volvo_v70 0 Skrevet 24 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 Hei. Lurer på om eg skal prøve meg på maskinpolering for å fjerne vaskestriper/swirls og små riper. Har prøvd litt med Meguiars SwirlX for hånd, men er ikke fornøyd med resultatet. Har sett på denne maskinen: Kestrel Deltalyo DAS-6 http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203 Og disse produktene: Auto Finesse Revitalise http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=381 Hvordan er denne maskinen og disse produktene å bruke for en som er nybegynner? Er bekymret for å gjøre feil og skadde lakken på bilen. Er det noe som en bør være ekstra oppmerksom på før man begynner? Bilen det gjelder er en Volvo V70 2008 mod, med rød lakk. Produkter eg har brukt på bilen til nå er Meguiars NXT Generation Tech Wax og Meguiars Carnuba Wax. Var egentlig fornøyd med resultat og lakk, men så begynte eg å se på S&S bilder her på forumet og har blitt litt hekta Hilsen en som vil lære mer om bilpleie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 24 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 Velkommen Kestrelen er en fin startmaskin og det er lite som egentlig kan gå galt med en slik maskin. Følge litt med på kanter og kurver på panelene så går det fint. Maskering er også lurt å gjøre. Personlig ville jeg gått for denne da jeg syntes menzernaen er finere enn auto finesse. http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=202 Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 24 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 Personlig ville jeg gått for denne da jeg syntes menzernaen er finere enn auto finesse. http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=202 Så Menzerna er bedre å se på enn Auto Finesse? Finere kurver? mer sexy? sjarm? :P Velkommen forresten ja. Her finnes det mange gode tips rundt om på forumet. Både til startpakker og hvordan en kan bruke de. ØyvindG har laget noen guider (og flere med ham) bare å trykke litt rundt. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 24 Juli, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 Så Menzerna er bedre å se på enn Auto Finesse? Finere kurver? mer sexy? sjarm? :P Velkommen forresten ja. Her finnes det mange gode tips rundt om på forumet. Både til startpakker og hvordan en kan bruke de. ØyvindG har laget noen guider (og flere med ham) bare å trykke litt rundt. Tøysekoppen Menzerna er en fryd å jobbe med, min favorittpolish uten tvil Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 24 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 (endret) DAS6 pro er et godt valg, men hvis lakken din er like hard som rød V70 fra 2002 så kommer du ikke helt i mål med en DA maskin. Du kan jo ta en titt i denne S&S tråden så ser du hva jeg mener. Det kan hende at lakken din er mykere enn denne så ikke bruk dette som en fasit. Når det gjelder produkter så har jeg ikke erfaring med noen av de som BN selger, men hvis jeg skulle kjøpt en av de så hadde jeg gått for Menzerna. Grunnen til det er fordi det er mer kjent her inne og det er dermed lettere å få hjelp til kombotips ol. når man står fast. Du finner et par guider nederst i signaturen min. En for skånsom bilvask og en for maskinpolering. Der skal mesteparten av basic info stå forklart på en grei måte slik at det er forståelig for en nybegynner. Velkommen til DCN. Endret 24 Juli, 2014 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_v70 0 Skrevet 24 Juli, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 Takk for gode tips og råd. Har bestilt Kestrel Deltalyo DAS-6 og poleringspakken fra Menzerna. Eg ser det medfølger en bakplate på 120mm og en på 150mm sammen med polermaskinen og putene som følger med Menzerna er 160mm. Trenger eg en ny bakplate, eller fungerer putene sammen med 150mm bakplaten? Hva menes med hard og myk lakk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 24 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2014 150plate så bruker man 160pute. Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 25 Juli, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2014 Takk for gode tips og råd. Har bestilt Kestrel Deltalyo DAS-6 og poleringspakken fra Menzerna. Eg ser det medfølger en bakplate på 120mm og en på 150mm sammen med polermaskinen og putene som følger med Menzerna er 160mm. Trenger eg en ny bakplate, eller fungerer putene sammen med 150mm bakplaten? Hva menes med hard og myk lakk? Hard lakk trenger mye jobbing og grovere produkter enn myk lakk for å få fjernet riper. Med myk lakk trenger man ofte bare en finpolish for å fjerne ripene. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyperd 35 Skrevet 25 Juli, 2014 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2014 Hei, Jeg har akkurat vært gjennom en prosess som din - ta gjerne en titt på sammendraget mitt: http://www.detailersclub.no/forum/index.php?/topic/21183-Polering-for-f%C3%B8rste-gang/page__view__findpost__p__413151 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_v70 0 Skrevet 28 Juli, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Juli, 2014 Takk for svar Har brukt en del tid på å se gjennom S&S trådene nå, og eg gleder meg til å sette i gang. Har blitt fire bestillinger med produkter til nå Har alltid brukt svamp når eg vasker bilen, men nå blir det nok endring i rutinene tenker eg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_v70 0 Skrevet 25 August, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 August, 2014 Da har eg fått testet maskinen og Menzerna. Er ikke helt sikker på om eg har myk eller hard lakk, men eg prøver meg litt frem. Testet først FG 400 på gul uber, også PF 2500 med orange pute også SF 4000 på blå pute. Har en del swirls på høyre side bak. Fikk fjernet en del med FG 400 men ikke alt. Er fremdels litt usikker på hvor mange ganger eg skal kjøre over på samme plass, hvilket turtall og hvor mye press eg skal ha. Hva er egentlig beste måte å fjerne swirls på? Før eg startet med poleringen Blir bedre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnarmikal 880 Skrevet 26 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 Det kan hende du beveger maskinen for fort frem og tilbake (sjakk mønster) slik at du ikke får produsert nok varme til å korrigere vekk microriper/swirls. Pleier selv å kjøre 4-6pass med fg400 og 1 kanskje 2 runder om nødvendig, litt ettersom. Siter Cosmic Accredited Detailer - C.Quartz Finest Authorized Installer Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 26 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 Her er en video med samme maskin og god forklaring. http://youtu.be/ZUy3hfjhiCM det blir ganske greit forklart kjøremåte fra 3:15 Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_v70 0 Skrevet 26 August, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 Etter litt prøving fant eg ut at PF 2500 med orange pute fungerte best. Eg ble fornøyd med resultatet. Da kjører eg 4-6 pass og 2 runder. Eg bruker litt ekstra press på runde 2. Men eg lurer litt på hvor lenge kan eg kjøre med samme puta før eg må bytte den, eller vaske den (Hvordan gjør eg det?) Bør eg være forsikitig med å legge for mye press? Føler maskinen tar mest riper og swirls når eg legger litt ekstra press på den. Takk for tips og tilbakemeldinger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnarmikal 880 Skrevet 26 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 Maskinen tar vl mest nå du kjører med en del press, ser scandicshine anbefaler ca 15kg press med korrigering. Ganske bra press, alltid lurt å ha 3-4 av samme pad tilgjengelig når du polere sånn at du kan bytte pad for hver panel, (avhengig hvor stort) å la de kjøle seg, eventuel bruke pad børste/trykk luft for å blåse ut litt rester av de før du bruker de igjen. Paden blir fort "mettet" med stoff. Siter Cosmic Accredited Detailer - C.Quartz Finest Authorized Installer Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 26 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 (endret) På DA kan du bruke så masse press du vil..ingen fare for å ødelegge. Kun på kanter du bør vere forsiktig med press Endret 26 August, 2014 av Aero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 (endret) Maskinen tar vl mest nå du kjører med en del press, ser scandicshine anbefaler ca 15kg press med korrigering. Ganske bra press, alltid lurt å ha 3-4 av samme pad tilgjengelig når du polere sånn at du kan bytte pad for hver panel, (avhengig hvor stort) å la de kjøle seg, eventuel bruke pad børste/trykk luft for å blåse ut litt rester av de før du bruker de igjen. Paden blir fort "mettet" med stoff. 15 kg! Jeg mener dette er alt for mye. Skal man ha mer varme så er det bedre å føre maskinen saktere bortover fremfor mye press. I begynnelsen brukte jeg mye press. Dette resulterte i stor slitasje på putene. Etterhvert prøvde jeg meg litt frem med mindre press og opplever at dette er bedre både for puter, maskin og meg sev (mindre slitsomt). 2-5 kg ca er men enn nok press. Presser du ca 3 kg og fører maskinen bortover i ca 1 cm per sek med roterende så blir panelet godt og varmt uten at du spiser opp puten og at du blir sliten av å jobbe. Dette er også mye bedre for maskinen din da den ikke trenger å jobbe så hardt. Det samme gjelder DA maskinen, men du vil ikke oppnå like høy varme som med roterende. Husk også at det ikke er alle lakktyper som er noe særlig glad i varme. Her gjelder det å prøve seg frem litt ved kombotestingen hva som passer best for lakken du jobber med der og da. Endret 26 August, 2014 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnarmikal 880 Skrevet 26 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 26 August, 2014 15 kg! Jeg mener dette er alt for mye. Skal man ha mer varme så er det bedre å føre maskinen saktere bortover fremfor mye press. I begynnelsen brukte jeg mye press. Dette resulterte i stor slitasje på putene. Etterhvert prøvde jeg meg litt frem med mindre press og opplever at dette er bedre både for puter, maskin og meg sev (mindre slitsomt). 2-5 kg ca er men enn nok press. Presser du ca 3 kg og fører maskinen bortover i ca 1 cm per sek med roterende så blir panelet godt og varmt uten at du spiser opp puten og at du blir sliten av å jobbe. Dette er også mye bedre for maskinen din da den ikke trenger å jobbe så hardt. Det samme gjelder DA maskinen, men du vil ikke oppnå like høy varme som med roterende. Husk også at det ikke er alle lakktyper som er noe særlig glad i varme. Her gjelder det å prøve seg frem litt ved kombotestingen hva som passer best for lakken du jobber med der og da. Sisterunden bare scandic shine sinn how to me DA. Enig med at mindre bevegelse og mindre trykk er bedre for putene, men av og til må begge deler til, mer press å sakte bevegelse. Siter Cosmic Accredited Detailer - C.Quartz Finest Authorized Installer Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.