Gå til innhold

Shine/fiks av felger


Josruu

Recommended Posts

Fikk tak i ett sett med 19" i dag der to av felgene har blitt kantkjørt littegrann.

Går det ann å forsøke forsiktig å pusse ned toppene her med 1200/2000 papir bare for å få det til å se litt penere ut?

Og det er replica felger så det har kommet luft under klarlakken/klarlakkslipp noen plasser samt noen smp riper her og der. Hvordan kan man fikse dette på en kurant måte? Går det ann å pusse med veldig fint papir på dette også eller vil jeg bare kødde til utseendet med det? Eller polere med noe?

De ble veldig mye bedre etter en kjapp vask så hvis jeg ikke får det til å se greit ut selv så vurderer jeg å sende de til oppussing siden det ikke er mye og siden jeg fikk de billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde hjelper veldig, men er det lakkert aluminium, eller lakkert farge så klarlakk?

Hadde noen replica SLR turbin felger tidligere, der skjedde det samne, pusset vekk lakken, gikk med finere å finere papir, å polerte med metal polish til slutt. Det blei fint, men holdbarheten er jo mindre, så måtte poleres opp hver sesong.

Edit: trur eg startet på 400 papir, men malingsfjerner er vel gull, om du får maskert det du vil beholde.

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er polert alu der lakken har løsnet.

Har ikke bilde av ripene her og nå men kan sikkert få skaffet det.

Felgene er 5 eiket med splitt i eikene, så godt som like disse:6985-xl.jpg

Det er kun der det er polert aluminium det har løsnet lakk, der det er farge så er de bra.

Skal stikke innom å kjøpe papir i løpet av ett par dager og prøve litt. Går det ikke så får jeg sende de på shining.

Hva slags papir endte du opp med å bruke til slutt?

EDIT:

Og som polering til slutt, kan jeg bruke Meguiars Metal Polish?

http://www.cleanyourcar.co.uk/engine-and-exterior/metal-polish-sealants/meguiars-nxt-all-metal-polish/prod_106.html

Endret av Josruu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold Felgteknikk

Finishen du har heter Diamantkutting :) Maskinert alu med pulverklarlakk.

Informasjon om Diamantkutting: http://www.felgteknikk.no/#!diamantkutting/c172x

Mvh Østfold Felgteknikk AS / Scott

Reparasjoner, Pulverlakkering, Oppretting, Polering m.m.

www.felgteknikk.no - www.facebook.com/felgteknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Planen var å se om jeg får til noe med dette selv og gjør jeg ikke det så hadde jeg tenkt å sende dere en forespørsel om hva dere tar for slike jobber. Med bilder selvsagt.

Men vil dere tro at man kan få fikset opp små riper og lakkslipp på måten jeg nevner over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å pusse litt på den ene felgen og der den var kantkjørt ble det bedre da jeg fikk pusset ned de skarpe kantene som synes godt.

Ble ikke så fornøyd etter å ha pusset med 400/800/1000 papir. polerte med Meguiars all metal polish så det ble blankt men syns ikke det ble all verden da man tydelig ser klarlakk kantene. Klarlakken kunne også lett pirkes av med neglen flere steder så det beste hadde nok vært å levert de og fått sandblåst og lakket de.

Som dere ser på bildet over så er deler av felgen lakkert i en mørk farge og klarlakk uten på her igjen. Det går sikkert ikke å fjerne kun klarlakken der uten at resten av lakken forsvinner også? Klarlakken har begynt å slippe på fargen på den ene felgen mens det kun er på det blanke på de andre felgene.

Tenkte som så at jeg kan pusse ned der de to er kantkjørt og evt levere de for lakk senere. Og den fargen som er der er ikke helt svart, den er litt grå/grønn (vondt å beskrive).

Noen som vet om det finnes noen som driver med dette i oppland? Det er ca 3 timer til felgteknikk.no og der kommer det på ca 5000,- for å fikse 4 felger. men så ser det ut som de vet hva de gjør også:)

DEtte ble ett rotete innlegg ser jeg men satser på dere skjønner tegninga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har samme lakk-slipp problem på noen felger jeg skal selge. Vurderer også å fikse dem selv, da de egentlig kun skal selges.

Blir for mye å fikse felger for 5k når man skal selge dem for 2-3k.

Men jeg har ikke helt funnet ut hva jeg skal gjøre, men har funnet denne linken:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11784-hoeyglanspolering-alu-felger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke litt rundt i området her jeg bor om det er noen som tar på seg slikt.

Jeg tenkte at jeg kan jo fjerne klarlakken fra det blanke selv med duxola. Bare maskere godt så den ikke kommer seg ned til der det er lakkert med farge. Er kun den ene felgen som har litt slipp der det er farge og det skal jeg kunne leve med.

Så etter å ha fått fjernet klarlakken, polere aluminiumet skikkelig så det blir blankt og så få en Lakkerer til å ha på ny klarlakk kansje. Kan det høres ut som en fornuftig plan syns dere? Og selvfølgelig pusse ned de kantkjørte stedene.

Dette blir nok ikke gjort før til vinteren da jeg har litt bedre tid.

For det frister lite å bruke 5k på felger som er verdt 3-4 ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfold Felgteknikk

Foreløpig så er vi eneste firmaet i landet som utfører Diamantkutting slik at du får den originale finishen. Vi mottar felger daglig fra hele landet så å f.eks sende med Posten er helt problemfritt :)

Anbefaler å ikke slipe ned kantkjøring i forveien, da denne finishen blir maskinert. Hvis det slipes for langt ned så må det sveises opp igjen og da blir det fort litt ekstra.

Det er mulig å lakkere 2 stk felger (èn side av bilen) dersom ikke alle 4 felgene er skadet.

Endret av Østfold Felgteknikk

Mvh Østfold Felgteknikk AS / Scott

Reparasjoner, Pulverlakkering, Oppretting, Polering m.m.

www.felgteknikk.no - www.facebook.com/felgteknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun to av de som har kantkjøringssår men alle 4 har lakkslipp så skal jeg gjøre noe med det så blir det alle 4.

Jeg får vurdere litt hit og dit og se om jeg koster på de i løpet av vinteren. Hadde jo vært morro å hatt felger som ser nye ut da:)

Har tatt bilder som jeg kan sende dere for pristilbud Østfold Felgteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...