Gå til innhold

Noob hjernevasket av Chemical Guys


magge

Recommended Posts

Hei Detailers Club!

Jeg har for første gang kjøpt meg flunka ny bil. Den er sort og jeg er allerede på etterskudd med vaskingen. Har tenkt til å ta jobben og lære meg hvordan jeg kan holde den shiny. B)

Jeg har brukt mange timer på å lese innlegg / artikler, myldre i produktutvalg og se på tutorials på Youtube. Ift tutorials ligger det ekstremt mye ute fra Chemical Guys (Youtube kanal: https://www.youtube.com/user/chemicalGuys) og selv om de er noe jålete og kun vasker sportsbiler jeg bare kan drømme om, så har jeg latt meg friste til å fylle opp en handlekurv med deres produkter. Det var ikke billig, og sikkert ikke det smarteste utgangspunktet, men håpet er at jeg blir flink nok til å få full effekt av produktene i løpet at noen få vask... Mye av produktet kommer til å være veldig drøyt i bruk også. Gleder meg som et lite barn til å få alt dette levert så jeg kan sette i gang.

Overnevnte handel ble forøvrig gjort før jeg kjente til Detailers Club og et smartere utgangspunkt en mitt kan du finne her i "Er du nybegynner på produktjakt?" posten til Terjo.

Jeg vil dele med dere min plan / produkt- og utstyrsliste og tar ønsker gjerne tilbakemeldinger / korreksjoner. Håper det til og med kan være til inspirasjon dersom jeg ikke har misforstått altfor mye og noen andre også skulle ønske å kjøre en CG fiksert løype.

Grundig førstevask

Det første jeg tenker å gjøre når jeg får alt levert.

Dette er mye jobb og ikke minst penger, men skulle forhåpentligvis gi en veldig god og langvarig beskyttelse. Her er en demo jeg snublet over med 2 lag jetseal + Petes-53 det ser jo veldig bra ut.

For interiøret har jeg bare tenkt å gjøre det samme som under "innimellom vask" nedenfor.

Etter-vinters / årlig vask

Det samme som den grundige 1. vasken, vil jeg tro er lurt...

Innimellom vask

  • Trykkspyling.
  • Avfetting Grim Reaper så godt det lar seg gjøre, kun under bilen.
  • Foam-canon med Honey Dew.
  • Trykkspyling.
  • Håndvask med 2 bøtter og Citrus wash.
  • Et nytt lag med voks hvis behovet melder seg.

For interiøret:

Feedback? :mellow:

Endret av magge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en festbrems her, men det holder i massevis å legge 1 lag med enten Jetseal eller voksen.

Å for å være enda mer festbrems, vil jeg si at jeg ble nesten irritert etter å ha brukt penger på Jetseal etter all hypen rundt omkring, når det viser seg at den har dårligere holdbarhet enn de fleste quick detailere på markedet...men som et lite pluss er den ihvertfall enkel å jobbe med. Alt av voks eller forseglinger legger seg i porene i lakken, det meste som legges etter første påføring/lag går rett i kluten når du tørker av produktrester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en festbrems her, men det holder i massevis å legge 1 lag med enten Jetseal eller voksen.

Å for å være enda mer festbrems, vil jeg si at jeg ble nesten irritert etter å ha brukt penger på Jetseal etter all hypen rundt omkring, når det viser seg at den har dårligere holdbarhet enn de fleste quick detailere på markedet...men som et lite pluss er den ihvertfall enkel å jobbe med. Alt av voks eller forseglinger legger seg i porene i lakken, det meste som legges etter første påføring/lag går rett i kluten når du tørker av produktrester :)

Takk for tilbakemelding - feststemningen overlever. ;)

Skjønner hva du mener - når porene først er fylt opp og overflaten er glatt så havner neste lag i kluten.

Det får jeg eksperimentere litt med, se om jeg klarer å se merke forskjell med 1 eller 2 lag og voks vs jetseal vs begge. Kan jo bli interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, bortsett ifra JetSeal. (så er vel ganske enig med Trogha) :)

Velkommen skal du være ihvertfall!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha blitt hektet på CG, liker produktene godt selv :) virker som du har gjort en kjempe jobb!

- Hobby Detailer

 

- Toyota Corolla 2000

 

- Toyota Corolla 1985

- BMW 520DA 2008

- Nissan Navara 2009

- VW Caddy 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig JetSeal så dårlig som dere skal ha det til? Har lagt det på to av kompisene mine sine biler, litt for kort tid siden til å si noe om holdbarhet, men det var virkelig et fint produkt å jobbe med, lett på og lett av. Det står jo på flasken at den skal legges i to lag, med 20 min mellomrom, men ser at dere mener det likevel holder med ett? Hva er det største ankepunktet mot JetSeal slik dere ser det?

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig JetSeal så dårlig som dere skal ha det til? Har lagt det på to av kompisene mine sine biler, litt for kort tid siden til å si noe om holdbarhet, men det var virkelig et fint produkt å jobbe med, lett på og lett av. Det står jo på flasken at den skal legges i to lag, med 20 min mellomrom, men ser at dere mener det likevel holder med ett? Hva er det største ankepunktet mot JetSeal slik dere ser det?

Sånn jeg har forstått det kan det være "enten" 2 lag sealer som JetSeal etc. Eller 1 lag sealer og et lag voks av et eller annet merke.

Er nok ikke farlig å legge 2 lag sealer uansett, utenom det som er nevnt ovenfor. Er vel ikke noe "fasit" svar på dette.

Bare min tanke sånn sett, så ikke ta det jeg sier for god fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammut89

forvasken din er alt for svak for norske forhold og det kommer til å ødelegge for de senere stegene i detailingen. 1:10 grime reaper gjør ikke så mye. prickbort og surfex er killer bra combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Hvis du ønsker å legge flere lag så må du bruke en sealer som støtter lagvis påføring.

Fikk ei flaske med denne : http://www.amazon.com/gp/aw/d/B0002LBKG0?pc_redir=1406839446&robot_redir=1 av en kompis og det er noe av det sykeste jeg har prøvd med tanke på glans.

Den er et rent helvete å jobbe med, men slitet er verd det... skal legges på, la det tørke og buffes av. (Du må bruke vann for å få buffa den av for den er helt j***** å få av igjen. Så skal du vente 8-12 timer før du legger på nytt så det får herda.

Men fytti... Bilen ble blankere og blankere for hvert lag du la med den.

Jeg har 2.5 dl igjen av denne så må jeg få tak i mer for det var syke saker som funka bra.

Djevelsk usikker på om det er mulig å få tak i den i norge

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forvasken din er alt for svak for norske forhold og det kommer til å ødelegge for de senere stegene i detailingen. 1:10 grime reaper gjør ikke så mye. prickbort og surfex er killer bra combo

OK, takk for innspillet!

For å være ærlig satt jeg og var litt nervøs om det er skulle bli sterkt fordi det høres så brutalt ut med "extremely strong degreaser" eller "grime reaper" for den saks skyld + de bruker det bare på felgene i videoene sine. :)

Da er vel slik at dette er "extremely strong" ift smussen de opplever der borte under California solen. Jeg har jo fått inntrykket på diverse sider at vi bruker litt hardere midler her til lands - det er vel på grunn av alt saltet og diverse dritt som konsentrer seg i sørpa man kjører i på vintersid.

Da kan jeg iallefall sprute CG sin degreaser uten å være nervøs, så bør jeg nok også skaffe meg de andre produktene du nevner. Kan jo være morro også å se forskjellen på "grime reaper" og disse andre.

Ser bra ut, bortsett ifra JetSeal. (så er vel ganske enig med Trogha) :)

Velkommen skal du være ihvertfall!

Takk for det. Jeg får eksperimentere litt. Om jetseal er dårlig så burde iallefall voksen (Petes53) være bra, får jeg håpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Den avfettinga kan du sikkert fint bytte med prick bort. Sikkert endel billigere også. Surfex hd er også verd å få i hus.

Det er de 2 produktene de fleste her klarer seg dårligst uten vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at to lag av samme LSP anbefales av mange er såvidt jeg har forstått for å sikre at du får dekket alle flater skikkelig.

Det blir ikke lagvis som i en løk, men du kan si det som at du kanskje kaster bort 95% av produktet i lag nr 2, for å sikre 100% dekning av lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Nybegynner som deg selv, men har ike fått kjøpt noe enda. Er det lov å spørre hvor mye herlighetene kom på totalt med kluter etc.?

Synes det blir feil å bare handle inn produkter i lassevis jeg. Ta det i det små først. Ikke sikkert at du liker produktene som andre bruker.

Skulle jeg starta fra scratch nå så måtte det blitt:

- gritguard bøtte

- vaskehanske. Der har jeg flere både fra meguiar og biltema osv. Biltema sin blir ganske tung når du bruker den men fungerer ok.

- en god såpe til vask. Finnes utrolig mange bra. Personlig liker jeg scholl sin best.

- surfex hd i 5 liter - billig og best.

- prick bort. Fåes overalt - ingen over og ingen ved siden.

- en felgrens av bra merke. Selv bruker jeg scholl rim7 eller p21s nå.

- iron x eller korrosol. Fjerner metallpartikler på felger og lakk.

- påføringsputer. Disse får du også med endel produkter. Koster lite.

- gummifornyer - jeg bruker MYE gunnifornyer. Både til dekk, utvendige plastdetaljer og i motorrom, dører osv.

Her finnes det mye forskjellig. Enkelte billige som eksempelvis hamron fra jula fungerer bra til motorrom detaljer men kan være bra å finne ut hva som passer best for deg. Mye her har med holdbarhet å gjøre. Min erfaring er at ting som ikke blir så utsatt for ytre påkjenninger som eksempelvis i motorrom holder det lenge med billigprodukter. Lister utenpå bilen krever mer og da kan du gjerne finne en dyrere og bedre der.

- En bra polish for håndpolering. Her finnes det mye forskjellig så les endel rundt.

- En god lakkforsegler. Jeg anbefaler klasse lakkforsegling som nevnt tidligere, men det er sikkert det verste du kan jobbe med, dette er ikke noe jeg hadde lagt på andres biler pga vanskeligheten i bruk men er villig til å gjøre det på min egen.

- En bra voks. Her er sikkert alle uenige om hva som er best, billigvokser fra bensinstasjoner som f.eks turtle wax er hvertfall ikke noe å satse på. Les litt og prøv. Du får ok vokser fra 300 og opp. En helt ok voks kan være eksempelvis meguiar gold class carnauba voks om du ikke vil bøtte for mye penger i det.

- microfiberkluter i hauger og lass. Prøv deg fram til hva du selv liker best.

Så er det selvfølgelig anbefalt å ha en skumkanon men til det daglige vedlikeholdet av kun egen bil klarer du deg jo uten det.

Dette var kun ment som litt input hva du trenger til egen bil.

Da tar jeg så klart ikke høyde for om det trenges maskinpolering og utstyr til det.

Har heller ikke tatt med clay på denne fordi jeg aldri clayer noe selv dersom jeg ikke skal maskinpolere

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den avfettinga kan du sikkert fint bytte med prick bort. Sikkert endel billigere også. Surfex hd er også verd å få i hus.

Det er de 2 produktene de fleste her klarer seg dårligst uten vil jeg tro

Jeg vasket en stund uten surfex hd og uten høytrykkspyler.

Jeg leste om alle som brukte surfex hd og tenkte at et avfettingstoff får jo holde, dette blir jo tull.

Jeg var en idiot.

Sørg for å lese denne guiden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Mitt poeng er at du ikke trenger kjøpe alt det dyreste for å få bra resultater.

Det beste er å prøve seg fram på råd fra alle her inne og selv legge opp hva du selv liker:)

Hvis du ser vekk fra maskinpoleringa på min gamle bil (nylig solgt)(grønn 3M pluss menzerma ble brukt på den)

Så har jeg benyttet 4 lag med klasse lakkforsegling og meguiar gold class carnaubavoks for å få den så blank.

Brukte mye tid på å få den så blank men produktene koster totalt noe over 500.- for alt. Du får lakkforseglinga der i 1 liter og det holder til flere titalls biler for 150-200 kr og voksen til 300 som også holder til evig mange. Brukte ikke dyre SV produkter men fint ble det :)

Og det var lakkforseglinga som gjorde underverker for blankheten der :)

post-8513-0-47079800-1407055620.jpg

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil å bare handle inn produkter i lassevis jeg. Ta det i det små først. Ikke sikkert at du liker produktene som andre bruker.

Skulle jeg starta fra scratch nå så måtte det blitt:

Takk for tips. Den lista der blir jo definisjonen av lassevis da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info. Ser du linker til UK siden, men ScandicShine har mye CG varer, der jeg har handlet det meste jeg har og hos AlienAutospa har de en del. ;)

Ja, det linker alt til hjemmesiden til CG i US. Jeg har observert at ScandicShine har det meste av CG produkter. Jeg kjøpte foam-canon/lance av de for å være sikker på at jeg fikk riktig Kärcher adapter og ikke en eller annen ikke-metrisk US variant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...