Gå til innhold

Hva er dette?


steinrr

Recommended Posts

Gikk over panseret mitt med Autoglym Super Resin Polish for hånd etter å ha fjernet noen insektsrester med lakkrens. Resultatet ble veldig bra, men når sola lyste i en helt spesiell vinkel på lakken, ser jeg noe som ser ut som "oljefett" eller noe lignende.

Er usikker på hva dette er. Kan være oljerester fra polish, mikroriper, hologrammer. Har lagt med bilde. Jeg har ikke sjans å se dette hvis det ikke er sol, og den skinner på bilen fra en helt spesiell vinkel.

Prøvde å buffe mer med MF - uten at det ble bedre.

Når jeg la på Autoglym Ultra Deep Shine, ble det mye bedre - men kunne fortsatt se antydning. Trodde i utgangspunktet at Autoglym Super Resin Polish ikke klarte lage mikroriper og jeg tenker at hvis det var riper, så burde jeg kunne se eventuelle riper uten dette spesielle solskinnet også.

Som sagt så ble det mye bedre med Ultra Deep Shine på toppen. Hvordan hadde det vært hvis jeg la på noe voks eller SV Shield - ville det også gjort at dette ikke viste?

Det var litt vanskelig å ta bilde av det, men tror det skal være mulig å se på vedlagte bilder. En kan bare se det akkurat der solstrålene treffer i en spesiell vinkel - og det er "overalt" etter hvor en står i forhold til sollyset.

lakk.jpg

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

For meg så ser det det ut som små riper..... kall dem vaskeriper.

Ser dem mange steder på bildet ditt.

Sees lett i godt sollys og rett vinkel. Ser dem også med god lommelykt/lys ellers også vil jeg tro.

Hvordan er det du vasker bilen, når og hvordan ble den ev korrigert sist, var den 100% ripefri et gitt tidspunkt, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er bare et halvt år gammel, og vasker den alltid for hånd. Spyler av med høytrykk først, så legger jeg på såpe med høytrykk eller med foamer. Vasker med Meguiar vaskevott og Meguiar såpe, To bøtter, En med varmt vann der jeg skyller vott, og en med kaldt vann og såpe som jeg dypper votten i. Så selve vaskingen skal være OK. Har aldri vært i maskin.

Er usikker på om den noen gang har vært 100% - vanskelig å vite hvordan de behandler den på klargjøring og om de har hatt på noe som evt. har skjult dette. Møller hadde bilen inne når den var ny for å korrigere noe greier jeg ikke var fornøyd med på panseret - så kanskje de har gått over med noe som var litt grovt og ikke kjørt fint nok etterpå.

Men jeg tenker uansett at AG Super Resin Polish skulle tatt det hvis dette virkelig var små riper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Nja, kjenner ikke til den AG Super Resin saken, men jeg tror ikke den tar vaskeripene.... den fyller dem kanskje så får du lov å oppdage dem igjen litt senere. :rolleyes:

Edit: Det polering for hånd du har brukt den AG Super Resin saken?

Endret av Hirobofly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, kjenner ikke til den AG Super Resin saken, men jeg tror ikke den tar vaskeripene.... den fyller dem kanskje så får du lov å oppdage dem igjen litt senere. :rolleyes:

Edit: Det polering for hånd du har brukt den AG Super Resin saken?

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Håndmakt ja.. da tror jeg du skal være veldig veldig veldig veldig iherdig om du skal klare å ta merkbart av de ripene på bilen. B)

Du fyller dem bare, så etter noen vask så er de der igjen.

Maskinpolering fjerner dem.

Hvilken biltype er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er at når du har klint på SRP, så har rensen i den løsnet dritt på lakken din som du deretter har gnidd rundt - der kommer ripene fra (mulig jeg inhabil da jeg aldri har sett vitsen med disse produktene. Er ikke bra for noe i mine øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kanskje at det er Møller som har fått til dette når korrigerte noe greier på panseret da den var ny. Det er en VW Touran.

Tenkte å investere i en DA - muligens en Rupes Duetto. Vil den + gul Rupes ta dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Skal du ha noen sjanse til å fjerne ripene med auto glym for hånd så må du hvertfall bruke paint renovator først og så super resin polish for å få det blankt. Er ingen slipemidler i srp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig ut som vaskeriper/bruksriper. Kan være etter klargjøring, men riper får du uansett hvor flink du er til å holde bilen om du ikke polerer den jevnlig med polish som har slipemidler i seg. Men kan begrense ripemengden ekstremt med rett forvask og vedlikehold av bilen.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRP vil ikke fjærne slike riper. Touran har en tendens til å bli levert utrolig ripete til Norge. Vet vi brukte masse tid da jeg jobbet i Møller for å få de ripefrie før utlevering til kunde. Den var nok ikke strøken når den ble levert ut ny til deg. Vet det går litt for fort til tider nå ettersom klargjøringen gjøres sentralt i Oslo før bilene kommer ut til forhandler. Kan hende de har slengt på f.eks AG radiant voks før utlevering, denne skjuler riper meget bra, men de kommer igjen etter 2 vask. Har opplevd dette selv da jeg kjøpte en vanvittig strøken Passat. Var ikke like strøken etter 2 vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...