MonkeyMadness 0 Skrevet 8 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 August, 2014 Må skifte begge nedre bærekuler på min Volvo. Er jeg nødt til å skifte hele bærebrua, eller kan jeg skifte kun kula? I så fall, vet noen hvor jeg kan gå tak i kulene? De på skruvat har en brakett på kula med 3 bolter i, men kan ikke se at disse passer på bærebrua på bilen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 8 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 August, 2014 Hvis du får løse bærekuler til bilen må du ikke skifte hele bærearmen, det stemmer bra at det er en brakett med 3 bolter. Bærekula skal presses/skrues inn fra undersiden av fjærbeinet med de 3 boltene, bærearmen skal på tappen på bærekula og festes med en mutter. Husk å få justert forstillinga etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 8 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 August, 2014 Det er litt forskjellig hva slags type du kan trenge. Finnes en type med løs kule, og en type hvor kula er fast i armen. Om du bytter hele bærearmen må du være nøye med at du ikke strammer de indre boltene uten vekt på armene. De skal altså stå slik de gjør når bilen står på bakken før de blir strammet helt. Hvis ikke kan foringene vris og ryker mye fortere. Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonkeyMadness 0 Skrevet 8 August, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 August, 2014 Aha, så for meg at braketten skulle festes på bærearma. Da er jo saken løst da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 8 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 August, 2014 Biltema og skruvat har veldig billige bærekuler til disse bilene, men passformen kan være litt så som så. Da blir de i værste fall litt utfordrende å få på plass, har sett folk som til slutt sliper vekk litt av rillene på kula for å få den på plass. Men for 150-200.- stk. er det jo langt billigere enn mekonomen (ca.800.-) eller originale volvo kuler (fantasipris). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 8 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 August, 2014 Det er litt forskjellig hva slags type du kan trenge. Finnes en type med løs kule, og en type hvor kula er fast i armen. Om du bytter hele bærearmen må du være nøye med at du ikke strammer de indre boltene uten vekt på armene. De skal altså stå slik de gjør når bilen står på bakken før de blir strammet helt. Hvis ikke kan foringene vris og ryker mye fortere. Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det. Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 9 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 August, 2014 Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det. Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall Hvis du skal skifte bærearm med bærekuler bør du få tatt en forstillings/firhjulskontroll, rattet blir også litt skjevt hvis kulene var veldig slitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 9 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 August, 2014 Skal skifte nedre bærearmer selv så nyttig info for meg også det. Høres ut som du er kyndig så... Må man ikke ta hjulstillingskontroll når man bytter forstillingsdeler? Eller var det bare når man bytta øvre ? Hørte noe om det hvertfall Det er ikke dumt å få gjort i ettertid uansett. Men når det er sagt byttet jeg nedre bærearmer, fjærseter og topplager på svigermors 850 uten forstillingskontroll. Bilen gikk 30.000 etter dette uten skevslitasje på dekk eller skeivt ratt. Men er som regel best å være sikker, så hvis du er i tvil er det nok lurt å få en kontroll. Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 9 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 August, 2014 Lurte i grunnen bare på om jeg måtte.. Skal bytte begge nedre bærearmer.. Men skal om ikke lenge sette på nye senkefjærer så da må jeg vel ha en 4 hjulskontroll uansett.. Så dumt å gjøre dette dobbelt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 9 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 August, 2014 Så lenge det ikke er ovale hull med eksentriske bolter for justering i foringene, så trenger man ikke forstillings kontroll. Når det gjelder V70 fra 97 så er jeg ganske sikker på at du ikke har noen justering på bærearmene. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 9 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 9 August, 2014 Meg bekjent er det kun spissingen som kan justeres foran. Camberen kan med montering av noen spesielle "brikker". Bærearmene kan ikke justeres på. Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.