Gå til innhold

Nybegynner og vil prøve maskinpolering


volvo_v70

Recommended Posts

volvo_v70

Hei.

Lurer på om eg skal prøve meg på maskinpolering for å fjerne vaskestriper/swirls og små riper. Har prøvd litt med Meguiars SwirlX for hånd, men er ikke fornøyd med resultatet.

Har sett på denne maskinen: Kestrel Deltalyo DAS-6

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203

Og disse produktene: Auto Finesse Revitalise

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=381

Hvordan er denne maskinen og disse produktene å bruke for en som er nybegynner? Er bekymret for å gjøre feil og skadde lakken på bilen. Er det noe som en bør være ekstra oppmerksom på før man begynner?

Bilen det gjelder er en Volvo V70 2008 mod, med rød lakk.

Produkter eg har brukt på bilen til nå er Meguiars NXT Generation Tech Wax og Meguiars Carnuba Wax. Var egentlig fornøyd med resultat og lakk, men så begynte eg å se på S&S bilder her på forumet og har blitt litt hekta B)

Hilsen en som vil lære mer om bilpleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Velkommen

Kestrelen er en fin startmaskin og det er lite som egentlig kan gå galt med en slik maskin. Følge litt med på kanter og kurver på panelene så går det fint. Maskering er også lurt å gjøre.

Personlig ville jeg gått for denne da jeg syntes menzernaen er finere enn auto finesse.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Personlig ville jeg gått for denne da jeg syntes menzernaen er finere enn auto finesse.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=202

Så Menzerna er bedre å se på enn Auto Finesse? Finere kurver? mer sexy? sjarm? :P :P

Velkommen forresten ja. Her finnes det mange gode tips rundt om på forumet. Både til startpakker og hvordan en kan bruke de. ØyvindG har laget noen guider (og flere med ham) bare å trykke litt rundt.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Så Menzerna er bedre å se på enn Auto Finesse? Finere kurver? mer sexy? sjarm? :P :P

Velkommen forresten ja. Her finnes det mange gode tips rundt om på forumet. Både til startpakker og hvordan en kan bruke de. ØyvindG har laget noen guider (og flere med ham) bare å trykke litt rundt.

Tøysekoppen ;)

Menzerna er en fryd å jobbe med, min favorittpolish uten tvil :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

DAS6 pro er et godt valg, men hvis lakken din er like hard som rød V70 fra 2002 så kommer du ikke helt i mål med en DA maskin. Du kan jo ta en titt i denne S&S tråden så ser du hva jeg mener.

Det kan hende at lakken din er mykere enn denne så ikke bruk dette som en fasit.

Når det gjelder produkter så har jeg ikke erfaring med noen av de som BN selger, men hvis jeg skulle kjøpt en av de så hadde jeg gått for Menzerna. Grunnen til det er fordi det er mer kjent her inne og det er dermed lettere å få hjelp til kombotips ol. når man står fast.

Du finner et par guider nederst i signaturen min. En for skånsom bilvask og en for maskinpolering. Der skal mesteparten av basic info stå forklart på en grei måte slik at det er forståelig for en nybegynner.

Velkommen til DCN. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo_v70

Takk for gode tips og råd. Har bestilt Kestrel Deltalyo DAS-6 og poleringspakken fra Menzerna.

Eg ser det medfølger en bakplate på 120mm og en på 150mm sammen med polermaskinen og putene som følger med Menzerna er 160mm. Trenger eg en ny bakplate, eller fungerer putene sammen med 150mm bakplaten?

Hva menes med hard og myk lakk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for gode tips og råd. Har bestilt Kestrel Deltalyo DAS-6 og poleringspakken fra Menzerna.

Eg ser det medfølger en bakplate på 120mm og en på 150mm sammen med polermaskinen og putene som følger med Menzerna er 160mm. Trenger eg en ny bakplate, eller fungerer putene sammen med 150mm bakplaten?

Hva menes med hard og myk lakk? :)

Hard lakk trenger mye jobbing og grovere produkter enn myk lakk for å få fjernet riper. Med myk lakk trenger man ofte bare en finpolish for å fjerne ripene.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo_v70

Takk for svar :)

Har brukt en del tid på å se gjennom S&S trådene nå, og eg gleder meg til å sette i gang. Har blitt fire bestillinger med produkter til nå :P

Har alltid brukt svamp når eg vasker bilen, men nå blir det nok endring i rutinene tenker eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har eg fått testet maskinen og Menzerna.

Er ikke helt sikker på om eg har myk eller hard lakk, men eg prøver meg litt frem.

Testet først FG 400 på gul uber, også PF 2500 med orange pute også SF 4000 på blå pute. Har en del swirls på høyre side bak. Fikk fjernet en del med FG 400 men ikke alt.

Er fremdels litt usikker på hvor mange ganger eg skal kjøre over på samme plass, hvilket turtall og hvor mye press eg skal ha.

Hva er egentlig beste måte å fjerne swirls på? :huh:

Før eg startet med poleringen

post-8730-0-39128300-1409004155_thumb.jp

Blir bedre

post-8730-0-56171600-1409004708_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Det kan hende du beveger maskinen for fort frem og tilbake (sjakk mønster) slik at du ikke får produsert nok varme til å korrigere vekk microriper/swirls. Pleier selv å kjøre 4-6pass med fg400 og 1 kanskje 2 runder om nødvendig, litt ettersom.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt prøving fant eg ut at PF 2500 med orange pute fungerte best. Eg ble fornøyd med resultatet.

Da kjører eg 4-6 pass og 2 runder. Eg bruker litt ekstra press på runde 2.

Men eg lurer litt på hvor lenge kan eg kjøre med samme puta før eg må bytte den, eller vaske den (Hvordan gjør eg det?)

Bør eg være forsikitig med å legge for mye press? Føler maskinen tar mest riper og swirls når eg legger litt ekstra press på den.

Takk for tips og tilbakemeldinger :)

post-8730-0-59433600-1409043986_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

Maskinen tar vl mest nå du kjører med en del press, ser scandicshine anbefaler ca 15kg press med korrigering. Ganske bra press, alltid lurt å ha 3-4 av samme pad tilgjengelig når du polere sånn at du kan bytte pad for hver panel, (avhengig hvor stort) å la de kjøle seg, eventuel bruke pad børste/trykk luft for å blåse ut litt rester av de før du bruker de igjen. Paden blir fort "mettet" med stoff.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Maskinen tar vl mest nå du kjører med en del press, ser scandicshine anbefaler ca 15kg press med korrigering. Ganske bra press, alltid lurt å ha 3-4 av samme pad tilgjengelig når du polere sånn at du kan bytte pad for hver panel, (avhengig hvor stort) å la de kjøle seg, eventuel bruke pad børste/trykk luft for å blåse ut litt rester av de før du bruker de igjen. Paden blir fort "mettet" med stoff.

15 kg! :eek:

Jeg mener dette er alt for mye. Skal man ha mer varme så er det bedre å føre maskinen saktere bortover fremfor mye press.

I begynnelsen brukte jeg mye press. Dette resulterte i stor slitasje på putene. Etterhvert prøvde jeg meg litt frem med mindre press og opplever at dette er bedre både for puter, maskin og meg sev (mindre slitsomt). 2-5 kg ca er men enn nok press.

Presser du ca 3 kg og fører maskinen bortover i ca 1 cm per sek med roterende så blir panelet godt og varmt uten at du spiser opp puten og at du blir sliten av å jobbe. Dette er også mye bedre for maskinen din da den ikke trenger å jobbe så hardt.

Det samme gjelder DA maskinen, men du vil ikke oppnå like høy varme som med roterende.

Husk også at det ikke er alle lakktyper som er noe særlig glad i varme. Her gjelder det å prøve seg frem litt ved kombotestingen hva som passer best for lakken du jobber med der og da.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal

15 kg! :eek:

Jeg mener dette er alt for mye. Skal man ha mer varme så er det bedre å føre maskinen saktere bortover fremfor mye press.

I begynnelsen brukte jeg mye press. Dette resulterte i stor slitasje på putene. Etterhvert prøvde jeg meg litt frem med mindre press og opplever at dette er bedre både for puter, maskin og meg sev (mindre slitsomt). 2-5 kg ca er men enn nok press.

Presser du ca 3 kg og fører maskinen bortover i ca 1 cm per sek med roterende så blir panelet godt og varmt uten at du spiser opp puten og at du blir sliten av å jobbe. Dette er også mye bedre for maskinen din da den ikke trenger å jobbe så hardt.

Det samme gjelder DA maskinen, men du vil ikke oppnå like høy varme som med roterende.

Husk også at det ikke er alle lakktyper som er noe særlig glad i varme. Her gjelder det å prøve seg frem litt ved kombotestingen hva som passer best for lakken du jobber med der og da.

Sisterunden bare scandic shine sinn how to me DA. Enig med at mindre bevegelse og mindre trykk er bedre for putene, men av og til må begge deler til, mer press å sakte bevegelse.

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...