Gå til innhold

SprayMax Headlight Repair kit


Magne/Otta Detailing

Recommended Posts

Magne/Otta Detailing

DSC_0929_1204x800.jpg

Otta Detailing har tatt inn SprayMax Headlight Repair kit, et lakksett som erstatter UV-beskyttelsen plastlykter har fra fabrikk.

Som mange har erfart, har denne beskyttelsen en tendens til å gulne og etterhvert slippe tak fra den underliggende polykarbonatplasten. Når dette skjer er det bare en permanent løsning for å utbedre skaden, det er å slipe vekk all gammel beskyttelse og lakke med ny UV-beskyttende lakk som hefter til polykarbonat.

Spraymax har løst dette med en 1K grunning som hefter til selve plasten, og så en UV-beskyttende klarlakk som hefter til grunningen og gir en speilblank overflate.
Som med alle andre reparasjonssett er forarbeidet vesentlig for et godt resultat.
På bildene under blir lyktene slipt med 240-400-600 tørt og 1000-2000-3000 våtsliping.
Jeg vil anbefale i tillegg å polere opp lyktene så de er 100% strøkne før man sprayer på SprayMax primer.
Dette vil ikke påvirke grunningens heft til plasten, fordi den "etser" seg inn i overflaten.

Det er svært viktig at det vaskes med silikonfjerner før man legger på grunningen!
For å begrense faren for støv i lakken er det i tillegg anbefalt å vaske med antistatisk spray.

Før arbeidet startet (de så værre ut i virkeligheten, de var nok fortsatt litt fuktige etter vask, noe som kamuflerte noe av skaden)

DSC_0926_1204x800.jpg

DSC_0927_1204x800.jpg

DSC_0928_1204x800.jpg

Etter at lyktene ble slipt og klargjort for lakkering så det slik ut

DSC_0930_1204x800.jpg

Slik ble det etter Primer

DSC_0933_1204x800.jpg

DSC_0932_1204x800.jpg


Slik ble sluttresultatet

DSC_0935_1204x800.jpg

DSC_0936_1204x800.jpg

DSC_0938_1204x800.jpg

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor våtslipe seg helt opp til 3000 for så å polere opp før lakk, er det noe spesielt med denne grunningen?

Btw: Har du nettbutikk eller bare fysisk butikk?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Rått det bodykitet i papp :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Men hvorfor våtslipe seg helt opp til 3000 for så å polere opp før lakk, er det noe spesielt med denne grunningen?

Btw: Har du nettbutikk eller bare fysisk butikk?

:)

Det har med grunningen å gjøre.

For best resultat bør lyktene være perfekte før man sprayer grunning og lakk.

Den lakken som jeg bruker til daglig er en "single stage" lakk som ikke trenger grunning, på den trenger man ikke avslutte noe finere enn P1500. Men det settet koster 2500,- + du trenger en høykvalitets lakksprøyte ++

Derfor er dette det beste settet jeg har funnet som er egnet for entusiasten.

Jeg har ikke noe nettbutikk dessverre, så må sende meg en PM hvis du ønsker et sett.

Jeg selger de for 499,- inkludert frakt. Veiledende er 488,- + frakt.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Bruker ca 2t + pause mellom primer og klarlakk.
Men har gjort denne prosessen ganske mange ganger nå.
Brukte vel 3-4t første gangen.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Meget interessant Magne!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Hvor lang holdbarhet er det/tror du det er?

Også koster det nesten ingenting.. :D

Link/butikk der det er kjøpt inn?

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link/butikk der det er kjøpt inn?

Brunt papir og grønn teip selges vel omtrent overalt, resten overlates til fantasien :D (les posten jeg siterte)

Mener mekonomen i breivika har eller kan bestille dette spraymaks settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvor lang holdbarhet er det/tror du det er?

Holdbarheten er som OEM, siden det er lakk man legger på. Med andre ord; hvis plasten holder, så holder resten i mange, mange år. 15 år burde ikke være urealistisk gitt at forarbeidet er på stell og man unngår lakkslipp. Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 4 months later...
  • Moderatorer
Christer

Klarlakken må brukes innen 48 timer iflg boksen, men avhengig av temperatur begynner den å bli seig og ubrukelig allerede etter 18-20 timer. Sett den i kjøleskap, så tjener du litt ekstra tid på det hvis det er lenger enn et døgn til neste sett lykter skal tas.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har nærbilde av finishen og klarheten i lykteglasset man oppnår med dette kittet? Jeg brukte det på en kundebil i sommer og synes resultatet ble såpass dårlig at jeg ikke kunne levere fra meg bilen slik lyktene ble seende ut. Lykteglassene var strøkne etter sliping og polering, men primeren gjorde lykteglassene tåkete. Brukte silikonfjerner før påføring av primer. Trodde at 2k-lakken skulle rette opp i dette og få fram klarheten, men den gang ei. Endte opp med å slipe ned på bart polykarbonat igjen og la C4 i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 4 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...