Gå til innhold

Dekksjappa voldtok felgene mine på avbalansering.


Arild

Recommended Posts

Arild

Leverte inn felgene mine (20") for avbalansering.

Polakken som skulle avbalansere dem var en smule hardhendt og brukte litt for stor pipe på mine tsw felger og fucka hele hullene på boltene med muttertrekkeren. Han sa tilogmed til meg at pipa hans var litt stor.. Masse lakk som flassa av og nå ser det fælt ut.

Så det ikke før dagen etternår jeg skulle vaske dem og srakk innom hovedkontoret dems og viste dem. De sa det ikke var akseptabelt men at jeg måtte vente til sjefen kom fra ferie.

Bør jeg få nye felger her eller hva syns dere? Spesielt galt på ene felgen men stygt på de fleste.

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Nye felger er nok billigst for dem uansett. å fikse dem koster nesten like mye.
Siden det er hull på klarlakken kommer felgene til å korrodere og lakken flasse enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MKLars1

Du har krav på nye felger :) Forbrukerrådet neste om de ville krangle!

Dessuten hvis de er et godkjent verksted så har de en forsikring som er til for å dekke akkurat slike saker (skade på kundemateriell under reparasjon)

2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro

1998 Opel Omega STV

Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Tenkte å få minst mulig oppstyr egentlig så håper de ordner opp på en grei måte. Derfor jeg ikke har lagt ut navn på sjappa heller enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Ikke problem å fikse dem heller. Bare å levere dem inn til pulverlakkering, men sånn tar tid. Kjøpte bilen og felgene sist uke og har ikke reservefelger å kjøre med.

Uansett så er dette følger av en tjeneste jeg har betalt for og de driver med felger så er nok billigere for dem å gi meg nye vil jeg tro..

Om de gjør det er en annen sak..

Forøvrig er det langt til østfold fra stavanger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nekta jo såklart på det de da... Måtte ha vært der fra før sier dem..

Glimrende. Rett og slett fantastisk. Da får du jo bare kjøre på med det du kan da. Ta en samtale til med de og pent og rolig nevne forbrukerrådet, sleng ut at du frekventerer endel forum der du nok må dele dine erfaringer og se om det hjelper. Kanskje de får tenkt seg om.

Blir frustrert og forbanna på sånt ass, føkker du til ting får du fikse opp i det.

Tror jeg neste gang jeg må innom en dekksjappe skal snu litt på flisa i forkant, ta med en erklæring som de må skrive under der de redegjør i detalj for felgenes tilstand før de får lov til å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Polakken sleit jo pipa ut av hullet og kommenterte det også at hulla var for trange men neida.. Det var teknisk umulig at de hadde gjort dette.. De kommenterte at jeg hadde skifta bremser etterpå.. Ja det gjorde jeg men latmannsarmen min kan ikke skape skader som du ser kommer fra roterende utstyr sa jeg, noe de var helt enige i.. Men de var allikevel klare på at dette måtte ha kommet før isåfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zepticon

Du får sende dem ett brev med regning for nye felger, skriv hva hvorfor, ta bilder og forklar situasjonen og det han som montere dekkene sa. Send samtidig tilsvarende beskrivelse til forbrukerrådet. Vis til hva verkstedet påsto når du kontaktet dem ang skaden.
Du sier bilen er nettopp kjøpt. Har du noen bilder i salgsannonsen som viser felgene i topp stand? eller ble dem kjøpt NY samtidig som du kjøpte bil? Hvilket verktøy bruker du til å demontere felgene selv? Har du en slik pipe med plastkant på for å beskytte felgene?

Noen poenger som man burde få med:
"Ved demontering av felg kommenterte den som utførte arbeidet at pipen som ble brukt var litt stor. Dette er jo en innrømmelse fra deres side om at det ble brukt feil verktøy på felgen. Dersom den som utførte arbeidet ikke hadde gjort noe feil ville han ikke kommet med en slik kommentar ovenfor meg."

"Skadene ble oppdaget når jeg vasket bilen etter at jeg kom hjem fra verkstedet, jeg kontaktet dere dagen etterpå, men grunnet ferieavvikling fikk jeg ikke snakket med daglig leder. Felgene hadde ikke blitt rørt av meg i mellomtiden.
En av deres ansatte så da på skadene og sa at "slik skal det ikke være".

"Ved konfrontasjon med daglig leder ble skadene blankt tilbakevist, og det var "umulig at dette ble gjort her""

"Bilen og felgene er en uke gammel og har aldri vært demontert fra bil i mitt eie. Jeg gjorde dere oppmerksom på skaden dagen etterpå, og det er derfor ingen tvil om hvem som er skyld i skaden."

"Det ble også brakt frem som et poeng fra deres side at jeg har byttet bremser i ettertid, og at skaden kommer fra dette. Dette er umulig, både siden skaden åpenbart kommer fra bruk av maskin. Jeg kommenterte dette ovenfor dere, og dere sa dere enige i den konklusjonen. Og siden jeg gjorde deres bedrift oppmerksom på skaden før jeg selv byttet bremser, og fikk de til og med inspisert av en av deres ansatte."



Ellers er det vell muligens håndtverkerloven som kommer i kraft her, siden du kjøpte dekkene (forbrukerkjøpsloven) og betalte for å få dem montert (håndtverkerloven)

Håndtverkerlovens Kapittel 5 tar for seg erstatning ved skade:

§ 28. Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel
(1)
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.
(2)
Beror tapet på en tredjeperson som tjenesteyteren bruker til å utføre tjenesten, er tjenesteyteren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville vært fritatt etter regelen i (1).
(3)
For skade på annet enn den ting eller eiendomsdel tjenesten gjelder eller på annet enn noe som har nær og direkte sammenheng med det tingen eller eiendomsdelen forutsettes brukt til, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre tjenesteyteren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side.

§ 29. Annet erstatningsansvar
(1)
Reglene i § 28 gjelder tilsvarende dersom ting eller eiendom er påført skade mens den var i tjenesteyterens varetekt eller for øvrig under tjenesteyterens kontroll.
(2)
For tap ellers i forbindelse med tjenesteoppdraget som ikke er en følge av forsinkelse eller mangel, er tjenesteyteren ansvarlig når tapet skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side.

§ 30. Ansvarets omfang
(1)
Erstatningen skal svare til det økonomiske tap forbrukeren har lidt (utlegg, prisforskjell, tapt arbeidsfortjeneste, tingskade m.m.). Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av forholdet.
(2)
Forsømmer forbrukeren å begrense tapet gjennom rimelige tiltak, må forbrukeren selv bære den tilsvarende del av tapet.
(3)
Ansvaret kan settes ned dersom det vil virke urimelig for tjenesteyteren ut fra størrelsen av tapet i forhold til det tap som vanligvis oppstår i liknende tilfelle, og ut fra tilhøva ellers.
(4)
Erstatningsreglene i kapitlet her gjelder ikke for tap i ervervsvirksomhet.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Kjøpte bilen torsdag og felgene fredag for 1.5 uke siden. Salgsannonsa på finn viser bare 1 felg og eneste bildene jeg har tatt er på avstand. Dekksjappa har 2 ansatte og begge blånekter til tross for at jeg har konfrontert begge med det personlig. Dette er et underfirma av hovedkontoret hvor eier som jeg har hatt god kontakt med før sier han må forholde seg til hva daglig leder av avdelinga sier.

Felgene var ikke 100% strøkne men ganske nær det når jeg leverte den til balansering. Det var 3 hakk totalt på alle 4 som jeg hadde lagt i lakk på. Dette fikk jeg også kommentert "det var jo uansett skader på dem fra før".

Men de mente det var teknisk umulig at de lagde skader for de hadde brukt ei spesialpipe.

Spesialpipe sa jeg? Polakkfyren stod jo og sleit pipa ut av hullet og sa det var for trangt sa jeg.

- ja men uansett så kan ikke de ha laget skadene for det var teknisk umulig sa dem og ville ikke diskutere dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Forbrukerrådet og evt NAF advokat hvis du er medlem der.
I tilegg kan jo true med media, og evt å offentliggjøre navnet på sjappa på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gi de gjerne en link til denne tråden og bank det inn på alle forum du frekventerer

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Eller truen Polakken med UDI :P

Neida, håper det ordner seg for deg!

Jeg er veldig vanskelig kunde for dekksjapper! Prøver å ta meg tid til dette hvis jeg skal montere dekk på felger eller balansere, og følge med alt som gjøres med mine felger.

Har fått alt for mange skader tidligere og kranger/reklamasjoner med dekkfolk har jeg ikke tid til og enda mindre lyst.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Eller truen Polakken med UDI :P

Neida, håper det ordner seg for deg!

Jeg er veldig vanskelig kunde for dekksjapper! Prøver å ta meg tid til dette hvis jeg skal montere dekk på felger eller balansere, og følge med alt som gjøres med mine felger.

Har fått alt for mange skader tidligere og kranger/reklamasjoner med dekkfolk har jeg ikke tid til og enda mindre lyst.

Skjønner at når jeg skal legge om så skal jeg være der ja!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...