten vekt på armene. De skal altså stå slik de gjør når bilen står på bakken før de blir strammet helt. Hvis ikke kan foringene vris og ryker mye fortere.

Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det.

Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det.

Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall

Hvis du skal skifte bærearm med bærekuler bør du få tatt en forstillings/firhjulskontroll, rattet blir også litt skjevt hvis kulene var veldig slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det.

Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall

Det er ikke dumt å få gjort i ettertid uansett.

Men når det er sagt byttet jeg nedre bærearmer, fjærseter og topplager på svigermors 850 uten forstillingskontroll. Bilen gikk 30.000 etter dette uten skevslitasje på dekk eller skeivt ratt.

Men er som regel best å være sikker, så hvis du er i tvil er det nok lurt å få en kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Lurte i grunnen bare på om jeg måtte.. Skal bytte begge nedre bærearmer.. Men skal om ikke lenge sette på nye senkefjærer så da må jeg vel ha en 4 hjulskontroll uansett.. Så dumt å gjøre dette dobbelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Så lenge det ikke er ovale hull med eksentriske bolter for justering i foringene, så trenger man ikke forstillings kontroll. Når det gjelder V70 fra 97 så er jeg ganske sikker på at du ikke har noen justering på bærearmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...